Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Euroopassa nähdään nälkää ensi talvella - miten olet varautunut?

Vierailija
28.05.2022 |

Komero täyteen tonnikala purkkeja?

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutin perunaa, porkkanaa lanttua, kesäkurpitsaa ja kurkkua kasvimaalle ja minulla on marjapensaita. Kasvatan kesällä myös salaattia ja yrttejä. Niistä saa vähän apua perusruokiin, kun söilöö.

Vierailija
182/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammun syksyllä kahden peuran sijasta våhintään neljä,olettaen että lupia liikenee. Ja miksi ei, kun niitä otuksia on vähän liikaa.

Miksi odotella lupia? Tarpeeksi korpeen kun menee ei kukaan kysele. Eikä tule katsomaan mitä pakkasesta löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tää kyllä aikamoista jos oikeasti tuollainenkin vielä iskee :/

4 ratsastajaa käy kyllä silloin pelottavan hyvin toteen:

Death

War

Conquest

Famine

Mitä nuo mahtavat olla? Muskettisotureitako?

Lopunajan myyttisiä ratsastajia Raamatun ilmestyskirjasta. Tarkoittaa, että maailmanloppu on tulossa. Mutta ei haittaa minua, koska silloin Jeesus tulee takaisin. Odotan innolla!

Vierailija
184/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, köyhänä ja työttömänä 3 lapsen yh:nä pelottaa miten tullaan pärjään. Mies (ei lasten isä) on kans työtön ja painii omien ongelmiensa kanssa. Mulla nivelrikko ja verenpainetauti. Raskaudet ja synnytyksen jälkeinen masennus lihotti. Tarviin apua arjen pyörittämisessä, mutta mitää kouriintuntuvaa ei ole tarjolla. Kaupassa on vaikea käydä kun ei ole autoa. Taksisetelit riittää vaan kerta viikkoon. Kyllä woltti ja foodora on meidän pelastus, samoin hese lapsille ja alakerran pitsa-kebab.

Vierailija
185/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi ikimaailmassa kuvitellut, että omana elinaikanani olisi vehnäjauhoille ostorajoitus. Kolme pakettia / asiakas.

Lähi lidllissä on 2 pakettia per asiakas.

Käy siippasi ja lastesi kanssa ostamassa viikon ajan 2 kahden kilon säkkiä per nenä päivässä. Saatte 16 kiloa päivässä ja 112 kiloa viikossa jauhoa.

Ehkä se riittää vähäksi aikaa?

Vierailija
186/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Death

War

Conquest

Famine

Lopunajan myyttisiä ratsastajia Raamatun ilmestyskirjasta. Tarkoittaa, että maailmanloppu on tulossa. Mutta ei haittaa minua, koska silloin Jeesus tulee takaisin. Odotan innolla!

Niin helppoa niillä jotka Jeesus valinnut pelastukseen,mitä väliä teillä uskoville on siitä että me loput kuollaan yms kunhan TE pääsette taivaaseen ja pelastutte.

Vierailija
187/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, köyhänä ja työttömänä 3 lapsen yh:nä pelottaa miten tullaan pärjään. Mies (ei lasten isä) on kans työtön ja painii omien ongelmiensa kanssa. Mulla nivelrikko ja verenpainetauti. Raskaudet ja synnytyksen jälkeinen masennus lihotti. Tarviin apua arjen pyörittämisessä, mutta mitää kouriintuntuvaa ei ole tarjolla. Kaupassa on vaikea käydä kun ei ole autoa. Taksisetelit riittää vaan kerta viikkoon. Kyllä woltti ja foodora on meidän pelastus, samoin hese lapsille ja alakerran pitsa-kebab.

Nyt nainen ryhtiä.

Olen itsekin 40 kiloa ylipainoinen kahden nuoren opiskelevan yh äiti joka ei saa enää elareita eikä muitakaan pelimerkkejä kelalta. Nuoret asuvat kotona, koska opiskelevat. Toisella vielä laajat oppimisvaikeudet ja ahdistushäiriö, jotta tuskin muuttaa omilleen ihan heti. Käyn töissä aktiivisesta reumasta ja selkävaivoista huolimatta matalapalkka-alalla. Maksan velkajärjestelymaksuja vielä 3 vuotta niin, että käteen jää 1400/kk, jolla on elätettävä kolme aikaihmistä ja pidettävä autoa. Lääkkeisiin kuluu joka vuosi lääkekaton verran rahaa x2.

Silti. Silti saan pöytään kasviksia, proteiinia, täysjyvää ja kerran viikkoon kohtuudella herkkujakin, hyödyntämällä alet ja tarjoukset sekä tekemällä itse. Mitään woltteja ei todellakaan kannata virittää! Järki käteen ja ryhtiä tuohon touhuun.

Vierailija
188/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Death

War

Conquest

Famine

Niin helppoa niillä jotka Jeesus valinnut pelastukseen,mitä väliä teillä uskoville on siitä että me loput kuollaan yms kunhan TE pääsette taivaaseen ja pelastutte.

Olen eri, mutta minulle ON väliä, kuinka muiden ihmisten käy. Toivon toki, että löytävät Jeesuksen hekin, mutta se työ täytyy jokaisen tehdä itse, sitä en voi kenenkään toisen puolesta tehdä. Nimittäin tunnustaa että olen syntinen, rukoilla syntien anteeksiantoa ja tunnustaa Jeesus Kristus vapahtajaksi ja pyytää häntä astumaan elämääni.

Loppu tulee itsestään.

Vierailija
189/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on? kirjoitti:

Siis näkeekö romanikerjäläinen Itä-Euroopassa nälkää vai minä Suomessa 100.000€:n vuosituloilla?

Rahaako meinasit syödä?

Rahalla saa ruokaa, jatkossakin.

Minulta et, rahallakaan.

Kukaan ole sulta ostamassakaan. Tosiasia on, että kun jokin asia hupenee tai asetetaan ostorajoituksia tai kieltoja, mustastapörssistä saa. Enkä tarkoita nyt sen nimistä elektroniikkamyymälää. Kieltolain aikanakin Suomesta sai ostettua viinaa, mutta se sitten maksoi. Samoin sodan aikana ja sen jälkeisinä vuosina, kun moni elintarvike oli "kortilla", näitä samoja elintarvikkeita sai enemmänkin kuin kortin salliman määrän, jos oli varaa maksaa niistä. 

Vierailija
190/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino 30kg niin on varaa olla vähemmällä ruualla.

Vierailija
191/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha ei katoa maailmasta ja vaihdu esimerkiksi kultaan, hopeaan tai oravannahkoihin, ei mun tarvitse mitenkään varautua. Nytkin yli puolet tuloistani menee säästöön. 

Vierailija
192/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin vältettäisiin, jos jokainen söisi vain sen verran mitä normaalipainoisen tarvitsee syödä. Ja jätettäisiin kaikki turha mössö valmistamatta.

Vierailija
193/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lihava vaimo jossa on paljon syötävää, jos tiukka paikka tulee.

Vierailija
194/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske meitä.

Ei koskekaan, mutta tarkoittaa sitä, että ruuan hinta myös kallistuu lisää.

Jolloin pitää tarkoin katsoa, mitä voi ostaa ja minkä verran.

Vaikuttaa myös keskituloisiin perheisiin ja ihmisiin, jonkin verran,

Mitä vähemmän jotakin elintarviketta on saatavissa ja tarjolla, sitä korkeammalle sen hinta nousee.

Keskituloisella suomalaisella perheellä on aivan vallan mainiosti varaa maksaa hieman enemmän ruoasta. Jättää vain ostamatta parit noutoruoat/uudet lakanat/uusi puhelin/maksukanava/kampaaja/jne kuussa tai vastaavasti vuositasolla yksi ulkomaanmatka/sähköpyörä/mönkijä/mökkireissu/merkkivaate/jne.

Suomalaisilla keskimäärin on varaa reilusti laskea elintasoaan ja siirtää kulutukseen käytettävää rahamäärää ruokaan.

Vierailija
195/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nainen ryhtiä.

Olen itsekin 40 kiloa ylipainoinen kahden nuoren opiskelevan yh äiti joka ei saa enää elareita eikä muitakaan pelimerkkejä kelalta. Nuoret asuvat kotona, koska opiskelevat. Toisella vielä laajat oppimisvaikeudet ja ahdistushäiriö, jotta tuskin muuttaa omilleen ihan heti. Käyn töissä aktiivisesta reumasta ja selkävaivoista huolimatta matalapalkka-alalla. Maksan velkajärjestelymaksuja vielä 3 vuotta niin, että käteen jää 1400/kk, jolla on elätettävä kolme aikaihmistä ja pidettävä autoa. Lääkkeisiin kuluu joka vuosi lääkekaton verran rahaa x2.

Silti. Silti saan pöytään kasviksia, proteiinia, täysjyvää ja kerran viikkoon kohtuudella herkkujakin, hyödyntämällä alet ja tarjoukset sekä tekemällä itse. Mitään woltteja ei todellakaan kannata virittää! Järki käteen ja ryhtiä tuohon touhuun.

Saatko toimeentulotukea kuitenkin? 

Vierailija
196/199 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nainen ryhtiä.

En tietenkään. Velkajärjestelyä ei oteta menona huomioon.

Vierailija
197/199 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nainen ryhtiä.

En tietenkään. Velkajärjestelyä ei oteta menona huomioon.

Varmaan kannattaisi muuttaa ne täysi-ikäiset lapset ulos vähintään kirjoilla jos kerran tiukkaa on. Kuuluu niiden osallistua perheen kuluihin kun siinä ovat. Martyrismisi sinut tuohon jamaan on tainut laittaakin kun et laita kellekään muulle mitään vastuuta vaan pidät itseäsi vastuullisena kaikesta. 

Vierailija
198/199 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauhorajoitus on sen takia että pelätään että ihmiset hamstraavat kerralla ja varastot loppuvat. Ei sen takia että vehnäjauho olisi loppumassa. Toki ruoka kallistuu sodan takia edelleen, mutta ostorajoitukset ei johdu siitä.

Vierailija
199/199 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woltti on järkyttävän kallis 😮 itsehän näin 3000 nettona ansaitsevana sinkkuna tilaan kahdesti kuussa woltilla ja sekin tuntuu paljolta. Voisitko harkita esim markettien kotiinkuljetusta, tilaat paljon kerralla? Jos ruuan laittaminen on hankalaa niin on paljon esim. valmiskastikkeita, joita ei tarvitse kuin lämmittää ja keittää pastan ja riisin kaveriksi. Tai jos paistat ihan vaan uunissa ranskalaiset ja kalapuikot, ja vihannekseksi vaikka yksi tomaatti per lärvi, niin sekin jo tulee huomattavasti halvemmaksi kuin Wolt.

Ihan oikeasti, tilanteesi on niin huono että tarvitset apua elämänhallintaan. Jos et kehtaa ottaa kehenkään viralliseen tahoon yhteyttä, niin haluaisitko vaikka jakaa sähköpostisi täällä niin minä voin auttaa tekemään ostoslistan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi