Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun exän isäpuoli, n.70 vee, oli järkky rohmuaja. Saattoi ottaa kerralla puolikkaan voileipäkakun lautaselle. Äitini tuli juhlissa kuiskaamaan minulle, että kuka tuo vanha rohmu on, kun päivystää keittiössä ja kahmii käsittämättömät määrät ruokia. Olin mm tehnyt 5 pientä erilaista gluteenitonta juustokakkua (halkaisija 22 cm), eri makuisia, (tarjolla oli myös täytekakkuja ja kuivakakkuja), ja tämä leikkasi itselleen niistäkin neljäsosan jokaisesta!
Pidin sitten loppuja voileipäkakkuja piilossa ja laitoin pöytään kun uusia vieraita valui paikalle, mutta rohmu meni niiden vanavedessä noutopöytään.
Miksi ihmeessä jollain on 22 cm vuokia? Aivan naurettavan pieni koko
Ehkäpä siksi, että voi sitten tehdä monta pientä erimakuista kakkua yhden jättiläiskakun sijasta.
Viidessä 22 cm vuoassa tehdyssä kakussa on yhtä paljon syötävää kuin yhdessä puolimetrisessä.
Laskepa yhtä näppärästi kuinka monta prosenttia enemmän on kakkua viidessä normaalimittaisessa vuoassa , joiden halkaisijat ovat a)24 cm ja b)26 cm, kuin yhdessä halkaisijaltaan puolimetrisessä vuoassa. Riittäisikö tämä juuri kaikkien rohmujen annokseksi?
Mikä siinä on, että rohmuajat ovat yleensä niitä pihejä ihmisiä, jotka eivät itse raaski tarjota kenellekään mitään? Juuri niitä "kun ilmaiseksi saa, niin vedetään napa täyteen"- tyyppejä.
Olisi edes sen verran käytöstapoja, että jos ei itse raaski kestitä muita, niin silloin ei mennä rohmuamaan muidenkaan pöytiin. Itselläni on tuttavapiirisä pariskunta jotka juovat kylässä aina litratolkulla kahvia, ettei tarvitse sitten kotona keittää omistaan. Heillä kun käy kylässä, niin kahvia ei tarjouduta keittämään oma-alotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yhden miehen sukulaisen häissä missä selvittiin todella pienin ruokatarjoiluin. Porukat istuivat isoissa pöydissä ja ruuat tuotiin pöytiin. Olen itse pitokokki ja ihmettelin mielessäni miten pieniä kulhoja pöytiin kannettiin. Kävi ilmi, että ruuasta oli tehty tarkoituksella niin pahaa, ettei kukaan sitä halunnut syödä. Sama siis kaiken ruuaksi tarjottavan kohdalla. Pieniin kulhoihin jäikin vielä tavaraa ja tunnetusti hyvin pihiksi tiedetty sulhanen kävi lopuksi vielä kyselemässä maireasti hymyillen riittikö ruoka.
Mitäpä olette mieltä tällaisista juhlista? Itselläni nämä häät on varmaan parhaiten muistissa kaikista vierailemistani häistä, enkä ikinä pysty tätä silloista sulhasmiestä tapaamaan muistamatta miten sairaaloisen pihi hän on.
LOL. Pysyvän muidtijäljen voi tehdä monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yhden miehen sukulaisen häissä missä selvittiin todella pienin ruokatarjoiluin. Porukat istuivat isoissa pöydissä ja ruuat tuotiin pöytiin. Olen itse pitokokki ja ihmettelin mielessäni miten pieniä kulhoja pöytiin kannettiin. Kävi ilmi, että ruuasta oli tehty tarkoituksella niin pahaa, ettei kukaan sitä halunnut syödä. Sama siis kaiken ruuaksi tarjottavan kohdalla. Pieniin kulhoihin jäikin vielä tavaraa ja tunnetusti hyvin pihiksi tiedetty sulhanen kävi lopuksi vielä kyselemässä maireasti hymyillen riittikö ruoka.
Mitäpä olette mieltä tällaisista juhlista? Itselläni nämä häät on varmaan parhaiten muistissa kaikista vierailemistani häistä, enkä ikinä pysty tätä silloista sulhasmiestä tapaamaan muistamatta miten sairaaloisen pihi hän on.
Mikä on pitokokki?
Catering-työntekijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Jos jollain on nälkä, tai on niin köyhä tai pihi, ettei kotonaan saa koskaan lohta, niin mitä tuota toisen lautasta kyttäämään! Tuntisit ennimmin antamisen iloa, siksihän nuo juhlat järjestit. Varaa tarpeeksi ruokaa, jos ei rahat riitä Älä järjestä.
On tässä ketjussa ainakin se tullut selväksi, ettei normaalituloisen tai köyhän kannata edes rippijuhlia tai ylppäreitä lapsilleen pitää tai pidosta edes haaveilla, niin suuret vaatimukset vierailla tuntuu juhlien suhteen olevan.
Tosin ounastelen, ettei näistä maksimaalisen tarjoilun vaatijoista ole kukaan itse minkäänlaisia juhlia koskaan järjestänyt.
Minä olen järjestänyt useitakin. Minusta tärkeintä on päättää, kuinka paljon rahaa voi käyttää. Sen jälkeen päättää, mitä tarjoaa - kiusaukset ovat hyviä tarjottavia. Itseasiassa paljon parempia kuin se kuuluisa lohikeitto. Kalakeitto on arkiruokaa. Sosekeitotkaan ei tule kalliiksi ja ovat parempia kuin liha-tai kalakeitto. Nolointa juhlissa on ruuan loppuminen ja emännän kyyläys. Joku kehui ranskalaisia ja nakkia juhla-aterialla, minä tykkäisin kunnon hampparista juhlaruokana.
Minun lapseni halusi ylppäreihinsä lasagnea ja pitsaa. Näitä teinkin runsaasti ja lisäksi muutamaa erilaista salaattia . Jälkiruoaksi kakkukahvit. Vieraat tulivat 500 kmn päästä ja kaikkille riitti ruoka ja kakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Jos jollain on nälkä, tai on niin köyhä tai pihi, ettei kotonaan saa koskaan lohta, niin mitä tuota toisen lautasta kyttäämään! Tuntisit ennimmin antamisen iloa, siksihän nuo juhlat järjestit. Varaa tarpeeksi ruokaa, jos ei rahat riitä Älä järjestä.
On tässä ketjussa ainakin se tullut selväksi, ettei normaalituloisen tai köyhän kannata edes rippijuhlia tai ylppäreitä lapsilleen pitää tai pidosta edes haaveilla, niin suuret vaatimukset vierailla tuntuu juhlien suhteen olevan.
Tosin ounastelen, ettei näistä maksimaalisen tarjoilun vaatijoista ole kukaan itse minkäänlaisia juhlia koskaan järjestänyt.
Minä olen järjestänyt useitakin. Minusta tärkeintä on päättää, kuinka paljon rahaa voi käyttää. Sen jälkeen päättää, mitä tarjoaa - kiusaukset ovat hyviä tarjottavia. Itseasiassa paljon parempia kuin se kuuluisa lohikeitto. Kalakeitto on arkiruokaa. Sosekeitotkaan ei tule kalliiksi ja ovat parempia kuin liha-tai kalakeitto. Nolointa juhlissa on ruuan loppuminen ja emännän kyyläys. Joku kehui ranskalaisia ja nakkia juhla-aterialla, minä tykkäisin kunnon hampparista juhlaruokana.
Minun lapseni halusi ylppäreihinsä lasagnea ja pitsaa. Näitä teinkin runsaasti ja lisäksi muutamaa erilaista salaattia . Jälkiruoaksi kakkukahvit. Vieraat tulivat 500 kmn päästä ja kaikkille riitti ruoka ja kakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aina, ihanp aina juhlissa niin paljon kuin ikinä vaan mahtuu, jos ruokaa tarjotaan. Hyvät ihmiset, siksihän ruokaa tarjotaan, että vierailla on mukavaa ja juhlat ovat mukavat. Jokainen tietää juhlat,joissa ruoka loppuu kesken. Onko kellään kivaa? Ei ole.
Jos järjestätte juhlat, joissa ruokaa tarjotaan, niin vatkaa tarpeeksi ruokaa! Muuten on pettymys kaikille.
Olet siis tällainen rohmuava juntti, jolla ei ole tapoja ja et osaa ottaa tilannetta tai muita huomioon. Ei yhdelle tarvitse varata juhlissa kymmenen edestä, vain koska on ahne moukka. Kyllä normaali määrä pitäisi riittää, juhlissa yleensä monenlaista tarjolla ja koskaan ei ole pitänyt nälässä poistua, vaikka syökin kuten tavallisesti.
Mutta mä tarve sinulla on yrittää kohottaa itseäsi haukkumalla muita? Heikko itsetunto? Sivistymättömyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pitokokki?
Catering-työntekijä?
Ihminen joka kokkasi työkseen pitoja ihmisten kodeissa. Ennen catering-aikaa.
En muutenkaan ymmärrä ihmisiä jotka ahtavat itsensä täyteen herkkuja, luulisi olevan huono olo koko juhlien ajan. Ja ennen kaikkea se on minusta noloa. Saattaisin ymmärtää jos köyhän yksinhuoltajan lapset, jota eivät muulloin saa juurikaan mitään hyvää, villiintyvät juhlissa , mutta aikuiset, yleensä jo valmiiksi ylipainoiset, mättävät surutta menemään , kun kerran joku tarjoaa (=saa ilmaiseksi). Eipä se ruoka siellä ylitäynnä olevassa mahassa kauaa lohduta, seuraavana päivänä on entistä nälkäisempi, jos edellispäivänä ylensyö itsensä kipeäksi. Hyi, suorastaan puistattavaa katseltavaa. Paritkin ylppärit tulossa ensi viikonloppuna, pitääpä katsella sillä silmällä ,minkälaisilta pahimmat moukat näyttävät. Osanottoni kaikille emännille isännille jo etukäteen ,jos teille osuu näitä rohmuajia.
Vierailija kirjoitti:
Rohmuaja jonon viimeiseksi.
Toteutuu käytännössä miten?
Ensin rohmutaan ja sitten käydään vessassa jättämässä jarrujäljet.
Nämä rohmut ovat yksinkertaisesti huonotapaisia juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Ensin rohmutaan ja sitten käydään vessassa jättämässä jarrujäljet.
Nämä rohmut ovat yksinkertaisesti huonotapaisia juntteja.
Itse paskansin roskikseen kerran kun olin juhlissa, joissa juhlijana oli yksi ärsyttävä perhetuttuni. Olen saanut porttikiellon heidän taloonsa. Kusin myös perheen äidin hajuvesipulloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?
Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.
Entäpä jos lukee laktoositon? Nykyään kaikki on yleensä laktoositonta. Eli
laktoositon = saa ottaa
gluteiiniton = ei saa ottaa
vegetaarinen = ?? saako sitä ottaa vai ei?
Näistä kaksi ensimmäistä oletetaan kai nykyään ihmisten tietävän (tai ehkä olen väärässä), mutta ei kaikista -ton lapuista voi tietää saako niitä ottaa vai ei.
Meidän häissämme huomasin, että pitopalvelu oli kirjoittanut gluteiinittoman oheen lapun "jätäthän nämä gluteiniittomille"
Pitopalvelussako ei kukaan osannut kirjoittaa oikein? Vai sinäkö et osaa?
Vaikea sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuota kaipaan juhlissa, maukasta kunnon ruokaa - ja jos siinä on vielä ajatus, miksi jokin on valittu vielä parempi. Minä inhoan lasagnen tekemistä, minusta se on tavattoman työläs. Ainoa ruoka, josta pidän, ja jota en tee itse laiskuudesta. Pitääköhän alkaa opettelemaan.
Tota salaattijuustooha on koulun linjastossaki aina, tuski sit ketää rohmuaa alkaa, paitti jos kaikki ruuat on iha surkeitt
Omat astiat, esim ruuan kotiinkuljetukseen sopivat sekä tyhjien pullojen tuonti juhlapaikalle kielletyiksi. Nimellä varustettu ja henkilöllisyystodistus pakollisiksi esittää. Takuu-/ varausmaksu rohmuamista estämään, ei palauteta kiinnijääneille. Sukulaiset ja ns. vip-vieraat ruokajonoon vasta kun muut ovat ottaneet, isoimmat jonon hännille.
Heille pitää vaan sanoa suoraan, jos ei ole kotikasvatus riittänyt. Voihan vanhemmatkin olla käytöstavattomia moukkia.
Jos näkisin juhlissani, että joku rohmuaa, niin sanoisin asiasta kuuluvalla äänellä, jos eivät osaisi käyttäytyä. Ehkä julkinen häpeäntunne pistäisi muistamaan vastaisuudessa?
Joskus ne tavat on opittava juntinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pitokokki?
Catering-työntekijä?
Mikä on catering-työntekijä?
Pitokokki.
Ei pidä käyttää siansaksaa. Suomessa suomea, se on tyylikkäämpää.
Oikeasti tekisi mieli sanoa yhdelle rohmuperheelle, että syökää kotona ennen kakkukahveille tulemista. Ei mulla riitä aika, tilat tai into tehdä niin paljon kakkuja, että kaikki voisivat niillä mahansa täyttää. Ruokaa en viitsisi tämän yhden rohmuperheen takia alkaa väsäämään (ja tokkopa se keitto maistuisikaan vaan voileipäkakkua sen olla pitää). Olen ratkaissut ongelman, niin että kutsun heidät viimeisenä, vaikka se venyttää juhlien pituutta, mutta vähemmän se vetuttaa, kuin katsella sydän kylmänä, että jääkö kakkuja ollenkaan muille vieraille.