Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1081/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti ! Miksi pitää kutsua kaikki kissan kaimat jos ne aiheuttaa vain stressiä? Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin pihikintun juhlat joissa ei uskalla ottaa mitään ettei lopu kesken.

Jos ne pirskeet on pakko järjestää jabkutsua sinne kaikki mahdolliset niin tekee sen menun sitten sellaiseksi että siitä riittää vaikka joku veisi koko tarjoiluastian omalle paikalle.

Kotona yksin asuessa voi ottaa kokonaisen tarjoiluastian itselleen. Juhlissa ei.

Vierailija
1082/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä ihme kommentteja. Juhlien tarkoitus on syöminen? No ei ole. Juhlien tarkoitus on juhlistaa sitä minkä takia ne juhlat on järkätty, on se sitten synttärit, häät, lakkiaiset, hautajaiset, kissan ristiäiset. Syöminen useimmiten kuuluu juhliin KOSKA juhliin usein tulee pitkänmatkalaisia ja niissä menee aikaa niin paljon, että nälkä ehtii tulla. Erikseen on sitten tietenkin jotkut pienet synttärikahvittelut, mutta kyllä meillä esim. äidin viisikymppisissä erityisesti matkalaisille oli varattu keittoa, ja sitten kahvipöydässä oli voileipäkakkua. Ei tullut mieleenkään että joku kiskoisi yksinään puolikkaan voileipäkakun. Sellaisia kun olisi juhlaväessä edes 3 kpl, niin äkkiä loppuisi kesken.

On hirveän epäkunnioittavaa isäntäväkeä kohtaan jos heidän juhliinsa mennään vain syömään. Isäntäväen syy juhliin ei kiinnosta pätkääkään, sinne mennään vain ja ainostaan koska siellä saa ILMAISTA RUOKAA, ihan sama oikeastaan mitkä ja kenen juhlat. Käytännössä mennään siis vain koska siitä hyötyy itse, ei sen takia että jotenkin välittäisi isäntäväen juhlan aiheesta, tai edes kohteliaisuudesta heitä kohtaan. Ei, juhliin mennään vain hyötymään ilmaisesta ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

No onko se sitten sekasyöjä vika, että se pyhä kasvisruoka on siinä liharuuan vieressä tarjolla. Olen saattanut joskus erehtyä luulemaan lisukkeeksi.

On se silloin, jos kerran etukäteen on kysytty, kumpaa ruokaa syöt.

Vierailija
1084/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat tarpeeksi ruokaa.

Vaikka tunnistan kyllä ilmiön. Pyysin kerran kaverin luokseni.

Olin laittanut meille hyvää salaattia. Tein sitä niin paljon että se olisi riittänyt reilusti neljälle ja ylikin olisi jäänyt. Varasin pullon viiniä.

Söin itse lautasellisen ja pari pientä lasia viiniä. Kaveri imuroi kaiken loppuun. Tarjosin vieraanvaraisesti lisää. "No, mähän oon ihan pohjaton", se kommentoi ja söi niin kuin ei olisi vuoteen saanut ruokaa.

Toisen kerran yksi miesvieras tykkäsi täytekakusta todella paljon. Kun kiertelin katsomassa tarvitaanko täydennystä oli kakku hävinnyt vateineen päivineen.

Tää sankari oli vienyt sen jonnekin nurkkaan ja kaaputti parhaillaan viimeisiä kermavaahtoja suuhunsa.

Yhteistä näille ahmateille on että he eivät itse koskaan tarjoa kellekään mitään.

He vain tulevat kylään itse.

Niin että on näitä.

Kerrqn yksi lusikoi blinikutsuilla kaiken muikunmädin omalle lautaselleen.

En mä tiedä mitä voi tehdä, jos ihmiset ei ole saaneet kotikasvatusta.

Vierailija
1085/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Tottakai eri kokoisilla ihmisillä on erilainen energiantarve. Aina joku syö enemmän ja joku vähemmän. Ei siitä ole kyse. Rohmu on sellainen, joka ahmii kaikki kalliit herkut, noukkii salaatista pelkät fetat, ottaa kokonaisen lohen ja syö kaikki lihat, mutta ei ota perunoita. 

Jonka lisäksi rohmu ei välttämättä edes syö kaikkea ottamaansa, kun on jo liian täynnä. Niinpä rohmun ruokakasa jolla ruokkisi 5 muuta heitetään roskiin ja ne 5 jäävät kokonaan ilman.

Tämä on jo suoranaista idiotismia. Tätä olen nähnyt laivan buffetissa, enkä ymmärrä moista haaskausta.

Vierailija
1086/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pottumuusia 50 hengelle, tuo on muuten jokaisen kokin unelma. Oman kokemukseni mukaan kunnollinen pottumuusi on todella haastava kokattava isolle joukolle."

Lidlin pussimuusi on edullista ja laadukasta, onnistuu varmasti ja helposti. Kaadat kermaa sekaan, ei kukaan huomaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä alusta asti.

Vierailija
1087/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Miksi muiden käytöstavat ovat aina naisten vastuulla?

Karkea yleistys, mutta totta:

Koska naisia kiinnostaa ne "käytöstavat" (= että tehdään just naisten tyylillä, kuten tässä säännöstellään ja lasketaan suupalat)

Miehet yleensä tarjoaa mieluusti muille eikä kitsastelis siinä saako vieraat ottaa tarpeeksi. Ei ne tuollaista ymmärrä. Eikä siinä ole välttämättä yhtään mitään väärää. Ennen muinoinhan (ja tietyissä kulttuureissa edelleen) on (ollut) kunnia-asia, että vieraat syö paljon ja hyvällä ruokahalulla.

Nainen 36 v.

Tätä juyri tarkoitan. Joku nainenkin on ehtinyt 36 vuoden ikään, pistää käytöstavat lainausmerkkeihin ja päättelee, että hyvä käytös on annospalojen laskemista, pihistelyä ja naisten hommaa.

Siinä olisi ollut kotitaloustunnilla ainakin yksi opetettava.

Käytöstavat oli lainausmerkeissä, koska se on suhteellista, miten asiat näkee. En tiedä miksi tämä pitää ratakiskoista vääntää.. Se mitä sinä pidät hyvinä tapoina, ei ole maailmalla ollenkaan välttämättä sitä. Monissa kulttuureissa juhlitaan antaumuksella, ruokaa riittää koko jättimäiselle suvulle, ilo raikaa ja tällainen ketju herättäis kummastelua.

Sinun tapasi ei ole universaalisti katsottuna ainoa oikea.

Hyvät tavat eivät ole suhteellisia. Olen asunut (ja edelleenkin asun) puolet elämästäni muualla kuin Suomessa (tosin länsimainen kulttuuri) ja hyvä tapaisuutta on, että kaikki huomioidaan. Tässä maassa ahmattia katsotaan jo vähän karsaasti. Viinatarjoilun voi järjestää huoletta: kukaan ei ota yhtä tai kahta juomaa enempää. Paitsi kerran yksi herra ryysti melkein yksinään yhden viinipullollisen ja siitä alkoi pohdinta (ei oma, vaan heidän jotka herran paremmin tunsivat), että mikähän on nyt elämässä vialla.

Japanissa on erittäin epäkohteliasta, että vieras päättää miten paljon hän syö. Vierasta ei vaivata tällaisella päätöksellä, vaan isännän/emännän tulee suorittaa ruoan tarjoilu.

Kävin viimeksi Japanissa ollessani paikallisen ystäväni kanssa buffetissa. 1,5h ajan sai syödä ja juoda niin paljon kuin halusi. Kaikesta oli maksettu erikseen, koska esimerkiksi juomaa olisi saanut alennettuun hintaan 1 lasin. Mutta, kun buffetti, niin maksetaan.

Santsattiin ruokaa kerran, minä jälkiruokaa toisen kerran, yhdet lasilliset juomaa. Muu olisi ollut epäkohteliasta, vaikka siitä on maksettu ja saa syödä 1,5h miten paljon "haluaa". Mutta ne käytöstavat ja kulttuuri. Olisi epäkohteliasta vetää oikeasti niin paljon kuin haluaa, koska silloin ei ote muita ravintolan asiakkaita huomioon ja aiheuttaa haittaa myös keittiölle.

Missään päin maailmaa ei ole hyväksyttävää ahnehtia itselleen tiettyä ruokaa tai ylipäänsä ahnehtia. Osoittaa junttiutta jos puolustelee ahnehtijaa tai on ahnehtija.

Valitettavasti Suomessa näkyy näitä Minun kupuni on tärkein-pröystäilijöitä.

Tuo japanilaisen buffetin annos, joka oli soveliasta syödä, oli 1,5 annoskokoinen. Eli ensin normaali annos, siihen puolikas päälle, ja se normaaliannoskin on kohtuullisen pieni.

Japanissa tosin ruokailukulttuuri on siitä erilainen, että siellä ei syödä mahaa täyteen, vaan vähän ja sopivasti. Yleinen kulttuurivitsi on henkilö, joka syö kuin pohjaton kaivo tai otaa yhden riisikupin sijasta 3 riisikupillista.

Naisille on vielä tiukempi ruokakulttuuri, koska hoikkuusvaatimus. Kaksi riisikulhollista riisiä syövä nainen on jo hirvittävä ahmatti :D Ehkä se puolikas siihen yhden kulhollisen päälle on soveliasta siinä ja siinä rajoissa.

Itseasiassa Aasialaisissa kulttureissa ruokaa tuputetaan MUTTA se ei sitten saa näkyä missään. Esim. paljon syövä tyttö on niin kauan ihana ja söpö kunhan ei vain ole lihava. Myös monissa animeissa/mangoissa kuvataan ihaillen kun (laihat)naiset syö paljon. 

Yleensä tämä on tavallaan omanlaisensa "fetissi" eli laiha nainen, joka syö paljon. Enemmän minun manga ja anime kokemuksella vastaan on tullut sitä, että nainen syö vähän tai jos nainen syö paljon, hän on muutenkin holtiton tyyliin gangsteri tai muu yhteiskuntahäirikkö. Paljon syöviä miehiä ja naisia ihmetellään poikkeuksetta lähes kaikissa sarjoissa. Ruoan liittyvissä sarjoissa päähenkilö on yleensä mies, koska miehelle se syöminen vapaasti on OK.

Tosin miehille suunnatut "söpöt" sarjat varmasti sisältävät herkemmin tällaisia "Ihanaa, nainen syö niin paljon, wau!", jossa keskiössä ovat nimenomaan naishahmot ja heidän väliset suhteet yhden mieshenkilön näkökulmasta.

Vierailija
1088/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hautajaisissa jossa pitopalvelun henkilö on laittanut ensimmäisen annoksen kunnes kaikki ovat saaneet. Sen jälkeen sai ottaa itse lisää, jos tarvitsi. Näin kaikki saivat sopiviksi tarkoitetut annokset. Ihan hyvin toimi.

Vierailija
1089/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.

Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.

- Eri

Vierailija
1090/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

No onko se sitten sekasyöjä vika, että se pyhä kasvisruoka on siinä liharuuan vieressä tarjolla. Olen saattanut joskus erehtyä luulemaan lisukkeeksi.

On se silloin, jos kerran etukäteen on kysytty, kumpaa ruokaa syöt.

Eli pitäisi olla myös selvänäkijä? Kun siis ruuat vierekkäin ja se vegepöperö on tulkittavissa lisukkeeksi. Enkä ollut edes ainut, joka teki tämän mokan.

Vierailija
1091/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.

Vierailija
1092/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti ! Miksi pitää kutsua kaikki kissan kaimat jos ne aiheuttaa vain stressiä? Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin pihikintun juhlat joissa ei uskalla ottaa mitään ettei lopu kesken.

Jos ne pirskeet on pakko järjestää jabkutsua sinne kaikki mahdolliset niin tekee sen menun sitten sellaiseksi että siitä riittää vaikka joku veisi koko tarjoiluastian omalle paikalle.

No se lahjojen maksimointi.

Vierailija
1093/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.

Voishan tuota ruokapuolta ylipäätään kritisoida. On työnantajan asia tilata tarjoiluja niin, että riittää.

Vierailija
1094/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen rohmuhan ei ota lautaselleen missään tapauksessa sitä halvempaa lihaa juhlissa.

Tosin monesti on niin, että siellä ei ole muuta tavallista ruokaa, kuin se savulohi jota ei ole sotkettu johonkin kummallisiin kastikkeisiin yms.  Laittaisitte ihan tavallisia lihapullia, nakkeja ja perunamuusia (Ja ehkä jotain soijanakkeja kasvissyöjille), niin sitten annokset jakaantuvat tasaisemmin, kun yllättävän moni ei halua mitään eksoottisia juttuja.

Ei nirsoilu ole mikään oikeutus rohmuta ylenmäärin niitä vähäisiä ruokia mitä suostuu syömään. Sitten jos tarjottu ruoka ei kelpaa, joutuu vaan syömään vähemmän.

Vierailija
1095/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä ihme kommentteja. Juhlien tarkoitus on syöminen? No ei ole. Juhlien tarkoitus on juhlistaa sitä minkä takia ne juhlat on järkätty, on se sitten synttärit, häät, lakkiaiset, hautajaiset, kissan ristiäiset. Syöminen useimmiten kuuluu juhliin KOSKA juhliin usein tulee pitkänmatkalaisia ja niissä menee aikaa niin paljon, että nälkä ehtii tulla. Erikseen on sitten tietenkin jotkut pienet synttärikahvittelut, mutta kyllä meillä esim. äidin viisikymppisissä erityisesti matkalaisille oli varattu keittoa, ja sitten kahvipöydässä oli voileipäkakkua. Ei tullut mieleenkään että joku kiskoisi yksinään puolikkaan voileipäkakun. Sellaisia kun olisi juhlaväessä edes 3 kpl, niin äkkiä loppuisi kesken.

On hirveän epäkunnioittavaa isäntäväkeä kohtaan jos heidän juhliinsa mennään vain syömään. Isäntäväen syy juhliin ei kiinnosta pätkääkään, sinne mennään vain ja ainostaan koska siellä saa ILMAISTA RUOKAA, ihan sama oikeastaan mitkä ja kenen juhlat. Käytännössä mennään siis vain koska siitä hyötyy itse, ei sen takia että jotenkin välittäisi isäntäväen juhlan aiheesta, tai edes kohteliaisuudesta heitä kohtaan. Ei, juhliin mennään vain hyötymään ilmaisesta ruuasta.

Itse juhlien järjestäjänä ja isäntäväkenä, minulle ainakin (lähes) tärkeintä juhlissa on ruokatarjoilu. Parasta pöytään vieraille ja tarpeeksi on kunnia-asia. Juhlava ruoka ja tyytyväiset vieraat ovat parasta juhlissa.

Vierailija
1096/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen rohmuhan ei ota lautaselleen missään tapauksessa sitä halvempaa lihaa juhlissa.

Tosin monesti on niin, että siellä ei ole muuta tavallista ruokaa, kuin se savulohi jota ei ole sotkettu johonkin kummallisiin kastikkeisiin yms.  Laittaisitte ihan tavallisia lihapullia, nakkeja ja perunamuusia (Ja ehkä jotain soijanakkeja kasvissyöjille), niin sitten annokset jakaantuvat tasaisemmin, kun yllättävän moni ei halua mitään eksoottisia juttuja.

Ei nirsoilu ole mikään oikeutus rohmuta ylenmäärin niitä vähäisiä ruokia mitä suostuu syömään. Sitten jos tarjottu ruoka ei kelpaa, joutuu vaan syömään vähemmän.

Minulla on paha IBS. Välillä jätän juhlia välistä sen takia. Pystyn syömään vain tiettyjä asioita, mutta se ei tarkoita sitä, että minulla on sairauteni takia sitten oikeus vetää napaani kaikki sellainen mitä voin syödä.

Vierailija
1097/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hankkikaa sitä ruokaa tarpeeksi ja lopettakaa tuo naurettava ulina. Se ei paljoa maksa jos esim lohta ottaa 5 kilon sijasta kahdeksan kiloa.

Vierailija
1098/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lohiasia on varmasti tuttua meille kaikille. Jokainen varmasti tuntee sellaisen henkilön, joka ei ymmärrä, että esim. kalakeittoon kuuluu kala, perunat ja liemi. Näkeehän sen jo työpaikkaruokalassa, että moni ottaa keittoa niin, että yrittää välttää kaikin keinoin ottamasta lientä. Viimeisille ruokailijoille on jäljellä vain lientä, eikä uutta keittoa tuoda, kun astiat ovat vielä puolillaan. Itse en keksi mitään muuta tuohon keittoon kuin että joku annostelee sen valmiiksi lautasille. Jokin fetasalaatti on sitten hankalampi juttu.

Minua taas ärsyttää se, jossei ole kunnolla lientä vaan se liemi lapataan pois. Kuka haluaa jauhelihakeitoksi pelkkää kuivia perunoita ja jauhelinpaloja. Mun mielestä keitoista saisi oikeasti tehdä kunnolla keittoja ja heittää  muutaman ylimääräisen litran sitä nestettä niihin. Jos kerran on keittoa, olisi kanssa sitten keittoa eikä mitään karjalanpaistia tai pistoa..

Vierailija
1099/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pottumuusia 50 hengelle, tuo on muuten jokaisen kokin unelma. Oman kokemukseni mukaan kunnollinen pottumuusi on todella haastava kokattava isolle joukolle."

Lidlin pussimuusi on edullista ja laadukasta, onnistuu varmasti ja helposti. Kaadat kermaa sekaan, ei kukaan huomaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä alusta asti.

Huomasitko sanan "kunnollinen" edellisessä viestissä? Pussijauhemuusi ja kunnon perunamuusi eivät ole edes sukua toisilleen. Ihan varmasti jokainen huomas myös eron.

Vierailija
1100/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.

Tai sitten vain jätetään sinut kutsumatta, tai ruokajonon hännille. Ei rohmujen ja niiden paapojien kalkatusta tarvitse kuunnella.