Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajia ei saada edes virkoihin

Vierailija
26.05.2022 |

Yksi hakija virkaan. Keskikokoinen kaupunki, jossa 70 000 asukasta.

Vuoden sijaisuuksiin ei välttämättä yhtään.

Hyvin menee Suomi.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lopettamassa alalla 20 vuoden jälkeen. Ei ole edes suunta selvillä, mutta kaupan kassallakin tienaa saman.

Vierailija
22/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut luokanopettajana pari vuotta. Yritän nyt päästä avoimen kautta opiskelemaan uutta tutkintoa. Oli virhe opiskella opettajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat hoitsuiksi ja hoitsut opettajiksi!

Vierailija
24/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhempia ei kestä kukaan. Kun itse olin kouluikäinen, vanhemmat kävivät kerran vuodessa vanhempainillassa sekä joulu- ja kevätjuhlassa. Siinä kaikki, mitä yhteyttä pitivät kouluun. Muuten hoidettiin kaikki itse ja haettiin allekirjoitukset vanhemmilta tarvittaessa.  

Allergioitakin muuten oli. Mä sanoin itse  että mulle tulee maidosta maha kipeäksi ja se riitti siihen, ettei minun tarvinnut koskaan koulussa juoda maitoa. Laktoosivammani todettiin vasta kun olin jotain 35. Siihen asti pärjäsin vain sillä, että välttelin maitotuotteita. 

Vierailija
25/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, mikä kaupunki, mikä virka. Olennaista on se, että ei saada vakituiseen virkaan, jos aineyhdistelmä on jotain tekninen työ+ kotitalous+ saksa+kemia. Silloin voidaan valita tämän kevään ylioppilas, kun tuskin yksikään hakija on pätevä noissa kaikissa aineissa. Tästä on olemassa hallinto-oikeuden päätös minun hyllyssäni.

Toinen syy voi olla se, että ei ole edes ollut missään julkisessa haussa muualla kuin kaupungin fb-sivulla tai paikallislehdessä.

Vinkkaapa tämä tuonne työttömien opettajien vertaistukiketjuun.

Vierailija
26/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani opettajat kyllä taistelevat kynsin hampain vakityöstä ja ovat kesät työttöminä. Ei ole kuin pätkätyötä.

Vierailija
27/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisi varmaan, jos sijaisia kohdeltaisiin asiallisesti maksamalla heille pitämistään tunneista palkka niin kuin muillekin opettajille. Mutta kun pätkitään työsuhdetta, lyödään luokkaan 7 erityisen tuen oppilasta suureen ryhmään, niin en yhtään ihmettele, ettei hirveästi kiinnostusta ole. Siellä sitten kuuntelet päivät teinien vittuilua ja illat vanhempien marmatusta. Siihen vielä päälle joku v:mainen esimies, niin ei varmaan kukaan hae paikkaa.

Noinhan se varmaan menee. Ei voi syyttää ja mietipä hakisitko itse...

Vierailija
28/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä sitten kuuntelet päivät teinien vittuilua

Siis onko totta, että oppilaita ei saa enää rangaista mitenkään törkeästäkään käytöksestä?

Siis on! Missä epätodellisuudessa sinä olet elänyt, kun et tätä ole tiennyt? Toisen asteen opinnot eivät ole olleet pakollisia ja sillä on voitu oppilas erottaa. Sitä mahdollisuutta ei ole perusasteella, eikä ilmeisesti enää toisella asteellakaan, kun on pakollinen.

Mitä rangaistusta sinä ehdottaisit? Omat keinoni olivat yllättävät tempaukset, kuten tunnilla pelleilevät 7-luokkalaiset iltapäiväkerholaisten kanssa leikkimään tai rehtorin kansliaan kävelyttäminen. Määräaikaisena sijaisena tämä onnistui, kun ei ollut pelkoa potkuista. Se jäi   viimeiseksi opettajan sijaisuudeksi, jonka kohtuullisen pitkällä,  vaiherikkaalla ja erittäin katkonaisella opettajanurallani tein.

Vierailija
29/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lopettamassa alalla 20 vuoden jälkeen. Ei ole edes suunta selvillä, mutta kaupan kassallakin tienaa saman.

Kaupan kassalla jää käteen n. 1500/kk, koska täysiä tunteja ei saa oikein kukaan. Itsesäälissä saa rypeä, mutta ei tarkoita sitä että juuri sinulla olisi työelämässä kaikkein kurjinta.

Vierailija
30/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhempia ei kestä kukaan. Kun itse olin kouluikäinen, vanhemmat kävivät kerran vuodessa vanhempainillassa sekä joulu- ja kevätjuhlassa. Siinä kaikki, mitä yhteyttä pitivät kouluun. Muuten hoidettiin kaikki itse ja haettiin allekirjoitukset vanhemmilta tarvittaessa.  

Allergioitakin muuten oli. Mä sanoin itse  että mulle tulee maidosta maha kipeäksi ja se riitti siihen, ettei minun tarvinnut koskaan koulussa juoda maitoa. Laktoosivammani todettiin vasta kun olin jotain 35. Siihen asti pärjäsin vain sillä, että välttelin maitotuotteita. 

Niin onhan se toki kamalaa kun vanhempia kiinnostaa lasten koulunkäynti. Kyllä ennen oli paremmin kun ei kiinnostanut. 🙄 jepjep

Vierailija
31/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on muuttunut RADIKAALISTI muutamassa vuodessa. Joskus 30 vuotta sitten esim. historian virkaan tässä yliopistokaupungin liepeillä oli 50 hakijaa, 15 vuotta sitten 200, nyt 12. Matemaattisiin aineisiin on vain 4-7, vuoden sijaisuuten kesän palkalla 1-3. Luokanopettajan sijaisuuksiinkin oli vielä 5-10 vuotta sitten täällä se 50-100, nyt tyypillisesti muutama. Virkaan sentään vielä lähemmäs 20, toki muutama vuosi sitten 100-200.

Olen hämmästellyt samaa. Jään virkavapaalle ja aiemmin äitiyslomaani sijaistamaan oli tulossa 39 hlöä, joista 20 pätevää. Nyt 10v myöhemmin ei yhtään hakijaa

Olen todella huolissani tilanteesta. Vuosi vuodelta harvemman lapsia opettavat enää pätevät opettajat.

Minä olen enemmän huolissani tuosta, että 20 pätevää hakijaa on äitiysloman sijaisuuteen.

ohis

Se oli silloin ennen, yli 10 vuotta sitten. Silloin oli luultavasti Suomen syrjäisimmän koulun aineenopettajan muutaman kuukauden mittaiseen vuorotteluvapaan sijaisuuteen yli kymmenen hakijaa, joista puolet päteviä.

Onhan opettajakoulutusta vähennetty, ainakin Kajaanissa lopetettu kokonaan. Yksi syy voi olla se, että enää ei ole päteviä opettajia niin paljon kuin ennen.

Terveisin alaa vaihtanut, pitkään työttömänä ollut aineenopettaja.

Vierailija
32/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Minun vanhempani olivat 80-luvulla koulun johtokunnassa. Valitsivat mieleisensä opettajat. Riippuu varmaan vanhempien koulutuksesta.

Vierailija
33/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluumme on ollut suuria vaikeuksia saada ma/fy/ke opettajia. Välillä paikat ovat olleet puoli vuotta auki, ilman yhtään hakijaa. Kun joku on saatu suostumaan, hän lopettaa muutamassa vuodessa. Tunteja on riittäväst, joten siitä ei ole kiinni.

Vierailija
34/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koulusta.

Itse työskentelen yliopistopaikkakunnalla sijaitsevassa ns. eliittilukiossa.

Hakijoita virkoihin on.

Viimeksi valittiin virkaan kolmesta loppusuoralla olleesta tohtorista, toinen. Yliopiston opettajat ja lehtorit tuntuvat mielellään olevan siirtymässä lukioon töihin.

Mutta se, mitä joku ketjuun kirjoitti on totta. Lukiolaisten käyttäymisongelmia on alkanut oleen, ei vielä paljon. Esim istutaan nappikuulokkeet päässä oppitunnilla, pelataan verkkopelejä tunneilla tai kieltäydytään ottamasta lippistä pois ruokapöydässä, pysäköidään koulun pihalla auto minne huvittaa jne. Eihän se kovin vaarallista ole, mutta kertoo asenteiden muuttumisesta.

Vierailija
35/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on muuttunut RADIKAALISTI muutamassa vuodessa. Joskus 30 vuotta sitten esim. historian virkaan tässä yliopistokaupungin liepeillä oli 50 hakijaa, 15 vuotta sitten 200, nyt 12. Matemaattisiin aineisiin on vain 4-7, vuoden sijaisuuten kesän palkalla 1-3. Luokanopettajan sijaisuuksiinkin oli vielä 5-10 vuotta sitten täällä se 50-100, nyt tyypillisesti muutama. Virkaan sentään vielä lähemmäs 20, toki muutama vuosi sitten 100-200.

Olen hämmästellyt samaa. Jään virkavapaalle ja aiemmin äitiyslomaani sijaistamaan oli tulossa 39 hlöä, joista 20 pätevää. Nyt 10v myöhemmin ei yhtään hakijaa

Olen todella huolissani tilanteesta. Vuosi vuodelta harvemman lapsia opettavat enää pätevät opettajat.

Minä olen enemmän huolissani tuosta, että 20 pätevää hakijaa on äitiysloman sijaisuuteen.

ohis

Se oli silloin ennen, yli 10 vuotta sitten. Silloin oli luultavasti Suomen syrjäisimmän koulun aineenopettajan muutaman kuukauden mittaiseen vuorotteluvapaan sijaisuuteen yli kymmenen hakijaa, joista puolet päteviä.

Onhan opettajakoulutusta vähennetty, ainakin Kajaanissa lopetettu kokonaan. Yksi syy voi olla se, että enää ei ole päteviä opettajia niin paljon kuin ennen.

Terveisin alaa vaihtanut, pitkään työttömänä ollut aineenopettaja.

Eli itse olit työtön opr, mutta et usko, että nykyään on työttömiä ja pätkäorjia opettajia?

Vierailija
36/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy voi olla sekin että esimiesasemaan (esim johtaviksi opettajiksi ja rehtoreiksi) on noussut henkilöitä joilla ei kertakaikkiaan ole kykyjä niihin hommiin. Lopputulos on se että alaiset joutuvat raatamaan kovaa, olemaan epävarmuudessa, eivät koskaan saa kiitosta hyvin tehdystä työstä mutta mahdolliset virheet ja ongelmat kaadetaan aina heidän syykseen. Eräässä espoolaisessa koulussa taitaa mennä juuri näin.

Tämä on totta.

Pahimmillaan lukion rehtoriksi valitaan liikunnanopettaja, jolta puuttuu täysin ymmärrys tieteellisestä ajattelusta ja pedagogiikasta kasvatuksen ja koulutuksen historiasta ja opetustyöstä. En tarkoita, etteikö liikunnanopettaja voisi ymmärtää, mutta se ymmärrys ei perustu ainakaan liikunnanopettajan omiin opintoihin.

Vierailija
37/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijöitä ei saada enää sijaisuuksiin eikä virkoihin. Etenkään lastensuojeluun.

Vierailija
38/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy voi olla sekin että esimiesasemaan (esim johtaviksi opettajiksi ja rehtoreiksi) on noussut henkilöitä joilla ei kertakaikkiaan ole kykyjä niihin hommiin. Lopputulos on se että alaiset joutuvat raatamaan kovaa, olemaan epävarmuudessa, eivät koskaan saa kiitosta hyvin tehdystä työstä mutta mahdolliset virheet ja ongelmat kaadetaan aina heidän syykseen. Eräässä espoolaisessa koulussa taitaa mennä juuri näin.

Tämä on totta.

Pahimmillaan lukion rehtoriksi valitaan liikunnanopettaja, jolta puuttuu täysin ymmärrys tieteellisestä ajattelusta ja pedagogiikasta kasvatuksen ja koulutuksen historiasta ja opetustyöstä. En tarkoita, etteikö liikunnanopettaja voisi ymmärtää, mutta se ymmärrys ei perustu ainakaan liikunnanopettajan omiin opintoihin.

Olisipa kiva tietää, kuka katkera rehtorin vaalin hävinnyt tämän on sultanut. Liikuntatiede on teide siinä kuin muutkin yliopistoaineet, ne suorittavat samat pedagogiikan opettajat saadakseen opettajan pätetvyyden ja koulutuksen historia ei nyt taida kuuluva mihinkään aineenopettajan opintoihin - tai ehkäpä vain historian. 

Rehtorin päteveyysvaatimus on kaikille sama - opettajan kelpoisuus + oph:n tutkinto. Mutta kerropa, mitkä aineenopettajat sitten soveltuvat parhaiten rehtorin virkaan. 

Vierailija
39/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jännä jos opettajapula on alkanut. Tälläkin palstalla on pitkä työttömien opettajien vertaistukiketju ja ainakin jokunen vuosi sitten nuoret opettajat valittelivat kun saavat vain lyhyitä sijaisuuksia pikku paikkakunnilta kaukaa kotoa. Lisäksi kesät meni työttömänä kun virkoja ei saanut. Moni opettaja vaihtoi siksi myös alaa. Hyvä toki opettajien kannalta jos työllisyys on parantunut.

Vierailija
40/131 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tiettyihin kouluihin ei kohta suostu kukaan ja niistä hakee kaikki virkasiirrolla pois ja vievät paikat muista pk-seudun kouluista. Tiettyihin kouluihin on siis kohta opettajia jonossa ja tiettyihin kouluihin ei saada ketään pätevää opettamaan, kun niissä on liikaa hulluja huippuosaajia, hankaline vanhempineen.