Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Euroopassa nähdään nälkää ensi talvella - miten olet varautunut?

Vierailija
28.05.2022 |

Komero täyteen tonnikala purkkeja?

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin hyvin menettää kolmanneksen elopainostani ja olla silti terve ja normaalipainoinen. Eli minun ei kävisi kuinkaan, vaikka saisin samalla rahalla kolmanneksenkin vähemmän ruokaa kuin ennen. Jos taas ruoan hinta kaksinkertaistuu, niin hirveästi ei ole enempää varaa laittaa ruokamenoihin. Minusta tulisi varmaan vähän luiseva ja saattaisin kärsiä puutoksista, mutta selviäisin kuitenkin hengissä monta vuotta.

Vierailija
82/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on? kirjoitti:

Siis näkeekö romanikerjäläinen Itä-Euroopassa nälkää vai minä Suomessa 100.000€:n vuosituloilla?

Rahaako meinasit syödä?

Rahalla saa ruokaa, jatkossakin.

Minulta et, rahallakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tarvittaessa täysin omavarainen ruoantuotannossa. Nälkää ei varmasti tarvitse kenenkään nähdä. Pahimmassa tapauksessa eksoottisten hedelmien ja luksustuotteiden hinnat nousee. Kuten nyt on kahvipaketin hinta noussut eurolla. Perus leipäviljat tulee omista pelloista. Riippumatta siitä mitä muualla maailmassa tapahtuu.

Paitsi jos kylvöt menee pilalle lannoitteiden ja siementen, ja satokausi kurjien kelien johdosta.  Ensinmainittuahan on tässä manailtu koko alkuvuosi ja viimeksimainittu nähtiin viime kesänä (kuivuus). Suomellahan ei enää ole entisen kaltaisia valtion viljavarastoja. Yksi huono sato ja se oli siinä.

Vierailija
84/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei pelätkää ja vaviskaa! Heinäsirkat tulee heinäkuussa!

No, sittenhän on ruokaa. Heinäsirkkoja syödään monin paikoin maailmaa. Ei kun haaveja rakentelemaan! Raamatussakin kerrotaan, kuinka Johannes Kastaja eli heinäsirkoilla ja villihunajalla.

Vierailija
85/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syönyt ilmaista ruokaa perheeni kanssa jo 3 vuotta ja jatkan sen syömistä jatkossakin. Nyt vois ajatella et niillä ihmisillä on vientiä jotka ovat töissä luonasravintoloissa jos siis saavat ottaa ruokaa kotiin. Ravintolat tuskin kaatuu kun keskiluokka kuitenkin käy töissä ja syömässä.

Vierailija
86/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihottanut itseäni koronavuodet.

Vierailija
87/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä puhuivat foliot aikaa sitten, että eliitti suunnittelee seuraavaksi nälänhätää, ennen kuin asiasta huomasin mediassa puhuttavan?

Luotan Jumalaan.

Totta. Luin näistä ennusteista jo 2-3 vuotta sitten.

Vierailija
88/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massia sen verran tilillä, että varmasti ei nälkä tule.

Vierailija
89/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukuvaa kun katsoo, niin ihan hyvä jos nähdään vähän nälkää!

Vierailija
90/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tarvittaessa täysin omavarainen ruoantuotannossa. Nälkää ei varmasti tarvitse kenenkään nähdä. Pahimmassa tapauksessa eksoottisten hedelmien ja luksustuotteiden hinnat nousee. Kuten nyt on kahvipaketin hinta noussut eurolla. Perus leipäviljat tulee omista pelloista. Riippumatta siitä mitä muualla maailmassa tapahtuu.

Paitsi jos kylvöt menee pilalle lannoitteiden ja siementen, ja satokausi kurjien kelien johdosta.  Ensinmainittuahan on tässä manailtu koko alkuvuosi ja viimeksimainittu nähtiin viime kesänä (kuivuus). Suomellahan ei enää ole entisen kaltaisia valtion viljavarastoja. Yksi huono sato ja se oli siinä.

Onneksi lehmät lypsää katovuonnakin. Ostakaa suomalaisia maitotuotteita, ettei maitotilat mene nurin. Siinä on meidän paras turva. Puolukkajugurttia vaan nassuun, ja vähille kasviksille kunnon juustokuorrutus päälle, kyllä sillä pärjää.

Vierailija
91/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on? kirjoitti:

Siis näkeekö romanikerjäläinen Itä-Euroopassa nälkää vai minä Suomessa 100.000€:n vuosituloilla?

Minä olen antanut Kiva.orgin kautta köyhille naisille lainoja jos he ovat halunneet hankkia viljelystarvikkeita varautuakseen ensi talveen.

Vierailija
92/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syömättä vähintään joka toinen päivä. Siinä säästää. Juon paljon vettä. Toivon, että en kuole nälkään. Tonnikalaa menee varmaan paljon. 

Tonnikala on kallista.

80- ja 90-luvuilla tonnikala oli se halpa opiskelijoiden murkina. Se silloin sen varassa sinnitelleet eivät ole sen jälkeen päivittäneet hintatietoisuuttaan, ja luulevat, että se edelleen olisi halpaa. Mutta eihän se ole.

Jos nykyään haluaa jotain halpaa hyvin säilyvää proteiinipitoista, pitää ostaa munia tai kuivattuja herneitä.

Vierailija
93/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoposkihanhista paistia.

Vierailija
94/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008848110.html

Jep jep. Eli jonkun yksittäisen henkilön mukaan köyhissä Itä-Euroopan maissa "saattaa" käydä niin, ettei kaikilla meinaa olla varaa ruokaan. Paniikki peruttu.

Irlantiko köyhä itä euroopan maa?

Even in Europe, governments are scrambling to fill the potential food gap. Hungary and Serbia have already banned the export of wheat, and in an emergency meeting, EU farming ministers proposed urgently increasing the amount of farmland under cultivation to make up for the shortfall of imported Ukrainian grain used as animal feed. In Ireland, the government has proposed nudging farmers into growing native grains like oats, rye and barley on land otherwise given over to pasture to forestall a food shortage. In Scotland, the local branch of the National Farmers Union is proposing to cultivate land currently set aside for environmental schemes to fill the gap (an idea convincingly critiqued by this Scottish cattle farmer).

Ai noinko tuossa linkitetyssä IS:n artikkelissa sanotaan?

Vierailija
95/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syönyt ilmaista ruokaa perheeni kanssa jo 3 vuotta ja jatkan sen syömistä jatkossakin. Nyt vois ajatella et niillä ihmisillä on vientiä jotka ovat töissä luonasravintoloissa jos siis saavat ottaa ruokaa kotiin. Ravintolat tuskin kaatuu kun keskiluokka kuitenkin käy töissä ja syömässä.

Alkaa vaan olla lounasravintolatkin jo niin hinnoissaan, että moni keskiluokkainenkin siirtyy omiin eväisiin.

Vierailija
96/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, yksi huono sato ja kuollaan kaikki! 😂

Vierailija
97/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vaan olla lounasravintolatkin jo niin hinnoissaan, että moni keskiluokkainenkin siirtyy omiin eväisiin.

Höpö höpö.

Vierailija
98/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö eri maiden keksiä mistä korvaavat pellot ja sinne vaan jyvät. Just nyt olisi aikaa vielä. Puuttuuko jotain muuta?

Suomessa on vaikka kuinka paljon paketissa olevia peltoja.

Vierailija
99/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on? kirjoitti:

Rahaako meinasit syödä?

Rahalla saa ruokaa, jatkossakin.

Minulta et, rahallakaan.

No kukapa sinulta mitään ostaisikaan.

Vierailija
100/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lehmät lypsää katovuonnakin. Ostakaa suomalaisia maitotuotteita, ettei maitotilat mene nurin. Siinä on meidän paras turva. Puolukkajugurttia vaan nassuun, ja vähille kasviksille kunnon juustokuorrutus päälle, kyllä sillä pärjää.

Paitsi jos rehua ei riitä koko talveksi, menee lehmät umpeen helmikuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi