Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Kai mä nyt juhlissa saan syödä?? Mitä ihmettä?
Saat, kunhan et syö ite kaikkea irtilähtevää.
Mun exän isäpuoli, n.70 vee, oli järkky rohmuaja. Saattoi ottaa kerralla puolikkaan voileipäkakun lautaselle. Äitini tuli juhlissa kuiskaamaan minulle, että kuka tuo vanha rohmu on, kun päivystää keittiössä ja kahmii käsittämättömät määrät ruokia. Olin mm tehnyt 5 pientä erilaista gluteenitonta juustokakkua (halkaisija 22 cm), eri makuisia, (tarjolla oli myös täytekakkuja ja kuivakakkuja), ja tämä leikkasi itselleen niistäkin neljäsosan jokaisesta!
Pidin sitten loppuja voileipäkakkuja piilossa ja laitoin pöytään kun uusia vieraita valui paikalle, mutta rohmu meni niiden vanavedessä noutopöytään.
Eihän niitä annoksia minkään alle 60-kiloisten anoreksianaisten syömisen mukaan lasketa. Nämä ihmiset syö muutoinkin vähän, koska ovat sairaita. Kukaan terve nainen ei paina alle 60kg.
Ensin kyllä laitetaan lahjalistat joissa ei muuta olekaan kuin kalliita lahjoja. Röyhkeimmät laittaa jopa vain tilinumeron, että haluavat lahjat vain rahana.
Sitten ulistaan, kun joku syö 300 grammaa lohta 70 gramman sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun exän isäpuoli, n.70 vee, oli järkky rohmuaja. Saattoi ottaa kerralla puolikkaan voileipäkakun lautaselle. Äitini tuli juhlissa kuiskaamaan minulle, että kuka tuo vanha rohmu on, kun päivystää keittiössä ja kahmii käsittämättömät määrät ruokia. Olin mm tehnyt 5 pientä erilaista gluteenitonta juustokakkua (halkaisija 22 cm), eri makuisia, (tarjolla oli myös täytekakkuja ja kuivakakkuja), ja tämä leikkasi itselleen niistäkin neljäsosan jokaisesta!
Pidin sitten loppuja voileipäkakkuja piilossa ja laitoin pöytään kun uusia vieraita valui paikalle, mutta rohmu meni niiden vanavedessä noutopöytään.
Miksi ihmeessä jollain on 22 cm vuokia? Aivan naurettavan pieni koko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siksi, että voi sitten tehdä monta pientä erimakuista kakkua yhden jättiläiskakun sijasta.
Viidessä 22 cm vuoassa tehdyssä kakussa on yhtä paljon syötävää kuin yhdessä puolimetrisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat itse anorektisia syömishäiriöisiä ja eivät ymmärrä, että terveet ihmiset syövät enemmän.
Jos syöt yksinään 22 cm halkaisijaltaan olevan kakun, niin tervemenoa vaan diabetes-osastolle.
Tuon kirjoittaja teki siis pienellä vuoalla 5 erilaista kakkua. Niissä oli yhteensä yhtä paljon syötävää kuin yhdessä puolimetrisessä kakussa.
Tuli mieleen ketju "oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa"....
Tästä kun on aika monenlaista käsitystä, että mikä on sopiva määrä ruokaa: Jollekin se on käsittämättömän pieni annos, nirsoilu on normi ja hyvää käytöstä.
Toiset vain syövät enemmän.
Ei kannata järjestää juhlia, jos ei ole varaa ostaa ruokaa niihin. Ruuan loppuminen tai syömisen rajoitus on noloa. Oikeasti.
Ja kyllä, tiedän ihmisiä jotka syövät todella vähän. Tyyliin yksi peruna lautasella kastikkeen kanssa, vain yksi sillä enempi on ahmimista. Näiden ihmisten järjestämistä juhlista ruoka loppuisi aivan taatusti kesken/vieraat jäisivät näköisiksi jos valmiit annokset..
Hävetkää jos osaatte, tuskin osaatte kirjoitti:
Ensin kyllä laitetaan lahjalistat joissa ei muuta olekaan kuin kalliita lahjoja. Röyhkeimmät laittaa jopa vain tilinumeron, että haluavat lahjat vain rahana.
Sitten ulistaan, kun joku syö 300 grammaa lohta 70 gramman sijasta.
en ole koskaan kuullut yo-, rippi- tai synttärijuhlista, missä olisi lahjalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä keskustelun tulos: Jos sinulle ei ole varaa sekä hulppeaan tarjoiluun, että lisäksi pitää omakotitaloa, johon mahtuu viisi jääkaappia, lisäksi myös aikaa ja intoa tehdä niin valtavat tarjoilut, että yhdelle hengelle on varattu viiden ihmisen ruoat niin unohda koko juttu! Vain he saavat pitää juhlia, joilla on tähän resursseja. Eli jos sinulla olisi vaikkapa tilaa 20:n ihmisen ruoille niin voit kutsua vain 4.
Sen sijaan, että miettisit miten voit hienotunteisesti hillitä rohmuja, jätät ne ihmiset kutsumatta, joiden ruoat nämä rohmut haluavat ahmia.
No onhan se ihan selvää, että liian pienellä budjetilla ei voi kutsua paljoa vieraita.
Mutta se on minusta huolestuttavaa ja typerää, miten paljon ihmiset nykyään ylipäätään mättävät proteiinipitoisia asioita ihan arkenakin. Samaahan tämä juhlamättäminen on. Kyllä ennen oli maalla häissä kunnon pidot, mutta ukot mätti isot keot perunaa, ei siitä kukaan marissut. Pottu on halpaa.
No niin, kerro nyt sitten mulle, että miten mä ne juhlat järjestän. Ehtoina on; hirveästi ei saa jäädä yli (jonkin verran toki), koska kaiken ylijäämän syö tasan kaksi ihmistä. Säilytystilat on myös rajalliset, kun täällä kotonani juhlat järjestän (ei ole mitkään häät tai muut virallisemmat pönötysjuhlat). Budjettia ei siis tarvitse miettiä, tällä hetkellä pitopalvelun kanssa käydyissä keskusteluissa meidän vierasmäärällä hinta tulee olemaan noin 700-1000e, sen voi kyllä tuplatakin jos on tarpeen. Eli rahasta ei ole kiinni, vaan nyt pitäisi osata mitoittaa ruokaa sen verran että kaikki saa tarpeeksi, mutta ei tarvitsisi hirveästi heittää roskiin juhlien jälkeen. Miten sen mitoitan oikein? Kysyn tietenkin pitopalvelulta että miten he mitoittavat annoskokonsa sekä liharuuissa että kakuissa, mutta mitä sen jälkeen? Miten arvioin kulutusta ettei mitään ole hirveästi liikaa tai liian vähän? Juhlaväki ei ole sukua kuin pieneltä osalta, en ole ollut heidän kanssaan aiemmin juhlissa enkä täten tiedä miten he käyttäytyvät. Nyt vastauksia sitten kehiin kaikki te ketkä tiedätte miten järkätään onnistuneet juhlat joissa varmasti joka lajia riittää jokaiselle. Ja sivuhuomautuksena, kaikki on gluteenitonta ja laktoositonta, allergisia on joukossa vähän, kasvisruokailijoita ei yhtään, ja kaikki syötävä valmistetaan sen mukaan että kaikki sopii kaikille joten sen verran helpotusta ettei tarvitse miettiä miten niitä ruokarajoitteistenkin ruokia riittää varmasti kaikille.
Voisiko tätä yrittää lähestyä vähän senkin mukaan miten kaukaa vieraat tulevat? Oma sukuni asuu kaukana, joten olen suosiolla perhejuhlissa tuplannut kaikki muut paitsi pullasuositusmäärät. Pitkä matka pakottaa myös aina tarjoamaan kunnon ruuan, mitään kahvikutsuja ei voi pitkämatkalaisten vieraiden kanssa pitää. Esimerkiksi ylioppilasjuhlat, jos vieraat olisivat läheltä tekisin lähinnä pikkupurtavaa; piirakoita, salaattia, kakkua jne, mutta nyt on perusruokana isot askit poronkäristystä lisukkeineen. Siihen sitten päälle nuo normaalit pienemmät purtavat.
Mitä sitten? Jos jollain on nälkä, tai on niin köyhä tai pihi, ettei kotonaan saa koskaan lohta, niin mitä tuota toisen lautasta kyttäämään! Tuntisit ennimmin antamisen iloa, siksihän nuo juhlat järjestit. Varaa tarpeeksi ruokaa, jos ei rahat riitä Älä järjestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että kotonani pystyn järjestämään maksimissaan kolmenkymmenen ihmisen juhlat ja sekin tekee jo tiukkaa. Onneksi tällaisia tilaisuuksia on harvoin tarve järjestää.
Komppailen sinua. Kotona näillä säilytystiloilla voin kokata n. 30 - 40 hengen juhlat. Kokkasin myös hääni itse, vieraita oli 80, mutta silloin sain viedä hääpaikan jääkaappiin etukäteen ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä keskustelun tulos: Jos sinulle ei ole varaa sekä hulppeaan tarjoiluun, että lisäksi pitää omakotitaloa, johon mahtuu viisi jääkaappia, lisäksi myös aikaa ja intoa tehdä niin valtavat tarjoilut, että yhdelle hengelle on varattu viiden ihmisen ruoat niin unohda koko juttu! Vain he saavat pitää juhlia, joilla on tähän resursseja. Eli jos sinulla olisi vaikkapa tilaa 20:n ihmisen ruoille niin voit kutsua vain 4.
Sen sijaan, että miettisit miten voit hienotunteisesti hillitä rohmuja, jätät ne ihmiset kutsumatta, joiden ruoat nämä rohmut haluavat ahmia.
No onhan se ihan selvää, että liian pienellä budjetilla ei voi kutsua paljoa vieraita.
Mutta se on minusta huolestuttavaa ja typerää, miten paljon ihmiset nykyään ylipäätään mättävät proteiinipitoisia asioita ihan arkenakin. Samaahan tämä juhlamättäminen on. Kyllä ennen oli maalla häissä kunnon pidot, mutta ukot mätti isot keot perunaa, ei siitä kukaan marissut. Pottu on halpaa.
No niin, kerro nyt sitten mulle, että miten mä ne juhlat järjestän. Ehtoina on; hirveästi ei saa jäädä yli (jonkin verran toki), koska kaiken ylijäämän syö tasan kaksi ihmistä. Säilytystilat on myös rajalliset, kun täällä kotonani juhlat järjestän (ei ole mitkään häät tai muut virallisemmat pönötysjuhlat). Budjettia ei siis tarvitse miettiä, tällä hetkellä pitopalvelun kanssa käydyissä keskusteluissa meidän vierasmäärällä hinta tulee olemaan noin 700-1000e, sen voi kyllä tuplatakin jos on tarpeen. Eli rahasta ei ole kiinni, vaan nyt pitäisi osata mitoittaa ruokaa sen verran että kaikki saa tarpeeksi, mutta ei tarvitsisi hirveästi heittää roskiin juhlien jälkeen. Miten sen mitoitan oikein? Kysyn tietenkin pitopalvelulta että miten he mitoittavat annoskokonsa sekä liharuuissa että kakuissa, mutta mitä sen jälkeen? Miten arvioin kulutusta ettei mitään ole hirveästi liikaa tai liian vähän? Juhlaväki ei ole sukua kuin pieneltä osalta, en ole ollut heidän kanssaan aiemmin juhlissa enkä täten tiedä miten he käyttäytyvät. Nyt vastauksia sitten kehiin kaikki te ketkä tiedätte miten järkätään onnistuneet juhlat joissa varmasti joka lajia riittää jokaiselle. Ja sivuhuomautuksena, kaikki on gluteenitonta ja laktoositonta, allergisia on joukossa vähän, kasvisruokailijoita ei yhtään, ja kaikki syötävä valmistetaan sen mukaan että kaikki sopii kaikille joten sen verran helpotusta ettei tarvitse miettiä miten niitä ruokarajoitteistenkin ruokia riittää varmasti kaikille.
Jos sitä ruokaa nyt sattuu jäämään paljon yli niin entä sitten. Tyrkytä viimeisille vieraille mukaan. Jos ei silti mene ettekä saa syötyä niin sukulaisille? Hätätapauksessa vie naapurille.
Mukavaahan se on hyvää jakaa, ja usein siitä saa myös takaisin päin joku päivä :)
No ne perhanan naapuritkin tulee sinne juhliin, samoin se suku (joka on siis itsessään jo pieni), enkä varmaan sukua näe ennen kuin jouluna seuraavan kerran.. Ihan oikeasti en keksi ketään kelle sitä ruokaa voisi tyrkyttää. Viimeiset vieraat taitaa lähteä taksilla baariin, ei ne sinne ruokia mukaan ota. Ja tuntuu jotenkin hassulta tyrkyttää ruokaa jollekin puolison työkavereille.
Voisi varata isoja halpoja pakastusrasioita ja juhlien loppuvaiheessa tarjota rääppiäistarpeita yleisesti. Jos siis syömistä jää paljon.
Miehetkö vain rohmuja? Paljon laivalla työn takia reissanneena voin todistaa, että pahimmat rohmut ovat kyllä keski-ikäiset ja vähän vanhemmat naiset. Kun nämä pääsevät toisen laittamaan pöytään, lohnitaan lautaselle kukkuroittain ja vieläpä sekaisin alkupalat, lämpimät ja lisukkeet. Sama toistuu usein monta kertaa. Olen jopa nähnyt, miten soppakattilasta valutetaan vielä komeuden päälle kastiketta. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Jos jollain on nälkä, tai on niin köyhä tai pihi, ettei kotonaan saa koskaan lohta, niin mitä tuota toisen lautasta kyttäämään! Tuntisit ennimmin antamisen iloa, siksihän nuo juhlat järjestit. Varaa tarpeeksi ruokaa, jos ei rahat riitä Älä järjestä.
On tässä ketjussa ainakin se tullut selväksi, ettei normaalituloisen tai köyhän kannata edes rippijuhlia tai ylppäreitä lapsilleen pitää tai pidosta edes haaveilla, niin suuret vaatimukset vierailla tuntuu juhlien suhteen olevan.
Tosin ounastelen, ettei näistä maksimaalisen tarjoilun vaatijoista ole kukaan itse minkäänlaisia juhlia koskaan järjestänyt.
Sindbad kirjoitti:
Miehetkö vain rohmuja? Paljon laivalla työn takia reissanneena voin todistaa, että pahimmat rohmut ovat kyllä keski-ikäiset ja vähän vanhemmat naiset. Kun nämä pääsevät toisen laittamaan pöytään, lohnitaan lautaselle kukkuroittain ja vieläpä sekaisin alkupalat, lämpimät ja lisukkeet. Sama toistuu usein monta kertaa. Olen jopa nähnyt, miten soppakattilasta valutetaan vielä komeuden päälle kastiketta. Hyi!
Ketjussa paheksutaan astioiden sotkemista ja kaikki kuuluu syödä samalta lautaselta. Ilmeisesti kakkua varten voi ottaa puhtaan asetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä ketjussa ainakin se tullut selväksi, ettei normaalituloisen tai köyhän kannata edes rippijuhlia tai ylppäreitä lapsilleen pitää tai pidosta edes haaveilla, niin suuret vaatimukset vierailla tuntuu juhlien suhteen olevan.
Tosin ounastelen, ettei näistä maksimaalisen tarjoilun vaatijoista ole kukaan itse minkäänlaisia juhlia koskaan järjestänyt.
Minä olen järjestänyt useitakin. Minusta tärkeintä on päättää, kuinka paljon rahaa voi käyttää. Sen jälkeen päättää, mitä tarjoaa - kiusaukset ovat hyviä tarjottavia. Itseasiassa paljon parempia kuin se kuuluisa lohikeitto. Kalakeitto on arkiruokaa. Sosekeitotkaan ei tule kalliiksi ja ovat parempia kuin liha-tai kalakeitto. Nolointa juhlissa on ruuan loppuminen ja emännän kyyläys. Joku kehui ranskalaisia ja nakkia juhla-aterialla, minä tykkäisin kunnon hampparista juhlaruokana.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ahnehtija vastata: millainen määrä ruokaa per ahnehtija pitää varata, että sitä ruokaa riittää muillekin?
Itselläni ainakin on usein joku 700 grammaa tai yli, kun katselen päivällä ostamani lounasannoksen hintalappua. Juhlissa syön kyllä yleensä vähemmän (Tai ainakin odotan, että kaikille on riittänyt edes jonkin verran). Ja kun sanotaan, että kerätkää lautasmallin mukaan, mutta sitten siellä on kumminkin joku laittanut vaikka jotain fetapaloja ja oliiveja salaattiin, niin ei niitä jaksa siinä nyppiä pois, niin jää sitten koko salaatti ottamatta. Ja joku graavilohi - syökää vaikka kaikki, mä en halua raakaa kalaa ((lämmin)savustettu on ihan jees). Joten mulle ei jäänyt sitten baihtoehdoksi enää muuta kuin niitä lihapullia ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aina, ihanp aina juhlissa niin paljon kuin ikinä vaan mahtuu, jos ruokaa tarjotaan. Hyvät ihmiset, siksihän ruokaa tarjotaan, että vierailla on mukavaa ja juhlat ovat mukavat. Jokainen tietää juhlat,joissa ruoka loppuu kesken. Onko kellään kivaa? Ei ole.
Jos järjestätte juhlat, joissa ruokaa tarjotaan, niin vatkaa tarpeeksi ruokaa! Muuten on pettymys kaikille.
Olet siis tällainen rohmuava juntti, jolla ei ole tapoja ja et osaa ottaa tilannetta tai muita huomioon. Ei yhdelle tarvitse varata juhlissa kymmenen edestä, vain koska on ahne moukka. Kyllä normaali määrä pitäisi riittää, juhlissa yleensä monenlaista tarjolla ja koskaan ei ole pitänyt nälässä poistua, vaikka syökin kuten tavallisesti.
Sanopa muuta. Kutsututkin on niin törkeitä, että haluavat syödä tarjolla olevaa ruokaa.