Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittaisitko päiväkotiin 1,5-vuotiaan?

Vierailija
27.05.2022 |

Isosisaruksensa 3v aloittaa syksyllä. Pikkusisarus syksyllä 1,5 v. Vauva tulossa talvella '23.
Kaipaan perusteluja ja mielipiteitä. Itse olen aina ollut sitä koulukuntaa että noin pieni ei hoitoon kuulu, mutta toisaalta hän on hyvin rohkea ja reipas ikäisekseen. Pelkään kokemuksesta, että en voi tarjota keskimmäiselle sitten kotona niin paljoa virikkeitä, kun 3. lapsi on syntynyt.

Kiitos asiallisesta pohdinnasta!

Laittaisitko päiväkotiin 1,5-vuotiaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lasten suhteen sama tilanne. Kesällä syntyy kolmas ja sisarukset ovat 1,5- ja 3-vuotiaita. Kukaan ei mene päiväkotiin kerta itse olen kotona.

Ei meillä silti kotosalla maata, vaan yhdessä mennään ja tehdään. Arkiaamuisin on monesti perhekerhoja ja iltapäivisin puistoillaan. Lisäksi käydään kylpylässä, hoplopissa, ja lapsille sopivissa museoissa sekä messuilla. Vieraillaan kaikissa mahdollisissa tapahtumissa mitä lähistöllä järjestetään ja tietenkin satunnaisesti matkustellaan kauemmas sukulaisille tai ulkomaille.

Itse aina haaveilin omista lapsista keille saan näyttää maailmaa ja viedä eri paikkoihin. Elän siis unelmaani.

Toki 3-vuotiaan ilmoitin syksyllä alkavaan muskariin, niin pääsee ilman äitiäkin jonnekin. Ensi talvena tarkoitus kahden vanhemman kanssa aloittaa vielä sirkus, kun pääsevät sitten samaan ryhmään.

Kerro minulle kuinka käyt kylpylässä kolmen noin pienen kanssa ilman että kukaan hukkuu?

Näin voi kysyä vain nykyäidit, joille kännykkä on kasvanut kiinni käteen.

Ja näin vastaa vain ihminen, jolla ei ole kolmea vilkasta lasta. T:Eri

Monesti ne "vilkkaat lapset" on siellä vanhemman korvien välissä.

Vierailija
102/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin 1v7kk ikäisen ja aloin samalla tehdä 6h työpäiviä jotta pienen hoitopäivät pysyivät kohtuullisen pituisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi ellei olisi pakottavaa syytä. 3v kanssakin odottaisin vielä vuoden ja hyödyntäisin seurakunnan kerhoja tms. Mihin voi mennä muutaman kerran viikossa. Sen verran vauhdikasta on tuo pk elämä. Paljon sijaisia ja välillä niitäkään ei saa. Itse en ole pk koskaan ollut ja ihan sosiaalinen olen ja elämässä hyvin pärjännyt. Kävin juurikin kerhoissa ja ne riitti hyvin virikkeeksi.

Vierailija
104/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan isommista lapsista ei kuulu päiväkotiin. Paikat tulee mahdollistaa niille, jotka oikeasti tarvitsevat päiväHOITOA eli työssäkäyvien lapset, lasutapaukset ym.

Tuo asenne on menneiltä vuosikymmeniltä. Nykyään ei ole päiväHOITOA vaan varhaiskasvatusta. Nykyään puhutaan lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen.

Varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Tiedätkö millaiset resurssit päiväkodeissa on? Oletko ollut päiväkodissa koskaan töissä?

Olen ja varhaiskasvatus on kaikkea muuta paitsi sanahelinää. Se on koulutuspolkumme ensimmäinen porras ja lapsen oikeus. 

eri, mutta varhaiskasvatuksen ope

Vierailija
105/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun periaate: kun lapsi osaa juosta karkuun ja sanoa "ei!", lapsi on kypsä menemään päivähoitoon 😊

Vierailija
106/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä ketju. Täällä mammat hyökkää ap:tä ja ammattilaisia vastaan ja syyttää toisiaan ja ylistää itseään. Perus av:ta, pitäisi vaan ymmärtää, ettei näitä aiheita koskaan kannata lukea. Ei nämä ole hedelmällisiä keskusteluita, tulee vaan epätoivoinen olo ihmisten julmuudesta ja ehdottomuudesta toisiaan kohtaan. 

Vierailija
107/117 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aloittaa siinä vaiheessa päiväkodin kun minun on palattava töihin rahatilanteen vuoksi. Esikoinen meni 3 v, kuopus 11kk ikäisenä.

Vierailija
108/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lasten suhteen sama tilanne. Kesällä syntyy kolmas ja sisarukset ovat 1,5- ja 3-vuotiaita. Kukaan ei mene päiväkotiin kerta itse olen kotona.

Ei meillä silti kotosalla maata, vaan yhdessä mennään ja tehdään. Arkiaamuisin on monesti perhekerhoja ja iltapäivisin puistoillaan. Lisäksi käydään kylpylässä, hoplopissa, ja lapsille sopivissa museoissa sekä messuilla. Vieraillaan kaikissa mahdollisissa tapahtumissa mitä lähistöllä järjestetään ja tietenkin satunnaisesti matkustellaan kauemmas sukulaisille tai ulkomaille.

Itse aina haaveilin omista lapsista keille saan näyttää maailmaa ja viedä eri paikkoihin. Elän siis unelmaani.

Toki 3-vuotiaan ilmoitin syksyllä alkavaan muskariin, niin pääsee ilman äitiäkin jonnekin. Ensi talvena tarkoitus kahden vanhemman kanssa aloittaa vielä sirkus, kun pääsevät sitten samaan ryhmään.

Kerro minulle kuinka käyt kylpylässä kolmen noin pienen kanssa ilman että kukaan hukkuu?

Näin voi kysyä vain nykyäidit, joille kännykkä on kasvanut kiinni käteen.

Ja näin vastaa vain ihminen, jolla ei ole kolmea vilkasta lasta. T:Eri

Monesti ne "vilkkaat lapset" on siellä vanhemman korvien välissä.

On fakta, että lapset ei ole samanlaisia vaan heissä on erilaisia persoonallisuuksia kuten vanhemmissakin.

Ehdotan, että sinulle myönnetään Av:n Vuoden Äiti mitali. Olet niin upeasti kasvattanut lapsesi ei vilkkaiksi.. Siitähän viestissäsi oli oikeasti kyse.

Vierailija
109/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä ketju. Täällä mammat hyökkää ap:tä ja ammattilaisia vastaan ja syyttää toisiaan ja ylistää itseään. Perus av:ta, pitäisi vaan ymmärtää, ettei näitä aiheita koskaan kannata lukea. Ei nämä ole hedelmällisiä keskusteluita, tulee vaan epätoivoinen olo ihmisten julmuudesta ja ehdottomuudesta toisiaan kohtaan. 

Juuri näin!

Lisäksi näistä keskusteluista aina unohtuu, että lapset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia tarpeita varhaiskasvatuksen aloituksen suhteen. Puhumattakaan perheen hyvinvoinnin tarpeista.

Mutta eipä niillä ole väliä, kunhan saadaan omaa sädekehää kirkkaammaksi mollaamalla muita.

Vierailija
110/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on yli 20v.

Vieläkin kadun, että laitoin hänet tarhaan vähän reilu vuoden ikäisenä.

Vieläkin.

😞.

2-vuotias on jo ihan eri asia.

Vierailija
111/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Lisäksi näistä keskusteluista aina unohtuu, että lapset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia tarpeita varhaiskasvatuksen aloituksen suhteen. Puhumattakaan perheen hyvinvoinnin tarpeista.

Mutta eipä niillä ole väliä, kunhan saadaan omaa sädekehää kirkkaammaksi mollaamalla muita.

Ap ei kyllä tuonut esiin yhtäkään tarvetta varhaiskasvatukseen.

Vierailija
112/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan isommista lapsista ei kuulu päiväkotiin. Paikat tulee mahdollistaa niille, jotka oikeasti tarvitsevat päiväHOITOA eli työssäkäyvien lapset, lasutapaukset ym.

Tuo asenne on menneiltä vuosikymmeniltä. Nykyään ei ole päiväHOITOA vaan varhaiskasvatusta. Nykyään puhutaan lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen.

Varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Tiedätkö millaiset resurssit päiväkodeissa on? Oletko ollut päiväkodissa koskaan töissä?

Olen ja varhaiskasvatus on kaikkea muuta paitsi sanahelinää. Se on koulutuspolkumme ensimmäinen porras ja lapsen oikeus. 

Lapsen oikeus? Vasta 4-5 vuotiaana lapsi oikeasti hyötyy varhaiskasvatuksesta ja kaikkein paras on mennä vasta eskariin.

Vierailija
113/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä lapsia toisten hoidettavaksi, hoidan heidät itse. Jos se ei jollekin sovi niin ei ole mun ongelma.

Vierailija
114/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhutaan vain äidin taakasta, äidin riittämättömyydestä, äidin huonoudesta, äidin tyhmistä valinnoista, äidin vastuusta... Äiti, äiti, äiti ja hänen kolme lastaan, joita ei äitinä osaa hoitaa, vaikka on äiti. 

Miksei vieläkään osata ottaa keskustelussa ja perheessä huomioon isää tai toista vanhempaa (joka ei välttämättä ole isä). Eri asia, jos joku äiti todella odottaa kolmatta lastaan yksin. Mutta tässä ei ehkä ole siitä kysymys. 

Minua häiritsee tämän keskustelun äitikeskeisyys. Olenko ainoa?

Silloin kun ap ei kerro toisesta vanhemmasta mitään, ei ole muiden asia sitä tuoda esiin. Ap kysyi selvän kysymyksen ja aikuinen ihminen siihen vastaa, lapsi alkaa jankata kaikkea muuta.

Vierailija
115/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tekee lapsia jos ne pitää toisten hoitaa?

Vierailija
116/117 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin toimikoon taallaan, miten parhaaksi katsoo. Jos haluaa itse hoitaa hyvä niin. Jos katsoo päiväkodin paremmaksi vaihtoehdoksi omalle perheelle hyvä niin. Kukin toimikoon omista lähtökohdistaan käsin.

Turha kinata kumpi parempi. Perheet ja tilanteet ovat erilaisia. Ei ole kahta samanlaista ihmistä eikä perhettä. Kaikki me olemme yksilöitä, äidit, isät ja vanhemmat.

Ja kaikki päiväkodit, henkilökunta ja resurssit erilaisia. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Vierailija
117/117 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen oikeus? Vasta 4-5 vuotiaana lapsi oikeasti hyötyy varhaiskasvatuksesta ja kaikkein paras on mennä vasta eskariin.

Tutkimukset osoittavat toisin. Lapsi hyötyy varhaiskasvatuksesta jo 3-vuotiaana, jos se on toteutettu ammattitaitoisesti ja lapsilähtöisesti, mutta aikuisjohtoisesti. Korkeintaan muutama tunti päivässä. Lapsi ei tarvitse varhaiskasvatusta sen enempää. Vanhemmat saattavat tarvita esim. työn tai opiskelun vuoksi. 

Alle 3-vuotias ei kuitenkaan tarvitse kodin ulkopuolista varhaiskasvatusta välttämättä ollenkaan, jos koti on rakastava ja turvallinen. Tosin ei ole tutkimuksilla myöskään osoitettu, että alle 3-vuotiaana päivähoitoon laitetut lapset olisivat jotenkin traumatisoituneita tai ei-pärjääviä verrattuna kotona hoidetuihin.  

Sen sijaan lapsi, joka aloittaa varhaiskasvatuksen 4-5-vuotiaana, aloittaa sen kansainvälisesti vertailtuna myöhään. Esimerkiksi Ranskassa pakollinen 3-vuotinen esikoulu aloitetaan 3-vuotiaana. Jos Suomessa lapsi aloittaa vasta velvoittavasta esiopetuksesta 6-vuotiaana, se on jo tosi myöhään. Kaikki 5-vuotiaat saavat Suomessa maksutonta varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa, jos vanhemmat sen valitsevat, ja osassa kunnista esiopetus aloitetaan jo 5-vuotiaana. Väitän, että tämä kokeilu ajan myötä laajenee koko maahan ja vakinaistuu. 

Suomessahan koulu aloitetaan vasta 7-vuotiaana. Missään muualla maailmassa koulu ei ala sitä vanhempana, ja niitä maita, joissa koulu alkaa vasta 7-vuotiaana, on todella vähän. 

Alle 3-vuotiaan kotihoidolle on kyllä useita perusteita, mutta ennen kaikkea en missään tapauksessa pelkän av:lle kirjoitetun viestin perusteella lähtisi arvioimaan kenenkään tarvetta, oikeutta tai perusteita laittaa lapsi päiväkotiin. Se ei kerro mitään ap:stä vaan enemmän kirjoittajasta itsestään.