Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Euroopassa nähdään nälkää ensi talvella - miten olet varautunut?

Vierailija
28.05.2022 |

Komero täyteen tonnikala purkkeja?

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuka Nyysteeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske meitä.

Ei koskekaan, mutta tarkoittaa sitä, että ruuan hinta myös kallistuu lisää.

Jolloin pitää tarkoin katsoa, mitä voi ostaa ja minkä verran.

Vaikuttaa myös keskituloisiin perheisiin ja ihmisiin, jonkin verran,

Mitä vähemmän jotakin elintarviketta on saatavissa ja tarjolla, sitä korkeammalle sen hinta nousee.

Ruokaan menee keskimäärin 10% tuloista. Kannattaa säästää jostain muusta ja ostaa ruokaa, jos nälkä kurnii suolistossa. Ehkä käydä itse kaupassa ja ostaa punalappuisia, eikä tilata Woltilla kotiin ravintolasta laiskuuttaan.

Vähissä on ihmiset, joiden rahapula johtuu ruuan hinnasta, eikä muusta kulutuksesta.

Ei se woltista tilaaminen aina mikään kauhea synti ole. Jos ei pidä autoa, mutta tilaa muutaman kerran kuussa woltista kun ei jaksa lähteä kauppaan jalan, saattaa jäädä voiton puolelle vaikka varsinainen ruoka maksaisi vähän enemmän. Lisäksi woltista voi tilata ihan markettiruokaa. Itse tilaamme välillä ja vaikka hinta onkin Woltin k-kaupoissa kalliimpi kuin Prismassa, säästää siinä aikaa joka menisi Prismaan kulkemiseen bussilla ja siellä pyörimiseen.

Vierailija
42/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se marin ole jakamassa ruokaapua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvaa pihalla pupuja, ne tekevät suht tehokkaasti poikasia, joten lihansaanti on ainakin turvattu. Rehua minulla on niille kahdeksi vuodeksi, jos syöttäisin rehulla, kesäisin syövät pääosin pihalta saatavia kasveja, joten niiden ruokinta ja siten lisääntyminen ja minun lihansaantini on turvattu :)

Uskon, että perunoihin yms minulla on varaa ensi talvenakin.

Vierailija
44/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin olemaan syömättä. Jätän aamiaisen ja työlounaan välistä. Kahdella kahvitunilla mennään ja pirteämpänä kuin ikinä.

Suosittelen.

Vierailija
45/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että Euroopassa nähdään nälkää, mutta ei Suomessa, koska "voimme ostaa ruokaa maailmalta"? Mikä on sellainen paikka, mistä muu Eurooppa ei voi ostaa ruokaa, mutta Suomi voi?

Ei. Suomessa on nyt sellainen hallitus, että se takavarikoi suomalaisten viljelijöiden kasvattaman ruoan, ottaa siitä itselleen, mitä tarvitsee, ja lahjoittaa loput eteläeurooppalaisille.

Vierailija
46/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kaupat heittävät päivittäin miljoonia kiloja ruokaa roskikseen. Joskus iltaisin lappaavat poistoon sellaisiakin, joissa päiväys on seuraavana päivänä. En ymmärrä.

Vierailija
47/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka Nyysteeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske meitä.

Ei koskekaan, mutta tarkoittaa sitä, että ruuan hinta myös kallistuu lisää.

Jolloin pitää tarkoin katsoa, mitä voi ostaa ja minkä verran.

Vaikuttaa myös keskituloisiin perheisiin ja ihmisiin, jonkin verran,

Mitä vähemmän jotakin elintarviketta on saatavissa ja tarjolla, sitä korkeammalle sen hinta nousee.

Ruokaan menee keskimäärin 10% tuloista. Kannattaa säästää jostain muusta ja ostaa ruokaa, jos nälkä kurnii suolistossa. Ehkä käydä itse kaupassa ja ostaa punalappuisia, eikä tilata Woltilla kotiin ravintolasta laiskuuttaan.

Vähissä on ihmiset, joiden rahapula johtuu ruuan hinnasta, eikä muusta kulutuksesta.

Mihin luulosi perustuu? Minulla tuloista suurin osa menee asumiseen, mutta vuokran jälkeen suurin kulu on ruoka. Sen lisäksi menee pesuaineisiin, lääkkeisiin, matkalippuun ja puhelinlaskuun.

Lahti alkaa vaikuttamaan vuokrien osalta kohtuulliselta asuinpaikalta. 60min Stadiin. No joo.. Menee harkintaan.

Parveekkeelle muutama ruukku.

Vierailija
49/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kasvaa pihalla pupuja, ne tekevät suht tehokkaasti poikasia, joten lihansaanti on ainakin turvattu. Rehua minulla on niille kahdeksi vuodeksi, jos syöttäisin rehulla, kesäisin syövät pääosin pihalta saatavia kasveja, joten niiden ruokinta ja siten lisääntyminen ja minun lihansaantini on turvattu :)

Uskon, että perunoihin yms minulla on varaa ensi talvenakin.

Kaneja voi pitää kaupungissakin. Lihakanit kunniaan!

Vierailija
50/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan sellainen "nälänhätä" kuin Karjalassa 90-luvulla: Lihaville mummoille ei ollutkaan enää läskiä ja voita entiseen malliin, vaan piti tyytyä puuroon ja sieniin. Meillä ehkä avokadot ja mangot kallistuvat  niin ettei niihin ole varaa, pullan hinta on noussut jo nyt reippaasti, ja ehkä broilerinkoivistakin pitää jatkossa varautua pulittamaan viisi euroa kilolta. Ja kala katoaa ruokapöydästä, jollei itse kalasta.

Suomessa riittää kyllä perusruokaa. Ainoa ongelma taitavat olla hoitolaitosten syötettävät vanhukset, koska ei ole rahaa palkata tarpeeksi syöttäjiä, ja sitten lapsiperheet joissa raha mene ruoan sijasta päihteisiin. Ja nämä ovat kyllä mielestäni aitoja ongelmia enkä niitä halua vähätellä, mutta ongelman juurisyy ei ole siinä ettei ruokaa olisi, vaan muualla.

Vierailija
51/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan sama artikkeli, joka päättyi asiantuntijan toteamukseen:  "ei koske Suomea, sillä Suomi voi ostaa maailmalta elintarvikkeita tarvittaessa".

Löytyykö elintarvikkeita maailmalta myytäväksi tuollaisessa tilanteessa?  Tuli vähän maskikaupat mieleen.

Mikä se tuollainen tilanne on?

Jos ruokapula iskee.

Vierailija
52/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulassa raha menettää merkityksensä.  -Jokohan eliitti junailee uuden 1867:n?

Vierailija
53/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Igor on hyvä ja muuttaa.

Vierailija
54/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 40 kiloa laardia, kyllä niillä pärjää yhden talven yli.

Vierailija
55/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä aikamoista jos oikeasti tuollainenkin vielä iskee :/

4 ratsastajaa käy kyllä silloin pelottavan hyvin toteen:

Death

War

Conquest

Famine

Vierailija
56/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä bensa 60 senttiä litralta. 10 eurolla saa helposti viikon ruoat.

Pitää muuttaa venäjälle, kun täällä kaikki kallistuu ja kuollaan nälkää jos ei olla omavaraisia.

Etköhän sinä jo asukin siellä.

Vierailija
57/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
58/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs mies kuoli erämökillä nälkään, parrankasvusta arvioitiin että hän eli siellä noin 13 viikkoa, hän laihtui 200 paunaa eli 90 kg, eli jos sen verran on varastossa niin ehkä elää talven yli...

13 viikossa ei mitenkään putoa paino 90 kiloa, vaikka olisi kokonaan syömättä.

Vierailija
59/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti linkin höpöaloituksestaan.

Vierailija
60/199 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylvin noin sata hehtaaria vehnää ja ohraa.

Ilman lannoitteita?

Paska nousee arvoonsa. Ei ole enää varaa vedellä sitä pöntöstä alas vesistöjä rehevöittämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi