Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1941/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi, että suvussa on ruoka-allergikkoja. Itse laittaisin heille tarjoilut erikseen ja muulle juhlaväelle normaalit salaatit yms, joista rohmut eivät pystyisi erottelemaan herkkupaloja. Tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa rohmuille kilo lohta per kita.

Pitopalvelut osaavat ratkaista tällaiset ongelmat, jos et itse osaa. Ammattilaisten täytyy pysyä budjetissa.

Vierailija
1942/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ihmiset eivät rohmua, mutta valitettavasti vieraisiin mahtuu aina näitä ahneita, jotka vetävät ruokaa kaksin käsin muista piittaamatta.

Itse muista eräistä juhlista yhden nuorehkon ja erittäin varakkaan pariskunnan, jotka ahmivat vanhan ja pienituloisen eläkeläissukulaisen juhlissa todella suuren täytekakun kaksistaan. Vaimo vielä kysyi ahminnan lopuksi, että pitääkö tätä jättää muillekin. No siinä vaiheessa ei ollut enää paljon jättämistä.

Seuraaville vieraille piti hakea marketin pakastekakku. Eivät varmaan ahmattiparat olleet ennen täytekakkua saaneet, paitsi että olivat, kun joka kyläilyreissulla hotkivat täytekakusta suurimman osan, jos sitä oli tarjolla. Pariskunnan mies on vanhempiensa ainoa lapsi, se varmaan selittää ahneuden.

Kukaan ei tietenkään kehdannut asiasta suoraan huomauttaa tälle pönäkälle suursyömärille, todettiin vaan, että kaikki muut eivät ole vielä kakkua syöneet. Liekö tollo tajunnut sittenkään, kun joka kerta oli sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä tekee niin mieli voileipäkakkua,  että on pakko ajaa markettiin ostamaan tarpeet. Lisäksi aion olla Todellinen Rohmu, syön siitä itse puolet ja mieheni annan rohmuta toisen puolen. Pitää varmaan laskea sälekaihtimet, ettei palstapoliisit näe rohmuamistamme.[/quot

Typerä kommentti. Jokainen voi kotona ahmia itsensä vaikka tainnoksiin, mutta kylässä niin ei tehdä. Osta saman tien kolme voileipäkakku niin ei tarvitse turhasta kitistä.

Vierailija
1944/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä. 

Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2. 

Neuvo: kun hän on tulossa mökille, niin varaa silloin jotain normaalimpaa ruokaa. Lohet kannattaa jättää aina niille kerroille kun rohmuja ei tule :) se on ketjusta opittu. 

Tuohon on "äitipuolena" tosi paha sanoa: kyseessä miehen poika ja vieläpä aikuinen sellainen. Miehen tehtävähän tuo olisi sanoa pojalleen asiasta että ota perunaa ja leipää etc myös. 

Tai sitten tuossa pihvitilanteessa, kun niitä on se 3, eli jokaiselle yksi: niin sanot ystävällisesti ja äitimäisesti kun ruoka on kypsää, että näitä on sitten yksi per syöjä. 

Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta voi olla ettei kaikille ole opetettu ja tämä ei ole v**uilua. Sehän ei ole pojan vika. Mutta opetella kyllä kannattaisi, ehkä nuori morsio tämän vielä opettaa, jos siis itse kykenee kyseiseen toimeen. 

Perunankuoriminen on niin yksinkertaista, että se pitäisi jokaisen oppia ilman opetusta:) Opetin sen pojalleni, koulusta kuulin juorun, että pari vuotta vanhempi sisko kävin kuorimassa hänelle perunat toisessa luokassa. Se tapa päättyi heti. Nykyisinhän koulussa on kuoritut perunat. Mutta jokainen halukas kyllä oppii.

Ei ole. Näin väitettiin jos silloin kun olin itse koulussa ja itse kuorin perunat...

Riippuu toimittajasta, mutta ne koulut mitä minä tiedän käyttävät valmiiksi kuorittuja perunoja. Alkuviikosta nelikymppisiä juhlinut kertoi, että alakoulussa piti itse kuoria, mutta sen jälkeen koulussa ollut valmiiksi kuoritut perunat. Kauhukuvia lapselle:) omasta lapsuudestaan

Se on sitten jostain muusta ruoasta pois. Kuoritut perunat ovat kalliimpia kuin kuorelliset.

Vierailija
1945/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannussyistä taisivat täällä siirtyä kuorittuihin perunoihin. Kunnan keskuskeittiöllä oli töissä 5 ihmistä ja ruokaa ala -& yläkoulu, virastotalo, palvelukodit, terveyskeskus, ruokapalvelut jne. Nyt hoivapalvelut on yksityistetty ja  heillä on oma keskuskeittiö, mutta ainakin omaan työpisteeseeni perunat tulevat yhä kuorittuina kunnan toimipisteestä. 

Vierailija
1946/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä tekee niin mieli voileipäkakkua,  että on pakko ajaa markettiin ostamaan tarpeet. Lisäksi aion olla Todellinen Rohmu, syön siitä itse puolet ja mieheni annan rohmuta toisen puolen. Pitää varmaan laskea sälekaihtimet, ettei palstapoliisit näe rohmuamistamme.[/quot

Typerä kommentti. Jokainen voi kotona ahmia itsensä vaikka tainnoksiin, mutta kylässä niin ei tehdä. Osta saman tien kolme voileipäkakku niin ei tarvitse turhasta kitistä.

Joillakin vain ei ole yhtään huumorintajua, minkäs sille teet! 🤣😁😛🤪😃

Vierailija
1947/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko mammat nyt juhlissaan vahdittua suursyömäreitä?

Jäikö itselle mässyä?

Otitte kai valvontakamerakuvaa, jotta voitte sitten lähettää laskun perässä. 

Vierailija
1948/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö itselle mässyä?

Vaikka nämä rohmuajat ovat toisaalta ihan vakavakin asia ja taatusti aiheuttavat monelle emännälle oikasti päänsärkyä, tulee näistä ainakin itselleni komediaklippejä päähän.  Näen hillittömät vuoret tarjottavaa, uupuneen emännän sitä väsäämässä. Näen muutaman rohmun todella putsaavan ammattitaidolla pöydän, mättävän vielä tarjottavia vähän kassiinkin salaa. Toisaalta näen topakan Pirjo-tädin pitämässä jöötä juhlapaikalla ja laskevan tyyliin kalapuikkoja ja perunoita. Plus näen todella jonkun videoivan noutopöytäkäytöstä  ja lähettävän vieraille filmiä parhaista paloista rohmuamista. Kirjanpitäjä-Keijo sitten kirjoittamassa vieraille laskuja perään.

Ahneita ihmisiä on tietysti ollut aina, kuka ahnehtii ruokaa, kuka jotain muuta. Vähän asiaa liipaten olen kuullut myös  ihan tosijuttuja, miten jotkut hääparit vaativat vieraitaan lunastavan etukäteen satasenkin illalliskortteja häihinsä, plus vielä toivovat ihan hillittömiä panostuksia häälahjoihin. Taisi joku vuosi sitten joku Jasmiina vaatia oikein hääkutsussa häälahjoikseen vähintään 200 € panostusta per vieras.

Vierailija
1949/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneita ihmisiä on tietysti ollut aina, kuka ahnehtii ruokaa, kuka jotain muuta. Vähän asiaa liipaten olen kuullut myös  ihan tosijuttuja, miten jotkut hääparit vaativat vieraitaan lunastavan etukäteen satasenkin illalliskortteja häihinsä, plus vielä toivovat ihan hillittömiä panostuksia häälahjoihin. Taisi joku vuosi sitten joku Jasmiina vaatia oikein hääkutsussa häälahjoikseen vähintään 200 € panostusta per vieras.

Itse en menisi lainkaan tuollaisiin häihin.  

Vierailija
1950/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en menisi lainkaan tuollaisiin häihin.  

Oon perhepiirissä tunnettu siitä, etten oo kovin innokas vieras, mutta kyllä niitä muutama suvussa on, että kovat kaulaan ja menoks, vaikk ois tommonenkin kutsu. Ei tää suku nii iso oo, ett ois varaa joka tyhmyydestä sakottaa.

Vierailija
1951/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kaikki muu suolainen tarjottava jää syömättä, jos tarjolla on voileipäkakkua, joten sitä metrin halko, niin riittää parille kymmenelle, ehkä.

Mä taas itse en ole koskaan oivaltanut voileipäkakun ideaa.  Samalla vaivalla saa paljon enemmän vaikka lihamakaroonilaatikkoa.

Sinusta en tiedä, mutta meillä tekee kauppansa aina. Muruakaan ei jää ikinä. Tosin teen sitä kuluista välittämättä, tuorejuustoineen, ranskankermoineen ja muine tykötarpeineen. Kalakakkuun laitan hyvää majoneesia ja sitä rataa.

Tota noin. Miksi kukaan laittaisi kalakakkuun huonoa majoneesia vai miksi piti mainita erikseen, että se on hyvää?

Vierailija
1952/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksut ihmiset eivät rohmua, mutta valitettavasti vieraisiin mahtuu aina näitä ahneita, jotka vetävät ruokaa kaksin käsin muista piittaamatta.

Itse muista eräistä juhlista yhden nuorehkon ja erittäin varakkaan pariskunnan, jotka ahmivat vanhan ja pienituloisen eläkeläissukulaisen juhlissa todella suuren täytekakun kaksistaan. Vaimo vielä kysyi ahminnan lopuksi, että pitääkö tätä jättää muillekin. No siinä vaiheessa ei ollut enää paljon jättämistä.

Seuraaville vieraille piti hakea marketin pakastekakku. Eivät varmaan ahmattiparat olleet ennen täytekakkua saaneet, paitsi että olivat, kun joka kyläilyreissulla hotkivat täytekakusta suurimman osan, jos sitä oli tarjolla. Pariskunnan mies on vanhempiensa ainoa lapsi, se varmaan selittää ahneuden.

Kukaan ei tietenkään kehdannut asiasta suoraan huomauttaa tälle pönäkälle suursyömärille, todettiin vaan, että kaikki muut eivät ole vielä kakkua syöneet. Liekö tollo tajunnut sittenkään, kun joka kerta oli sama juttu.

Tolloja olitte kaikki, jos joka kerta käy sama juttu.

Vierailija
1953/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran toistuu " kukaan ei kehdannut sanoa". Miksi? Eikö kukaan saa suutaan auki? Koskaan? Vaikka aina harmittaa?

Vierailija
1954/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö itselle mässyä?

Olin juhlissa, jotka kesti pe-su. Juhlaruokia syötiin joka päivä. Tähteeksi jäi 2 25 hengen täytekakkua, 3 kiloa naudan paistileikettä, kolme savulohta. 10 l ämpäri pastakanasalaattia, toinen vihersalattia ja kolmas bulgurisalaattia, raparperipiirakkaa, kinkkupiirakkaa molempia kaksi pellillistä, lohikierteitä kuivakakkua ja pikkuleipiä. Isäntäväki ei surrut syötyä ruokaa, hyvä kun puolet varatusta saatiin syötyä. Kaikin puolin hyvä viikonloppu.

Vierailija
1955/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity tähän mutta vähän hävetti lounasbuffetissa kaverin kanssa kun hän on näitä syömäreitä. Kaverini kyttäsi kokoajan buffan vieressä mitä ihmiset hakevat ja kuinka paljon ja kokoajan raportoi minulle kovaäänisesti että "nyt sieltä taas lähestyy noita lokkeja - kato, otti vikan pitsapalan!".

Minusta on kohtuutonta sanoa lounastaan syövää ihmistä lokiksi varsinkin kun myös hän on yleensä ruuastaan saman verran maksanut.

Juhlissa myös ystävyydellä, kaveruudella, asiallisella käytöksellä ja sukulaisuudella on jo ruokansa ansainnut kaikissa mahdollisissa juhlissa loppuelämäkseen, syö niissä sitten kuinka paljon tahansa.

Eri asia jos possuillee kunnolla, mutta isomman lohipalan ottaminen ei ole possuilua vaan vieraan oikeus mikäli on syömään kerran pyydetty.

Mielenkiintoista muuten parhaan lapsuudenystäväni häissä oli pöytiintarjoilu. Ruokien kanssa pöytiin oli varattu jokaidelle vieraille kuohari, valkkari, punkku ja halutessa olut tai siideri.

Minulle tarjoilijat toivat vain alkukuoharin mutta muun juhlan ajan sain juoda vain vettä kun tarjoilijat jylisitivät aina ohitseni kun olin kohottamassa viinilasiani.

En siis ole edes mikään juhlissa kittaava kaakattaja, mutta oishan se ollut kalan kanssa kiva saada edes valkkari.

Tämä keskustelu saikin minut miettimään onko erikseen jotenkin ohjeistettu että kenet voi jättää ilman jos materiaali alkaakin loppumaan. Aika noloa vaikkei ryyppäjäisistä ollutkaan kyse.

Miksi te ihmiset ette avaa suutanne, jos joku ongelma. Tuossa hääviiniepisodissa todennäköisin selitys on, että siinä alussa on käynyt joku moka, jonka vuoksi sun on luultu olevan vesilinjalla alkumaljan jälkeen ja siksi ei ole tarjoiltu. Korjaantuu helposti sanomalla tarjoilijalle, hei anteeksi, kaataisitko minullekin sitä valkoviiniä, kiitos!

Vierailija
1956/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö itselle mässyä?

Olin juhlissa, jotka kesti pe-su. Juhlaruokia syötiin joka päivä. Tähteeksi jäi 2 25 hengen täytekakkua, 3 kiloa naudan paistileikettä, kolme savulohta. 10 l ämpäri pastakanasalaattia, toinen vihersalattia ja kolmas bulgurisalaattia, raparperipiirakkaa, kinkkupiirakkaa molempia kaksi pellillistä, lohikierteitä kuivakakkua ja pikkuleipiä. Isäntäväki ei surrut syötyä ruokaa, hyvä kun puolet varatusta saatiin syötyä. Kaikin puolin hyvä viikonloppu.

Just joo ja lisäksi sulla on edelleen ne 12 kakkua autotallissa! 👍🥳🤗

P.S. Mikä ihmeen mytomaani sinä olet?

Vierailija
1957/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.

Minä varaan piirakkaa kahta lajia palan kumpaakin jokaiselle vieraalle, 2 palaa x 50 vierasta on yhteensä 100 palaa. Jos rohmu syökin 10 palaa, jää kahdeksan muuta vierasta kokonaan ilman toista palaa. Onko vika minussa etten varannut tarjottavaa riittävästi, vai rohmussa joka söi muidenkin osuuden tarjoilusta?

Ensimmäinen kysymys: onko muuta tarjolla?

Toinen                  ''         : minkä kokoinen pala on? Onko kahvi- vai ruokatarjoilu? 

Jos pelkäät, että määrä ei riitä, kerrot vai pöytään kutsuessasi, että kaikille on varattu maksimissaan kaksi palaa.

Tämä oli kuvitteellinen esimerkki niille, jotka jankuttavat että ruokaa pitää olla riittävästi. Jos minä olen varannut kaikille tarjoiluja riittävästi, onko vika edelleen minussa ja määrässä jos rohmu syö muidenkin osuuden niin että toiset jäävät ilman, oli se sitten ruokaa tai kahvipöydän tarjottavia?

No ethän ole varannut ruokaa riittävästi, mikäli se ei kaikille riitä. Yksi piirakka enemmän niin rohmun syömä suurempi määrä ei haittaa. Osa piirakoista voi olla valmiiksi pakastettuja ja näin mikrossa sulattamalla saa nopeasti juuri oikean määrän sitä tarjolle.

Sanoo hän, jolle ilmeisesti on ihan ok että joku nyt vain syö isoimman osan kaikille yhteisistä tarjoiluista, riippumatta siitä että määrän on arvioitu/laskettu riittävän kaikille.

Kun kutsut vieraakseI niin sinun itsesi on huolehdittava siitä että tarjoilusi riittää kaikille. Kutsumiesi vieraiden asia ei ole tarjoilujen riittämistä kaikille miettiä.

Vierailija
1958/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö itselle mässyä?

Just joo ja lisäksi sulla on edelleen ne 12 kakkua autotallissa! 👍🥳🤗

P.S. Mikä ihmeen mytomaani sinä olet?

Ei vaan 2x25 hengen kakkua, jotka jäi tähteeksi on isäntäväen kotona jääkaapissa. Mitä ihmettä hourailet?

Vierailija
1959/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö itselle mässyä?

Vaikka nämä rohmuajat ovat toisaalta ihan vakavakin asia ja taatusti aiheuttavat monelle emännälle oikasti päänsärkyä, tulee näistä ainakin itselleni komediaklippejä päähän.  Näen hillittömät vuoret tarjottavaa, uupuneen emännän sitä väsäämässä. Näen muutaman rohmun todella putsaavan ammattitaidolla pöydän, mättävän vielä tarjottavia vähän kassiinkin salaa. Toisaalta näen topakan Pirjo-tädin pitämässä jöötä juhlapaikalla ja laskevan tyyliin kalapuikkoja ja perunoita. Plus näen todella jonkun videoivan noutopöytäkäytöstä  ja lähettävän vieraille filmiä parhaista paloista rohmuamista. Kirjanpitäjä-Keijo sitten kirjoittamassa vieraille laskuja perään.

Meidän suvussa on tapana jeesata emäntää. Joku leipoo patongit

Toinen piirakat kolmas macaronit jne Jos mahdollista joku tulee auttamaan kattauksessa joku toinen loppusiuvouksessa.

Vierailija
1960/2539 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut kertokaahan miten kävi? Riittikö ruoka rohmuista huolimatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi