Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?
Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.
Entäpä jos lukee laktoositon? Nykyään kaikki on yleensä laktoositonta. Eli
laktoositon = saa ottaa
gluteiiniton = ei saa ottaa
vegetaarinen = ?? saako sitä ottaa vai ei?
Näistä kaksi ensimmäistä oletetaan kai nykyään ihmisten tietävän (tai ehkä olen väärässä), mutta ei kaikista -ton lapuista voi tietää saako niitä ottaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?
Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.
laktoositon = saa ottaa
Näistä kaksi ensimmäistä oletetaan kai nykyään ihmisten tietävän (tai ehkä olen väärässä), mutta ei kaikista -ton lapuista voi tietää saako niitä ottaa vai ei.
Meidän häissämme huomasin, että pitopalvelu oli kirjoittanut gluteiinittoman oheen lapun "jätäthän nämä gluteiniittomille"
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kutsua persuja juhliin, pilaavat tavalla tai toisella muiden kivan.
Nykyajan kansanviisauksia... osa 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juhlaopasta, kuinka paljon tarjolle. Oppaan mukaan 1/2 litran pullataikinasta tulee 50 pullaa, olen leiponut kotioloissa elämäni aikana noin 2500 litran taikinaa ja saan siitä 48 pullaa. Jo tuo kertoo, että pelkkien lukumäärien kertomisessa ei ole järkeä.
Mikä konkurssipelkoisten mielestä on sopiva kulu /vieras?
Kyse on käytöstavoista. Jos menet vaikkapa kylään ja tarjolla on yksi piirakka ja paikalla kuusi ihmistä, otat maksimissaan 1/6 ellet ole juntti.
Tottakai, mutta juntti on myös se isäntäväki, joka kutsuu ihmisiä syömään, ja tarjolla on vain rajattu määrä ruokaa.
Jos oikeasti mietitään, mikä on tärkeintä juhlissa, niin se, että vierailla on hyvä mieli. Tärkeää ei ole, onko ruoka kallista, tai hienoa, vaan että vieraan ei tarvitse laskea, pinnistellä tai olla nälissään. Vaan että on rento kiva tunnelma, eikä kukaan koe olevansa vääränlainen tai tunne tulevansa nolatuksi.
T. Diplomaattina runsaasti juhlia järjestänyt
Totta hemmetissä juhlissa on aina rajattu määrä ruokaa, vai miten on mahdollista järjestää sitä rajattomasti? Onko joku palvelu missä kaupasta tuodaan koko ajan lisää tavaraa? Maapallolla kokonaisuudessaan on rajattu määrä ruokaa kerrallaan, ja rajattu tila sille ruualle. Miten ihmeessä tänne meidänkin omakotitaloon saisi järjestettyä oikeasti rajattoman määrän vaikka kermakakkuja. Silloin ei riitä edes jokaiselle juhlijalle oma kakku, koska silloinkin määrä on rajattu..
Voihan se rajattu olla ilman pihistelyä.
Jos ajatellaan vanhanaikaisesti että häät ovat kerran elämässä niin voisko säästää jostain muusta kuin ruuasta ja juomasta Minusta tuntuu että ihmiset viihtyvät vähän vaatimattomammassakin miljöössä jos ruokaa ja juomaa on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juhlaopasta, kuinka paljon tarjolle. Oppaan mukaan 1/2 litran pullataikinasta tulee 50 pullaa, olen leiponut kotioloissa elämäni aikana noin 2500 litran taikinaa ja saan siitä 48 pullaa. Jo tuo kertoo, että pelkkien lukumäärien kertomisessa ei ole järkeä.
Kyse on käytöstavoista. Jos menet vaikkapa kylään ja tarjolla on yksi piirakka ja paikalla kuusi ihmistä, otat maksimissaan 1/6 ellet ole juntti.
Tottakai, mutta juntti on myös se isäntäväki, joka kutsuu ihmisiä syömään, ja tarjolla on vain rajattu määrä ruokaa.
Jos oikeasti mietitään, mikä on tärkeintä juhlissa, niin se, että vierailla on hyvä mieli. Tärkeää ei ole, onko ruoka kallista, tai hienoa, vaan että vieraan ei tarvitse laskea, pinnistellä tai olla nälissään. Vaan että on rento kiva tunnelma, eikä kukaan koe olevansa vääränlainen tai tunne tulevansa nolatuksi.
Totta hemmetissä juhlissa on aina rajattu määrä ruokaa, vai miten on mahdollista järjestää sitä rajattomasti? Onko joku palvelu missä kaupasta tuodaan koko ajan lisää tavaraa? Maapallolla kokonaisuudessaan on rajattu määrä ruokaa kerrallaan, ja rajattu tila sille ruualle. Miten ihmeessä tänne meidänkin omakotitaloon saisi järjestettyä oikeasti rajattoman määrän vaikka kermakakkuja. Silloin ei riitä edes jokaiselle juhlijalle oma kakku, koska silloinkin määrä on rajattu..
Jos ajatellaan vanhanaikaisesti että häät ovat kerran elämässä niin voisko säästää jostain muusta kuin ruuasta ja juomasta Minusta tuntuu että ihmiset viihtyvät vähän vaatimattomammassakin miljöössä jos ruokaa ja juomaa on tarpeeksi.
Keskustelussa EI OLE KYSE siitä, miten voi pihistellä tarjoilusta vaan ihan oikeista ja törkeistä ROHMUISTA, ymmärrätkö? Jokainen normaali ihminen ymmärtää varata tarjottavaa reilusti ja vieraanvaraisesti, mutta kohtuus kaikessa. Ongelma tulee muutenkin enemmän esiin pienemmissä juhlissa, joihin tarjottavat tehdään kotona ja itse ja näkyy suuremmin, jos 20:stä vieraasta muutama syö yksin viiden edestä.
Täsmennän aiempaa kasvisruokaan liittyvää kommenttiani. Jos on pöytiintarjoilu tai muuten pyydetään valitsemaan kasvis- tai liharuoka, voin ihan hyvin ottaa kasvisruoan. Jos kuitenkin asia on muotoiltu niin (esim. häissä) että ilmoittakaa, jos teillä on ruokarajoitteita, niin sitten en tietenkään ilmoita mitään, koska minulla ei ole ruokarajoitteita. Tässä tapauksessa minun ilmeisesti oletetaan syövän se 150g lihaa ja ei ollenkaan kasvispääruokaa, mikä on minusta tyhmää.
Mä voin sanoa että kun kerran elämässäni järjestän isommat juhlat, en sen takia ala hankkia ylimääräisiä jääkaappeja ja pakastimia. Ei mulla oo tutuillakaan ylimääräisiä mitä lainata. Nyt jo mietityttää missä hitossa ne 3 tai 4 isoa kermakakkua säilyttää kaiken ruuan ohella. Sen takia mitään tolkutonta määrää ekstraa ei viitsisi hankkia. Lisäksi meille ei jää ketään rääppimään mitään, joten ylimääräiset jää minun ja mieheni syötäväksi. Mies ei edes syö mitään makeaa enkä minä ala yksin jotain 10 hengen täytekakkua mättämään, joten roskiin menee jos kauheasti on ylimääräistä. Mukavaahan se on syödä pari päivää hyvää ruokaa joutumatta näkemään muuta kuin lämmittämisen vaivan, mutta ei sitä viikkotolkulla jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa: Ei tarjoa ollenkaan kalliita lohia, fetaa jne.
Laittaa salaatin sekaan halvinta kumijuustoa ja valitsee kakuksi jonkun yli-imelän marsipaanikuorrutetun ällötyksen.
Tämä! Juntit luulevat tulevansa valmiiseen pöytää, halppiksena kaikki vain.
Nykyään voi vielä perustella koronalla ja sodalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Juntit kahtelee kaikenmaailman ruokaohjelmia ja keksivät, että meidän itsetunto nousee ku tehdään isot kekkerit.
Nyyttäriperiaatteella vaan, kenellekään ei tule paha mieli. Ja niille joille tulee, jääköön kotiin.
Miksi se on niin vaikeaa vain hankkia riittävästi syötävää? Itse olen sitä mieltä että jos juhlissa syötävä loppuu niin se on järjestäjän vika.
Jos tulee liian kalliiksi, niin kutsuu vähemmän vieraita tai hankkii edullisemmat ruuat.
Jotkut eivät vain tunnu ymmärtävän, että kaikki ei pärjää sillä 100 g pihvillä ja kahdella perunalla. Ja kun juhlissa ollaan, niin tietenkin sitä mielellään syö vähän paremmin.
Itse tulee hankittua yleensä sen verran ruokaa juhliin, että niitä syö vielä pari päivää juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, en sanonut, että häämme olivat kotona. Jos ammattilainen pitopalvelu järjestää omissa tiloissaan, niin heillä on kyllä tilat ruoille ja säilyttää ne oikeaoppisesti. Keittiöstä vahdittiin, ettei mikään pääse pitopöydästä loppumaan. Kakku oli kolmikerroksinen ja sopi sekä gluteenittomalla että laktoosittomille. En olisi ruvennut Herran pieksut lähes 100 ihmisen hääkutsuja ite kotona järjestelemään.
Vierailija kirjoitti:
Elikkä keskustelun tulos: Jos sinulle ei ole varaa sekä hulppeaan tarjoiluun, että lisäksi pitää omakotitaloa, johon mahtuu viisi jääkaappia, lisäksi myös aikaa ja intoa tehdä niin valtavat tarjoilut, että yhdelle hengelle on varattu viiden ihmisen ruoat niin unohda koko juttu! Vain he saavat pitää juhlia, joilla on tähän resursseja. Eli jos sinulla olisi vaikkapa tilaa 20:n ihmisen ruoille niin voit kutsua vain 4.
Sen sijaan, että miettisit miten voit hienotunteisesti hillitä rohmuja, jätät ne ihmiset kutsumatta, joiden ruoat nämä rohmut haluavat ahmia.
No onhan se ihan selvää, että liian pienellä budjetilla ei voi kutsua paljoa vieraita.
Mutta se on minusta huolestuttavaa ja typerää, miten paljon ihmiset nykyään ylipäätään mättävät proteiinipitoisia asioita ihan arkenakin. Samaahan tämä juhlamättäminen on. Kyllä ennen oli maalla häissä kunnon pidot, mutta ukot mätti isot keot perunaa, ei siitä kukaan marissut. Pottu on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kutsu rohmuajia juhliin jos se rohmuaminen on ongelma. "Unohda" lähettää kutsu. Eipä sitä ongelmaa voi muuten poistaa.
Joillekkin ihmisille se on ongelma ja joillekkin ei.
Jos olet varannut tarpeeksi ruokaa ja se loppuu, niin ei se sinun vika ole. Voit toki ilmoittaa menuussa ruokamäärät niin kaikki voi ihan itse ynnäillä jos tuntuu että selän takana puhutaan "kun ruokaa oli vähän".
Muuten hyvä neuvo, mutta jos kyse on esim. miehen veljestä niin tämä ei ole vaihtoehto.
Ja mitenkään vaihtoehto ei voisi olla, että tarjoaisit riittävästi ruokaa, kun kerran tiedät, että sitä kuluu?
Oletko ikinä järjestänyt (ja maksanut) juhlia? Kerro toki meille ymmärtämättömille, että millaisia annoskokoja käytit?
Vaikka kuinka monet juhlat, ja aina on jäänyt ruokaa reilusti yli. Enkä käytä annoskokoja, vaan ruokaa on paljon ja monenlaista. Esim jos on 30 vierasta kutsuttu, on 20 litraa lihaisaa chilikeittoa, patonkeja paistettu parikymmentä, 8 erilaista täytekakkua, pullakranssi, erilaisia keksejä ja karkkeja useita kulhollisia plus esim neljä voileipäkakkua. Seuraavana päivänä voi sitten kutsua lisää vieraita sen mukaan, mitä jäi jäljelle.
Valehtelet. Tuo lista on täysin keksitty. Kukaan ei leivo 30 vieraalle 8 erilaista täytekakkua. Eikä kyllä tarjoa ruokanakaan chilikeittoa.
Et taida hirveästi ymmärtää sarkasmia. Tykkäysten määrästä päätellen et ole ainut.
Pöytiin tarjoilu alku- ja pääruoassa. Kakkua reilusti.
Mä ihmettelen sitä, miten monen mielestä on ihan normaalia kytätä montako suupalaa kukin syö. Ja onko todella niin, että näitä rohmuajia löytyy näin paljon? Onhan se nyt totaalisen syvältä jos joku kaapii kukkurallisen tarjoiluvadillisen lihaa tai kalaa omalle lautaselle. Tekeekö joku oikeasti näin? Onko hänellä joku häiriö? Kaikki lepakot tornissa?
Osa täällä on kiukutellut ihan selkeesti ihan normaalistikin syömisestä. Kun joku syö enemmän kuin klassikkoannoksen 200 g makaronilaatikkoa ja pari kurkkusiivua, niin johan on katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin sanoa että kun kerran elämässäni järjestän isommat juhlat, en sen takia ala hankkia ylimääräisiä jääkaappeja ja pakastimia. Ei mulla oo tutuillakaan ylimääräisiä mitä lainata. Nyt jo mietityttää missä hitossa ne 3 tai 4 isoa kermakakkua säilyttää kaiken ruuan ohella. Sen takia mitään tolkutonta määrää ekstraa ei viitsisi hankkia. Lisäksi meille ei jää ketään rääppimään mitään, joten ylimääräiset jää minun ja mieheni syötäväksi. Mies ei edes syö mitään makeaa enkä minä ala yksin jotain 10 hengen täytekakkua mättämään, joten roskiin menee jos kauheasti on ylimääräistä. Mukavaahan se on syödä pari päivää hyvää ruokaa joutumatta näkemään muuta kuin lämmittämisen vaivan, mutta ei sitä viikkotolkulla jaksa.
Pidät juhlat, kun ulkona on yhtä viileää kuin jääkaapissa yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikeaa vain hankkia riittävästi syötävää? Itse olen sitä mieltä että jos juhlissa syötävä loppuu niin se on järjestäjän vika.
Jos tulee liian kalliiksi, niin kutsuu vähemmän vieraita tai hankkii edullisemmat ruuat.
Jotkut eivät vain tunnu ymmärtävän, että kaikki ei pärjää sillä 100 g pihvillä ja kahdella perunalla. Ja kun juhlissa ollaan, niin tietenkin sitä mielellään syö vähän paremmin.
Itse tulee hankittua yleensä sen verran ruokaa juhliin, että niitä syö vielä pari päivää juhlien jälkeen.
kauanko sinusta sillä ruoalla sitten pitäisi pärjätä? Yleensä juhlissa menee muutama tunti. Jos syö tukevasti kotona ennen juhlia ja juhlien jälkeen, niin kyllä juhlaruoalla pitäisi mielestäni juhlien ajan pärjätä rohmuamatta isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauanko sinusta sillä ruoalla sitten pitäisi pärjätä? Yleensä juhlissa menee muutama tunti. Jos syö tukevasti kotona ennen juhlia ja juhlien jälkeen, niin kyllä juhlaruoalla pitäisi mielestäni juhlien ajan pärjätä rohmuamatta isoja annoksia.
Ehkä joku ei syö kotona, kun ajattelee syövänsä järjestäjän piikkiin.
Annan vihjeen, ottakaa aina pari suklaalevyä mukaan, auttaa monessa tilanteessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laktoositon = saa ottaa
Kyllä nuo lippulappuset on tapauskohtaisia - meillä saisi ottaa kaikkea - kaksi ensimmäistä johtuisi talonväestä, eikä eroteltaisi tarjoilua - vegetaarinen kertoisi sille haaralle, että kelpaa heillekin, mutta määrällisesti sitä olisi varattu kaikille.
Ruokapaikoissa ruuat ovat nykyisin pastaruokia lukuun ottamatta useimmiten gluteenittomia. Leivät ja pullat joutuu usein pyytämään erikseen, eikä niissä kukaan menetä mitään. Viimeksi ravintolassa tuotiin gluteeniton mustikkapiirakka maistiaisina - 2,2 kilon leivos& leipä pakkaus yli 50 euroa, eli ymmärtää, miksi ei ole tarjolla.
Buaah-hah-hah-haa!😅🤣😆 Olen asunut ulkomailla eri maissa 15 vuotta elämästäni.
Kellään tuntemallani missään maassa ei ole ollut jääkaappia autotallissa.
Eikä sinulla edes se yksi jääkaappi ylimääräistä edes riittäisi, ei sinne saa tungettua 12 kakkua.
Olet kyllä vertaansa vailla oleva satutäti!