Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Tämä johtuu siitä, että politiikan moroonit kuvittelevat, että työpaikat lisääntyvät sillä, että haetaan töitä. Oikeasti ne lisääntyvät vain sillä, että luodaan työpaikkoja, helpoimmin se onnistuisi sillä, että ostovoiman leikkaamisen sijasta sitä tuettaisiin, vaan kun se ei käy, kun on sitouduttu hölmöläiseen politiikkaan ja säästämiseen. Tällä päivämäärällä on 25771 avointa työpaikkaa, ja vaikka olisi vain ne viralliset 200 000 työtöntä, niin hakijoita on neljä kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Jos kaikki paikat täytettäisin nyt, tällä sekunnilla, jäisi silti vielä 175 000 työtöntä. Onko tämä jotenkin vaikeata käsittää? Ilmeisesti on, jos on poliitikko. Miksi sitten noita paikkoja ei täytetä? Siksi, että suuri osa niistä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei yrittäjä noudata sopimuksia, että työehdot ovat mahdottomat, että palkkaus ei ole normien mukainen jne. Siksi siellä roikkuu tietyt paikat vuodesta toiseen, aina on haku päällä, eikä duuni kenellekään kelpaa.
Se on ihme, miten heikkoa monien poliitikkojen faktatietämys on.
Aivan. Otetaan esimerkiksi vaikkapa satu piilotyöpaikoista? Määrittele piilotyöopaikka? Se on työ, joka odottaa tekijäänsä, johon ei varsinaisesti edes haeta henkilökuntaa. Kysymys: miten sellainen firma voi toimia, jossa on töitä, jotka odottaa tekijäänsä, joita ei edes haeta? Menisitkö työhön yrittäjälle, joka on niin tyhmä, että hänellä tuotanto seisoo, koska työt odottaa tekijäänsä, jota ei edes aktiivisesti haeta, vaan odotetaan, että joku tulee ovelta kysymään saisiko paikan? Ainoastaan poliitikko voi uskoa tuollaiseen logiikkaan, koska meillä politiikkaa on pitkään luotu ns. toiveajattelun varaan. Se toimii niin, että kun kylliksi valehtelen, ja toistelen näitä valheita, ne muuttuvat todeksi. Ei ole koskaan muuttuneet, mutta eihän se estä yrittämästä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nollasopimus + toinen työ touko-syyskuu 10h/vk 50% Ove. Anssi eläkkeeseen asti 2v.
4hakua/kk
Turhaan, aivan turhaan...
En tiedä mitä tarkoittaa Ove.
Mutta sulla kuuluisi olla työnhakuvelvollisuutena 1 paikka/3 kk.Ove=osittainen varhennettu eläke (61v->)
Ok. Osittainen varhennettu eläke ei tosiaan vaikuta asiaan mitenkään. Tulee laista.
Myös osa-aikatyöläisen työnhakuvelvollisuus 1 paikka/3 kk tulee laista. Laki on ihan sama joka puolella Suomea.Höpötät siis aivan omiasi, koska muuten et saisi virtaa provoihin.
Se siitä, osaltani.
Nimimerkillä: juuri näitä lakeja ja järjestelmiä työkseen pyörittelevä
No enhän höpötä, itse sotket eri ihmisten asiat.
MINÄ en ole osa-aikatyössä, vaan nollasopimus toiseen paikkaan + 10h/vk toiseen paikkaan touko-syyskuussa määräaikainen
(Tiedän kyllä että Ove ei vaikuta hakumääriin)
Lue tarkemmin! (viisastelija)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nollasopimus + toinen työ touko-syyskuu 10h/vk 50% Ove. Anssi eläkkeeseen asti 2v.
4hakua/kk
Mutta sulla kuuluisi olla työnhakuvelvollisuutena 1 paikka/3 kk.Ove=osittainen varhennettu eläke (61v->)
Ok. Osittainen varhennettu eläke ei tosiaan vaikuta asiaan mitenkään. Tulee laista.
Myös osa-aikatyöläisen työnhakuvelvollisuus 1 paikka/3 kk tulee laista. Laki on ihan sama joka puolella Suomea.Höpötät siis aivan omiasi, koska muuten et saisi virtaa provoihin.
Se siitä, osaltani.
Nimimerkillä: juuri näitä lakeja ja järjestelmiä työkseen pyöritteleväNo enhän höpötä, itse sotket eri ihmisten asiat.
MINÄ en ole osa-aikatyössä, vaan nollasopimus toiseen paikkaan + 10h/vk toiseen paikkaan touko-syyskuussa määräaikainen
(Tiedän kyllä että Ove ei vaikuta hakumääriin)Lue tarkemmin! (viisastelija)
En sotke mitään. Lain mukaan nollasopparilla oleville työnhakuvelvollisuus asetetaan osa-aikatyössä olevien mukaan. 1/3kk.
Jos on muka oikeasti toisin asetettu niin otapa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4hakua/kk
Se siitä, osaltani.
Nimimerkillä: juuri näitä lakeja ja järjestelmiä työkseen pyöritteleväNo enhän höpötä, itse sotket eri ihmisten asiat.
(Tiedän kyllä että Ove ei vaikuta hakumääriin)Lue tarkemmin! (viisastelija)
En sotke mitään. Lain mukaan nollasopparilla oleville työnhakuvelvollisuus asetetaan osa-aikatyössä olevien mukaan. 1/3kk.
Jos on muka oikeasti toisin asetettu niin otapa puheeksi.
Nollasoppari ilman ainoatakaan työtuntia muutamaan vuoteen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyössä olevalla kuuluu lain mukaan olla työnhakuvelvollisuutena 1 paikka/3 kk.
Juuri näin! On kyllä noloa hakea 63-64-vuotiaana työtä, kun tietää satavarmasti, ettei vakipaikkaa saa.
Osa-aikatyö helpotti kummasti tuota ruljanssia.
Mitäs pidätte tästä TE-keskuksen tuoreesta lausunnosta, yksi turhista: ...pykäliä...
Otsikko....
"Sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska työnhakusi on ollut voimassa 31.8.2923 saakka. Pykäliä...
Perustelu: Asiakas siirtyy eläkkeelle 1.9.2023.Miten voi noin ihanan asian muotoilla noin negatiivisesti?
Silti, kannat kattoon, eläke alkaa, ei enää työkkäriä.
Miten tuo asia sitten pitäisi ilmaista, virallisessa dokumentissa. Hupsista pupsista keikkulis! Nyt se olisi sellainen juttu ja käänne, että eläkepäivät koittivat. Hihhuliwuhuuu! Mutta voihan palvattu! Työttömyysetuutta ei voikaan saada jos ei ole työnhaku voimassa :----((((( Mutta ehkä aurinkoiset eläkepäivät kompensoivat tätä ihanasti! ^____^ Heissuliveissuli! T. TE-toimisto
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hakuvelvoite 1 paikka kuukaudessa. En ymmärrä kitinää systeemistä. Eihän paikkoja ole pakko hakea, koska lomakkeeseen voi ilmoittaa tehneensä avoimen hakemuksen ja sitä ei ole edes pakko tehdä, koska ei niitä voida tarkistaa. Tietenkin on eri asia auttaako tämä järjestelmä ketään työllistymään, mutta tukirahojen eteen, jos joutuu tekemään 10 minuuttia hommia kuukaudessa niin se on melko vähän.
Mitäs ne sinun todelliset työllistymistoimet sitten on. Viestissäsihän annat ymmärtää että työllistyä haluat, mutta mites sinä muuten pyrit työtä saamaan kuin työtä hakemalla?
Minulla ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta, johtuen syistä että täysi-ikäistyttyäni meni vähän lujaa ja oli rankk8ja vuosia. Olen ollut nyt muutaman vuoden raittiina ja tuntui vihdoin siltä että olisin valmis lähtemään työelämään, toki opintojen kautta. Sainkin mieluisan opiskelupaikan, mutta te-toimiston kanssa hirveä vääntö työmarkkinatuella opiskelusta ja opintojen ohella täytyy silti hakea neljää paikkaa kuukaudessa.
Eipä sillä, tuskin minua kukaan töihin huolii nykyisellä osaamisella. Omassa utopiassaan elävä te-virkailija oli kylläkin eri mieltä ja muistutti monta kertaa että opinnot ovatvm toissijaisia, pääasiallinen tehtäväni on etsiä töitä. Tuli fiilis ettei minulla olisi oikeutta yrittää edetä elämässä ja taustani vuoksi kohtaloni olisi olla ikuisesti tiskari tai hyllyttäjä. Sori tiskarit ja hyllyttäjät, työssä ei ole mitään vikaa vaan siinä että en saisi tavoitella itselleni ammattia ja ehkä vielä jatko-opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan. Se kuulostaa tosi vähältä. Eli 1 per viikko.
En tarkoita pelkkää omaa työnmäärääni, vaan sitä turhaa vaivannäköä, mitä aiheutan työnantajille "turhista" hakemuksistani. En aio enää koskaan olla täyspäiväisesti töissä, 40v riittää.
Sinun ei tarvitsisi kuin kertoa tämä TE-toimistoon, niin pääsisit turhasta hakemisesta. Miksi kiusaat itseäsi? Tuskin tuo turha hakeminen kuitenkaan hauskanpitoa sinulle on - tai toivottavasti ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta, johtuen syistä että täysi-ikäistyttyäni meni vähän lujaa ja oli rankk8ja vuosia. Olen ollut nyt muutaman vuoden raittiina ja tuntui vihdoin siltä että olisin valmis lähtemään työelämään, toki opintojen kautta. Sainkin mieluisan opiskelupaikan, mutta te-toimiston kanssa hirveä vääntö työmarkkinatuella opiskelusta ja opintojen ohella täytyy silti hakea neljää paikkaa kuukaudessa.
Eipä sillä, tuskin minua kukaan töihin huolii nykyisellä osaamisella. Omassa utopiassaan elävä te-virkailija oli kylläkin eri mieltä ja muistutti monta kertaa että opinnot ovatvm toissijaisia, pääasiallinen tehtäväni on etsiä töitä. Tuli fiilis ettei minulla olisi oikeutta yrittää edetä elämässä ja taustani vuoksi kohtaloni olisi olla ikuisesti tiskari tai hyllyttäjä. Sori tiskarit ja hyllyttäjät, työssä ei ole mitään vikaa vaan siinä että en saisi tavoitella itselleni ammattia ja ehkä vielä jatko-opintoja.
Sinulla siis ei ole mitään ammatillista koulutusta? Pyydäpä virkailijaasi vielä tarkistamaan, mikä työnhakuvelvollisuus sinulla tulisi olla. Uskoakseni 4 hakua / 1kk koskee vain jo aiemman koulutuksen saaneita, ja kouluttamattomia koskee aiemmin säädetty 3 hakua / 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Tämäkään ei ole sen virkailijan vika, vaan ne opintojen aikaiset työnhakuvelvollisiudetkin tulee laista. Ethän sinäkään lakia rikkoisi omassa työssäsi, ethän? Ei työkkärin virkailijatkaan niin saa tehdä.
Niin se vaan on että jos saa ja nostaa työttömyysetuutta, silloin on haettava työtä. Se on sen etuuden saamisen edellytys. Ja taas, laissa määrätään.
Jos ei kestä määräyksiä jotka liittyy opiskeluun työttömyysetuudella, voi päättää työnhaun ja siirtyä opiskelemaan opintotuella. Jos taas itse valitsee että haluaa mieluummin opiskella työttömyysetuudella, silloin on toimittava sen lain mukaan.
Mutta. Olen nyt parhaani yrittänyt vääntää monelle kirjoittajalle TE-toimiston systeemejä ja sitä, ettei siellä juurikaan voida omavaltaisia päätöksiä tehdä vaan siellä noudatetaan lakia. Se oikea taho valituksille on ministeriö, koska SIELLÄ nämä asiat päätetään. Ei ne virkailijat vittuillakseen työtään tee. Kuten ei esimerkiksi kaupan myyjät vittuillakseen vaadi asiakkaita maksamaan ostoksensa. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ugh, olen puhunut, enkä enää jaksa :D
Olen 59v työtön. Koen tämän, että palkkatuettu työ ei jatkossa kerryttäisi enää ansiosidonnaista, aivan käsittämättömän järkyttävältä kiusanteolta. Palkkatuki on ikäiselleni ainoa väylä saada töitä. Miksi pitää rankaista siitä, että ikääntyneet pääsisivät ansiosidonnaisen piiriin?
Vierailija kirjoitti:
4hakua/kk
Mulla suurin piirtein sama tilanne, täytän kohta 63 ja 4 hakemusta kuukaudessa pitää tehdä. No joskus pääsen jopa haastatteluihinkin, saa jutella teamsin välityksellä itseäni 30 vuotta nuorempien pomojen kanssa.
Kaiken huippu on että työkkärin tädin mielestä mu pitäisi käydä jossain työnhakukurssilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita pelkkää omaa työnmäärääni, vaan sitä turhaa vaivannäköä, mitä aiheutan työnantajille "turhista" hakemuksistani. En aio enää koskaan olla täyspäiväisesti töissä, 40v riittää.
Sinun ei tarvitsisi kuin kertoa tämä TE-toimistoon, niin pääsisit turhasta hakemisesta. Miksi kiusaat itseäsi? Tuskin tuo turha hakeminen kuitenkaan hauskanpitoa sinulle on - tai toivottavasti ei ainakaan.
Haluan anssia eläkkeeseen asti. Siksi on "tanssittava" te:n tahtiin...
Jos hallituksen kaavailemat ansiosidonnaisen kiristykset tulevat voimaan, se on ihan sama, onko pelkällä Kelan työttömyyskorvauksella, koska toimeentulotukea ei voida evätä, se on perustuslain vastaista. Kelan työttömyyspäivärahan päälle haetaan toimeentulotukea, kun asumistuetkin pienevät/ lopetetaan. Hölmöläisten peitonjatkamista; yhdeltä suunnalta leikataan, toisaalta menot kasvavat. Tosin, en usko, että nämä kurjistukset menevät läpi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pohjalle joutunut kyllä elätetään mutta pyritään pitämään siellä potkaisemalla päähän aina kun se yrittää kiivetä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan anssia eläkkeeseen asti. Siksi on "tanssittava" te:n tahtiin...
Koetko, että olet ansainnut ansiosidonnaisesi? Sinähän et kuitenkaan ole vielä eläkeläinen, vaikka haluaisitkin olla. Jos et halua töihin, muttet halua myöskään hakea töitä, niin toimeentulotuella -40% perusosalla tai omavaraisena sinun pitäisi olla, samoin kuin muidenkin töiden välttelijöiden. Ikään katsomatta. Jos olet työnhakija, tulee sinun pyrkiä työllistymään. Jos tuntisin sinut, käräyttäisin sinut silmääkään räpäyttämättä. Työttömyysetuus kun ei ole mikään vaihtoehtoeläke, vaan vastikkeellinen korvaus.
Entä sitten, haet 4 työpaikkaa, mutta et tule valituksi. Thats it. Helppoa kuin heinän teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä, tuskin minua kukaan töihin huolii nykyisellä osaamisella. Omassa utopiassaan elävä te-virkailija oli kylläkin eri mieltä ja muistutti monta kertaa että opinnot ovatvm toissijaisia, pääasiallinen tehtäväni on etsiä töitä. Tuli fiilis ettei minulla olisi oikeutta yrittää edetä elämässä ja taustani vuoksi kohtaloni olisi olla ikuisesti tiskari tai hyllyttäjä. Sori tiskarit ja hyllyttäjät, työssä ei ole mitään vikaa vaan siinä että en saisi tavoitella itselleni ammattia ja ehkä vielä jatko-opintoja.Huokaus. Tämäkään ei ole sen virkailijan vika, vaan ne opintojen aikaiset työnhakuvelvollisiudetkin tulee laista. Ethän sinäkään lakia rikkoisi omassa työssäsi, ethän? Ei työkkärin virkailijatkaan niin saa tehdä.
Niin se vaan on että jos saa ja nostaa työttömyysetuutta, silloin on haettava työtä. Se on sen etuuden saamisen edellytys. Ja taas, laissa määrätään.Jos ei kestä määräyksiä jotka liittyy opiskeluun työttömyysetuudella, voi päättää työnhaun ja siirtyä opiskelemaan opintotuella. Jos taas itse valitsee että haluaa mieluummin opiskella työttömyysetuudella, silloin on toimittava sen lain mukaan.
Mutta. Olen nyt parhaani yrittänyt vääntää monelle kirjoittajalle TE-toimiston systeemejä ja sitä, ettei siellä juurikaan voida omavaltaisia päätöksiä tehdä vaan siellä noudatetaan lakia. Se oikea taho valituksille on ministeriö, koska SIELLÄ nämä asiat päätetään. Ei ne virkailijat vittuillakseen työtään tee. Kuten ei esimerkiksi kaupan myyjät vittuillakseen vaadi asiakkaita maksamaan ostoksensa. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ugh, olen puhunut, enkä enää jaksa :D
Se on aivan eri asia hakea töitä kun tulla valituksi töihin. Hakijoita on vähintään kymmeniä, useimmiten satoja tai tuhansia. Useimmiten vielä palkkaavat sukulaisen tai kaverin tai työpaikkaa ei edes oikeasti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pelkän peruskoulun käyneet ovat haluttua työvoimaa. Minunkin ohi on palkattu satoja kertoja pelkän peruskoulun köynyt jopa yksikön päälliköksi. Työnantajat eivät nimenomaan tykkää jos sanoo, että haluaa opiskelemaan. Palkkaavat mielummin vöhemmän kouluja köyneitä, joilla ei ole mitään opiskeluhaaveita. Köuluttavat mielummin itse. Yksikin työnantaja halusi aivan väkisin maksella kursseja työntekijälle, mutta työntekijä ei ollut itse kiinnostunut.
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Terve ihminen voi päästä SAMALLE työnantajalle uudelleen vasta sitten, kun edellisestä palkkatukijaksosta on 3 vuotta. Eri työnantajalle pääsee kyllä aiemminkin. Tällä pyritään vaikuttamaan siihen etteivät työnantajat käytä systeemiä hyväkseen.
Jos henkilöllä on sairaus tai vamma joka selkeästi vaikeuttaa työnsaantia, on mahdollista ettei tuota 3v sääntöä tarvitse huomioida.
Olisi tosi kiva kun ette viljelisi täysin väärää tietoa. Toki sillä saa huutomerkkejä ja kauhisteluja, mutta kun se ei ole totta niin se ei hyödytä ketään, vaan päinvastoin.