Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö rohmuja sitoa kiinni johonkin kiinteään. Keskisalkoon tai patteriin? Ruoka kupissa eteen valmiiksi annosteltuna.
Ennen oli häpeäpaalu. Siihen vaan kintuistaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla on niin köyhää lohikeittoa, että vieraat joutuvat erikseen etsimään kauhalla sieltä lohenpaloja
Jos suoraan sanotaan, niin suomalaiset ahnehtivat ne lohipalat ensimmäisenä, kun se on niin kallista. Eräässä tutussa lounaspaikassa, jossa lohesta ei pihistellä, jouduttiin yksikin kerta lähteä hakemaan lisää lohta kaupasta, kun siellä oli tällaisia lohipalojen kalastelijoita
Mutta kun se lohi ei ees oo kallista. En ehtiny eile syömään kunnolla, ajattelin napata sittarin grillist ruokaa, mutt ku myöhäss menin, oli pakko ostaa kypsää kylmää lohta 9.90/kg. Puolen kilon palaa ei meinannu jaksaa syyä. Kalliimaks olis tullu hakea ateria jostai ruokapaikast.
Tämä tapahtui milloin? Halvimmillaan raa´an kasvatetun lohen kilohinta on nyt tarjouksessa n. 23 €/kg, normihinta 29 €/kg. Lohi on kallistunut viime kuukausina ihan tavattomasti. Samoin vielä pari kolme viikkoa sitten naudan sisäfile maksoi 30 €/kg, nyt 48 €/kg.
Eilen Rovaniemen sittarin palvelutiskiltä. Olin tulossa pohjosest, enkä lähtenyt enää nousemaan toista liittymää, niin nappasin jotakin syötävää autoon.
Sitä jos paluureissull nappaa kunnoll hiilarimättöö nii alkaa silmä painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla on niin köyhää lohikeittoa, että vieraat joutuvat erikseen etsimään kauhalla sieltä lohenpaloja
Jos suoraan sanotaan, niin suomalaiset ahnehtivat ne lohipalat ensimmäisenä, kun se on niin kallista. Eräässä tutussa lounaspaikassa, jossa lohesta ei pihistellä, jouduttiin yksikin kerta lähteä hakemaan lisää lohta kaupasta, kun siellä oli tällaisia lohipalojen kalastelijoita
Mutta kun se lohi ei ees oo kallista. En ehtiny eile syömään kunnolla, ajattelin napata sittarin grillist ruokaa, mutt ku myöhäss menin, oli pakko ostaa kypsää kylmää lohta 9.90/kg. Puolen kilon palaa ei meinannu jaksaa syyä. Kalliimaks olis tullu hakea ateria jostai ruokapaikast.
Tämä tapahtui milloin? Halvimmillaan raa´an kasvatetun lohen kilohinta on nyt tarjouksessa n. 23 €/kg, normihinta 29 €/kg. Lohi on kallistunut viime kuukausina ihan tavattomasti. Samoin vielä pari kolme viikkoa sitten naudan sisäfile maksoi 30 €/kg, nyt 48 €/kg.
Eilen Rovaniemen sittarin palvelutiskiltä. Olin tulossa pohjosest, enkä lähtenyt enää nousemaan toista liittymää, niin nappasin jotakin syötävää autoon.
Älä keksi omiasi. Joko palvelutiskin lohi on ollut viimeistä päivää tiskissä tai sitten on ollut kirjolohta. Sisäänostohinta norjalaisella lohella on tällä hetkellä kaupoille 30.
Norjan lohta siin luki - ei sillä mulle oo välii onk se viimist päivää tiskiss, jos syön sen heti autossa.
Teet vekkaanista ruokaa. Siinähän rohmuavat sitten.
Kyllä täällä nyt intoillaan rohmuista ja heille sanomisista, mutta pian on itkuketjuja, miten miehen sukulainen veti saavillisen lohta/teini sai juhlissa vain 13 lihapullaa ja muutenkin oli nuukat tarjoilut sillä miehen serkun nyksällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.
Ei päde. Nää ottaa toisen lautasen kalliille herkuille kun huomaavat nämä. Täytettyään ensin edullisilla varsinaisen lautasen. Saatetaan huikata jotta Mara, heitäs mulle toinen lautanen, TÄÄLLÄ ON LOHTA!
Tilanteen nähnyt. Mieheni sisaren mies.
Ja minä en ymmärrä tuota lohen hehkutusta. Se on arkistakin arkisempi ruoka suomalaisten pöydissä. Joka ikisen kaupan kalatiskit pursuaa lohta ja valmispakkauksia on joka lähtöön. Tarjouksesta saa hyvinkin edullisesti, ei aina ole pakko ostaa sitä kalleinta graavilohta. Minä en juhlissa edes tarjoisi lohta.
Nämä pula- aikaa elävät juntit.
Ei se ole rohmuamista jos ruokaa on lähtökohtaisesti liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.
Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.
No en kyllä jaksa uskoa, että joku ottaisi koko sinihomejuusto palan itselleen. Taitaa olla trolli tämä kommentti. Ja toisekseen, sinihomejuusto on niin halpaa, että ei haittaa vaikka joku yksin söisikin koko palan, koska niitä nyt raaskii ostaa useamman.
Ja tuo viinipullo sitten.......taitaa olla aikamoista porukkaa tämä miehesi veli ja hänen vaimonsa ;) Käytöstapoja ei ole vaimolla ja onko veljelläkään, kun on tuollaisen vaimon itselleen valinnut.
Rohmuaa juhlissa koko palan sinihomejuustoa ja juo koko pullon viiniä :D
Tuo viini on sinällään ymmärrettävää, jos vaimolla on alkoholiongelma ja halusi varmistaa, että juotava ei ihan heti lopu, mutta , että koko sinihomejuustopala.....
PS. onneksi otti sen sinihomeen, sehän on juustopöydän halvin juusto.
Olin kerran sellaisissakin juhlissa, jossa taisin olla ainut selväpäinen. Ruokaa oli ihan tosi paljon ja se oli hyvää. Loppuillasta juhlakalu antoi niitä ruokia kavereilleen.
Se kävi niin, että otettiin muovipussi ja kaikki mätettiin sinne sekaisin. Kaikki olivat mielissään.
En edes halunnut miettiä, miltä niistä tyypeistä tuntui availla muovipussejaan aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelaiset jo taitaa ton homman. Rohmuavat kalapuikkoja kilpaa lautasen täydeltä. Keittäjä ja ope on tylsiä jos pitävät jöötä lukumääristä. Kotoo sit soitetaa et meiän vilijooseppi ei o saanu ruokaa koulussa.... Muusia, salaattia eikä näkkäriä eikä maitoo näkyny pojan tarjottimella.
Olisko myös kotikasvatuksen paikka.
Omalle teinille olen pienestä asti paasannut juuri tuota kalapuikko -esimerkkiä käyttäen, että jos on nälkä syödään lisukkeita, salaattia ja leipää. Saarnaani kuuluu myös isoon ääneen selittää, että ei se ruoka ilmaista ole vaan veronmaksajien maksamaa.
Vuosien saarnaaminen ei kuitenkaan ole tuottanut tulosta. Sivukorvalla kuulin kerran kuinka poika selitti siskolleen syöneen koulussa 15 kalapuikkoa ARGH!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.
Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.
Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.
Et ole siis tavannut kunnon rohmua koskaan. Ei kukaan yritä normaalia syömistä rajoittaa, vaan sitä että joku ottaa juurikin esim koko kalan tai perunasalaatin omalle lautaselleen ja parhaimmillaan nappaa allergisten appeet myös.
Rohmuajia ei onneksi ole läheskään joka suvussa, mutta yksikin rohmu aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjälle, koska et voi tietää pitääkö sille rohmulle tällä kertaa varata oma kokonainen kala, oma kokonainen paisti, oma täytekakku vai kilo salaattia.
Harva varmaan nappaa koko kilon painoisen lohen lautaselleen tai 2l perunasalaatin. Täytyy olla jo aika pienet annokset tarjolla, että joku ne kokonaan vie.
Mallia yksi muikku ja 2dl perunasalaattia :D
Kyllä minä ainakin sunnuntaina siskon vauvan ristiäisissä söin niin paljon kuin jaksoin. Neljä isoa annosta ruokaa söin ja vaikka minulle sanottiin, että kaikille ei riitä ruokaa kun minä söin niin paljon, niin minä huusin, että haluan syödä ja että nälkä on minulla kova, karjuin, revin siskoa hiuksista ja söin tarpeeksi, vaikka kaikille ei riittänytkään ruokaa ja kahvilla söin viisi isoa palaa kakkua, monta palaa pullaa ja keksejäkin niin paljon kuin jaksoin, vaikka niitä ei riitänyt tarpeeksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.
Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.
Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.
Et ole siis tavannut kunnon rohmua koskaan. Ei kukaan yritä normaalia syömistä rajoittaa, vaan sitä että joku ottaa juurikin esim koko kalan tai perunasalaatin omalle lautaselleen ja parhaimmillaan nappaa allergisten appeet myös.
Rohmuajia ei onneksi ole läheskään joka suvussa, mutta yksikin rohmu aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjälle, koska et voi tietää pitääkö sille rohmulle tällä kertaa varata oma kokonainen kala, oma kokonainen paisti, oma täytekakku vai kilo salaattia.
Harva varmaan nappaa koko kilon painoisen lohen lautaselleen tai 2l perunasalaatin. Täytyy olla jo aika pienet annokset tarjolla, että joku ne kokonaan vie.
Mallia yksi muikku ja 2dl perunasalaattia :D
HYVIN HARVA, mutta silti joukkoon mahtuu aina se yksi tai kaksi idi oottia. Ihan oikeasti, ole hyvilläsi, kun et ole tuollaisiin törmännyt. Ja valitettavasti heidän käyttäytymisensä pahenee sitä mukaa kuin ikää tulee :-(
Aseistetut vartijat paikalle. Rohmulle vähän Tazeria Fazerin sijaan.
Loppuu rohmuaminen.
Hankit ruokaa sopivan määrän niin ei lopu kesken. Jotkut ihmiset ovat katsos yli 160 cm pitkiä, harrastavat liikuntaa tai muuten vain kuluttavat vähän enemmän, joten jos kaikki vieraasie eivät ole keski-ikäisiä naisia laihdutuskuurilla niin ostat enemmän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja että nämä itsekeskeiset ja ahneet rohmut raivostuttaa ihan täältä lukien. Enkä tajua näitä vastaajia että Tee tarpeeksi tarjoilua. Oletteko itse röyhkeitä lokkeja, jotka noin vastaatte?? Testasin 8-vuotiaan tyttäreni ajatuksia tästä aiheesta. Oli aivan pöyristynyt että joku aikuinen voisi ottaa vaikka puolet koko kakusta. "Eihän kaikille sit riittäisi sitä kakkua pelastakaan!!!" En usko että olen ikinä edes ääneen sanonut lapsille että kaikkea ei sovi rohmuta omalle lautaselle pöydästä. Jotenkin aivan itsestäänselvä asia paitsi mallioppimisen kautta myös sisäsyntyisesti.
Jos yksi henkilö pystyy ylipäänsä syömään puolet 20 hengelle varatusta kakusta, niin kyllä se kakku on silloin aivan liian pieni. Ei KUKAAN pysty syömään kymmenien vieraiden edestä, jos sitä ruokaa on oikeasti varattu reilusti kaikille.
Ei siinä, huomaavainen vieras voi itse katsoa tarjottavien määrän ja tajuta, että tässä on nyt sentin viipale kakkua per lärvi ja Mäkkärin kautta kotiin. Mutta jos itse näkisin ihan alimitoitetut tarjoilut pöydässä, niin eka ajatus on että toinen satsi on varmaan jääkaapissa odottamassa, ei se että tässä on nyt varattu 8 hengen kakku koko suvulle.
Heh, kun muutin yhteen puolisoni kanssa, tein makaronilaatikon samalla tavalla samanlaiseen vuokaan kuin äitini. Siitä söi meillä nelihenkinen perhe silloin. Puolisoni söi koko laatikon kerralla, yksin. Sellainen 60 kiloinen parikymppinen hintelä nuori mies veti 5dl (kuivamitta) makaronia, 400g jauhelihaa, paketin koskenlaskijaa, ja reilun litran munamaitoa tuosta noin vaan kitusiin. Eikä ollut edes eritysen ähkyssä sen jälkeen. Siskoni ex-mies söi helposti 4-5 täyttä lautasellista ruokaa, enkä puhu mistään keitosta. Ja sen jälkeen kakut ja pullat päälle. Toiset vaan on pohjattomia kaivoja. Silloin vaaditaan niitä käytöstapoja, jos kylläisyyden tunnetta ei tule.
Hah, samat rohmuajat ottavat kaupan salaattibuffassa vain lohta ja juustoja ja peittävät sen isolla salaatinlehdellä.
Onneksi ei ole kokemusta moisesta. Ei suvussa, eikä tuttavissa. Ei ole muuta neuvoa kuin että tarpeeksi tarjottavaa juhliin. Vaikka keskustelusta päätellen mikään määrä ei riitä jos näitä rohmuja on lähipiirissä.