Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1821/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juhlasi ovat ohi ap, niin kerro meille miten meni.

On tätä sen verran pitkästi täällä jauhettu, että joku vastine pitää saada 😀

Vierailija
1822/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää kutsumatta rohmuajat. :D Ja jos ne nyt on niiiin läheisiä ettei voi olla kutsumatta niin sitten vaan hienovaraisesti etukäteen asiasta mainitsee. Itse en juhlia järjestä niin ei ole kokemusta.

Miten tämä hienovarainen mainitseminen tapahtuu käytännössä? "Pekka.. oon tässä vähä miettiny. Että jos tällä kertaa et söis muidenkin edestä sitä pullaa."

Pakko kai se on jos Pekka ei muuten ymmärrä eikä häntä voi jättää kutsumatta. Täällä kun kysyttiin neuvoa ja itse en parempaa neuvoa keksi. :D

Oma suku on mielestäni ollut ihan normaali juhlissa syömisen suhteen, ainakaan en ole huomannut että joku olisi rohmuaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä. 

Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2. 

Nyt prkl saa ukko sanoa juntille pojalleen ettei syö toisten ruokia. Jotain selkärankaa täytyy olla, itse en katselisi moista käytöstä.

Vierailija
1824/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää kutsumatta rohmuajat. :D Ja jos ne nyt on niiiin läheisiä ettei voi olla kutsumatta niin sitten vaan hienovaraisesti etukäteen asiasta mainitsee. Itse en juhlia järjestä niin ei ole kokemusta.

Miten tämä hienovarainen mainitseminen tapahtuu käytännössä? "Pekka.. oon tässä vähä miettiny. Että jos tällä kertaa et söis muidenkin edestä sitä pullaa."

Pakko kai se on jos Pekka ei muuten ymmärrä eikä häntä voi jättää kutsumatta. Täällä kun kysyttiin neuvoa ja itse en parempaa neuvoa keksi. :D

Oma suku on mielestäni ollut ihan normaali juhlissa syömisen suhteen, ainakaan en ole huomannut että joku olisi rohmuaja.

Joo ymmärrän, tämä onkin kinkkinen kysymys. Rupesi vaan naurattamaan kun mietin käytäntöä. :D Hirmu vaikea asiasta on sanoa suoraan niin että olisi millään tavalla kohtelias joten siksi koko keskustelu keskittyy muihin keinoihin.

Vierailija
1825/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta oliko kukaan vielä ehdottanut niiden rohmujen kanssa puhumista?

Useaan otteeseen on sanottu, että asiasta pitää isäntäväen sanoa, mutta suoraan sanominen ei mammaopalstalaisille kelpaa. Takanapäin kyllä ollaan vieraat valmiita haukkumaan.

Eli haluat että rohmut nolataan juhlissa kaiken yleisön nähden oikein ohjelmanumerona.

Tämä yleensä toimii.

Jos siis pihiä isäntäväkeä harmittaa se, että joku rohmuaa niin siitä vaan sanomaan suoraan eikä napinaa ja haukkumista selän takana.

Itse kutsun sen verran vieraita on varaa antaa kaikkien syödä miten paljon haluaa. En laske suupaloja ja enkä hauku selän takana toisille.

Tässä ei ollut kyse pihistä isäntäväestä. Tässä oli kyse rohmuista. Jos et tiedä mikä on rohmu, pysy hiljaa.

Vierailija
1826/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiydestä ei todella ole kyse vaan rohmumoukkien sivistymättömästä käytöksestä.

Vierailija
1827/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi mummon hautajaisissa tapaus, jossa sokeriton kakku meni rohmuajalapsen suuhun. Poika kävi silmät kiiltäen hakemassa lisää, ja ennenkuin kukaan aikuinen ehti väliin, oli kakku tuhottu.

80 luvulla diabeetikon dietti oli vähän tiukempi, kuin nyt ja hidas täti tuli viimeisten joukossa syömään ja hänelle oli teetetty varta vasten sokeriton kakku. Hän ärähti isoon ääneen: " tuo Pirkon poeka söi kaiken kaakun" . Sali hiljeni ja katseet siirtyvät poikaan, joka posket kermassa ja lautanen kädessään jatkoi pikkuleipien kimpussa.

Jäi kyllä mieleen. Nyt tuon pojan 4 lasta ovat ovat oppineet näköjään yhtä rohmuiksi....

Vierailija
1828/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju innosti etsimään suurta kakkuvuokaa - leivontavuoka 34x53 löytyi, mutta korkeus vain 5 senttiä. No sitten ei enää löytynytkään kakkukupua. Puolikasta ei romujen rohmukaan ottaisi.

Vierailija
1829/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lautaset sekä pariin astiaan tarjottavat jottei kaikki oo samaan aikaan pöydässä vaan on olemassa ns.toinen kierros.

Vierailija
1830/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juhlat tulossa kesällä ja mietin, että miten tästä selviäisi, kun tunnettuja rohmuja on tulossa. Tarjoilen vain kakkukahvit, voileipä- ja täyte-, lisäksi jotain pikkuleipiä ja konvehteja. Ehkä teen normisatsin kakkuja normaalille väelle ja kutsun rohmut seuraavana päivänä vaatimattomammille kutsuille. Teen vain jotain kinkkupiirakkaa ja vaatimattoman, pienen kermakakun. Onneksi rohmut ovat samaa sukua, omaani, niin ei tarvitse ihmetellä, että miksi on kutsuttu muun suvun kanssa eri aikaan.

Vierailija
1831/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on juhlat tulossa kesällä ja mietin, että miten tästä selviäisi, kun tunnettuja rohmuja on tulossa. Tarjoilen vain kakkukahvit, voileipä- ja täyte-, lisäksi jotain pikkuleipiä ja konvehteja. Ehkä teen normisatsin kakkuja normaalille väelle ja kutsun rohmut seuraavana päivänä vaatimattomammille kutsuille. Teen vain jotain kinkkupiirakkaa ja vaatimattoman, pienen kermakakun. Onneksi rohmut ovat samaa sukua, omaani, niin ei tarvitse ihmetellä, että miksi on kutsuttu muun suvun kanssa eri aikaan.

Onks nää jotain vitsejä? Eikö nyt sen kerran kun tulee juhlat, voi tehdä tarpeeksi pullaa,

Vierailija
1832/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä. 

Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2. 

Harvinaisen mäntti poika, mutta on sun mieskin (lievemmin) vähän avuton. Hänkö vaan katseli vierestä kun aikuinen jälkikasvunsa mättää sinunkin ruoat ja itse pisteli omaa pihviään tyytyväisenä poskeensa? Kai hän pojan isänä voisi puhua poikansa kanssa asiasta, helpompaa kai se isän ja pojan välillä on käydä se keskustelu, ja onhan tuossa nyt vähän kasvatusvastuukin jäänyt täyttämättä jos jälkikasvu ei osaa peruskäytöstapoja. Tai vaihtoehtoisesti miehesi maksaa omasta pussistaan ja kokkaa sitten ylimääräiset ruoat joita pojan vierailuja varten tarvitaan.

Tässä ketjussa on aikaisemminkin tullut esiin, kuinka monesti ajatellaan kasvatuksen ja käytöstapojen opetusvastuun olevan aina äidillä/naisella, mutta ei kai nyt tällaisessakin tilanteessa kun poika ei edes ole naisen oma poika vaan miehen.

Vierailija
1833/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kävi rajattomia lapsia vanhempineen. Lapsia ei saanut pysymään syömisen ajan pöydässä ja lisää haettiin kaksin käsin ottamalla karkki- ja keksilautasilta. Puoliksi syötyjä keksejä oli pitkin lattioita ja sohvia, märkiä ja tahmaisia karkinkappaleita irroteltiin lattiasta vieraiden lähdettyä. Suolainen piirakka ei kelvannut ja palat oli kumottu keittiön pöydälle. 

Äiti ja isä eivät sanoneet mitään, joten minä käskin lapset pöytään istumaan. Eiväthän nuo siinä pitkään pysyneet kuitenkaan ja vanhemmat kuittasivat asian tyyliin, etteivät vilkkaat lapset paikallaan pysy. Kyllä ihmettelin. Omat lapset olin aikoinaan opettanut istumaan syönnin ajan pöydän vieressä ja lastenlapset osaavat myös. Opettamisesta ja vaatimisesta tuossa on kyse ja siitä, etteivät vanhemmat ole laiskoja. Onneksi näitä vieraita ei tarvitse kutsua jatkossa. Eivät ole lähisukulaisia. Kolme ruuan kanssa kulkevaa tenavaa ehtii tehdä uskomattoman paljon sotkua. 

Vierailija
1834/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks nää jotain vitsejä? Eikö nyt sen kerran kun tulee juhlat, voi tehdä tarpeeksi

Jos haluaisin tarjota pullaa, niin joo, mutta meillä on juhlat ja haluan tarjota parempaa, mutta en rohmuille, jotka siis vetävät huoletta yhden kakun/perhe.

Vierailija
1835/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin taulukkoa kun tutkailee, niin aika pieniä ovat annoskoot/hlö kun vertaa siihen miten ihmiset syövät kotonaan ihan normiarjessa. Ei ihme jos juhlissa ruoka loppuu helposti kesken kun moni ottaa varmasti yli annoskoon jo ilman että on edes ns. rohmu.

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta…

Vierailija
1836/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.

Minä varaan piirakkaa kahta lajia palan kumpaakin jokaiselle vieraalle, 2 palaa x 50 vierasta on yhteensä 100 palaa. Jos rohmu syökin 10 palaa, jää kahdeksan muuta vierasta kokonaan ilman toista palaa. Onko vika minussa etten varannut tarjottavaa riittävästi, vai rohmussa joka söi muidenkin osuuden tarjoilusta?

Vierailija
1837/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.

Minä varaan piirakkaa kahta lajia palan kumpaakin jokaiselle vieraalle, 2 palaa x 50 vierasta on yhteensä 100 palaa. Jos rohmu syökin 10 palaa, jää kahdeksan muuta vierasta kokonaan ilman toista palaa. Onko vika minussa etten varannut tarjottavaa riittävästi, vai rohmussa joka söi muidenkin osuuden tarjoilusta?

Ensimmäinen kysymys: onko muuta tarjolla?

Toinen                  ''         : minkä kokoinen pala on? Onko kahvi- vai ruokatarjoilu? 

Jos pelkäät, että määrä ei riitä, kerrot vai pöytään kutsuessasi, että kaikille on varattu maksimissaan kaksi palaa.

Vierailija
1838/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitten sait suusi auki ja kerroit hänen ihmetellessään, että pihvejä oli varattu jokaiselle yksi ja joku ahmatti söi minun pihvini.

Vierailija
1839/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kysymys: onko muuta tarjolla?

Toinen                  ''         : minkä kokoinen pala on? Onko kahvi- vai ruokatarjoilu? 

Jos pelkäät, että määrä ei riitä, kerrot vai pöytään kutsuessasi, että kaikille on varattu maksimissaan kaksi palaa.

Tämä oli kuvitteellinen esimerkki niille, jotka jankuttavat että ruokaa pitää olla riittävästi. Jos minä olen varannut kaikille tarjoiluja riittävästi, onko vika edelleen minussa ja määrässä jos rohmu syö muidenkin osuuden niin että toiset jäävät ilman, oli se sitten ruokaa tai kahvipöydän tarjottavia?

Vierailija
1840/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Oikeesti? 60 kiloa lohta? (Jotta jokaiselle riittää tarvittaessa kilo).