Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1861/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut rohmuja ja aina yhtä hämmentävää. Siinä yhdistyy iso ruokahalu ja pohjaton itsekkyys, eikä osata silloin ajatella yhtään muita syöjiä tai juhlan järjestäjää.

Sukulaisissa on muutama rohmu, mutta on tullut törmättyä muuallakin. Yksi nainen halusi buffatyyppisestä tarjoilusta (ei juhla, vaan työjuttu) syödä vain jälkiruokaa, koska piti siitä! Ei millään mennyt perille, kun selitettiin että muut jää siinä tapauksessa ilman. "Niin mutta mä niin tykkään tästä xx:stä, mutta en yhtään lihakeitosta". Niinpä.

Toinen yllättävä oli myös töihin liittyvä keissi. Viimeistä päivää töissä oleva nainen toi mukanaan mansikkakermakakun. Isohkon, vaikka syöjiä oli vaan 10. Ekana otti mieshenkilö, joka rohmusi valehtelematta yli kolmasosan kakusta. Toinen mies älähti heti, että jaa ei jää meille muille mitään. Mutta rohmu vaan naureskeli, eikä kukaan kehdannut alkaa painimaan että saisi palan pois siltä :D Se pala oli niin iso, ettei se oikeastaan edes mahtunut lautaselle. Oli jotenkin tyrmistyttävää ja samalla kiehtovaa seurata miten se joutui taiteilemaan syödessään, eikä meinannut saada aloitettua kun kakkua pursuili lautasen reunojen yli. Lopuille jäi melko pienet viipaleet, onneksi muut 9 osasi ottaa vähemmän.

Vierailija
1862/2539 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkin taulukkoa kun tutkailee, niin aika pieniä ovat annoskoot/hlö kun vertaa siihen miten ihmiset syövät kotonaan ihan normiarjessa. Ei ihme jos juhlissa ruoka loppuu helposti kesken kun moni ottaa varmasti yli annoskoon jo ilman että on edes ns. rohmu.

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta…

Annoskoot on tehty käsittääkseni sillä ajatuksella, että on montaa lajia pöydässä. Ihan tunnettu seikka, että 20 hlö:lle tehdään oikeasti vähintään 30:n annoskoolla. Riippuu tarjoilujen laadusta. Ei ole siitä kiinni!

Vaikka onkin sen seitsemää sorttia ja mitoitus olisi laskettu kymmenellä yli, silti jokin aina loppuu kesken kun on näitä ihmisiä joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua ja käytöstapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa tällainen perhe, joka juhliin tullessa nauttii kyllä pöydän antimista keskimääräistä paljon enemmän.

Viiden hengen perhe ja he syövät kevyesti vaikka yhden ison täytekakun ihan keskenään.

Sekä ruokaa ihan älyttömät määrät.

Myös karkit, sipsit ja limsa tekevät kauppansa.

Ja sanomattakin tietysti selvää, että lapset ei ota ensin vähän ja maista, vaan kaikkea lautaselle paljon. Ja jos ei tykätä, niin sitten ne jää vaan syömättä.

Onneksi tämä on tiedetty aina, niin osataan tähän varautua.

Ja heidät kutsutaan todellakin vain isompiin juhliimme, koska esim. perus syntymäpäivillä heidän syömänsä määrä on puolet kaikesta tarjoilusta.

Vierailija
1864/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Jos jollain on nälkä, tai on niin köyhä tai pihi, ettei kotonaan saa koskaan lohta, niin mitä tuota toisen lautasta kyttäämään! Tuntisit ennimmin antamisen iloa, siksihän nuo juhlat järjestit. Varaa tarpeeksi ruokaa, jos ei rahat riitä Älä järjestä.

On tässä ketjussa ainakin se tullut selväksi, ettei normaalituloisen tai köyhän kannata edes rippijuhlia tai ylppäreitä lapsilleen pitää tai pidosta edes haaveilla, niin suuret vaatimukset vierailla tuntuu juhlien suhteen olevan.

Tosin ounastelen, ettei näistä maksimaalisen tarjoilun vaatijoista ole kukaan itse minkäänlaisia juhlia koskaan järjestänyt.

Minä olen järjestänyt useitakin. Minusta tärkeintä on päättää, kuinka paljon rahaa voi käyttää. Sen jälkeen päättää, mitä tarjoaa - kiusaukset ovat hyviä tarjottavia. Itseasiassa paljon parempia kuin se kuuluisa lohikeitto. Kalakeitto on arkiruokaa. Sosekeitotkaan ei tule kalliiksi ja ovat parempia kuin liha-tai kalakeitto. Nolointa juhlissa on ruuan loppuminen ja emännän kyyläys. Joku kehui ranskalaisia ja nakkia juhla-aterialla, minä tykkäisin kunnon hampparista juhlaruokana.  

Minun lapseni halusi ylppäreihinsä lasagnea ja pitsaa. Näitä teinkin runsaasti ja lisäksi muutamaa erilaista salaattia . Jälkiruoaksi kakkukahvit. Vieraat tulivat 500 kmn päästä ja kaikkille riitti ruoka ja kakku.

Juuri tuota kaipaan juhlissa, maukasta kunnon ruokaa - ja jos siinä on vielä ajatus, miksi jokin on valittu vielä parempi. Minä inhoan lasagnen tekemistä, minusta se on tavattoman työläs. Ainoa ruoka, josta pidän, ja jota en tee itse laiskuudesta. Pitääköhän alkaa opettelemaan.

Menee nyt OT:ksi, mutta laitan kuitenkin. Tosi helppo lasagneresepti.

Tee iso kattilallinen jauhelihakastiketta, johon tomaattimurskaa tai muuta makua jos haluat. (Meillä jätän tomaatin pois, koska yksi allerginen perheessä)

Lado vuokaan kerroksittain kastiketta ja lasagnelevyjä, kastikerros ensimmäinen ja viimeinen. Voit ripotella myös juustoraastetta tai laittaa juustoviipaleita aina kastikekerroksen päälle, jos haluat juustoisemman lasagnen. Päällimmäiseksi (kastikkeen päälle) juustoraastetta. Paista 200 asteessa noin 30-40 min vuoan koosta riippuen.

En ole vuosiin värkännyt kahdella kastikkeella, tällä tavoin tulee aivan yhtä hyvää. Vaihtelun vuoksi voi kastikkeen tehdä välillä esim tulisemman tai tomaattisemman tai broilerikastikkeen tai mitä ikinä keksiikään ja mikä on omaan makuun.

Vierailija
1865/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran yhden miehen sukulaisen häissä missä selvittiin todella pienin ruokatarjoiluin. Porukat istuivat isoissa pöydissä ja ruuat tuotiin pöytiin. Olen itse pitokokki ja ihmettelin mielessäni miten pieniä kulhoja pöytiin kannettiin. Kävi ilmi, että ruuasta oli tehty tarkoituksella niin pahaa, ettei kukaan sitä halunnut syödä. Sama siis kaiken ruuaksi tarjottavan kohdalla. Pieniin kulhoihin jäikin vielä tavaraa ja tunnetusti hyvin pihiksi tiedetty sulhanen kävi lopuksi vielä kyselemässä maireasti hymyillen riittikö ruoka.

Mitäpä olette mieltä tällaisista juhlista? Itselläni nämä häät on varmaan parhaiten muistissa kaikista vierailemistani häistä, enkä ikinä pysty tätä silloista sulhasmiestä tapaamaan muistamatta miten sairaaloisen pihi hän on.

Mä olen syönyt USEIN juhlissa/kylässä pahaa juhlatarjottavaa. Siksi otan ensin vähän ja sitten ehkä lisää jos kestettävää.

Ja tämän vuoksi esim lohi ja feta (heh heh) on selkeästi sellaisia joista tietää että hyvää, niin uskaltaa ottaa.

Kerran olin juhlissa (nyyttärit) joissa ainut mitä pystyi satsaamaan/syömöön oli hapankaalilaatikko.

Olitko siis itse tuonut hapankaalilaatikon nyyttäreihin, koska nyyttäreihinhän kaikki tuovat jotain syömistä? Toinen vaihtoehto on se, että toit tahallasi niin pahaa ruokaa ettet itsekään pysty syömään tai et tuonut mitään. En minä kyllä hapankaalilaatikkoa veisi nyyttäreihin vaikka itse pitäisin siitä.

Vierailija
1866/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, te emännät, joiden juhlista ei ruoka lopu: Kuinka paljon voileipä- ja täytekakkua täytyy tehdä kahdenkymmenen hengen juhliin? Vieraista en tiedä muuta kuin sen, että tykkäävät leivonnaisista. Muuta ei ole tarjolla. Olen lupautunut tekemään tällaiset ja olen vähän jännän äärellä. En tiedä, onko porukassa rohmuja.

Pari 6 munan kokoista täytekakkua (vuoka 26 cm) täytekakkuja. Voileipäkakun määrä riippuu eikö oikeasti ole mitään muuta esimerkiksi salaattia, piirakoita tai vastaavaa. Yleensä voileipäkakkua sanotaan tarvittavan 2 cm per syöjä, mutta paljon enemmän sitä tietysti menee jos ei mitään muuta suolaista ole tarjolla. Tuolla 2 cm per syöjä tarvittaisiin 40 cm, mutta laittaisin ainakin tuplamäärän jos en enemmänkin. Jos siis muuta ei ole tarjolla.

Meidän suvun kekkereissä ei kyllä 2 kakkua riittäisi millään 20 hengelle. Teen pienemmällekin, (n 10 hlö + oma perhe) porukalle uunipellin kokoisen ja tuon kokoiselle porukalle tekisin 1,5-2 pellin kokoista. Myönnän kyllä, että kakku on meillä pääartikkeli, kaikki aina kehuu sitä. Muita tarjottavia kuluu yllättävänkin vähän.

Sinuna tekisin 3 kakkua (6 munan siis)

Vierailija
1867/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä täytekakku hounia on vielä vaikeampia ymmärtää, itse otan pikkiriikkisen palasen vain kohteliaisuudesta, itselleni maistuvat suolaiset paremmin, mutta niitäkään ei koskaan tule otettua yhtä palaa enempää. Ei vain pysty, ihan normaalipainoinen/lievästi ylipainoinen  ja suurikokoinen liikkuva ihminen olen , mutta minkäänlainen mättäminen ei onnistu, ei ole koskaan onnistunut ,edes  nuorena. Yhdessä hampurilaisessakin on täysi tekeminen  ja mieluummin syön se kahdessa eri jaksossa parintunnin välein. Siksi nämä rohmut ovat omalta kantiltakin katsottuna jotain luonnonoikkuja vai minkäkokoiset mahalaukkusäkit heillä oikein on.. Luulisi voivan pahoin jos mättää vaikka kolmanneksen täytekakkua kerralla kuten tuolla edellä kerrottiin.

Vierailija
1868/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, te emännät, joiden juhlista ei ruoka lopu: Kuinka paljon voileipä- ja täytekakkua täytyy tehdä kahdenkymmenen hengen juhliin? Vieraista en tiedä muuta kuin sen, että tykkäävät leivonnaisista. Muuta ei ole tarjolla. Olen lupautunut tekemään tällaiset ja olen vähän jännän äärellä. En tiedä, onko porukassa rohmuja.

Pari 6 munan kokoista täytekakkua (vuoka 26 cm) täytekakkuja. Voileipäkakun määrä riippuu eikö oikeasti ole mitään muuta esimerkiksi salaattia, piirakoita tai vastaavaa. Yleensä voileipäkakkua sanotaan tarvittavan 2 cm per syöjä, mutta paljon enemmän sitä tietysti menee jos ei mitään muuta suolaista ole tarjolla. Tuolla 2 cm per syöjä tarvittaisiin 40 cm, mutta laittaisin ainakin tuplamäärän jos en enemmänkin. Jos siis muuta ei ole tarjolla.

Itse en tarjoaisi pelkästään voileipä- ja täytekakkua. Voileipäkakun menekkiä on ensinnäkin ihan mahdoton ennustaa tuossa tilanteessa, riippuu niin paljon onko väki nälkäistä, onko rohmuja jne. Kokemukseni mukaan yksi kunnon rohmu voi pistellä koko voileipäkakun ihan välipalana. Lisäksi kunnollinen voileipäkakku on varsin arvokasta tarjottavaa, joten laittaisin mahantäytteeksi myös jotain halvempaa ja täyttävämpää. Suolaista piirakkaa, karjalanpiirakoita munavoilla, salaatteja  tms. 

Näin. Ja lisäksi jos ei ole täyttä varmuutta siitä että rohmu tykkää voileipäkakusta, voi ne extravoileipäkakut mennä hukkaan. Vaikka moni niistä pitää, kaikki eivät. Rohmulle olisi varattu ylimääräinen kokonainen kakku jota hän ei söisi viipalettakaan, vaan rohmuaa pasteijat, karjalanpiirakat ja salaatista fetat. 

Taaskin ihan kokemukseni mukaan niitä voileipäkakkuja ei joudu koskaan hukkaan. Ensinnäkin fiksukin juhlaväki syö ne yleensä moneen kertaan santsaten pieninä palasina loppuun tai ylijäämän ottajille löytyy aina vapaaehtoisia. 

Muutama vuos sitten poika toivoi ylioppilasjuhliinsa voileipäkakkuja kun rakastaa itse niitä. Kysyi sitten, että voisko tilata oikein reilusti että jäis juhlien jälkeen omalle väelle paljon. Noudatimme toivomusta. 😉😄

Vierailija
1869/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunakalakeitto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö. Sama juttu jos jossain keittoa tarjolla. Makkarat/kalat/lihat rohmutaan pelkästään ja jäljellä enää vain lientä ja perunaa. Käytöstavat puuttuvat liian monelta ihmiseltä.

Usein on myös niin, että lientä ja perunaa siellä keitossa on riittävästi, varsinaista nimen keitolle antavaa ainesosaa liian vähän.

Koskee toki enemmän lounaspaikkoja, kuin perhejuhlia.

Perhejuhlissakin asia voi tulla vastaan. Perheen isä on syönyt edellisyönä lohista leijonan osan krapuloissaan. Sitten jätetään puolet jäljelle keittoa varten, ja todetaan vaimolle että "enhän mä kaikkea syönyt, jätin kyllä". 

Sori jos käytin miessukupuolta lähtöoletuksena mutta en ole kuullut kenestäkään naisesta joka näin tekisi, ja mies joutuisi tekemään seuraavana päivänä keiton perhejuhliin vajaista aineista, kun vaimo on yöllä syönyt puolet lohista ja ähkyy sohvalla. 

Tätähän tapahtuu paljon ja asiasta ei huudella ihmisille. Olin kerran  pienissä mökkijuhlissa pe-su. Oli määrä grillata kunnon sapuskat lauantai-iltana porukalla, meitä oli 8 aikuista. 

Yön aikana oli hävinnyt yhden ääliön toimesta iso määrä lohta sekä ns. parempia makkaroita. Myöskin viinivarastoa oli verotettu. Viinit ja noi herkut piti olla lauantaille koko porukalle. Perjantai piti mennä vain perus olut sekä makkara -linjalla. 

Tää syöppö vaan kuittasi aamulla että tuli yöllä nälkä, oli lämmittänyt sisällä sähköuunissa lohta sekä parempia makkaroita. Ja että jäihän leipää, halpismakkaroita  ja perunaa. 

Olisitte panneet syöpön käymään kaupassa hakemassa samat tavarat takaisin. Olis oppinut, ehkä.

Vierailija
1870/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut kerta elämässäni, jolloin olen törmännyt tuollaisiin rohmuihin oli kun teininä työskentelin siivoajana. Jossain koulutustapahtumassa oli pientä tarjottavaa, niin siivoajanaiset valehtelematta rynni niiden kimppuun ja käsirysyssä taisteli niistä. Katsoin häkeltyneenä tuota showta vierestä ja kun pääsin itse tarjottavien ääreen, ei jäljellä ollut mitään. Ihan aikuisia, enemmistö vielä vanhempia naisia. Toisaalta jotenki tuli sääli myös, että on varmaan rahasta tiukkaa.

Vierailija
1871/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa tähän piristykseksi tarinan markka-ajalta. Erän tuttavani oli menossa noin vuoden päästä naimisiin. Etsi ja löysi itselleen 5 000 mk (tosi kallis siihen aikaan) hääpuvun. Osti siis sen. Kului muutama kuukausi ja tätä morsmaikkua vastaan tuli vielä kivempi hääpuku. Sattumoisin siihen ensimmäiseen pukuun oli ehditty tuossa vaiheessa tehdä jo muutoksia, joten sitä ei voinut enää palauttaa. Rahaakaan ei morsmaikulla enää ylimääräistä toista 5 000 mk ollut. Mutta koska hän niin HALUSI sen toisen hääpuvun, hän teki liikkeen kanssa diilin, että maksaa puvun häälahjaksi saatavilla rahoilla. Rahaa tuli niin paljon että puku saatiin maksettua. Pariskunnan kuva komeili myös kuukausia valokuvausliikkeen ikkunassa mainoksena. Sitä en tiedä kestikö avioliitto. Itse en sulhasena olisi kylläkään sietänyt häälahjarahojen käyttämistä ylimääräiseen hääpukuun kun se ensimmäinen maksettu pukukin oli tosi kaunis ja kallis.

Minä taas en ymmärrä mitä se ulkopuolisille kuuluu, jos joku haluaa käyttää sen 800 euroa täydelliseen pukuun ehkä elämän tärkeimmissä juhlissa. 

Itse en pitäisi sulhasta ulkopuolisena kun on kyse häälahjarahoista.

Et huomannut että jutun kertoja ei tiennyt mitään sulhasen reaktioista. Hän vain ei hyväksynyt sitä miten muut käyttävät rahansa ja ilmoitti että sulhasen asemassa HÄN ei olisi hyväksynyt. Ja lisäksi toivoi selvästi että "tuhlarille" olisi tullut ero. Siitä kertoo juttuja vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Varmasti mukava vieras häissä ja kova kritisoimaan kaikkea muutakin.

Kyllähän se panee ihmettelemään miten ok sulhaselle oli se, että siippa pistää 10 k markkaa hääpukuihin. Se oli tuolloin iso raha ja ostovoimaa markalla enemmän kuin vastaavalla euromäärällä nyt Itse saimme sieltä 2000 markkaa häälahjaksi ja sillä saatiin ostettua ensimmäisen kodin kalusteet uutena eikä edes ollut jyskiä ja ikeas ne.

Onpas typerää kuluttaa tuollainen summa kalusteisiin.

En ole tuo jolle vastasit, mutta minusta harvinaisen viisas veto. Sitäpaitsi jos ostaa vaikka vain pakolliset ensikodin kalusteet, esim sänky patjoineen ja petivaatteineen, sohvan/sohvat, keittiön pöydän ja tuolit ja ehkä tv-tason ja telkkarin ja jotain muuta pakollista niin äkkiä tuo summa on mennyt.

Vierailija
1872/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut kerta elämässäni, jolloin olen törmännyt tuollaisiin rohmuihin oli kun teininä työskentelin siivoajana. Jossain koulutustapahtumassa oli pientä tarjottavaa, niin siivoajanaiset valehtelematta rynni niiden kimppuun ja käsirysyssä taisteli niistä. Katsoin häkeltyneenä tuota showta vierestä ja kun pääsin itse tarjottavien ääreen, ei jäljellä ollut mitään. Ihan aikuisia, enemmistö vielä vanhempia naisia. Toisaalta jotenki tuli sääli myös, että on varmaan rahasta tiukkaa.

Vaikka olisi rahasta tiukkaa, voi ihmisellä silti olla käytöstavat tallella. Tuollainen rynnistäminen ja sikailu työpaikan koulutustapahtumassa kuulostaa aika karsealta.

Vierailija
1873/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jo juhlakutsuun, että tarjolla olevat ruoat ovat vain katseltaviksi ja ettei ruoalla olekaan tarkoitus kenenkään vatsaa täyttää. Ettei vieraatkaan laita liikaa rahaa lahjoihinsa tai juhla-asuihinsa.

Tai pidä kutsut "omat ruoat ja juomat mukaan" -periaatteella.

Vierailija
1874/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ja mielenkiintoinen ketju! Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä rohmu-gate sitten hoidettiin ja oliko rohmuja ylipäätään juhlissa.

Ihana kesä! Ei yhtään juhlaa (eikä ylimääräistä rahanmenoa) eikä itsellä mitään juhlanaihetta. Juhannuksena nyyttärit, kaikki menee omille mökeilleen yöksi, ei rohmuja ja lapset opetettu käyttäytymään.

Sitäpaitsi ruoan hinta on noussut ihan järkyttävästi, se lohikin...

Vierailija
1875/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkin taulukkoa kun tutkailee, niin aika pieniä ovat annoskoot/hlö kun vertaa siihen miten ihmiset syövät kotonaan ihan normiarjessa. Ei ihme jos juhlissa ruoka loppuu helposti kesken kun moni ottaa varmasti yli annoskoon jo ilman että on edes ns. rohmu.

Annoskoot on tehty käsittääkseni sillä ajatuksella, että on montaa lajia pöydässä. Ihan tunnettu seikka, että 20 hlö:lle tehdään oikeasti vähintään 30:n annoskoolla. Riippuu tarjoilujen laadusta. Ei ole siitä kiinni!

Vaikka onkin sen seitsemää sorttia ja mitoitus olisi laskettu kymmenellä yli, silti jokin aina loppuu kesken kun on näitä ihmisiä joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua ja käytöstapoja.

Pitää kyllä ihmetellä, että minkälaista junttia sakkia sulla on sukulaisissa ja ystävissä, jos käytöstavattomia vieraita aina sattuu juhliisi? Itse järjestelin just noin kuukausi sitten eräitä juhlia ja ruokaa jäi runsaasti yli. Omalla porukalla pidettiin rääppiäisiä pari päivää niistä ruoista, joita ei voinut pakastaa. Ja pakkaseen meni (heti juhlien jälkeen) muutama litra lounasruokaa sekä kahvipöydän antimia.

Vierailija
1876/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti kirjoitti:

Pitkä ja mielenkiintoinen ketju! Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä rohmu-gate sitten hoidettiin ja oliko rohmuja ylipäätään juhlissa.

Ihana kesä! Ei yhtään juhlaa (eikä ylimääräistä rahanmenoa) eikä itsellä mitään juhlanaihetta. Juhannuksena nyyttärit, kaikki menee omille mökeilleen yöksi, ei rohmuja ja lapset opetettu käyttäytymään.

Sitäpaitsi ruoan hinta on noussut ihan järkyttävästi, se lohikin...

Pakko kysyä, että mikä siinä "lohessa" on niin ihmeellistä, että sitä pitää jatkuvasti olla syömässä? Kalojen broileri, tylsä ja mauton rehulla ja lääkkeillä turvotettu syötävä.

Missä teen väärin, kun en vielä ole huomannut ruoan hinnan järkyttävää nousua? No joo, joku kahvipaketin hinta on vähän koholla, mutta ei kai kukaan kahvia ruoaksi laske?

Vierailija
1877/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi rahasta tiukkaa, voi ihmisellä silti olla käytöstavat tallella. Tuollainen rynnistäminen ja sikailu työpaikan koulutustapahtumassa kuulostaa aika karsealta.

On sitten kyse siivoojista tai ylemmän yliopistokoulutuksen saaneista sivistyneistä naisista, kyllä sivistys ja ne käytöstavat laumassa kaikkoavat. Usein ihan selvin päinkin tai viimeistään yhden viinilasillisen jälkeen. Kukaan ei yksinään käyttäytyisi noin juntisti, mutta joukkiossa tyhmyys tiivistyy ja hamstrauskiima tarttuu. Ihan sama, onko kyse ilmaisesta ruoasta, kakkukahveista vai ilmaisista ämpäreistä.

Vierailija
1878/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.

Sitä kasvisruokaa kannattaa olla niin paljon, että riittää kaikille. Myös lihansyöjät syövät kasvislisukkeita.

Törkeän rohmuuden lisäksi lohien ja lihojen katoamiseen voi olla tämäkin syy! Eli lihansyöjät ottavat lihaa/kalaa sekä perunatkin ehkä säästäen. Olettaen että kasvisruuat mukaanlukien salaatit on vegetaristeille! Todellakin, tämä tulkinta on mahdollista. Olen itse lihansyöjä ja joskus juhlissa joku katsoi pahasti kun otin rosollia ja tomaattia. Ei tullut mieleenkään että tämä saattaisi olla kielletty lihansyöjiltä.

Muuten vegetgaristit: perunakin on teille sallittu, että ottakaa toki sitäkin eikä vain jotain eksoottisia kalliita kasviseriä. Ilmiö rohmuvegetaristit joille ei perunat kelpaa? 

Vegetaristikahvitarjoiluja en ole kyllä nähnyt. Eli täytekakku mihin esim. ei olisi käytetty eläinperäisiä (maitotuote, munat jne). Liittyykö siihen että ei ole lääketieteellinen asia, en tiedä. 

Meillä on usein vegekakku, vaikka olemme sekasyöjiä, koska tykkään kauravalmisteista, ja mies varoo kolesterolia. Kananmunaa jouduimme varomaan kun yksi lapsi oli allerginen. Emme kerro vieraille, koska ei vegekakku ole vaarallinen lihansyöjille.

Kyllä sen maistaa.

Entä kauralle herkistyneet? Kai on sen verran pokkaa, että tunnustat tekosi jos huonosti käy?

Niin typeriä kauralle herkistyneitä ei meidän juhlissa ole vielä käynyt, että surutta söisivät viljatuotteita, joka kakku tietenkin on.

Miten niin kakku tietenkin on? Meillä on lähipiirissä yksi gluteeniton joten teen useimmiten gluteenittoman täytekakun. Se ei ole ollenkaan vaikeaa perunajauhoilla, mutta kauraa en kyllä siihen laita. Useat keliaakikot ovat nykyään herkistyneet kauralle. Joten jos teet mukagluteenittoman kakun, joka sisältää kauraa niin keliaakikot saattavat saada pahat oireet.

Kukahan tässä on typerä...

- eri

Kaurastakin pitää valita se gluteeniton kaura, epäilen että kaurakakkumestari ei raski sitä ostaa.

Mitä ihmettä? Ei kaurassa ole gluteenia ...

Ei ole, mikäli se on ns puhdastuotettua eli viljelty erikseen, puitu erikseen, varastoitu erikseen ja valmistettu ja pakattu eri tehtaassa. Käytännössä tämä on niin hankalaa ja kallista, että kauratuotteet käsitellään lähes aina samoissa paikoissa ja tehtaissa, mutta yritetään pitää mahdollisimman paljon erillään. Tuotteista otetaan näytteitä, jotta voidaan varmistua, että gluteenin määrä on tietyn rajan alle. Näissä tuotteissa se ei kuitenkaan ole koskaan nolla ja herkistyneet keliaakikot reagoivat siihen. Siksi minä en käytä kauraa tämän lähipiiriläisen gluteenittomiin leivonnaisiin. Sitäpaitsi perunajauhoilla saa tehtyä helposti tosi hyvää täytekakkua, josta tykkää kaikki muutkin.

Vierailija
1879/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kyllä ihmetellä, että minkälaista junttia sakkia sulla on sukulaisissa ja ystävissä, jos käytöstavattomia vieraita aina sattuu juhliisi? Itse järjestelin just noin kuukausi sitten eräitä juhlia ja ruokaa jäi runsaasti yli. Omalla porukalla pidettiin rääppiäisiä pari päivää niistä ruoista, joita ei voinut pakastaa. Ja pakkaseen meni (heti juhlien jälkeen) muutama litra lounasruokaa sekä kahvipöydän antimia.

Olen eri, mutta miten ihmeessä tuollaista "pitää ihmetellä" vielä näin pitkän ketjun jälkeen? Lähes sata viestiä ja vieläkään osa ei hoksaa? Tällaisia ihmisiä on, ja joidenkin juhliin he myös sitten osuvat.

Itselleni tämä tuli eka kertaa vastaan kauan sitten sukumökillä, kun viikonlopuksi oli varattu reilu määrä hyviä korppu- ja saunapalvikinkkuja aamiaispöytään ja sunnuntaina niitä ei sitten enää ollutkaan tai oli joku muutamaa siivu.  Aina ennen oli jäänyt reilusti ylimääräistä. Oltiin aidosti kummissaan, pengottiin pientä, täyttä jääkaappia yms.

Kävi sitten ilmi, että käly oli syönyt ne suoraan paketista jääkaapista jossain välissä, ilman leipää. Tämä ei ollut sinällään mikään katastrofi, olihan leipää, juustoja, kurkkua, tomaattia yms.,  mutta muistan vuosien jälkeen oudon tilanteen. Nykyisin tiedän esim. kälyn mieltymyksen graaviloheen ja teen sitä siten pari filettä pienellekin porukalle. Isoissa juhlissa vastaava ennakointi ei tietenkään olisi kätevää, kun tosiaan et voi etukäteen ennustaa, mikä on se kriittinen ainesosa, jota pitäisi olla ylenmäärin.

Vierailija
1880/2539 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, omissa juhlissani ei ole ollut oikeita rohmuja, vain reiluja annoksia syöviä joihin on varauduttu eikä tarjoilut ole loppuneet kesken. Olen saanut kunnian seurata oikeiden rohmujen touhuja ollessani itsekin vieraana, yhden tiedän että oli morsiamen sukulainen, useimmista en tiedä ketä ja kenen sukua ovat olleet tai mistä syystä juhliin kutsuttu.