Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja ositus. Sen voi siis itse päättää miten omaisuus jaetaan?

Avioero
05.07.2023 |

Talo ja laina ovat miehen nimissä, mutta avioehtoa meillä ei ole. Talosta kuitenkin otettu sellainen laina, että siihen yhdistettiin remonttilaina. Lainaa on nyt maksettu vasta se remontin osuus eli eipä tässä ole mitään jakamista kun talosta velkaa sen arvon verran. Eikä talosta välttämättä edes saisi sen vertaa kuin sen arvo on kiinteistövälittäjän mukaan. Muuttotappiokunta ja vanha talo niin hinta jäisi varmaan alle.

Tämän lisäksi molemmilla useamman vuoden vanhat auto, mun 10 vuotta vanhempi kuin miehen. Mitään muuta erikoista omaisuutta ei ole. Huonekalut osa niin, että kumpikin ottaa sen mitä tuonut. Osa on mun vanhempien meille tuparilahjaksi ostamia, niin mies sanoi, että mä saan ne.

Eli jos me sovussa itse päätetään miten ositus tehdään, kirjataan se paperille niin eikö se ole sillä selvä? Ei mitään puolet kuuluu mulle ajatusta siis. Ja miten voisikaan olla kun velkainen talo.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Yhdessä voitte sopia mitä haluatte.

Vierailija
2/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystytte sovussa ja itsenäisesti jakamaan ei ole pakko olla 50/50 jos tarvitsette toisen tahon jakamaan ja päättämään on 50/50 ja osassa tapauksissa myös lainat menee 50/50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, jos miehesi nimissä on laina ja talo, et saa niistä mitään, jos ei ole osoittaa että olet myös jotain niistä maksanut.

Ja myös avioliitossa irtain omaisuus on sen joka sen on maksanut.

Vierailija
4/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystytte sovussa ja itsenäisesti jakamaan ei ole pakko olla 50/50 jos tarvitsette toisen tahon jakamaan ja päättämään on 50/50 ja osassa tapauksissa myös lainat menee 50/50

Kyllä pystytään sovussa jakamaan. Ja kun mitä jakamista on talossa mistä velkaa sen arvon verran.

Vierailija
5/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, jos miehesi nimissä on laina ja talo, et saa niistä mitään, jos ei ole osoittaa että olet myös jotain niistä maksanut.

Ja myös avioliitossa irtain omaisuus on sen joka sen on maksanut.

Niin? Kun lainasta on maksettu vasta remontin osuus. En ole tässä ilmaiseksi asunut vaan joka kuukausi olen laittanut yhteiselle tilille rahaa tietyn summan. Tililtä sitten maksettu laina ja muut asumisen kulut. Talosta kuitenkin vielä velkaa talon arvon verran, niin mitä jakamista siinä on. 

Et sitten ilmeisesti osannut lukea, että ihan sovussa tässä ollaan kaikkea jakamassa.

Vierailija
6/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositus kannattaa tehdä heti avioeron yhteydessä. Voi sen tietenkin jättää tekemättä, mutta se sitten tulee eteen tehtäväksi, kun jompikumpi kuolee. Siinä vaiheessa voi olla aikaa kulunut jo paljonkin ja jos ositusta ei ole tehty, niin kenellä tahansa kuolinpesän osakkaalla on oikeus tulla siihen väliin ja esittää mielipiteitään perunkirjoitukseen. Ja ositus koskee vain avioliiton aikaista omaisuutta, mutta jos aikaa kuluu, niin on aina vaan haastavampaa selvittää, että mikä kuuluu ja mikä ei. 

Vierailija
7/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yhdessä voitte sopia mitä haluatte.

Okei. Ajateltiin, että saa ihan lakimies tehdä paperin, niin tulee sitten kaikki oikein. Pyysin Minilexistä tarjouspyynnön asiasta.

Vierailija
8/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin lukea kyllä, täällä vaan heitetään jo 50/50 ositusta mitä teidän kohdalla ei ole.

Tottakai olet maksanut, jokaisen kuuluukin maksaa oma asuminen.

Hyvä juttu että sovussa eroatte.

Vierailija
9/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ositus kannattaa tehdä heti avioeron yhteydessä. Voi sen tietenkin jättää tekemättä, mutta se sitten tulee eteen tehtäväksi, kun jompikumpi kuolee. Siinä vaiheessa voi olla aikaa kulunut jo paljonkin ja jos ositusta ei ole tehty, niin kenellä tahansa kuolinpesän osakkaalla on oikeus tulla siihen väliin ja esittää mielipiteitään perunkirjoitukseen. Ja ositus koskee vain avioliiton aikaista omaisuutta, mutta jos aikaa kuluu, niin on aina vaan haastavampaa selvittää, että mikä kuuluu ja mikä ei. 

No totta kai me se tehdään mahdollisimman pian! Miksi ihmeessä se jätettäisiin tekemättä?? Senhän voi tehdä heti kun avioerohakemus on vireillä.

Vierailija
10/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuhlata rahaa? Riittää kun teette itse, ei se sen kummoinen paperi ole, vai mitä pelkäät ?

Vierailija
11/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytätte lakimiestä jaossa niin hän tietää myös mahdolliset veroseuraamukset paremmin kuin me maallikot.

Vierailija
12/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ottaa lainan jos talon arvo on yhtä kuin laina niin se mitä mies saa on nolla

Ja autoa kumpikin pitää

Ja irtaimiston arvo on nolla käytännössä

Eli sen kun pitää molemmat mitä päätätte. Kirjatkaa ositus tehdyksi

Vierailija
13/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä pystyy sopimaan.

Mutta:

Se sopimus pitää olla paperilla kummallakin osapuolella, ja niin että kaikki muotoseikat (esim allekirjoituksien todistajat) löytyy, sekä laadittu siten että paperin  laillisuus ja pätevyys on kiistaton.

Mitään, mikä ei ole paperille virallisesti kirjattu, ei ole olemassa näissä asioissa.

"Joojoo, mutta me niinku sovittiin keskenään silloin aikanaan, muttei me mitään papereita väsätty"

Joo ei. Ei merkitse mitään, ositusta ei ole olemassa siinä tapauksessa.

Vierailija
14/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlata rahaa? Riittää kun teette itse, ei se sen kummoinen paperi ole, vai mitä pelkäät ?

No millainen paperi se pitää olla? Todistajia pitää olla kaksi eikä ne saa olla esim. omat vanhemmat tai lapset. Pitääkö se paperi ilmoittaa johonkin, että on virallinen? Vai riittääkö, että kummallakin on kyseinen paperi olemassa?

Vierailija
15/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voitte tehdä sopimusosituksen, kuten useimmat erotessaan tekevätkin, oli avioehtoa tai ei. Siitä laaditaan ositussopimus. Myös ennen eroa voi tehdä osituksen esisopimuksen, joka tulee sovellettavaksi eron tapahtuessa.

Vierailija
16/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, voitte tehdä sopimusosituksen, kuten useimmat erotessaan tekevätkin, oli avioehtoa tai ei. Siitä laaditaan ositussopimus. Myös ennen eroa voi tehdä osituksen esisopimuksen, joka tulee sovellettavaksi eron tapahtuessa.

Osituksen esisopimus kannattaa tehdä jo naimisiin mentäessä. Silloin sovitaan yleisperiaatteet kuten vaikkapa talo lainoineen sulle ja mökki sekä uusin auto mulle. Ei tule sitten eron koittaessa riitoja kun kaikki on paperilla. Esim pitkässä liitossa omaisuuksien arvot ja velan määrät voivat muuttua niin että ahneus sotkee sopuisan eron.

Vierailija
17/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytätte lakimiestä jaossa niin hän tietää myös mahdolliset veroseuraamukset paremmin kuin me maallikot.

Tuossa tapauksessa ei ole mitään veroseuraamuksia tulossa (kuten ei yleensäkään avioeron osituksessa). Periaatteessa kumpikin omistaa oman omaisuutensa eli auton, ja miehelle jää sekä talo että talovelka, eli käytännössä ei ole varallisuutta enempää kuin velkaa.

Vierailija
19/47 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikoinaan ihmisikä sitten kun minä hain avioeroa, piti täyttää ties mitkä lomakkeet siihen hakulomakkeen oheen siitä, onko lapsia tai omaisuutta tai velkoja jne. ja miten ne on ositettu. Sen paperin myötä vasta tuomari löi nuijan pöytään ja tuomitsi meidän avioeroon.

Vierailija
20/47 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin aikoinaan ihmisikä sitten kun minä hain avioeroa, piti täyttää ties mitkä lomakkeet siihen hakulomakkeen oheen siitä, onko lapsia tai omaisuutta tai velkoja jne. ja miten ne on ositettu. Sen paperin myötä vasta tuomari löi nuijan pöytään ja tuomitsi meidän avioeroon.

Nykyään osituksen voi tehdä heti kun avioero on vireillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi