Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin ruuat ovat köyhtyneet valtavasti vuoden sisällä

Vierailija
28.05.2022 |

Ravntoarvoltaan, monipuolisuudeltaan ja maultaan sekä terveellisyydeltään.
Olen töissä päiväkodissa ja voin kertoa että ruoka on nykyään ala-arvoista, eikä sitä ole tarpeeksi edes lapsille, saati aikuisille.

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen huomannut, ylipainoiset hoitajat usein valittavat ruoan määrästä. Ei riitä lapsille, olivat ne lapset mitä mieltä itse tahansa.

Antavat lapsille aivan järkyttävät määrät ruokaa!

"Ei riittänyt ruoka, Jorma-Olli sai vain 20lihapullaa vaikka olisi halunnut 40"

Kyllä meillä valittaa lapsetkin ja todella pienet annokset voi antaa, lisää ei yleensä ole. Syövät sitten näkkäriä kun ei 2 lihapullaa ja 2 pikkuperunaa vie nälkää.

Missä päin Suomea lasketaan 2 pulla/lapsi? En usko että missään.

Vierailija
122/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä ketjussa olevat asiat ovat totta, olen erittäin kiitollinen omalle kotikunnalleni, jossa on hyvää ja monipuolista ruokaa tarjolla.

Oma lapseni, 8v, on sanonut yhdestä ruoasta, että on pahaa. Muutoin kehunut, niin päiväkodin kuin koulun ruokia!

Ihanan laitostuneita lapsia sulla. Ihan niinkuin suunnitelma onkin.

Miten se lapsi on laitotostunut? Koska tykkää kouluruoasta? En ymmärrä sun kommentin pointtia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ruoka huonontunut kouluissakin. Olen ollut koulussa töissä niin pitkään, että olen nähnyt  tämän kehityksen. Kaikki on karsittu pois, minkä voi. Joskus aikoinaan keittopäivinä oli leivän päälle juustoa, tai lisäksi joku grahamlihapiirakka, ja vielä ehkä jälkkärikin joskus, pannukakkua tai vaikka jäätelö. En muista vuosikausiin nähneeni mitään sellaisia. Monet ihan tavalliset ruoat on karsittu pois, ja tilalle tullut jotain hienon kuuloisia nimiä epämääräisille kastikkeille tai makaronimössöille. Olikohan se viime viikolla kun oli jokin välimeren lohikeitto. Säästöä varmaan sekin, kun maito on jätetty liemestä pois. Kaivelin vähän sitä isoa keittoastiaa, enkä löytänyt yhtään palaa mitään kalaa, pelkkää perunaa ja lientä koko valtaisa keitto. Ymmärrän kyllä, että sillä budjetilla ei voi saada ihmeitä aikaiseksi. Taitaa nytkin olla jo melkoista ihmettä koko ruoan laitto, kun kustannukset nousevat koko ajan, ja budjetti pysyy samana. Hienoa, että ruokaa kuitenkin on. Monet ruoat vain ovat niin kovin ankeita, että oppilaat eivät syö. Jotkut ruoat taas sitten tekevät kyllä kauppansa. 

Vierailija
124/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ruoat ovat oikeasti ala-arvoisia, itse niitä syöneenä ja keittiössä nähneenä kun sapuskat tulevat pusseissa lämmitettäviksi. Kastikkeet ja keitot saattaa olla pelkkää lientä, sattumia todella vähän.

Ja kummallista että ihan perus jauhelihakeitto on suurustettu tärkkelyksellä, sinne vaan lisätään keittiöllä vettä ja kuumennetaan.

Myös joihinkin välipaloihin esim. rahka on isketty tärkkelystä. Eli ihan tavalliset ruoat on pilattu koostumukseltaan, ovat oikeasti suutuntumaltaan todella etovia.

Vierailija
125/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas isot erot ruokailuissa!

Osa ei tarjoa juusto, leikkelettä, lihapullia. Liian mausteista tai liian mautonta ruokaa. Osassa tarjotaan kaakaota ja sokerijogurtteja samalla kun jossain ei saa maitopuuroja.

Ei tarjota leipää eikä maitoa.

Ja koska omassa kaupungissa/kunnassa/kylässä/koulussa tarjoillaan näin, on se absoluuttinen totuus koko Suomesta :D

Kyllä vauva palstalla tiedetään

Vierailija
126/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ruoka huonontunut kouluissakin. Olen ollut koulussa töissä niin pitkään, että olen nähnyt  tämän kehityksen. Kaikki on karsittu pois, minkä voi. Joskus aikoinaan keittopäivinä oli leivän päälle juustoa, tai lisäksi joku grahamlihapiirakka, ja vielä ehkä jälkkärikin joskus, pannukakkua tai vaikka jäätelö. En muista vuosikausiin nähneeni mitään sellaisia. Monet ihan tavalliset ruoat on karsittu pois, ja tilalle tullut jotain hienon kuuloisia nimiä epämääräisille kastikkeille tai makaronimössöille. Olikohan se viime viikolla kun oli jokin välimeren lohikeitto. Säästöä varmaan sekin, kun maito on jätetty liemestä pois. Kaivelin vähän sitä isoa keittoastiaa, enkä löytänyt yhtään palaa mitään kalaa, pelkkää perunaa ja lientä koko valtaisa keitto. Ymmärrän kyllä, että sillä budjetilla ei voi saada ihmeitä aikaiseksi. Taitaa nytkin olla jo melkoista ihmettä koko ruoan laitto, kun kustannukset nousevat koko ajan, ja budjetti pysyy samana. Hienoa, että ruokaa kuitenkin on. Monet ruoat vain ovat niin kovin ankeita, että oppilaat eivät syö. Jotkut ruoat taas sitten tekevät kyllä kauppansa. 

Monessa paikassa koulut ja päiväkodit syövät samaa ruokaa

Vierailija
127/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokarahat menee dieettilasten ruokaan, joten normilapset joutuvat syömään halvemmalla

Jokaiselle dieettilapselle voisi antaa 1500 euroa, niin vanhemmat voisivat pakata heille eväitä.

En määritä aikaa, mutta harvemmin kuin kerran kuukaudessa. :D

Vierailija
128/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen huomannut, ylipainoiset hoitajat usein valittavat ruoan määrästä. Ei riitä lapsille, olivat ne lapset mitä mieltä itse tahansa.

Antavat lapsille aivan järkyttävät määrät ruokaa!

"Ei riittänyt ruoka, Jorma-Olli sai vain 20lihapullaa vaikka olisi halunnut 40"

Viitsimättä ottaa ala-arvoiseen kommenttiin sen enempää kantaa, totean vain että ruuan laatu on heikentynyt määrää enemmän. Ja laadukas ruoka ei ole epäterveellistä tai lihottavaa, vaikka sitä söisikin kunnes on kylläinen.

Kylläinen on eri asia kuin ähky. Liian suuret kerralla syötävät määrät eivät ole hyväksi. Usein ja pieniä annoksia. Ei koko päivän ruoka määrä yhdellä ruokailulla.

Vierailija
129/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tulevat köyhtymään vielä lisää.

Tulisi samanlaista kuin 60-70-luvun kouluruoka :D

Tältä näytti koulun ruokalista vuonna 1960 

Maanantai

Vitapuuro (veteen)

Margariinia 5 g

Ruisleipää 20 g

Maitoa 3 dl

Juustoa 20 g

Tiistai

Kaalikeitto

Margariinia 5 g

Ruisleipää 20 g

Maitoa 3 dl

Keskiviikko 

Jukolavehnä/puolukkapuuro

Margariinia 5 g

Ruisleipää 20 g

Maitoa 3 dl

Juustoa 20 g

Torstai

Tiistaikeitto

Margariinia 5 g

Ruisleipää 20 g

Maitoa 3 dl

Perjantai 

Herkkupuuro/ruispuuro

Grahansämpylä 50 g

Margariinia 5 g

Maitoa 3 dl

Maksamakkaraa 20 g 

Lauantai

Pinaattikeitto

Ruisleipää 20g

Margariinia 5 g

Maitoa 3 dl

Juustoa 20 g 

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaiskoulun-ruokalista-1…

Minua häiritsee tässä, että torstaina tarjotaan tiistaikeittoa.

Vierailija
130/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hävisi juustot ja leikkeleet aamu-ja välipaloilta,peitenimenä ruokakasvatus.

Ennen oli joka aamu juustoa veteen keitetyn, suolattoman puuron lisänä.

Todella ankea aamupala. Keijua leivälle, vesipuuro, maitoa. Joskus saattaa olla kurkunsiivu. Puuroon lirautetaan laihaa mehukeittoa.

Vakaope

Kuulostaa järkyttävältä. Näin rakennetaan ihania lapsuuden puuromuistoja😂

Ei oo kumma, että puuro ei enää isompana maistu.

Vierailija
131/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö päiväkodissa korkeintaan 5pv viikossa aamupalan, lounaan ja välipalan, kotona päivällisen ja iltapalan. Nämä koti ruuat ovat sitten niin ravitsevia, herkullisia kalliita kuin vanhemmat katsovat parhaaksi, toivottavasti ovat.

Olen töissä vanhainkodissa, jossa syödään 7pv viikossa joka ateria tuota samaa kunnan mahdollisimman halvaksi tingittyä ruokaa, samaa rustoista kinkkuleikettä tai lauantaimakkaraa, halvinta juustoa mistä lie Urguuriasta, sunnuntaisin juhlitaan usein karjalan paistilla, jossa lihan pala ei toista löydä pakasteporkkanoiden joukosta.

Viikonloppuun ollaan saatu tingittyä kotikaljaa vaihtoehto juomaksi, kauhean tappelun jälkeen jopa lasillinen jokaiselle, aiemmin annos oli 1,2dl, noin puolikas juomalasillinen.

Onneksi osastonhoitaja käyttää jotain virkitysrahoja hedelmiin ja erilaisiin juhlapyhien erikoisruokiin, joulukinkkuun, joka paistetaan osastolla, mämmiin, grillattaviin kesäiltoina jne.

Mutta arki todella on arkea. Joku voi ymmärtää myös vink.

Vierailija
132/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa, kun kunnat ovat joko liikelaitoistaneet tai yksityistäneet ruokahuoltonsa(kin).

Kiitos kokoomus. Mikä muu puolue on muka aina leikkaamassa lapsilta, vanhuksilta ja mielenterveyshoidoista kuin kokoomus. Ja yksityistävät kaikki julkisen sektorin osat, tuloksena lusikallinen puuroa lapselle jotta sen yksityisen ruuantoimittajan oma voitto kasvaisi. Ihan itse olette aina kokoomusta äänestäneet, vuosikymmeniä.

Vierailija
133/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko äänestänyt sellaisia kuntapäättäjiä ja kansanedustajia, jotka haluavat panostaa julkisen sektorin laatuun vai sellaisia, jotka haluavat leikata loputtomiin ja yksityistää?

Vierailija
134/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni kommentoijista syö aamupalaksi suolatonta puuroa rasvattoman maidon kera? En itse ainakaan tiedä ketään, joka vapaaehtoisesti syö noin riisuttua aamiaista, mutta laitoksessa se kai riittää.

Itse olen koulussa töissä ja maksan tänä vuonna kolmesta lounaasta viikossa. Ensi vuonna varmaan yhdestä jos siitäkään. Kun tulin taloon 6 vuotta sitten, ruoka valmistettiin omassa keittiössä ja siitä maksoi ihan mielellään. Sitten vaiheittain ruokahuoltoa siirrettiin muualle, kunnes taloon tuli käyttökielto. Nyt ruokaa ei enää edes lämmitetä koululla (minkä huomaa, aika usein olen syönyt haaleaa ruokaa).

Sen lisäksi kaupungin budjetti ruoan suhteen on selvästi kutistunut. Ruoka on poikkeuksetta jotain mössöä: kalapuikkojen tilalla on kalamureketta ja lihapullien tilalla harmaata mössöä, jota on jatkettu tärkkelyksellä vähän turhan paljon. Ennen moitin oppilaita jotka valittivat ruoasta, nykyään olen useimmiten heidän kanssaan samaa mieltä.

Tällä meidän lapset kasvavat 2-vuotiaasta täysi-ikäisiksi viitenä päivänä viikossa. Ihan turha toivoa heidän arvostavan kouluruokaa, kun ei kaupunkikaan niin tee.

Vierailija
135/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa koulut ja päiväkodit syövät samaa ruokaa

Sillä erotuksella toki että koulussa on aina 2 lämmintä ruokaa josta valita, päiväkodissa on vain se ankeampi.

Vierailija
136/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä tarjolla on halvin mahdollinen palmuöljyä sisältävä margariini, joka on "ravitsemuksellisesti ok tasapainoisen aterian kannalta". Ihan pötyä, rahan takia juuri se margariini on "terveellistä" ja sitä lapset syö joka päivä koulussa/päiväkodissa 🤢

Vierailija
137/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni kommentoijista syö aamupalaksi suolatonta puuroa rasvattoman maidon kera? En itse ainakaan tiedä ketään, joka vapaaehtoisesti syö noin riisuttua aamiaista, mutta laitoksessa se kai riittää.

Itse olen koulussa töissä ja maksan tänä vuonna kolmesta lounaasta viikossa. Ensi vuonna varmaan yhdestä jos siitäkään. Kun tulin taloon 6 vuotta sitten, ruoka valmistettiin omassa keittiössä ja siitä maksoi ihan mielellään. Sitten vaiheittain ruokahuoltoa siirrettiin muualle, kunnes taloon tuli käyttökielto. Nyt ruokaa ei enää edes lämmitetä koululla (minkä huomaa, aika usein olen syönyt haaleaa ruokaa).

Sen lisäksi kaupungin budjetti ruoan suhteen on selvästi kutistunut. Ruoka on poikkeuksetta jotain mössöä: kalapuikkojen tilalla on kalamureketta ja lihapullien tilalla harmaata mössöä, jota on jatkettu tärkkelyksellä vähän turhan paljon. Ennen moitin oppilaita jotka valittivat ruoasta, nykyään olen useimmiten heidän kanssaan samaa mieltä.

Tällä meidän lapset kasvavat 2-vuotiaasta täysi-ikäisiksi viitenä päivänä viikossa. Ihan turha toivoa heidän arvostavan kouluruokaa, kun ei kaupunkikaan niin tee.

Juuri näin. Omat lapset valittivat kouluruoasta ja mä vaan olin sitä mieltä, että ryhmäpaineen takia valittavat. No pääsinpä sitten itsekin syömään näitä samoja aterioita, ja en enää ihmettele lasteni mielipiteitä. Suoraan sanottuna aivan ihmeellistä sapuskaa! Kyllä joudun itse tiettyinä päivinä ottamaan omat eväät mukaan, kun tiedän että jotkut ruoat ovat syömäkelvottomia.

Vierailija
138/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletko äänestänyt sellaisia kuntapäättäjiä ja kansanedustajia, jotka haluavat panostaa julkisen sektorin laatuun vai sellaisia, jotka haluavat leikata loputtomiin ja yksityistää?

Ongelma onkin ne jotka äänestää niitä jotka haluaa panostaa julkiseen sektoriin. Heiltä ikävä kyllä puuttuu järjestään ymmärrys siitä, miten asiat järjestettäisiin mahdollisimman tehokkaasti ja saataisiin rahat käytettyä olennaiseen. Äänestäkää vaan heitä, jos haluatte että lasten ruokien sijaan rahat menee kavereiden selvitysryhmien palkkohin.

Vierailija
139/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hävisi juustot ja leikkeleet aamu-ja välipaloilta,peitenimenä ruokakasvatus.

Ennen oli joka aamu juustoa veteen keitetyn, suolattoman puuron lisänä.

Todella ankea aamupala. Keijua leivälle, vesipuuro, maitoa. Joskus saattaa olla kurkunsiivu. Puuroon lirautetaan laihaa mehukeittoa.

Vakaope

En tiedä missä kunnassa tai kaupungissa asut, mutta olen itse pk :n keittiössä töissä ja puurot on kyllä maustettu suolalla ja haudutettu tunti liedellä. Yleensä kaikki kehuvat että miten hyvää puuroa. Juustot ja leikkeleet on yleensä aamupalalla kun on leipä aamupala, eli rasvat, leikkeleet,leipä ja kurkkua/tomaattia/ paprikaa esimerkiksi. Lisäksi puuroa niille jotka tarvitsevat tai haluavat. Sitten on munakas aamuja, niitä tosin voisi olla useamminkin. Silloin tälläöoin on jogurtti, leipä ja murot ja maidot ja margariinit gtietysti. Kaiken lisäksi on aina näkkileipää jota lapsethan rakastaa, kuten allekirjoittanutkin. En tajua mistä valitatte, kaikki on ravintoasiantuntioiden suunnitelemaa ja mitään hotellibrunssia ei tule koskaan olemaankaan. Perusruokaa lapsille.

Vierailija
140/206 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut Helsingissä. Kun katsoo päiväkodin ruokalistaa, niin on se huomattavasti monipuolisempi kuin itsellä 90-luvulla päiväkodissa ja läpi peruskoulun (ei-Helsingissä). Tai ainakin niin monipuolinen kuin se suomalaisittain suurkeittiössä(?) valmistettuna voi olla. Vegeruoat toistuu vähän useammin viikosta toiseen, mutta en valita, koska eivät ole ravintoarvoiltaan mitenkään köyhiä. (vrt. omaan lapsuuteen jossa kasvissyöjillä liha korvattiin vihreällä makaronilaatikolla jossa oli herne-maissi-paprikaa, nykyään tarjolla omat pyörykät jne..) Lapsi syö hyvin ja ottaa lisää = ruoka on hyvää ja sitä on tarpeeksi. 👍

Ymmärrän toki ettei kaikkialla ole välttämättä samoin. Omasta lapsuuden kokemuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän