Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
861/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska aloitus. Jos ruokaa on tarpeeksi, se ei lopu.

Häissämme loppui ruoka kesken. Vieraita oli yhteensä 80 ja ruokaa sekä juomaa varattiin 100 henkilölle mutta kävi niin että 25-30 henkilöä jäi ilman ja saivat syödä vain rääppiäisiä. Morsiamena ja sulhasena nolotti kun ahmarit olivat vetäneet pahimmillaan viisin kertaisia ruokamääriä.

Vierailija
862/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle oma annos. Ei seisovaa pöytää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tällaiseen parhaiden palojen rohmuamiseen en oo törmänny, mut muuten suursyömäreihin kyllä. Nämä henkilöt paastoavat koko päivän ja buffetpöydän ääreen päästyään syövät todellakin ainakin kolmen edestä. Lautanen täytetään ääriään myöten ja safkaa haetaan pari kertaa lisää samanlaisin annoksin. Sama homma jatkuu kahvipöydässä. En kertakaikkiaan käsitä miten ihminen jaksaa ihan pirteänä edustaa maha pinkeänä?!? Saisin varmuudella sydärin....

Katsos joidenkin ihmisten ruokavalio koostuu lähes kokonaan oikeasta ruuasta, joten jos ruokavaliota ei paikkailla alkoholilla, karkilla ja muulla napostelulla niin sitä ruokaa kyllä kuluu joka päivä varsinkin jos kyseessä on pitkä ja urheilullinen mies. Tällainen voi kuluttaa oli yli 4000 kcal päivässä siinä missä pieni nainen voi kuluttaa alle 2000 kcal.

Ja se on ihan ok, kunhan tällainen mies katsoo että muutkin ovat saaneet ruokaa, ja hakee sitten lisää.

Juhlissa yleensä oletetaan, että ruokaa on tarpeeksi.

Mikä on tarpeeksi? Niin paljon ettei kenellekään jää nälkä, vai niin paljon että liikumaan pääsee enää kierimällä kun vatsa on vedetty pinkeäksi palloksi?

Mun henkilökohtainen tapa syödä juhlissa on niin, että otan ekalla kierroksella sen verran että nälkä lähtee ja pärjään sillä määrällä kunnes olen taas kotona (huomioin mahdolliset kahvitarjoilut tässä myös, vähentää tarvittavan ruuan määrää). Sitten syön hakemani annoksen, seurustelen ihmisten kanssa, ja kun kaikki ovat varmasti saaneet sen ensimmäisen lautasellisen, santsaan jos tuntuu että tarvitsen ruokaa lisää. Silloinkin kohtuudella, en tykkää olla juhlissa ähkyssä, joten mun mielestä tarpeeksi on silloin kun ei ole enää nälkä.

Joka tapauksessa tässä ketjussa ei ollut kyse siitä onko ruokaa tarpeeksi vai ei. Oletus on, että ruokaa on tarpeeksi, mutta osa saa pelkkää perunaa kun rohmut ovat syöneet kaiken vähänkin proteiinia muistuttavan ilman lisukkeita.

Vierailija
864/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä rohmut niitä karppaajia? Eli syödään vain proteiinia, peruna ja muut lisukkeet jää syömättä.

En tiedä.

Vierailija
865/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutte rohmuajat paikalle muita myöhemmin.  Esimerkiksi normaalilla käytöstavoilla varustetut klo 15 ja rohmut klo 16.

Vierailija
866/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutte rohmuajat paikalle muita myöhemmin.  Esimerkiksi normaalilla käytöstavoilla varustetut klo 15 ja rohmut klo 16.

Tää on hyvä ehdotus!

Vierailija
867/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olin eräissä häissä, joissa buffet-pöytä. Muutoin tarjolla oli edullista settiä, eli ei puhettakaan esim. kalasta tms. Oikeastaan ainoa hinnallisesti arvokkaampi sortti oli hirvenliha, mutta hirvi-pisteelle olikin parkkeerannut juhlapaikan emäntä, joka huulet tiukkana viivana annosteli jokaiselle niin pienen kökön lihaa, että itku meinasi päästä. Toimi, mut jäi mieleen kyllä kitsasteluna, kun oli eukon habituskin kuin pahimmalla hirvipoliisilla.

Vierailija
868/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä ehdotus!

Ja ainoa keino varmistaa että kaikki saa jotain. Meillä on jo vuosia järjestetty juhlat niin, että normaali-ihmiset tulee 1-2h aikaisemmin. Kaikki käytöstavattomat tulee sitten jälkijunassa. Siellä on rohmun lisäksi porukka jotka ei vaan voi tulla silloin kun pyydetään, vaan aina ajoissa tai myöhässä. Yleensä ajoissa ja kun esim synttäreillä odottavat että minä laitan asiat valmiiksi, syöttävät lapsilleen kaikki keksit ym mitä käsiinsä saavat.

Vierailija
869/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska aloitus. Jos ruokaa on tarpeeksi, se ei lopu.

Rohmu vastaamassa.

Vierailija
870/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa suvussani tai kaveripiirissäni ei ole tällaisia rohmuja, mutta työpaikalla olen näihin törmännyt ja sitä kautta tunnistan kyllä ihmistyypin...

Esim. tarjolla on 30 hengen kakku, takana on jonoa vielä sen 20 ihmistä, nämä rohmut ottavat valehtelematta tiiliskiven kokoisen palan kakkua (ei mahdu edes lautaselle, voi kätevästi puolittaa ja laittaa palat päällekäin). Teepussit ja sokeripalat menee taskuun ja sitä myötä kotiin. Jopa pullia työnnetään taskuihin.

Eräässä työpaikassa oli muille kakkutarjoilu ja minulle erikseen gluteeniton pikkupulla. Joku rohmu oli sitten ottanut sekä kakkua, että sen ainoan gluteenittoman pullan, joten en sitten saanut mitään kahvin kanssa. En nähnyt tapausta, mutta kuulin, kun saavuin paikalle. Olisi ollut mielenkiintoista tietää, millä logiikalla tämä gluteeniton pulla kuului rohmulle. 

Vierailija
871/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä kutsu lihavia  ahmimaan.

Parempi kun ei pidä kutsuja.

Miksi tarjota, jos ketuttaa muut?

Säästyy rahatkin ja voi panostaa itseen.

Vierailija
872/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.

Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.

No en kyllä jaksa uskoa, että joku ottaisi koko sinihomejuusto palan itselleen. Taitaa olla trolli tämä kommentti. Ja toisekseen, sinihomejuusto on niin halpaa, että ei haittaa vaikka joku yksin söisikin koko palan, koska niitä nyt raaskii ostaa useamman.

Ja tuo viinipullo sitten.......taitaa olla aikamoista porukkaa tämä miehesi veli ja hänen vaimonsa ;) Käytöstapoja ei ole vaimolla ja onko veljelläkään, kun on tuollaisen vaimon itselleen valinnut.

Rohmuaa juhlissa koko palan sinihomejuustoa ja juo koko pullon viiniä :D

Tuo viini on sinällään ymmärrettävää, jos vaimolla on alkoholiongelma ja halusi varmistaa, että juotava ei ihan heti lopu, mutta , että koko sinihomejuustopala.....

PS. onneksi otti sen sinihomeen, sehän on juustopöydän halvin juusto.

Mä rakastan sinihomejuustoa, helposti menisi koko pala illan mittaan. Sinihomejuuston hinnan halpuus vaan ei nyt paljoa lämmitä jos sitä on varattu se 1 pala, kun ei ole osattu aavistaa että joku rohmuaa sen kokonaan itselleen. En mä ainakaan osta 3 kpl joka juustoa juustopöytää laittaessani ihan vaan jos joku sattuisi rohmuamaan kokonaiset köntit. Ja ikävä om kesken juhlan kauppaan lähteä hakemaan lisää.

Lämpimän ruuan lisäksi juustoa varataan 150 g per nenä. Jos on pelkkä juustotarjotin juustoa varataan 300 g per nenä. Aura kolmio painaa sen 175 g, joten ei se yksi pala vielä mene paljoa yli tämän yhden henkilön annoksesta. Tuskin se muita juustoja jaksaa vastaavasti ottaakaan. Jos siis aikoo tarjoilla juustoja ,kannattaa niitä varata reilusti. Yleensä niissä on pitkät säilyvyysajat, joten ylimäärä ei ole ongelma.

Hienosti osasit lukea meijerin propagandatekstin. :D Oikeasti juustoa varataan kyllä väli tai  jälkiruuaksi huomattavasti vähemmän, vain 50 g - 100 g per nenu.

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/2986862

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta…

Vierailija
873/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ilmeisesti ollut jossain juhlissa. Hänellä on joku ADHD-neuro-ongelma, ettei tajua kuin oman tilanteensa. Että jos on nälkä, niin sitten syödään estottomasti. Puhutaan ruoka suussa myös. Otetaan iso kukkurallinen ruokaa. On aivan surkean köyhästä perheestä ja oppinut, että kun ruokaa näköpiirissä, niin kiinni on käytävä. Ja ilmaista vielä. Vastakutsua on turha odottaa.

Vierailija
874/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tällaiseen parhaiden palojen rohmuamiseen en oo törmänny, mut muuten suursyömäreihin kyllä. Nämä henkilöt paastoavat koko päivän ja buffetpöydän ääreen päästyään syövät todellakin ainakin kolmen edestä. Lautanen täytetään ääriään myöten ja safkaa haetaan pari kertaa lisää samanlaisin annoksin. Sama homma jatkuu kahvipöydässä. En kertakaikkiaan käsitä miten ihminen jaksaa ihan pirteänä edustaa maha pinkeänä?!? Saisin varmuudella sydärin....

Katsos joidenkin ihmisten ruokavalio koostuu lähes kokonaan oikeasta ruuasta, joten jos ruokavaliota ei paikkailla alkoholilla, karkilla ja muulla napostelulla niin sitä ruokaa kyllä kuluu joka päivä varsinkin jos kyseessä on pitkä ja urheilullinen mies. Tällainen voi kuluttaa oli yli 4000 kcal päivässä siinä missä pieni nainen voi kuluttaa alle 2000 kcal.

Ja se on ihan ok, kunhan tällainen mies katsoo että muutkin ovat saaneet ruokaa, ja hakee sitten lisää.

Juhlissa yleensä oletetaan, että ruokaa on tarpeeksi.

Mikä on tarpeeksi? Niin paljon ettei kenellekään jää nälkä, vai niin paljon että liikumaan pääsee enää kierimällä kun vatsa on vedetty pinkeäksi palloksi?

Mun henkilökohtainen tapa syödä juhlissa on niin, että otan ekalla kierroksella sen verran että nälkä lähtee ja pärjään sillä määrällä kunnes olen taas kotona (huomioin mahdolliset kahvitarjoilut tässä myös, vähentää tarvittavan ruuan määrää). Sitten syön hakemani annoksen, seurustelen ihmisten kanssa, ja kun kaikki ovat varmasti saaneet sen ensimmäisen lautasellisen, santsaan jos tuntuu että tarvitsen ruokaa lisää. Silloinkin kohtuudella, en tykkää olla juhlissa ähkyssä, joten mun mielestä tarpeeksi on silloin kun ei ole enää nälkä.

Joka tapauksessa tässä ketjussa ei ollut kyse siitä onko ruokaa tarpeeksi vai ei. Oletus on, että ruokaa on tarpeeksi, mutta osa saa pelkkää perunaa kun rohmut ovat syöneet kaiken vähänkin proteiinia muistuttavan ilman lisukkeita.

Se että sinä tulet jostain määrästä ruokaa ähkyyn ei tarkoita, että se muille olisi paljon. Ei kannata ostaa sitä perunaa niin paljon jos sitä ei mene vaan ostaa niitä proteiinia muistuttavia asioita, kun tiedät niiden kuluvan.

Vierailija
875/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjan lohta siin luki - ei sillä mulle oo välii onk se viimist päivää tiskiss, jos syön sen heti autossa.

Surkeaakin surkeampi provo. Graavi- ja kylmäsavulohta et tuohon hintaan saa ja savustettu lämminsavulohi maksaa myös sen 30.

Halvin Rainbow-kirjolohifilee 22,90 €/kg, savulohi saman hintaista vähintään. Raaka viljelty Norjalainen tavallinen lohi 26,90 €/kg.  Tuo joka väitti saavansa vitosella puoli kiloa lohta valehtelee niin että korvat heiluu.

Vierailija
876/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua enää kutsua ystäväperhettä juhliin meille, koska he syövät todella paljon. Oikeasti tälle perheelle pitää varata erikseen esim. oma suolainen piirakka ja oma kakku. Perheen äiti ottaa aina ihan järkyttävän kokoisia annoksia ja on ottamassa jo lisää vaikka kaikki eivät ole vielä ehtineet edes ekaa kierrosta. En tajua miten jotku vaan kehtaa

Vierailija
877/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.

Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.

Et ole siis tavannut kunnon rohmua koskaan. Ei kukaan yritä normaalia syömistä rajoittaa, vaan sitä että joku ottaa juurikin esim koko kalan tai perunasalaatin omalle lautaselleen ja parhaimmillaan nappaa allergisten appeet myös.

Rohmuajia ei onneksi ole läheskään joka suvussa, mutta yksikin rohmu aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjälle, koska et voi tietää pitääkö sille rohmulle tällä kertaa varata oma kokonainen kala, oma kokonainen paisti, oma täytekakku vai kilo salaattia.

Harva varmaan nappaa koko kilon painoisen lohen lautaselleen  tai 2l perunasalaatin. Täytyy olla jo aika pienet annokset tarjolla, että joku ne kokonaan vie. 

Mallia yksi muikku ja 2dl perunasalaattia :D

Mun mies rakastaa lohta ja voi hyvin kiskaista savulohta kilon kerralla.  Osaa juhlissa kuitenkin käyttäytyä ja tyytyä ihan normiannoksiin.

Vierailija
878/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

No voi teitä. Älä kutsu niitä rohmuja tai jätä juhlat järjestämättä.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Kyllä, olen samaa mieltä. En tiedä mistä keksit, etten olisi?

- Halpaa ruokaa budjetin merkeissä. Voi se Pertti setä kiskaista sitä perunamuussia ja lihapullia hevosen annoksen vaikka 4 kertaa. Onko tämä OK ja sopivaa käytöstä Pertiltä, sitä voidaan pohtia. Omasta mielestäni minkäänlainen rajattomuus ei ole sopivaa käytöstä. Voisin minäkin tyhjentää yhden jäätelöpaketin yksin kevyesti, mutta jos paikalla on muita joille se jaetaan ja saatavilla on nyt vaan se yksi paketti, en tietenkään imuroi sitä itseeni.

- Ei rohmujia juhliin.

- Kutsutaan vain haluttu määrä porukkaa.

Nämä ovat oikeasti ne ainoat vaihtoehdot rohmujen kanssa.

Paras on, ettei kutsu rohmuja ollenkaan, vaikka välit menisivät.

Esitit väitteen, että minä olen viestistäni päätellen lokki, joka tulee rohmuamaan juhliin. Eli puhuit täyttä paskaa.

Minä; rohmuille ei pidä antaa ruokaa

Sinä; järkkää lisää ruokaa niihin juhliin, voi, voi, etkö osaa?

Minä: juhlissa pitää olla käytöstavat, oletko rohmu?

Sinä: No ei sitten kutsuta rohmuja tai liikaa ihmisiä, ettei ruoka riitä.

Minä: Kyllä, olemme samaa mieltä. Ei kutsuja rohmuja ja ruokaa normaaleille ihmisille riittävä määrä.

Sinä: PUHUT PASKAA HAUKUT MUA ROHMUKSI.

Minä: ???? Ai siitäkö se kiikasti, miksi et heti sanonut vaan kiertelit, että laita sitä ruokaa tarpeeksi.

Eihän se mennyt lainkaan noin. Sinä esim kirjoitit "Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)" En ole lokki enkä rohmu, mutta sinä olet valehtelija ja veikkaan että moisen ihmisen juhliin ei tule edes ne rohmut.

Okei, minun moka, jos siitä tulee sinulle parempi mieli ja lakkaat huutamasta loukkauksia tuntemattomalle naisihmiselle netissä. Viestisi ensimmäinen sävy oli, että miksi et laita sitä ruokaa enemmän tarjolle, etkö sinä osaa järjestää juhlia, joka  siis rohmuja käsittelevässä ketjussa ensimmäisenä nosti mieleeni, että mahtaako rohmu olla kirjoittamassa toisessa päässä?  Siksi kirjoitin "Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä EHKÄ itse haluaISITKIN lokkeilla VIESTIN SÄVYSTÄ PÄÄTELLEN?)" Ja kysymyksenä siis, että onkohan lokki kyseessä? Lokki varmaan vastaisi, että pitää olla enemmän ruokaa tarjolla kaikille, eikö, sehän olisi lokille erinomainen asia, vai mitä? Ei minään toteamuksena, että kappas, lokkihan se siellä rääkyy, näkyy tänne asti, olen satavarma asiasta!

Luetunymmärtämistä, hyvät ihmiset :) Luetunymmärtämistä.

Netissä se on toki hankalaa, kun äänensävyjä ja ilmeitä ei näe, vaan pitää yrittää päätellä kirjoituksen perusteella asiat.

Toivottavasti tulee hyviä kesäjuhlia ja ruokaa riittää, meidän molempien vieraille. Ilman lokkeja.

Vierailija
879/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, joku tuimailmeinen tätinainen jakamaan muusia ja vegaanisia poropyöryköitä.

Komeille nuorille miehille exxtra annokset.

Vierailija
880/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei buffettia sitten, vaan annokset pöytiin tarjoiltuna.

Tai enemmän ruokaa tarjolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi