Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1461/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosiaan joku ei ole nähnyt noita tapauksia? Esimerkkejä joita itse olen todistanut:

- tarjoilupöydässä salaatit, lämmin ruoka lisukkeineen ja loppupäässä graavilohta, minusta ikäänkuin makupaloiksi, yksi huomaa nämä, ahtaa tarjottimen johonkin väliin, käy jostain pienen lautasen ja lastaa valtavasti sitä suolakalaa uudelle lautaselle

- salaattipöydässä pieniä lautasia, henkilö valinnut aika normaalin kokoelman salaatteja, mutta ottaa vielä toisen lautasen jonka lastaa täyteen ananaslohkoja, siis sananmukaisesti täyteen, en ymmärrä vieläkään miten ne pysyi sellaisessa kasassa valumatta alas

- täytekakku leikattu valmiiksi, oli muuten huomattavasti siistimmässä kunnossa kuin jos jokainen leikkaisi itse, palaset ihan hyvän kokoisia, mutta niinpä vaan jonkun piti ottaa kaksi, joskus taas kuivakakkua napattu kolme viipaletta. Ei sillä etteikö saisi syödä jos maistuu vielä ruoan päälle mutta koska kahvia ei kierretty täydentämässä niin minun vähäpätöinen näkemykseni on että santsaisi samalla kun käy kahvia lisää.

Jos joku munun juhlissani vetää kuivakakkua ihan peräti kolme kuivakakkuviipaletta, niin kysyn kyllä vielä lähtiessä haluaisiko ottaa mukaan, oikein tyrkytän.

Ei ole kallis ruoka, eikä yleensä tee kauppaansa.

Kakkuakin pitää aina ylimitoittaa, ihan normaalia. Mun suvussa se on selviö, että miehet syö kauhean isoja kakkupalasia. Ei ole kukaan pahasti katsonut, eikä ole koskaan kakku loppunut.

Et ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää. En tarkoittanut että kakku olisi loppunut mutta ihmettelin rohmun käytöstapoja, siis niiden puutetta. Samalle lautaselle otetaan täytekakkua, pikkuleipiä ja vielä pino kuivakakkua. Ihan kuin olisi huoli että on varmistettava että varmasti saa tarpeeksi. Kun ei yhdellä kahvikupillisella istuta koko kahvittelua niin miksi mättää kerralla valtava annos kun kumminkin jaloittlee kahvia hakemaan. Tai no on voinut käydä syötävääkin lisää, mistäpä minä tiedän.

Sellainenkin vierastyyppi on nähty että valmiiksi leikatun murenevan piirakan tms. yhteydessä on jonkinlainen otin. Tämä henkilö siirtää sen sivuun voidakseen ottaa omin käsin. Joo, eihän se päälle päin näy mureneeko pohja mutta jos tarjolla on kakkulapion tapainen työkalu niin on siihen varmaan joku syy.

Vierailija
1462/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä keskustelun tulos: Jos sinulle ei ole varaa sekä hulppeaan tarjoiluun, että lisäksi pitää omakotitaloa, johon mahtuu viisi jääkaappia, lisäksi myös aikaa ja intoa tehdä niin valtavat tarjoilut, että yhdelle hengelle on varattu viiden ihmisen ruoat niin unohda koko juttu! Vain he saavat pitää juhlia, joilla on tähän resursseja. Eli jos sinulla olisi vaikkapa tilaa 20:n ihmisen ruoille niin voit kutsua vain 4.

Sen sijaan, että miettisit miten voit hienotunteisesti hillitä rohmuja, jätät ne ihmiset kutsumatta, joiden ruoat nämä rohmut haluavat ahmia.

No onhan se ihan selvää, että liian pienellä budjetilla ei voi kutsua paljoa vieraita.

Mutta se on minusta huolestuttavaa ja typerää, miten paljon ihmiset nykyään ylipäätään mättävät proteiinipitoisia asioita ihan arkenakin. Samaahan tämä juhlamättäminen on. Kyllä ennen oli maalla häissä kunnon pidot, mutta ukot mätti isot keot perunaa, ei siitä kukaan marissut. Pottu on halpaa.

No niin, kerro nyt sitten mulle, että miten mä ne juhlat järjestän. Ehtoina on; hirveästi ei saa jäädä yli (jonkin verran toki), koska kaiken ylijäämän syö tasan kaksi ihmistä. Säilytystilat on myös rajalliset, kun täällä kotonani juhlat järjestän (ei ole mitkään häät tai muut virallisemmat pönötysjuhlat). Budjettia ei siis tarvitse miettiä, tällä hetkellä pitopalvelun kanssa käydyissä keskusteluissa meidän vierasmäärällä hinta tulee olemaan noin 700-1000e, sen voi kyllä tuplatakin jos on tarpeen. Eli rahasta ei ole kiinni, vaan nyt pitäisi osata mitoittaa ruokaa sen verran että kaikki saa tarpeeksi, mutta ei tarvitsisi hirveästi heittää roskiin juhlien jälkeen. Miten sen mitoitan oikein? Kysyn tietenkin pitopalvelulta että miten he mitoittavat annoskokonsa sekä liharuuissa että kakuissa, mutta mitä sen jälkeen? Miten arvioin kulutusta ettei mitään ole hirveästi liikaa tai liian vähän? Juhlaväki ei ole sukua kuin pieneltä osalta, en ole ollut heidän kanssaan aiemmin juhlissa enkä täten tiedä miten he käyttäytyvät. Nyt vastauksia sitten kehiin kaikki te ketkä tiedätte miten järkätään onnistuneet juhlat joissa varmasti joka lajia riittää jokaiselle. Ja sivuhuomautuksena, kaikki on gluteenitonta ja laktoositonta, allergisia on joukossa vähän, kasvisruokailijoita ei yhtään, ja kaikki syötävä valmistetaan sen mukaan että kaikki sopii kaikille joten sen verran helpotusta ettei tarvitse miettiä miten niitä ruokarajoitteistenkin ruokia riittää varmasti kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen, että kotonani pystyn järjestämään maksimissaan kolmenkymmenen ihmisen juhlat ja sekin tekee jo tiukkaa. Onneksi tällaisia tilaisuuksia on harvoin tarve järjestää.

Vierailija
1464/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä keskustelun tulos: Jos sinulle ei ole varaa sekä hulppeaan tarjoiluun, että lisäksi pitää omakotitaloa, johon mahtuu viisi jääkaappia, lisäksi myös aikaa ja intoa tehdä niin valtavat tarjoilut, että yhdelle hengelle on varattu viiden ihmisen ruoat niin unohda koko juttu! Vain he saavat pitää juhlia, joilla on tähän resursseja. Eli jos sinulla olisi vaikkapa tilaa 20:n ihmisen ruoille niin voit kutsua vain 4.

Sen sijaan, että miettisit miten voit hienotunteisesti hillitä rohmuja, jätät ne ihmiset kutsumatta, joiden ruoat nämä rohmut haluavat ahmia.

No onhan se ihan selvää, että liian pienellä budjetilla ei voi kutsua paljoa vieraita.

Mutta se on minusta huolestuttavaa ja typerää, miten paljon ihmiset nykyään ylipäätään mättävät proteiinipitoisia asioita ihan arkenakin. Samaahan tämä juhlamättäminen on. Kyllä ennen oli maalla häissä kunnon pidot, mutta ukot mätti isot keot perunaa, ei siitä kukaan marissut. Pottu on halpaa.

No niin, kerro nyt sitten mulle, että miten mä ne juhlat järjestän. Ehtoina on; hirveästi ei saa jäädä yli (jonkin verran toki), koska kaiken ylijäämän syö tasan kaksi ihmistä. Säilytystilat on myös rajalliset, kun täällä kotonani juhlat järjestän (ei ole mitkään häät tai muut virallisemmat pönötysjuhlat). Budjettia ei siis tarvitse miettiä, tällä hetkellä pitopalvelun kanssa käydyissä keskusteluissa meidän vierasmäärällä hinta tulee olemaan noin 700-1000e, sen voi kyllä tuplatakin jos on tarpeen. Eli rahasta ei ole kiinni, vaan nyt pitäisi osata mitoittaa ruokaa sen verran että kaikki saa tarpeeksi, mutta ei tarvitsisi hirveästi heittää roskiin juhlien jälkeen. Miten sen mitoitan oikein? Kysyn tietenkin pitopalvelulta että miten he mitoittavat annoskokonsa sekä liharuuissa että kakuissa, mutta mitä sen jälkeen? Miten arvioin kulutusta ettei mitään ole hirveästi liikaa tai liian vähän? Juhlaväki ei ole sukua kuin pieneltä osalta, en ole ollut heidän kanssaan aiemmin juhlissa enkä täten tiedä miten he käyttäytyvät. Nyt vastauksia sitten kehiin kaikki te ketkä tiedätte miten järkätään onnistuneet juhlat joissa varmasti joka lajia riittää jokaiselle. Ja sivuhuomautuksena, kaikki on gluteenitonta ja laktoositonta, allergisia on joukossa vähän, kasvisruokailijoita ei yhtään, ja kaikki syötävä valmistetaan sen mukaan että kaikki sopii kaikille joten sen verran helpotusta ettei tarvitse miettiä miten niitä ruokarajoitteistenkin ruokia riittää varmasti kaikille.

Jos sitä ruokaa nyt sattuu jäämään paljon yli niin entä sitten. Tyrkytä viimeisille vieraille mukaan. Jos ei silti mene ettekä saa syötyä niin sukulaisille? Hätätapauksessa vie naapurille.

Mukavaahan se on hyvää jakaa, ja usein siitä saa myös takaisin päin joku päivä :)

Vierailija
1465/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tuon esiin toisen puolen tästä ilmiöstä. Eli juhlat, joissa tarjoilut on mitoitettu tosi niukoiksi ja laskettu jokaisen vieraan ottavan esim. vain ohuen kakkusiivun ja lusikallisen salaattia. Vieraana on tosi hankalaa, kun näkee tämän, ja samalla osa vieraista taas rohmuaa eli syö sen verran kun mieli tekee. Monesti olen itse jättänyt syömättä kun näen tarjoilujen riittämättömyyden. Juhlien järjestäjä on sitten tyytyväisenä todennut, että kaikki teki kauppansa! No joo, osa vieraista vaan jäi ilman. Tarjoiluja pitää aina jäädä jäljelle!

Ja jotkut ovat itse niin helvetin pieniruokaisia etteivät edes tajua paljonko jotkut voivat syödä ilman että edes mättävät itseään ähkyyn. Oltiin kerran avopuolison kanssa kylässä eräällä tuttavapariskunnalla ja ruokailussa he olivat keittäneet kahdeksan perunaa neljälle aikuiselle. Itse saatan syödä jo kotona sen 7-8 perunaa, mutta kylässä ehkä noin 3 kohteliaisuussyistä, eli jään tietoisesti nälkäiseksi. Tuolla syönnin jälkeen oli melkeln yhtä kova nälkä kuin oli ennen ruokailuakin.

Kuka ihme syö kerralla 7-8 perunaa ja vielä proteiinit, salaatit, kastikkeet ym. päälle? En ole ikinä nähnyt kenenkään syövän noin paljon. Eihän tuo ruokamäärä mahdu edes lautaselle vaan pitää käyttää jotain piirakkavuokaa lautasena. Onkohan tuo provo :D

Repesin tuolle piirakkavuoalle :D

Ja tosiaan noiden päälle vielä jälkkäriksi jotain 2 korvapuustia, jäätelöpallo, unelmatorttua, suklaakeksejä, tiramisu sekä kolme isoa Berliinin munkkia. 

Mutta moni iso mies kyllä syö arjessaan huimia määriä. Tiedän nelikymppisen perheenisän joka syö 600g jauhelihakastiketta kerrallaan. Vaimo tekee siis 1200 grammasta lihaa tuon perheelleen ja mies ottaa heti puolet. Vaimo ja lapset syövät sen toisen puolen. Sen lisäksi leivät, iso lasi maitoa tai olutta pari pulloa Kasviksia kyseinen mies ei käytä, eli hän ei takuulla olisi vegaanien pöytää rasittamassa missään. 

Ja se näkyy myös. Olin joskus marketin kassajonossa ja vieressä kulki ihmisiä ohi hyllyn toiselta puolelta ja ohikulkijoista näkyi juuri vatsan seutu. Lähes kaikilla miehillä oli vatsa kuin olisivat viimeisillään raskaana. En ihmettele yhtään että suomalaisten terveydestä ollaan huolissaan.

Kyllä nämä ovat sen mahan kasvattaneet juomalla kaljaa ja lonkkua. On helpompi saada ylimäärin energiaa juomalla kuin syömällä

Vierailija
1466/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikeaa vain hankkia riittävästi syötävää? Itse olen sitä mieltä että jos juhlissa syötävä loppuu niin se on järjestäjän vika.

Jos tulee liian kalliiksi, niin kutsuu vähemmän vieraita tai hankkii edullisemmat ruuat.

Jotkut eivät vain tunnu ymmärtävän, että kaikki ei pärjää sillä 100 g pihvillä ja kahdella perunalla. Ja kun juhlissa ollaan, niin tietenkin sitä mielellään syö vähän paremmin.

Itse tulee hankittua yleensä sen verran ruokaa juhliin, että niitä syö vielä pari päivää juhlien jälkeen.

kauanko sinusta sillä ruoalla sitten pitäisi pärjätä? Yleensä juhlissa menee muutama tunti. Jos syö tukevasti kotona ennen juhlia ja juhlien jälkeen, niin kyllä juhlaruoalla pitäisi mielestäni juhlien ajan pärjätä rohmuamatta isoja annoksia.

Taisit osua asian ytimeen. Jos joku pitää juhlat jossa on oikea ruoka tarjolla, niin eihän nyt silloin syödä ennen juhlia! Mielestäni se jo epäkohteliasta, jos sitten täydellä mahalla vähän ruokaa näykitään. Tulee mieleen että ei kelpaa ruoat vieraille.

Kevyt aamupala, kunnon ruokailu juhlissa, kahvit ja loppupäivänä ei sitten tarvitse syödä enää mitään, tai kevyt iltapala.

Olen aina olettanut että jos kutsutaan juhliin jossa ruokailu, niin vieraat kuin myös talonväki tämän ymmärtävät.

Vierailija
1467/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä ruokaa nyt sattuu jäämään paljon yli niin entä sitten. Tyrkytä viimeisille vieraille mukaan. Jos ei silti mene ettekä saa syötyä niin sukulaisille? Hätätapauksessa vie naapurille.

Mukavaahan se on hyvää jakaa, ja usein siitä saa myös takaisin päin joku päivä :)

No ne perhanan naapuritkin tulee sinne juhliin, samoin se suku (joka on siis itsessään jo pieni), enkä varmaan sukua näe ennen kuin jouluna seuraavan kerran.. Ihan oikeasti en keksi ketään kelle sitä ruokaa voisi tyrkyttää. Viimeiset vieraat taitaa lähteä taksilla baariin, ei ne sinne ruokia mukaan ota. Ja tuntuu jotenkin hassulta tyrkyttää ruokaa jollekin puolison työkavereille.

Vierailija
1468/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu rohmuajia juhliin jos se rohmuaminen on ongelma. "Unohda" lähettää kutsu. Eipä sitä ongelmaa voi muuten poistaa.

Joillekkin ihmisille se on ongelma ja joillekkin ei.

Jos olet varannut tarpeeksi ruokaa ja se loppuu, niin ei se sinun vika ole. Voit toki ilmoittaa menuussa ruokamäärät niin kaikki voi ihan itse ynnäillä jos tuntuu että selän takana puhutaan "kun ruokaa oli vähän".

Muuten hyvä neuvo, mutta jos kyse on esim. miehen veljestä niin tämä ei ole vaihtoehto.

Ja mitenkään vaihtoehto ei voisi olla, että tarjoaisit riittävästi ruokaa, kun kerran tiedät, että sitä kuluu?

Rohmuaminen kertoo siitä, ettei halua kunnioittaa toisen vaivannäköä. Tuskin siinä hotkiessa ehtii edes maistaa mitään. En järjestä sikapäiviä käytöstavattomille moukille, ei helmiä sioille jne.

Sinä taas et kunnioita vieraitasi. Jälleen kerran toisten törkeää haukkumista. En tajua miksi tuollaiset omahyväiset puhut minä minä tyypit edes järjestävät juhlia, mikäli se vieraiden kestitseminen on noin vastenmielistä.

Vierailija
1469/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.

Sitä kasvisruokaa kannattaa olla niin paljon, että riittää kaikille. Myös lihansyöjät syövät kasvislisukkeita.

Sulla on väärä käsitys ellei peräti asenne. Kyse ei käsittääkseni ole mistään kasvislisukkeesta vaan niiden ihmisten pääruoasta. Toki hekin syövät uunijuureksia yms. kuten lihansyöjätkin.

Itse olen allerginen kalalle, olin kerran tilaisuudessa jossa osallistujien piti ilmoittaa ennakkoon ottavatko kalaa vai vegaanisen annoksen, valitsin siis vegaanisen. Paikalla ei ollutkaan pöytiintarjoilua vaan buffet ja vegaaninen merkitty erikseen. Minun lisäksi oikeita vegaaneja oli pari. Otin ruokaa varovasti koska en tiennyt pidänkö siitä lainkaan enkä halua heittää ruokaa roskiin. Outoahan se oli mutta nälkä ajoi hakemaan lisää. Yhtään ei ollut jäljellä vaikka varmasti pelkät vegaanit eivät olleet koko määrää ottaneet. Kiitos vaan rohmuille.

Vierailija
1470/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä jääkaappi hyvissä ajoin - joko syömällä tai kuten meillä on verkkokäyttöinen auton kylmälaukku

Pyydä ruuat pinottavissa kuljetus- ja säilytyspakkauksissa. Kun täytät jääkaappia säädä hyllyvälejä.

Tähän loppui eväät, pitäisi tietää aiotko tarjota lämpimän ruuan vai buffet-tyyppinen tarjoilu kylmillä vaihtoehdoilla. Täyttääkö joku  buffetia, vai pitääkö kaikki olla kerralla esillä, minkä verran astioita vai tuoko pitopalvelu ne. Onko juhla päivällä/illalla, mitä juomia jne? Tekeekö pitopalvelu kaiken vai käytätkö esim. kaupan punajuurisalaattia? Kysymyksiä on kymmeniä.

Vierailija
1471/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu rohmuajia juhliin jos se rohmuaminen on ongelma. "Unohda" lähettää kutsu. Eipä sitä ongelmaa voi muuten poistaa.

Jos olet varannut tarpeeksi ruokaa ja se loppuu, niin ei se sinun vika ole. Voit toki ilmoittaa menuussa ruokamäärät niin kaikki voi ihan itse ynnäillä jos tuntuu että selän takana puhutaan "kun ruokaa oli vähän".

Muuten hyvä neuvo, mutta jos kyse on esim. miehen veljestä niin tämä ei ole vaihtoehto.

Ja mitenkään vaihtoehto ei voisi olla, että tarjoaisit riittävästi ruokaa, kun kerran tiedät, että sitä kuluu?

Oletko ikinä järjestänyt (ja maksanut) juhlia? Kerro toki meille ymmärtämättömille, että millaisia annoskokoja käytit?

Vaikka kuinka monet juhlat, ja aina on jäänyt ruokaa reilusti yli. Enkä käytä annoskokoja, vaan ruokaa on paljon ja monenlaista. Esim jos on 30 vierasta kutsuttu, on 20 litraa lihaisaa chilikeittoa, patonkeja paistettu parikymmentä, 8 erilaista täytekakkua, pullakranssi, erilaisia keksejä ja karkkeja useita kulhollisia plus esim neljä voileipäkakkua. Seuraavana päivänä voi sitten kutsua lisää vieraita sen mukaan, mitä jäi jäljelle.

Tarvitsisin tuollaisen kakkumäärän säilytykseen kolme jääkaappia. Ja johonkin se loppu keittokin olisi laitettava, sekä muut kylmäsäilytystä vaativat tuotteet. Ei onnistuisi minulta.

Roskalavaryhmistä saa ilmaiseksi ihan siistejä jääkaappeja kun ihmiset temppuaa keittiöitään. Meillä on juhlia varten muutama ylimääräinen varaston puolella. Eivät ole käytössä muulloin.

Vierailija
1472/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä järjestänyt (ja maksanut) juhlia? Kerro toki meille ymmärtämättömille, että millaisia annoskokoja käytit?

Vaikka kuinka monet juhlat, ja aina on jäänyt ruokaa reilusti yli. Enkä käytä annoskokoja, vaan ruokaa on paljon ja monenlaista. Esim jos on 30 vierasta kutsuttu, on 20 litraa lihaisaa chilikeittoa, patonkeja paistettu parikymmentä, 8 erilaista täytekakkua, pullakranssi, erilaisia keksejä ja karkkeja useita kulhollisia plus esim neljä voileipäkakkua. Seuraavana päivänä voi sitten kutsua lisää vieraita sen mukaan, mitä jäi jäljelle.

Tarvitsisin tuollaisen kakkumäärän säilytykseen kolme jääkaappia. Ja johonkin se loppu keittokin olisi laitettava, sekä muut kylmäsäilytystä vaativat tuotteet. Ei onnistuisi minulta.

Roskalavaryhmistä saa ilmaiseksi ihan siistejä jääkaappeja kun ihmiset temppuaa keittiöitään. Meillä on juhlia varten muutama ylimääräinen varaston puolella. Eivät ole käytössä muulloin.

Siis remppaa ei temppua.

Vierailija
1473/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet. Tuo lista on täysin keksitty. Kukaan ei leivo 30 vieraalle 8 erilaista täytekakkua. Eikä kyllä tarjoa ruokanakaan chilikeittoa.

Ruokalajina chili ei ole tuttu?

Vierailija
1474/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aina, ihan aina juhlissa niin paljon kuin ikinä vaan mahtuu, jos ruokaa tarjotaan. Hyvät ihmiset, siksihän ruokaa tarjotaan, että vierailla on mukavaa ja juhlat ovat mukavat. Jokainen tietää juhlat,joissa ruoka loppuu kesken. Onko kellään kivaa? Ei ole.

Jos järjestätte juhlat, joissa ruokaa tarjotaan, niin vatkaa tarpeeksi ruokaa! Muuten on pettymys kaikille.

Vierailija
1475/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari näitä suvussa. Karma onneksi antaa ähkyn, eivät vaan osaa lopettaa ajoissa

Sama rohmuaminen seuraavissa kekkereissä.

Heille kun mennään vuorostaan niin laskupalat ja ruokaa liian vähän tarjolla.

Eivät vaan välitä vaan pitävät itseään etuoikeutettuina.

Vierailija
1476/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruokaa pitää olla!!

Yhdet parhaat bileet, mitkä on jääneet positiivisena mieleen, niin ruokana oli ranskalaisia ja nakkeja uunissa tehtynä. Oli hyvät pirskeet, ruokaa riitti, eikä ollut turhaa hienostelua ja pönöttämistä. Kahvit ja leivokset toki päälle. Mutta hyvät oli juhlat!!! Kaikki viihtyi

Vierailija
1477/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mä nyt juhlissa saan syödä?? Mitä ihmettä?

Vierailija
1478/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosiaan joku ei ole nähnyt noita tapauksia? Esimerkkejä joita itse olen todistanut:

- tarjoilupöydässä salaatit, lämmin ruoka lisukkeineen ja loppupäässä graavilohta, minusta ikäänkuin makupaloiksi, yksi huomaa nämä, ahtaa tarjottimen johonkin väliin, käy jostain pienen lautasen ja lastaa valtavasti sitä suolakalaa uudelle lautaselle

- salaattipöydässä pieniä lautasia, henkilö valinnut aika normaalin kokoelman salaatteja, mutta ottaa vielä toisen lautasen jonka lastaa täyteen ananaslohkoja, siis sananmukaisesti täyteen, en ymmärrä vieläkään miten ne pysyi sellaisessa kasassa valumatta alas

- täytekakku leikattu valmiiksi, oli muuten huomattavasti siistimmässä kunnossa kuin jos jokainen leikkaisi itse, palaset ihan hyvän kokoisia, mutta niinpä vaan jonkun piti ottaa kaksi, joskus taas kuivakakkua napattu kolme viipaletta. Ei sillä etteikö saisi syödä jos maistuu vielä ruoan päälle mutta koska kahvia ei kierretty täydentämässä niin minun vähäpätöinen näkemykseni on että santsaisi samalla kun käy kahvia lisää.

Jos joku munun juhlissani vetää kuivakakkua ihan peräti kolme kuivakakkuviipaletta, niin kysyn kyllä vielä lähtiessä haluaisiko ottaa mukaan, oikein tyrkytän.

Ei ole kallis ruoka, eikä yleensä tee kauppaansa.

Kakkuakin pitää aina ylimitoittaa, ihan normaalia. Mun suvussa se on selviö, että miehet syö kauhean isoja kakkupalasia. Ei ole kukaan pahasti katsonut, eikä ole koskaan kakku loppunut.

Et ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää. En tarkoittanut että kakku olisi loppunut mutta ihmettelin rohmun käytöstapoja, siis niiden puutetta. Samalle lautaselle otetaan täytekakkua, pikkuleipiä ja vielä pino kuivakakkua. Ihan kuin olisi huoli että on varmistettava että varmasti saa tarpeeksi. Kun ei yhdellä kahvikupillisella istuta koko kahvittelua niin miksi mättää kerralla valtava annos kun kumminkin jaloittlee kahvia hakemaan. Tai no on voinut käydä syötävääkin lisää, mistäpä minä tiedän.

Sellainenkin vierastyyppi on nähty että valmiiksi leikatun murenevan piirakan tms. yhteydessä on jonkinlainen otin. Tämä henkilö siirtää sen sivuun voidakseen ottaa omin käsin. Joo, eihän se päälle päin näy mureneeko pohja mutta jos tarjolla on kakkulapion tapainen työkalu niin on siihen varmaan joku syy.

Onko rohmu jos ottaa kaikkia ruokia samaan aikaan samalle lautaselle?

Silloinhan syö vähemmän kun ei käy jokaista hakemassa eri kerralla tyhjälle lautaselle.

Vierailija
1479/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kituoiikkien kannattaa järjestää juhlat periaatteella OEM eli jo kutsussa kertoa, että omat eväät mukaan.

Vierailija
1480/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia edes mitään isoja juhlia järjestämään? Ihmiset ovat itsekkäitä, vihaavat partneriaan, katsovat netflixiä ja ennan kaikkea inhoavat esim perinteisiä häitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi