Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Töissä sesonkipaikan lounasbuffetissa ei voinut lohikeittoa pitää buffetissa. Syynä se, että ensimmäiset kolme tonkivat kaiken lohen ja perunan omille lautasilleen. Siis järjettömiä annoksia.
Lohikeitto muutettiin savulohikeitoksi, jolloin se lohi on pienempää hitusta ja ei pysty itselleen blokkaamaan kaikkia lohia.
Yksi toimiva keino on myös pienemmät lautaset. Buffetin ensimmäinen tarjottava vihersalaatti, että iskevät siihen kiinni ensin.
50 vierasta on kotona järjestettäväksi muuten oikeasti paljon.
Vierailija kirjoitti:
Töissä sesonkipaikan lounasbuffetissa ei voinut lohikeittoa pitää buffetissa. Syynä se, että ensimmäiset kolme tonkivat kaiken lohen ja perunan omille lautasilleen. Siis järjettömiä annoksia.
Lohikeitto muutettiin savulohikeitoksi, jolloin se lohi on pienempää hitusta ja ei pysty itselleen blokkaamaan kaikkia lohia.Yksi toimiva keino on myös pienemmät lautaset. Buffetin ensimmäinen tarjottava vihersalaatti, että iskevät siihen kiinni ensin.
Miksi sitten pitää tehdä sellaista keittoa jossa kala ja peruna etsivät toisiaan ihan tosissaan niin että jos haluaa lautaselleen (sen koosta riippumatta) muutakin kuin lientä, on oikeasti ronkittava?
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pidot niin ruokaa täytyy olla riittävästi. Mieluummin hiukan yli kuin ali. Olisi tosi stressaavaa kytätä loppuuko joku ruokalaji.
Typerää olisi laittaa jotain lappusia kuinka paljon saa ottaa. Varmaan siitä riittäisi puheenaihetta juhlien jälkeen.Jos ei ole varaa varautua riittävään ruokatarjoiluun pitää jättää juhlat väliin. Ainakin ruokajuhlat.
Mutta tuskin niitä rohmuajia kuitenkaan niin paljon tuttavapiirissä on. Yleensä ihmisillä on kyllä jo kova nälkä kun jotkut ovat lähteneet pitkän matkan takaa.
Juhlien eräs tarkoitus on tarjota hyvin ja syödä hyvin.
Ei ole nykyaikaa joutua heittämään enemmän ruokaa pois kuin mitä sitä on syöty.
Ainut järkevä tapa on jättää se rohmu kutsumatta. Valitettavasti hän on jonkun lähisukulainen, eikä kehdata jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikeitto muutettiin savulohikeitoksi, jolloin se lohi on pienempää hitusta ja ei pysty itselleen blokkaamaan kaikkia lohia.Yksi toimiva keino on myös pienemmät lautaset. Buffetin ensimmäinen tarjottava vihersalaatti, että iskevät siihen kiinni ensin.
Miksi sitten pitää tehdä sellaista keittoa jossa kala ja peruna etsivät toisiaan ihan tosissaan niin että jos haluaa lautaselleen (sen koosta riippumatta) muutakin kuin lientä, on oikeasti ronkittava?
50 % kalaa ja loput muita raaka-aineita, eikä sekään riitä. Poistammeko keitot valikoimasta kokonaan? En ole edellinen kirjoittaja, mutta olen todistanut vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukisit ensin tämän ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää pidot niin ruokaa täytyy olla riittävästi. Mieluummin hiukan yli kuin ali. Olisi tosi stressaavaa kytätä loppuuko joku ruokalaji.
Typerää olisi laittaa jotain lappusia kuinka paljon saa ottaa. Varmaan siitä riittäisi puheenaihetta juhlien jälkeen.Jos ei ole varaa varautua riittävään ruokatarjoiluun pitää jättää juhlat väliin. Ainakin ruokajuhlat.
Mutta tuskin niitä rohmuajia kuitenkaan niin paljon tuttavapiirissä on. Yleensä ihmisillä on kyllä jo kova nälkä kun jotkut ovat lähteneet pitkän matkan takaa.
Juhlien eräs tarkoitus on tarjota hyvin ja syödä hyvin.Ei ole nykyaikaa joutua heittämään enemmän ruokaa pois kuin mitä sitä on syöty.
Ainut järkevä tapa on jättää se rohmu kutsumatta. Valitettavasti hän on jonkun lähisukulainen, eikä kehdata jättää kutsumatta.
Hyödyntäisin sukulaisen kohdalla sitä millaisia mieltymyksiä hänellä ruoan suhteen kenties on ja tarjoilisin sitten suurimmaksi osaksi jotain ihan päinvastaista. Voisi toimia ainakin pienemmällä vierasmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Mekin tehtiin lista kaikista jotka voisi kutsua, kutsuttavia olisi ollut noin 80 kpl. Siitä aika rankasti karsittiin, ja päädyttiin noin 50 vieraaseen joista tietenkään kaikki eivät pääse. 38 henkeä on nyt ilmoittaneet tulevansa, eli me mukaan luettuna 40 henkeä. Ei tulisi mieleenkään edes yrittää kokata tuolle väkimäärälle, en edes tiedä mistä löytyisi tarpeeksi isot kattilat ja pannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegevalmisteet voivat olla vaarallisia lihansyöjille. Kuolen, jos syön soijaa, herneitä tai papuja.
Ihan oikeasti missään ei varata kaltaisillesi omaa tarjottavaa. Kyllä se liha/kala, joka siis on ainoa tarjottava jota otat, jos puhdas lihansyöjä olet, on tarkoitettu myös sekasyöjille. Enemmistö suomalaisista on sekasyöjiä eli syövät sekä lihaa/kalaa että vihanneksia.
Suomessa (ja monessa muussakin maassa) esim peruna on supersuosittu vihannes, jota ihmiset mielellään vetävät eri muodoissa noiden proteiinien rinnalla. Eikä jää nykypäivänä tuohonkaan, vaan vihanneksia/kasviksia käytetään useampia.
Perinteinen kesäinen herkku on esim kesäkeitto, jossa en ole ikimaailmassa nähnyt mukana lihaa/kalaa.
Sopii myös maitotuotteita käyttäville kasvissyöjille. Vegaanille ei.
peruna ei ole vihannes.
No ei se kyllä eläinkunnan tuotetaan ole.
peruna on juures ja kasvis, ei vihannes eikä hedelmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tehdäkään. Se keitto on sellasta, koska ROHMU on käynyt sorkkimassa sieltä ne palaset itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.
Voishan tuota ruokapuolta ylipäätään kritisoida. On työnantajan asia tilata tarjoiluja niin, että riittää.
Etukäteen kysytään: otatko pääruoaksi liha- vai kasvisvaihtoehdon. Osallistujista 10 vastaa, että kasvis ja 35, että liha. Työnantaja varautuu 50 liha-annokseen ja 15 kasvis. Kasvisvaihtoehto, joka on merkitty kasvisruuaksi, loppuu kesken, kun sitä syödään lisukkeena. Miten esim. pihvin lisuke olisi portobellopihvi? Miten nieriän lisuke olisi kesäkurpitsavene? Miten lämpimän kebab-salaatin lisuke olisi lämmin vöner-salaatti?
Miten työnantajan pitäisi varautua? Tilata 65 annosta kasvisvaihtoehtoa, kun vain 10 on ilmoittanut sitä syövänsä?
Tällaisissa vaan merkinnät pitäisi olla idioottivarmat.
Omalla työnantajallani on ollut tapana kysyä ruokarajoitteista ennen juhlia yleisesti, ilman mitään vaihtoehtojen valintaa. Jos seisovassa pöydässä on kymmenen kulhoa/tarjoiluastiaa ja yksi niistä on tarkoitettu vain kasvissyöjille, niin se pitäisi olla todella selvästi merkitty. Eihän sitä vieras voi muuten tietää, että esimerkiksi lihapullia on varattu 55 hengelle ja falafelejä vain 15 hengelle ja siinä ruokakulhon ääressä on melkomoinen kiire mennä eteenpäin, että kukaan ei joudu odottamaan kohtuuttoman kauan. Eihän siinä mitään rohmuta tarvitse, että falafelit loppuvat kesken, jos niitä ei ole varattu kuin pienelle osalle ja asiasta ei infota.
Ihan suullinenkin ilmoitus on hyvä. Usein joku seremoniamestari kertoo ruokailun aloittamisesta ja ruokatarjoilusta ja siinä voisi sitten mainita, että ruokalajit x ja y ovat vaihtoehtoisia ja y on vain erikoistoiveita esittäneille.
Minä järjestän aina välillä työpaikan tilaisuuksia. Meillä on viisi kasvisruokailijaa. Pyydän ravintolaa kirjoittamaan kasvisruuan astioiden viereen henkilöiden nimet: " Anne, Mika, Ina, Merike ja Kai". Hyvin on mennyt ja kukaan sekasyöjä ei ole syönytkasvisruokailijoiden annoksia :)
Noita keittojen sattumia rohmuavia on todella vaikea ymmärtää. Itse nautin keitoista juuri niiden liemen maun takia enkä todellakaan halua mitään perunoita tai muita sattumia. Täällä kun juttuja lukee niin kuulostaa että ihmiset asuvat juhlien ulkopuolisen ajan jossain keskitysleirillä nälänhädässä, ja sitten kun saa oikein perunaa ja kalaa, niin sitten pitää vetää henkensä hädässä jotta pystyy elämään taas seuraavat kolme viikkoa ilman ruokaa. Pakko sanoa etten ymmärrä näiden rohmuajien sielunmaisemaa laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-palstalta opittua: Parin viikon päästä oleviin juhliin, menemme ravintolan kautta. Osa 9 hengen seurueesta tulee lentäen, osa ajaa 200-500 km matkan. Osa on jo varannut hotellin, osa yöpyy sukulaisissa ja osa lähtee juhlien jälkeen pois. Seurueessa kaksi isoruokaista, ei rohmua, kaksi erittäin pieni ruokaista ja kolme lasta. Kaupungissa on hintava ravintola, alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka 120-150/henkilö, mihin olen halunnut tutustua. Me saamme viettää aikaa keskenämme, käyttäydymme juhlissa sivistyneesti maistellen vain kakkua. Lahjaksi riittää 4 perheeltä(osa tulee ilman puolisoa) varmaankin sata euroa, av:n mukaan 20 on hyvä lahja . Tuolla tavoin tulee alle viisisataa kalliimmaksi kuin alun alkaen suunniteltu lahja, emmekä menetä mainettamme. Toki luulen, että isovanhempien korttia vingutetaan ravintolassa.
No mikä tässä suunnitelmassa on vikana? Enkö saa käyttää rahojani niin kuin haluan? Kyllähän puolen tunnin käynti riittää hyvin kohteliaisuuskäynniksi, emmekä rasita isäntäväkeä.
Harva pitää marttyyreista.
Ei tuo ole marttyyriutta vaan puhdasta matematiikkaa. Täällä on moneen kertaan sanottu, että pitää käydä syömässä ennen juhlia, ettei isäntäväelle tule kalliiksi. Siellä ravintolassa kukaan ei katso kieroon, kun tilaa annoksen ja maksaa siitä. No jos me käymme syömässä, emme syö siellä juhlissa. Olemmeko me silloin hyviä vieraita?
Entä olemmeko parempia vieraita, jos ostamme kalliin lahjan vai annamme satasen lahjakortin?
Minä tiedän, mitä mieltä minä olen.
Pelkällä paikalle ilmestymisellä olemme panostaneet juhlaan jo viisisataa, emme voi jäädä voitolle, vaikka söisimme mitä. Tuskin juhlien järjestäjäkään jää taloudellisesti voitolle. Se voitto, mitä juhlista jää ovat ne muistot. Jos häistä jäänyt muisto, on rahan säästäminen pahalla ruualla, en olisi varma, haluaisinko sitä. Tai jos muistaisin lapseni juhlista ainoastaan kauhun, riittääkö ruoka vai ei. Eikä juhlatunnelmaa paranna, jos jaan ihmiset a- ja b- luokan vieraisiin.
Sitten tuolla puhuttiin 70v rohmusta. Työni puolesta tiedän, että dementian huomaa useimmiten painon muutoksesta. Ihminen joko unohtaa syödä tai unohtaa syöneensä juuri. Monet adhd-diagnoosin saaneet syövät suuria annoksia, joillakin syönti rauhoittaa jännittävässä tilanteessa, osalla hiilarit rauhoittavat toisilla stimuloivat. Rohmuamisessa tai suurissa annoksissa on mukana opittuakin käytöstä, mutta toisen kunnioittaminen, kertoo enemmän ihmisestä itsestään kuin kunnioituksen tai halveksunnan kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa on tullut aivan hirvittävä nälkä ja himo saada rasvaista, kermaista lohikeittoa, paistettua lohta, höyrytettyä lohta, graavattua ja savustettua lohta. Menen huomenna kauppaan hakemaan lohta.
Rakastan siis lohta ja minä olen joulubuffetissa se vihaisena lautanen kädessä seisova nainen, joka odottaa että tarjoilija tuo uuden lohiannoksen kun JOKU JOTKUT rohmut ovat imuroineet koko kalan hetkessä suihinsa. Itsellä vielä se tähän lohihimoon lisänä, etten voi allergioiden takia syödä ihan kaikkea muuta tarjottavaa, joten todennäköisesti näytän itsekin rohmulta kun skippailen "niitä huonoja ja halvempia" tarjottavia..
Mutta tuli vain mieleeni, että ehkä juhlissa voisi ryhtyä tarjoamaan vaikka särkimuhennosta tai särkipullia, kun se on nykyisin tosi trendikäs kala ja siinäpä vasta ruokalaji, jonka valmistamiseen voisi koko perhe osallistua - särkeä vaan pyytämään katiskalla ja verkolla, sitten kiva kotimainen herkku tarjolle. Minä kyllä söisin sitäkin. Ja se olisi trendikästä ja veikkaanpa että eettisempääkin. Yritän lohihimossani olla ajattelematta sitä faktaa, että lohensyönti ei ole kovin eettistä..
Minua taas puistattaa ihmisten kumma himo tarjota lohta jonkinlaisena parempana ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Juhlia ei kannata järjestää ruoka-aikaan. Ihmiset tulevat silloin juhliin nälkäisinä. Itse suosin ajankohtana alkuiltapäivää tai alkuiltaa. Vieraat on jo kotona syöneet pahimpaan nälkäänsä. Tepsii myös niihin rohmuihin.
Ei tepsi pahimpiin tapauksiin. Olin kerran eräässä alkuillasta olevassa tilaisuudessa, jossa yksi puolituttu mies kertoi isoon ääneen mulle, että ei ole syönyt mitään koko päivänä eikä edellisenäkään päivänä kuin aamupalan... Veti ruokaa ja herkkuja sitten juuri tuolla rohmutyylillä. Eikä edes ymmärtänyt hävetä vaan kehuskeli että taas pärjää pari päivää näillä eväillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle omat annokset eli annostelu tehty etukäteen tai joku tarkka emäntä jakamaan ruokaa esim palkattu ulkopuolinen.
Onko juhlien idea nauttia hyvästä ruuasta ja seurasta, keskustella ja vaihtaa kuulumisia vai miettiä jokaiselle vieraalle valmiiksi pakattu annos? Emännälläkin on varmasti mukavaa kun juhlat menee ruokaa tarkasti säännöstellessä. Miten olisi sota-ajan käytäntö, kun ruoka oli kortilla? Toimisi hyvin. Ei se tosin tulisi paljon vieraita- Ei rohmuja eikä muitakaan.
Juhlien idea on tietysti juhlistaa juuri sitä mitä varten on kokoonnuttu, hääpari, syntymäpäiväsankari, lakin saanut, ripiltä päässyt jne. Hän tai hehän sen juhlan pääaihe ovat, eivät suinkaan vieraat.
Ruuan hinta nousee juuri nyt meilläkin sellaista vauhtia, että alkaa olla viimeiset tilaisuudet rohmuilla rohmuilla vapaasti. Pakko hintojen on tarjoilujen määrään ja laatuunkin jatkossa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalliina tarjottavana puhutaan fetasta, vilkaisin Pirkan salaattijuuston hintaa - nyt tarjouksessa 3.90 2 purkkia 'a 200g. En osaa pitää sitä kovin kalliina tarjottavana. Vaikka vieras söisi sitä purkillisen, hinnaksi tulisi 1.95. Mikä teistä on kohtuullinen hinta tarjoamisille?
Feta ja salaattijuusto ovat täysin eri tuotteita. Ainoa yhdistävä tekijä on suunnilleen sama väri.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos palkkaat juhliin tarjoilijan/annostelijan joka laittaa jokaiselle vieraalle pääruan? Ts. ne kalliimmat tarjottavat. Olen ollut monissa häissä joissa on joko tuo laputussysteemi tyyliin "1*Lohipala per vieras" tai sitten pitopalveluntyöntekijä kasaamassa annokset, ettei kukaan pääse rääpimään kaikkia parhaimpia ruokia itselleen.
Tää on tosi hyvä idea! Mä olin aikanaan töissä pitopalvelussa, ja aika monissa juhlissa oon seissyt annostelemassa just kalaa tai lihaa valmiiksi lautasille. Nopeuttaa myös liikettä seisovassa pöydässä. Toki aina oli siinäkin rohmuja jonossa, niitä jotka heittivät puoliksi vitsillä että "laita nyt kolmaskin pihvi kun kato en oo jänis, mulle ei toi rehupuoli maistu, heh heh".
Mut kyllä muutenkin aikuisten ihmisten käytöstavat välillä hämmästytti siinä. Esim. yksissä häissä vieraana ollut perhe oli säntäämässä täytekakulle ennen kuin morsiuspari oli ehtinyt sitä leikata... Onneksi ehdin hätiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos palkkaat juhliin tarjoilijan/annostelijan joka laittaa jokaiselle vieraalle pääruan? Ts. ne kalliimmat tarjottavat. Olen ollut monissa häissä joissa on joko tuo laputussysteemi tyyliin "1*Lohipala per vieras" tai sitten pitopalveluntyöntekijä kasaamassa annokset, ettei kukaan pääse rääpimään kaikkia parhaimpia ruokia itselleen.
Tää on tosi hyvä idea! Mä olin aikanaan töissä pitopalvelussa, ja aika monissa juhlissa oon seissyt annostelemassa just kalaa tai lihaa valmiiksi lautasille. Nopeuttaa myös liikettä seisovassa pöydässä. Toki aina oli siinäkin rohmuja jonossa, niitä jotka heittivät puoliksi vitsillä että "laita nyt kolmaskin pihvi kun kato en oo jänis, mulle ei toi rehupuoli maistu, heh heh".
Mut kyllä muutenkin aikuisten ihmisten käytöstavat välillä hämmästytti siinä. Esim. yksissä häissä vieraana ollut perhe oli säntäämässä täytekakulle ennen kuin morsiuspari oli ehtinyt sitä leikata... Onneksi ehdin hätiin.
Tuollaisessa hääkakkutilanteessa pitäisi ottaa videota ja lähettää kopio kaikille juhlassa mukana olleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliina tarjottavana puhutaan fetasta, vilkaisin Pirkan salaattijuuston hintaa - nyt tarjouksessa 3.90 2 purkkia 'a 200g. En osaa pitää sitä kovin kalliina tarjottavana. Vaikka vieras söisi sitä purkillisen, hinnaksi tulisi 1.95. Mikä teistä on kohtuullinen hinta tarjoamisille?
Feta ja salaattijuusto ovat täysin eri tuotteita. Ainoa yhdistävä tekijä on suunnilleen sama väri.
Useimmat tarjoavat salaattijuustoa, itse en pidä fetasta, syynä kesäpaikka, joka on vuohitilan naapurissa ja sopivalla tuulella......Mutta fetan hinta on parikymppiä kilo, en usko löytyvän rohmua, joka söisi fetaa kilon ja silloin se ruokamäärä on poissa muusta syönnistä.
Kuinka tuttua :(