IS: Euroopassa nähdään nälkää ensi talvella - miten olet varautunut?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikimaailmassa kuvitellut, että omana elinaikanani olisi vehnäjauhoille ostorajoitus. Kolme pakettia / asiakas.
Sitten siirryt riisiin, perunaan, porkkanaan... Oliko näille ostorajoitusta?
Olikohan sama artikkeli, joka päättyi asiantuntijan toteamukseen: "ei koske Suomea, sillä Suomi voi ostaa maailmalta elintarvikkeita tarvittaessa".
Löytyykö elintarvikkeita maailmalta myytäväksi tuollaisessa tilanteessa? Tuli vähän maskikaupat mieleen.
Eipä siihen hirveästi voi kerrostaloasukkaana varautua. Vähän on kotivaraa, mutta harva pystyy kaupungissa mitään kuukausien varastoja pitämään. Säästöjä on onneksi, joten pitäisi pärjätä, jos hinnat ovat jotenkuten kohtuullisella tasolla.
Olen ostanut neljä kuutiometriä vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske meitä.
Ei koskekaan, mutta tarkoittaa sitä, että ruuan hinta myös kallistuu lisää.
Jolloin pitää tarkoin katsoa, mitä voi ostaa ja minkä verran.
Vaikuttaa myös keskituloisiin perheisiin ja ihmisiin, jonkin verran,
Mitä vähemmän jotakin elintarviketta on saatavissa ja tarjolla, sitä korkeammalle sen hinta nousee.
Ruokaan menee keskimäärin 10% tuloista. Kannattaa säästää jostain muusta ja ostaa ruokaa, jos nälkä kurnii suolistossa. Ehkä käydä itse kaupassa ja ostaa punalappuisia, eikä tilata Woltilla kotiin ravintolasta laiskuuttaan.
Vähissä on ihmiset, joiden rahapula johtuu ruuan hinnasta, eikä muusta kulutuksesta.
En mitenkään kuolen sitten nälkään ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylvin noin sata hehtaaria vehnää ja ohraa.
Ilman lannoitteita?
Lannoitus kunnossa ja kasvinsuojeluaineetkin varastossa. Tilatankit täynnä löpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikimaailmassa kuvitellut, että omana elinaikanani olisi vehnäjauhoille ostorajoitus. Kolme pakettia / asiakas.
Venäjällä hyllyt kuitenkin pursuavat elintarvikkeista ja bensa on puoli ilmaista.
Eipä ne lännen hesemäkki starbucks boikotit pure.
Et sitten ole nähnyt videoita? Kummaa. Itse katsomissani hyllyt on tyhjiä, ja hinnat usein kolminkertaisia...
Vierailija kirjoitti:
+40kg
ehkä viimeinkin paino laskee
Lihottava ruoka on halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut neljä kuutiometriä vessapaperia.
Voiko sitä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Olikohan sama artikkeli, joka päättyi asiantuntijan toteamukseen: "ei koske Suomea, sillä Suomi voi ostaa maailmalta elintarvikkeita tarvittaessa".
Löytyykö elintarvikkeita maailmalta myytäväksi tuollaisessa tilanteessa? Tuli vähän maskikaupat mieleen.
Mikä se tuollainen tilanne on?
Nuuka Nyysteeni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske meitä.
Ei koskekaan, mutta tarkoittaa sitä, että ruuan hinta myös kallistuu lisää.
Jolloin pitää tarkoin katsoa, mitä voi ostaa ja minkä verran.
Vaikuttaa myös keskituloisiin perheisiin ja ihmisiin, jonkin verran,
Mitä vähemmän jotakin elintarviketta on saatavissa ja tarjolla, sitä korkeammalle sen hinta nousee.
Ruokaan menee keskimäärin 10% tuloista. Kannattaa säästää jostain muusta ja ostaa ruokaa, jos nälkä kurnii suolistossa. Ehkä käydä itse kaupassa ja ostaa punalappuisia, eikä tilata Woltilla kotiin ravintolasta laiskuuttaan.
Vähissä on ihmiset, joiden rahapula johtuu ruuan hinnasta, eikä muusta kulutuksesta.
Mihin luulosi perustuu? Minulla tuloista suurin osa menee asumiseen, mutta vuokran jälkeen suurin kulu on ruoka. Sen lisäksi menee pesuaineisiin, lääkkeisiin, matkalippuun ja puhelinlaskuun.
Eräs mies kuoli erämökillä nälkään, parrankasvusta arvioitiin että hän eli siellä noin 13 viikkoa, hän laihtui 200 paunaa eli 90 kg, eli jos sen verran on varastossa niin ehkä elää talven yli...
Perunoita laitettiin peltoon ja porkkanoita, nauriita, sipulia, herneitä, papuja. Katiskat pyytää järvestä kalaa. Marjat poimin itse, ehkä myös sieniä. Omenoita saan ilmatteeksi, ja raparperia. Nokkostakin voi kerätä ja kuivata.
Älkää heittäkö ruokaa roskiin kuten nyt niin ei mtn hätää.
Kunnon kahviin tuhlaan nyt rahaa ja hankin varastoon. Voi juoda, vaikka olisi jo vanhaakin. Vessapaperia en hanki isoja määriä, käytän tarvittaessa bideetä pesuun. Ruoat valitsen sitten sen mukaan mitä saa ja mikä olisi hinnaltaan edullisinta ja samalla terveellistä. Syön nyt jo hyvin yksinkertaisesti, edullisesti ja omasta mielestäni terveellisesti.
Olen kerännyt viimeisen vuoden aikana varastoja. Vehnäjauhoja löytyy 40 kg, muita jauhoja 10 kg. Kaurahiutaleita 5 kiloa. Sokeria noin 30 kg. Ruokaöljyä 6 l. Harkitsen porsaan ja kanojen hankkimista. Ehkäpä myös pari vuotta menisi. Vuosien jälkeen istuin sipulia ja perunaa reippaasti ja kylvin kasviksia.