Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1301/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset, myös pienet tarjoilulautaset. Tarjottavaa vain vähän kerrallaan esillä.

Niin. Sehän onkin niin kivaa olla täyttämässä jatkuvasti tarjoiluastioita, kun jokaisesta saa kaksi kohtuullista normaaliannosta.

Vierailija
1302/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset, myös pienet tarjoilulautaset. Tarjottavaa vain vähän kerrallaan esillä.

Niin. Sehän onkin niin kivaa olla täyttämässä jatkuvasti tarjoiluastioita, kun jokaisesta saa kaksi kohtuullista normaaliannosta.

Meillä oli kaapissa valmiiksi täytetyt setit, jotka vain nostettiin pöytään kun edellinen loppui. Vaikeuttaa elämää toki hieman, mutta vähentää huomattavasti rohmuamista. Lisäksi on hygieenisempää, kun ruoka on vähemmän aikaa huoneenlämmössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joskus on kyse rohmuajista. Meillä pahimmat rohmuajat kutsuttiin eri aikaan kuin muut, joskus jopa eri päivänä xD Syynä oli tottakai aina joku kohtelias tekosyy

Oli eräs tietty suuri perhe, jossa jokainen perheenjäsen otti n. kolminkertaisen annoksen perusvieraaseen verrattuna (lapset oppivat tietysti aikuisilta). Heidät kutsuttiin yleensä vaikkapa aikaan "X", jotta. meidän samanikäiset lapset voivat olla keskenään "vähän rennommin" ja "lapset ehtivät leikkiä keskenään kunnolla" ja on enemmän tilaa ja aikaa rupatella jne jne.

Ruokana oli joskus edellisen päivän rääppiäiset ja lisänä jotain edullista ja juhlavaa (mutta todella täyttävää) täytettä. Jos heidät oli kutsuttu ennen muita vieraita, oli mitoitettu erikseen setit heille ja muille vieraille. Annettiin aina lasten ottaa ensin, ettei perheenisä syö heidänkin ruokiaan. Ja sitä ruokaa oli oikeasti siis reilusti, ei ole mistään nuukailusta kyse. xD

En tiedä kasvattivatko nälkää tahallansa ennen juhlia...?

Vierailija
1304/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.

Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.

- Eri

Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.

Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.

Minä olen se isoruokainen mies ja kommentoin tähän sen verran, että totesin syöväni 3-4 kertaa niin paljon kuin joku 55kg pienikokoinen nainen. Nythän täytyy muistaa, että tuo nainen ei syö keskimääräistä normaalikokoista annosta, vaan paljon pienemmän. Normaali annos on minun ja tämän naisen syömän annoksen välimaastossa, joten syön ehkä 1,5- 2-kertaisesti normiannokseen verrattuna.

Olen 55 kg nainen ja kukaan ei tarvi 3-4 kertaista annosta juhlissa verrattuna siihen mitä syön. Oletko niitä tolloja, jotka menevät juhliin nälkäisinä ja kuvittelet että tarjoilut tehneet Anita-tädin elämän suurin ilo on katsella, että tarjoilut maittavat sinulle? 

Vierailija
1305/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tuon esiin toisen puolen tästä ilmiöstä. Eli juhlat, joissa tarjoilut on mitoitettu tosi niukoiksi ja laskettu jokaisen vieraan ottavan esim. vain ohuen kakkusiivun ja lusikallisen salaattia. Vieraana on tosi hankalaa, kun näkee tämän, ja samalla osa vieraista taas rohmuaa eli syö sen verran kun mieli tekee. Monesti olen itse jättänyt syömättä kun näen tarjoilujen riittämättömyyden. Juhlien järjestäjä on sitten tyytyväisenä todennut, että kaikki teki kauppansa! No joo, osa vieraista vaan jäi ilman. Tarjoiluja pitää aina jäädä jäljelle!

Ja jotkut ovat itse niin helvetin pieniruokaisia etteivät edes tajua paljonko jotkut voivat syödä ilman että edes mättävät itseään ähkyyn. Oltiin kerran avopuolison kanssa kylässä eräällä tuttavapariskunnalla ja ruokailussa he olivat keittäneet kahdeksan perunaa neljälle aikuiselle. Itse saatan syödä jo kotona sen 7-8 perunaa, mutta kylässä ehkä noin 3 kohteliaisuussyistä, eli jään tietoisesti nälkäiseksi. Tuolla syönnin jälkeen oli melkeln yhtä kova nälkä kuin oli ennen ruokailuakin.

8 perunaa neljälle ?.. !! Aika älyvapaata touhua. Perunat ovat halpoja vaikka keittäisi  ämpärillisen

Vierailija
1306/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten syönyt lohikeittoa nyt useampana päivänä tämän ketjun innoittamana.

Olen myös ostanut lohta :) täytekakkuakin mieli tekisi.

Vierailija
1307/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunakalakeitto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö. Sama juttu jos jossain keittoa tarjolla. Makkarat/kalat/lihat rohmutaan pelkästään ja jäljellä enää vain lientä ja perunaa. Käytöstavat puuttuvat liian monelta ihmiseltä.

Usein on myös niin, että lientä ja perunaa siellä keitossa on riittävästi, varsinaista nimen keitolle antavaa ainesosaa liian vähän.

Koskee toki enemmän lounaspaikkoja, kuin perhejuhlia.

Perhejuhlissakin asia voi tulla vastaan. Perheen isä on syönyt edellisyönä lohista leijonan osan krapuloissaan. Sitten jätetään puolet jäljelle keittoa varten, ja todetaan vaimolle että "enhän mä kaikkea syönyt, jätin kyllä". 

Sori jos käytin miessukupuolta lähtöoletuksena mutta en ole kuullut kenestäkään naisesta joka näin tekisi, ja mies joutuisi tekemään seuraavana päivänä keiton perhejuhliin vajaista aineista, kun vaimo on yöllä syönyt puolet lohista ja ähkyy sohvalla. 

Hahahah! Rukoilen ja toivon, että jossain on tämä nainen. Nainen joka syö krapuloissaan lohen ja makaa sohvalla ähkyssä, ja jonka mies yrittää hikikarpalot otsalla taikoa lohenruodoista maittavan hämäläisiä sukulaisiakin tyydyttävän menun.

Tämän naisen on oltava olemassa, ihan vaan maailmankaikkeuden tasapainon kannalta.

Pitäisiköhän alkaa tuollaiseksi naiseksi? Luulen että mieheni tosin ei katselisi moista menoa kauaakaan.

Lohihan kuuluu yöllä sutata siten, että ottaa kännissä ruokalusikalla paloja suuhunsa, ei järjestään siististi syöden, vaan rääpien siitä paksummasta osiosta. Puoliso voi niistä rääppeistä sitten tehdä sen keiton vierailleen. Ruodot, ynnä muut rasvat ja voihan siinä sitä priimaakin lihaa olla toki. Sitten juhlissa vieraat supisevat jälkeenpäin että pihi emäntä kun teki noin vaatimattoman lohikeiton...

Ai niin ja aamulla puoliso joutuu siivoamaan jääkaapin ja lattian ja maton pesemään,  kun krapulasyöjä on sotkenut paikat ja lohen rippeitä on pudonnut pitkin. 

Vierailija
1308/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Luulen että sinun elämäsi ei kyllä ole yhtä muiden huomioon ottamista.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Minä, minä, minä. Kukaan muu ei saa syödä kasvisruokaa kuin oikea vege.

Ahaa. Eli syöt vegeannokset koska et hyväksy vegaanien olemassaoloa. Tosi aikuisen käytöstä.

Minun puolestani jokainen saa syödä mitä haluaa. Siitähän tässä on kyse. Vegaanin mielestä muut ei saa syödä kasvisruokaa kuin hän. Luulisi näiden päinvastoin olevan iloisia, mitä useammat ihmiset valitsee kasvisvaihtoehdon.

Tässä kai on ollut kyse siitä, että jos johonkin vaikka firman juhlaan pyydetään ilmoittamaan etukäteen, syökö kasvisruokaa vai liharuokaa, niin silloin sitä ei voi mennä enää juhlissa vaihtamaan. Jos juhlissa on kymmenelle tehty kasvisruoka ja 30:lle liharuoka, niin sinustako on ihan oikein, että liharuoan valinneet syövät sen kasvisruoankin ja osa jää sitten kokonaan ilman ruokaa.

Mikäli annokset varataan etukäteen niin silloin ne a) tarjoillaan pöytiin b) laitetaan eri linjastoon tarjolle kuin muu ruoka.

Joo mutta ei se auta. Lihansyöjät katsovat innolla, että hei täällähän on kasvisruokaa, ja ottavat kaikki molempia ruokia. Ainoa tapa on piilottaa se kasvisruoka jonnekin niin, että siihen ei päästä käsiksi. Meillä on koettu tämä työpaikan koulutuspäivillä niin monta kertaa, että nykyisin on pakko tilata sinne vain kasvisruokaa. Kasvissyöjiä on suuressa työyhteisössä noin neljäsosa. Ja tulee kohtuuttoman kalliiksi, että pitää tilata liharuoka suurelle osalle porukasta ja vielä kasvisruokaa niin paljon, että riittää kaikille. 

Miksi mielestäsi on ongelma tarjota kaikille se kasvisruoka?

Suurimmalle osalle se ei olekaan ongelma, mutta aina on joukossa niitä, joiden mielestä vain liha on ruokaa, ja kasvisruokaa syödessä alkaa heti vartin päästä heikottaa. 

Vierailija
1309/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tuon esiin toisen puolen tästä ilmiöstä. Eli juhlat, joissa tarjoilut on mitoitettu tosi niukoiksi ja laskettu jokaisen vieraan ottavan esim. vain ohuen kakkusiivun ja lusikallisen salaattia. Vieraana on tosi hankalaa, kun näkee tämän, ja samalla osa vieraista taas rohmuaa eli syö sen verran kun mieli tekee. Monesti olen itse jättänyt syömättä kun näen tarjoilujen riittämättömyyden. Juhlien järjestäjä on sitten tyytyväisenä todennut, että kaikki teki kauppansa! No joo, osa vieraista vaan jäi ilman. Tarjoiluja pitää aina jäädä jäljelle!

Ja jotkut ovat itse niin helvetin pieniruokaisia etteivät edes tajua paljonko jotkut voivat syödä ilman että edes mättävät itseään ähkyyn. Oltiin kerran avopuolison kanssa kylässä eräällä tuttavapariskunnalla ja ruokailussa he olivat keittäneet kahdeksan perunaa neljälle aikuiselle. Itse saatan syödä jo kotona sen 7-8 perunaa, mutta kylässä ehkä noin 3 kohteliaisuussyistä, eli jään tietoisesti nälkäiseksi. Tuolla syönnin jälkeen oli melkeln yhtä kova nälkä kuin oli ennen ruokailuakin.

8 perunaa neljälle ?.. !! Aika älyvapaata touhua. Perunat ovat halpoja vaikka keittäisi  ämpärillisen

Minä söin lasten ollessa pieniä puoli perunaa, ajatuksena oli opettaa, että perunaa syödään osana ateriaa. Jos minun annostuksellani keitetään, olisi tarjolla ollut 2 perunaa yhteensä. Kahvia ei tarjottaisi, saati olutta, siideriä, lonkeroa tai viiniä, eikä konjakkia, mutta rommi ja viski kävisivät. Tuttava juo päivittäin punaviiniä, se on sivistynyttä(hänen mukaansa). Omien tapojen tuputtaminen, olivatpa ne kuinka normien tai etiketin mukaisia, on tyhmää ja ahdaskatseista.  

Vierailija
1310/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Ahaa. Eli syöt vegeannokset koska et hyväksy vegaanien olemassaoloa. Tosi aikuisen käytöstä.

Minun puolestani jokainen saa syödä mitä haluaa. Siitähän tässä on kyse. Vegaanin mielestä muut ei saa syödä kasvisruokaa kuin hän. Luulisi näiden päinvastoin olevan iloisia, mitä useammat ihmiset valitsee kasvisvaihtoehdon.

Tässä kai on ollut kyse siitä, että jos johonkin vaikka firman juhlaan pyydetään ilmoittamaan etukäteen, syökö kasvisruokaa vai liharuokaa, niin silloin sitä ei voi mennä enää juhlissa vaihtamaan. Jos juhlissa on kymmenelle tehty kasvisruoka ja 30:lle liharuoka, niin sinustako on ihan oikein, että liharuoan valinneet syövät sen kasvisruoankin ja osa jää sitten kokonaan ilman ruokaa.

Mikäli annokset varataan etukäteen niin silloin ne a) tarjoillaan pöytiin b) laitetaan eri linjastoon tarjolle kuin muu ruoka.

Joo mutta ei se auta. Lihansyöjät katsovat innolla, että hei täällähän on kasvisruokaa, ja ottavat kaikki molempia ruokia. Ainoa tapa on piilottaa se kasvisruoka jonnekin niin, että siihen ei päästä käsiksi. Meillä on koettu tämä työpaikan koulutuspäivillä niin monta kertaa, että nykyisin on pakko tilata sinne vain kasvisruokaa. Kasvissyöjiä on suuressa työyhteisössä noin neljäsosa. Ja tulee kohtuuttoman kalliiksi, että pitää tilata liharuoka suurelle osalle porukasta ja vielä kasvisruokaa niin paljon, että riittää kaikille. 

En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta olen itse sortunut tuohon sekasyöjänä, juurikin näillä koulutuspäivillä. Se lihapuolen ruoka on ollut jotain läskistä rasvaista lihapataa, kassler/ribs tyyppistä edullista ruokaa, ja kasvispuolella on ollut ihan hyvän näköinen lämmin ruoka. 

Mutta jos lämmin ruoka olisi sitä vaikkapa nyt lohta, veikkaan, että kasvispöydässä ei kävisi sellainen hurrikaanityhjennys sekasyöjien osalta? 

Toki kustannuskysymys. Olisiko sitten sekapuolella vaikka perus makaronilaatikko tai hernekeitto, niin niitä nyt melkein kaikki syövät ihan mielellään. Mistään juhlaruuastahan nyt ei ole kysymys. 

Moni nainen etenkään ei välitä niistä rasvaisista ribseistä lounaalla, vaan joku mukava kasvisvaihtoehto houkuttelee enemmän. 

Itsellä on sellainen kokemus, että ruoka on ollut aivan saman "arvoista". Kerran oli esim. jauhelihapizzaa ja kasvispizzaa. Etukäteen oli pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Sitten niissä oli laput joissa luki "liha" ja toisessa "kasvis". Molemmissa lappu "kaksi palaa per ruokailija". Salaattia oli sitten lisäksi. No keskenhän se loppui, kun niin monen lihaa syövän lautasella oli neljä palaa pizzaa.

Vierailija
1311/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegevalmisteet voivat olla vaarallisia lihansyöjille. Kuolen, jos syön soijaa, herneitä tai papuja.

Ihan oikeasti missään ei varata kaltaisillesi omaa tarjottavaa. Kyllä se liha/kala, joka siis on ainoa tarjottava jota otat, jos puhdas lihansyöjä olet, on tarkoitettu myös sekasyöjille. Enemmistö suomalaisista on sekasyöjiä eli syövät sekä lihaa/kalaa että vihanneksia.  

Suomessa (ja monessa muussakin maassa) esim peruna on supersuosittu vihannes, jota ihmiset mielellään vetävät eri muodoissa noiden proteiinien rinnalla. Eikä jää nykypäivänä tuohonkaan, vaan vihanneksia/kasviksia käytetään useampia.

Perinteinen kesäinen herkku on esim kesäkeitto, jossa en ole ikimaailmassa nähnyt mukana lihaa/kalaa. 

Sopii myös maitotuotteita käyttäville kasvissyöjille. Vegaanille ei.

Kesäkeitto ei ole herkku eikä ainakaan juhlaruokaa. Kuumassa maidossa lilluvia vihanneksia. Yök.

Kesäkeitto on niin parasta. 

Vierailija
1312/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielestäsi on ongelma tarjota kaikille se kasvisruoka?

Suurimmalle osalle se ei olekaan ongelma, mutta aina on joukossa niitä, joiden mielestä vain liha on ruokaa, ja kasvisruokaa syödessä alkaa heti vartin päästä heikottaa. 

Näitä kitisijöitä varten voi nostaa linjastoon yhden astian halvimpia eines lihapullia. Täysipäiset jättävät ne ottamatta.

Vierailija
1313/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämän aloituksen pointti ollut se että mitä rohmuajalle voi tehdä eikä se että miten saan ruuat riittämään.

Rohmuajista kun ei koskaan tiedä mitä he haluavat minäkin hetkenä rohmuta. On kiva olla varannut tuotetta x (vaikka sitä lohta) tuplamäärä ja rohmulle maistuukin tänään tuote b Kaikkea ei vaan pysty varaamaan liikoja ja syitä tähän on jokaisella erilaisia/monia. On säilytystila ongelmaa, budjetti, hävikki yms.

Neuvoa itse ongelmaan minulla ei ole jos ei kehtaa sanoa rohmulle mitään. En tiedä kumpi sopisi itselle paremmin, kieltää rohmua vai antaa joidenkin jäädä ilman?

Ehkäpä itsekin annostelisin tarjottavat valmiiksi

Vierailija
1314/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ja lakka-kermakakkua. Tuo mainittiin ketjussa joku kymmenen sivua sitten. En ole vuosiin saanut lakkakermakakkua. Pääruuaksi tahtoisin savulohta uusilla perunoilla. Feta ei tähän oikein nyt sovi. 

Oikeasti, tuo lakkakermakakku on ollut mielessäni siitä lähtien kun luin jonkun mainitsevan siitä. 

Vierailija
1315/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita annokset valmiiksi noutopöytään kertakäyttöastioihin. Kuka kiikuttaa neljä pahvilautasellista lohikeittoa yhtä aikaa omalle paikalleen on sen ehkä ansainnut ;D

Vierailija
1316/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.

Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.

- Eri

Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.

Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.

Minä olen se isoruokainen mies ja kommentoin tähän sen verran, että totesin syöväni 3-4 kertaa niin paljon kuin joku 55kg pienikokoinen nainen. Nythän täytyy muistaa, että tuo nainen ei syö keskimääräistä normaalikokoista annosta, vaan paljon pienemmän. Normaali annos on minun ja tämän naisen syömän annoksen välimaastossa, joten syön ehkä 1,5- 2-kertaisesti normiannokseen verrattuna.

Toki ihminen pystyy syömään aivan mielettömiä määriä jos sille omistautuu.

Miehellä on normaalisti n. 15-20% suurempi energiantarve kuin naisella. Sinä syöt 200% enemmän, vaikka jätettäisiin reilusti varaa yksilöllisille eroille. Tuo ei missään nimessä ole normaalia syömistä.

Tuntuu että normaalin ruokamäärän käsite on hämärtynyt monella. Olen juuri tuon kokoinen nainen ja sekä minä että miesseuralaiseni olemme aina syöneet lautasen tyhjäksi ravintolassa ja eikä kumpikaan jäänyt nälkäiseksi. Jos puhutaan ns kunnon ravintoloista eikä mättöpaikoista. Eli eivät erot ole läheskään niin isoja kuin moni kuvittelee.

Vierailija
1317/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämän aloituksen pointti ollut se että mitä rohmuajalle voi tehdä eikä se että miten saan ruuat riittämään.

Rohmuajista kun ei koskaan tiedä mitä he haluavat minäkin hetkenä rohmuta. On kiva olla varannut tuotetta x (vaikka sitä lohta) tuplamäärä ja rohmulle maistuukin tänään tuote b Kaikkea ei vaan pysty varaamaan liikoja ja syitä tähän on jokaisella erilaisia/monia. On säilytystila ongelmaa, budjetti, hävikki yms.

Neuvoa itse ongelmaan minulla ei ole jos ei kehtaa sanoa rohmulle mitään. En tiedä kumpi sopisi itselle paremmin, kieltää rohmua vai antaa joidenkin jäädä ilman?

Ehkäpä itsekin annostelisin tarjottavat valmiiksi

Minä syön ravintolassa usein kaksi alkuruokaa. Ne annoskoot ovat niin valtaisia. Jos ruoka on annosteltu, jollekin on liikaa, toiselle vasta suupala. Osa ruuasta menee jätteisiin ja jotkut jäävät nälkäisiksi. 

Vierailija
1318/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Eri

Toki ihminen pystyy syömään aivan mielettömiä määriä jos sille omistautuu.

Miehellä on normaalisti n. 15-20% suurempi energiantarve kuin naisella. Sinä syöt 200% enemmän, vaikka jätettäisiin reilusti varaa yksilöllisille eroille. Tuo ei missään nimessä ole normaalia syömistä.

Tuntuu että normaalin ruokamäärän käsite on hämärtynyt monella. Olen juuri tuon kokoinen nainen ja sekä minä että miesseuralaiseni olemme aina syöneet lautasen tyhjäksi ravintolassa ja eikä kumpikaan jäänyt nälkäiseksi. Jos puhutaan ns kunnon ravintoloista eikä mättöpaikoista. Eli eivät erot ole läheskään niin isoja kuin moni kuvittelee.

Minulle taas hieman kookkaampana naisena lähes mikä tahansa valmis ravintola-annos on liian suuri. Mieheni on kooltaan ja ruokahaluiltaan suurempi, joten jossain vaiheessa vaihdamme lautaset numeroa tekemättä ja hän syö mitä mieltä nä en jaksa.

Vierailija
1319/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ja lakka-kermakakkua. Tuo mainittiin ketjussa joku kymmenen sivua sitten. En ole vuosiin saanut lakkakermakakkua. Pääruuaksi tahtoisin savulohta uusilla perunoilla. Feta ei tähän oikein nyt sovi. 

Oikeasti, tuo lakkakermakakku on ollut mielessäni siitä lähtien kun luin jonkun mainitsevan siitä. 

Kuvittele Irishcoffee-kääretorttu, levyn ja kermavaahtotäytteen väliin on levitetty lakkahilloa (itse tehtyä, ei kaupanhilloa).

Vierailija
1320/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme syö kerralla 7-8 perunaa ja vielä proteiinit, salaatit, kastikkeet ym. päälle? En ole ikinä nähnyt kenenkään syövän noin paljon. Eihän tuo ruokamäärä mahdu edes lautaselle vaan pitää käyttää jotain piirakkavuokaa lautasena. Onkohan tuo provo :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän