Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Meillä on aina runsaasti ruokaa ja sitä jää aina yli, mutta minusta ei kuulu tapoihin ladata useita lautasellisia pelkkää paistia, lohta tai katkarapuja koskematta perunaan, riisiin, salaattiin jne.
Kyllähän ruokamääriä arvioitaessa isäntäväki olettaa, että ihmiset ottaa vähän lisukkeitakin. Jos näitä rohmuja on vain muutama, se on ok, mutta jos sattuu pojan 20 samanlaista armeijakaveria paikalle, niin sitten alkaa jo kylmätä, riittääkö herkut kaikille.
Kakkua!! kirjoitti:
Laita tarpeeksi ruokaa ja kaikkea. Suolaiset menee ensin, esim voileipäkakku. Ruoaksi lihakeittoa, se riittää.
Keitto riittää, mutta riittääkö keitossa liha, jos rohmu siivilöi lautaselleen pelkkää lihaa? Ei perunaa, ei lientä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Tottakai eri kokoisilla ihmisillä on erilainen energiantarve. Aina joku syö enemmän ja joku vähemmän. Ei siitä ole kyse. Rohmu on sellainen, joka ahmii kaikki kalliit herkut, noukkii salaatista pelkät fetat, ottaa kokonaisen lohen ja syö kaikki lihat, mutta ei ota perunoita.
Osalla kylläkin se energiantarve tulee puhtaasti siitä että ovat syöneet itsensä ylipainoisiksi ja vatsalaukku on venytetty äärimmilleen. Kyllä sellainen pystyy mättämään 3-4 kertaisia annoksia helposti, mutta juhlissa voisi edes hiukan hillitä itseään.
Erityisesti miehet ovat sokeita tälle käytökselleen ja uskottelevat että "tarvitsevat" hirveitä ruokamääriä. Vaikka ylipainoa on 30 kiloa.
Tämä. Itseasiassa mä väitän, että ne lihavat naiset ovat hyvin harvoin juhlissa rohmuajia. Johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että eivät kehtaa syödä niin paljon kuin napa vetäisi. Jostain syystä kun naisten kohdalla ei esiinny tällaista ylensyöntiä hyväksyvää ja ihailevaa kulttuuria, jossa järjetön syöminen nauraen selitellään ison naisen suurella energiantarpeella ja väännetään hyvää vitsiä, kuinka tosi nainen painaa sata kiloa ja sitä kevyemmät punnitaan neuvolassa.
Moni lihava nainen syö seurassa hyvinkin kevyesti, mutta ahmii sitten kotona. Naisten syömisiä ulkopuolisetkin ihmiset tarkkailevat hanakammin kuin miesten. Ja varsinkin jos nainen on lihava, joka saakelin suupala on taatusti jonkun arvostelevan silmän alla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monet rohmuajat VOI olla yksissä juhlissa? Meillä on ollut paljon isoja juhlia, ja vastaus on 0. Jos teillä on yhdet rohmut, niin eivät he nyt voi 50 ihmisen edestä syödä.... Eli tuplaat vaan heidän osuuden, simple as that. Reilusti vaan tarjottavaa, sitä kuuluu jäädä yli.
Kuten sanottu, voi olla vaikka 20-30 nuorta miestä. Osaat kuvitella, että annosmäärän tuplaaminen ei silloin riitä. Mikäs siinä, jos tietää etukäteen varautua, mutta aina ei voi tietää.
Mietin, että miten voi edes olla juhlat, johon saapuu tällaisia vieraita? Taitaa olla miehesi sukulaisia tai ystäviä, joille sinä olet vain palvelijana. Eihän tuossa ole muuten mitään mieltä. Ei kukaan kutsu tuollaisia omiin juhliinsa, koska ei ole pakko. Mutta sinun on pakko ja sinun on pakko laittaa heille ruokaa ja stressata, että miten ruoka riittää, koska et voi vaikuttaa asiaan millään tavalla. Olet vain piika ja ruuanlaittaja, mutta sinulla ei ole valtaa edes sen vertaa, että keitä juhliinne kutsutaan. Vaikutat ongelminesi hyvin alistuvalta ja heikolta ihmiseltä. Naisen irvikuvalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi järjestä juhlija,jos riitävästi ei ole rahaa varata tarjoiltavaa ? Siitähän se kerto sinusta. Kun lasket muiden syömisen.
Ja sit jos rohmu on sairaana, niin alottajalle jää puolet ruuista. Jokainen pitäisi kotona opettaa, että juhlissa ruuat on mitoitettu tietyn annoksen mukaan. Ja sitä voisi yrittää noudattaa. Jälkikäteen voi sit santsata. Olin juuri juhlissa ja 14 vuotias tajusi jättää seuraavalle, vaikka sai silloin itse vain pienen palan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiukka budjetti niin miksi tarjota lohta tai muuta kallista? Tekee vaikka liha/kasvis/kalapullia ja pottumuusia niin ei tule konkurssi vaikka joku hamstraa tai kutsuu vaan ihan lähipiirin niin pysyy budjetti.
Pottumuusia 50 hengelle, tuo on muuten jokaisen kokin unelma. Oman kokemukseni mukaan kunnollinen pottumuusi on todella haastava kokattava isolle joukolle.
Jossakin ketjussa juuri joku kirjoitti miten tupareissa yksi ainoa tyyppi oli salaa mussuttanut keittiössä kaikki liki kilon jauhelihasta tulleet lihapullat yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä oikeasti tällaisia rohmuamisongelmia?
Mitenkähän olen onnistunut yli 50v. käymään ja järjestämään erilaisia kekkereitä kohtaamatta koskaan tuollaisia ongelmia?
Ilmeisesti on käynyt älytön tuuri?
Kyllä sitä painovoimaa uhmaavia annoksia on nähty, mutta en ikinä ole nähnyt, että joku etuilisi siihen lohi/liha-astialle täyttämään lautastaan kolmatta kertaa muiden odottaessa vielä ensimmäistä annosta.
Jotenkin tämä ketju ihmetyttää. Rahastako tässä on kyse? Jos haluaa tarjota ruokaa mutta annoskoko on tyyliin "tahra ruokalautasella", niin miksi kutsua vieraita?
Olen tuo, joka kirjoitti niistä parikymppisistä nuorukaisista, ja tämä oli täysin tosi tapaus. Vieraista vanhempi väki kursaili vielä sitä ensimmäistäkin kierrosta, kun osa tuli jo kolmatta kertaa. Lautaselle otettiin pelkkää paistia, ei perunoita, salaattia ym. ja siinä taisi pojilla olla menossa kisa, kuka eniten syö, siihen malliin siinä naureskeltiin.
Tuohon nyt olisi pitänyt jo jonkun oikeasti puuttua. Ensisijaisesti tietysti omien vanhempien, mutta jos ei he, niin sitten isäntäväen tai jonkun muun. Kasvatuksen puutetta ja puhdasta itsekkyyttä tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että miten voi edes olla juhlat, johon saapuu tällaisia vieraita? Taitaa olla miehesi sukulaisia tai ystäviä, joille sinä olet vain palvelijana. Eihän tuossa ole muuten mitään mieltä. Ei kukaan kutsu tuollaisia omiin juhliinsa, koska ei ole pakko. Mutta sinun on pakko ja sinun on pakko laittaa heille ruokaa ja stressata, että miten ruoka riittää, koska et voi vaikuttaa asiaan millään tavalla. Olet vain piika ja ruuanlaittaja, mutta sinulla ei ole valtaa edes sen vertaa, että keitä juhliinne kutsutaan. Vaikutat ongelminesi hyvin alistuvalta ja heikolta ihmiseltä. Naisen irvikuvalta.
Wautsi miten upea suoritus syyllistääkin koko ilmiöstä kutsujen emäntä. Tietysti on vain ja ainoastaan hänen vikansa jos joku on pohjattoman ahne eikä osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen rohmuhan ei ota lautaselleen missään tapauksessa sitä halvempaa lihaa juhlissa.
Tosin monesti on niin, että siellä ei ole muuta tavallista ruokaa, kuin se savulohi jota ei ole sotkettu johonkin kummallisiin kastikkeisiin yms. Laittaisitte ihan tavallisia lihapullia, nakkeja ja perunamuusia (Ja ehkä jotain soijanakkeja kasvissyöjille), niin sitten annokset jakaantuvat tasaisemmin, kun yllättävän moni ei halua mitään eksoottisia juttuja.
Mutta ei sitä yhtä lajia silti tyhjennetä siihen omalle lautaselle vaikka kuin nyrpistelet nenääsi niille muille ruokalajeille. Jos on noin nirso, niin syö nälkääsi siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai eri kokoisilla ihmisillä on erilainen energiantarve. Aina joku syö enemmän ja joku vähemmän. Ei siitä ole kyse. Rohmu on sellainen, joka ahmii kaikki kalliit herkut, noukkii salaatista pelkät fetat, ottaa kokonaisen lohen ja syö kaikki lihat, mutta ei ota perunoita.
Jonka lisäksi rohmu ei välttämättä edes syö kaikkea ottamaansa, kun on jo liian täynnä. Niinpä rohmun ruokakasa jolla ruokkisi 5 muuta heitetään roskiin ja ne 5 jäävät kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
No onko se sitten sekasyöjä vika, että se pyhä kasvisruoka on siinä liharuuan vieressä tarjolla. Olen saattanut joskus erehtyä luulemaan lisukkeeksi.
Ruokien asettelu tarjoilupöytään auttaa myös. Niitä halpoja ruokia ensin ja lopuksi kalliimmat annospaloina. Esim. juhlissa on kylmäsavulohta jonka kilohinta on 40 euroa. Se kuljetetaan kaupasta, säilytetään kylmässä ja asetellaan tarjolle. Aikaa ja rahaa menee. Juhlassa vanhempi laittaa pikkulapsen lautaselle ison kasan-lapsi jättää syömättä-tarjoilija kippaa jäteastiaan, tulee vielä jätekuluakin. Jos on paljon porukkaa, kannattaa laittaa lasten pöytä erikseen: muusia, nakkeja, lihapullia, kurkku- ja porkkanasuikaleita ja dippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen käytös on kyllä törkeää. Miten joku kehtaa mättää 3-4 kertaisen annoksen juhlissa!? Ei kukaan tarvitse noin järjetöntä määrää ruokaa. Tuossa ahneudessa on jotain sairasta. Ymmärrän että osalla on ongelmia painonhallinnassa, mutta kai yhdessä juhlatilaisuudessa voi silti käyttäytyä ihmisiksi? Tai todistetusti voi, olen nähnyt useita reilusti ylipainoisia ihmisiä jotka juhlissa ottavat ruokaa aivan sivistyneesti ja tekemättä numeroa.
Mutta sitten on näitä joita ei hyvät tavat koske kun he vain tarvitsevat aina kaikkea moninkertaisesti muita enemmän.
Jos miettii että mä olen normaalipainoinen nainen, ja syön 3-4 perunaa ja 150-200g lihaa, niin tarviiko satakiloinen mies 12-16 perunaa ja 600-800g lihaa oikeasti? Siis päivän yhdellä aterialla? Siihen sitten päälle vielä aamiainen, lounas/päivällinen, iltapala?
Kuulostaa WT-ongelmalta. Vähänkin paremmissa piireissä tollaista käyttäytymistä pidettäisiin niin moukkamaisena, ettei kukaan kehtaisi rohmuta parempia tarjoiluja, koska ne on ihan normaalia arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.
Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.
Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.
Miksi muiden käytöstavat ovat aina naisten vastuulla?
Kutsu vain naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
No onko se sitten sekasyöjä vika, että se pyhä kasvisruoka on siinä liharuuan vieressä tarjolla. Olen saattanut joskus erehtyä luulemaan lisukkeeksi.
Useimmat mistä oppivat lukemaan, mutta rohmulla on siis tälläkin puolella ongelmia? Jos on eri ruoka kasvissyöjille, se on yleensä asiallisesti merkitty.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta eikö todellakaan kukaan teistä olitte sitten juhlaemäntä tai vieras ole sanonut näille ahmateille että älä ahmi vaan jätä muillekin?!
Eikös ole hyvä että vieraalle maistuu, hehheh hohhoh hoo?
Siis oikeesti ! Miksi pitää kutsua kaikki kissan kaimat jos ne aiheuttaa vain stressiä? Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin pihikintun juhlat joissa ei uskalla ottaa mitään ettei lopu kesken.
Jos ne pirskeet on pakko järjestää jabkutsua sinne kaikki mahdolliset niin tekee sen menun sitten sellaiseksi että siitä riittää vaikka joku veisi koko tarjoiluastian omalle paikalle.
Minua huvittaa tuo rohmujen lesoaminen, että ostakaa sitä ruokaa enemmän kerta, tai että mitä pidätte juhlia jossei saa syödä. No, olenpa pariinkin kertaan ollut tällaisen ruokarohmun vastavieraana kutsuttuna ja yleensä on saanut tuoda omat ruokansa, jos on meinannut jotain syödä. Joko ei ole mitenkään varauduttu, tai oletetaan, että vieras tuo ruoat myös rohmulle, koska kerran saa yöpyä talossa, toki niin, että on omat lakanatkin mukana.
Olenkin ottanut 'vuoroin vieraissa' -tyyppisen lähestymistavan, jos tällaisten kanssa pitää sosialisoida. En osta mitään ruokaa kaappiin vierailua varten. Erikseen viedään rohmut lähikauppaa että ostakaa vaan mitä haluatte syödä, me emme nyt tarvitse mitään ja jos rohmuilla käydään kylässä, syödään etukäteen ja illemmalla lähdetään syömään vielä ulos keskenämme "iltakävelyn" merkeissä. Ei toki auta isommissa juhlissa, mutta ns perheen kesken vierailuilla kyllä.