Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Hanki sellaisia tarjottavia, joita voi ostaa reilusti ja pakastaa, jos jää yli. Osa tarjolle ja jääkaappiin loput, täytät kulhoja sitä mukaa, kun tyhjenevät.
Kun on noutopöytä, rohmuajia on aina joukossa. Ohjeita on jo annettu täällä. Kaikkea ei yhtä aikaa pöytään, vaan pöytää täydennetään tarvittaessa. Hyvä jos on yksi henkilö, joka voi asiasta huolehtia, isännän tai emännän parempi keskittyä vieraisiin. Minusta täytekakku on muinaisjäänne, nykyaikana jätetään jo poiskin. Sen sijaan vaikka valmiiksi viipaloitua kääretorttua. Jos alkoholijuomia, esim. viiniä saa vieraat itse vapaasti ottaa, sitä kyllä meneekin. Jokaiselle halukkaalle yksi lasillinen ja vain pyydettäessä lisää.
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aikaa sitten tullut tavaksi ottaa juhliin omat eväät eli sitä tarjollaolevaa ruokaa sen verran, että saadaan lautanen käyttöön ja sitten omista eväistä se varsinainen ateria, joka kunnolla lämmitettynä ja pakattuna säilyy hyvin juhliin asti. Lapsille lihapullia ja muusia, meille aikuisille riittää usein kylmäsäilytettävä annos eli lohta, hyvää tillikastiketta ja itsetehty ruokaisa perunasalaatti. Ei tule sellaista oloa, että kutsujat tekevät takiamme konkurssin, kun syömme liikaa jotain ruokaa.
Minä ajaisin teidät luudan kanssa pois juhlista. Enkä hevin suutu. Jos kutsun vieraita, en varaa tarjolle niin kalliita ruokia, että vieraat joutuvat lähtemään nälkäisenä kotiin. Kylmäsavuporolla ei kukaan vatsaansa juhlissamme täytä, mutta kaikkea mitä on tarjolla saa syödä kyllikseen ilman emännän mulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi järjestä juhlija,jos riitävästi ei ole rahaa varata tarjoiltavaa ? Siitähän se kerto sinusta. Kun lasket muiden syömisen.
Siltikään ei ole kohteliasta rohmia sapuskoista just ne makupalat ja jättää muu toisille. Keitto syödään annoksina kaikkineen eikä kaiveta itselle kaikkea kalaa. Niin että kaikki eivät saa edes yhtäkertaa ruokaa kokonaisena. Noloa juoksuttaa emäntää lisäämäänkään ainesta valmiiseen ruokaan.
Ei se auta kuin säännöstellä hyvän esillä oloa, eli alkuun vaikka neljäsosa tarjolle ja pöytää täydennetään kun edelliset menneet. Yhden annoksen voi vaikka säästää ja käydä ei-ahneille tarjoamassa erikseen, jos näyttää siltä, että eivät saaneet pöydästä tarpeeksi.
Tuo lohiasia on varmasti tuttua meille kaikille. Jokainen varmasti tuntee sellaisen henkilön, joka ei ymmärrä, että esim. kalakeittoon kuuluu kala, perunat ja liemi. Näkeehän sen jo työpaikkaruokalassa, että moni ottaa keittoa niin, että yrittää välttää kaikin keinoin ottamasta lientä. Viimeisille ruokailijoille on jäljellä vain lientä, eikä uutta keittoa tuoda, kun astiat ovat vielä puolillaan. Itse en keksi mitään muuta tuohon keittoon kuin että joku annostelee sen valmiiksi lautasille. Jokin fetasalaatti on sitten hankalampi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.
Asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytön kastejuhlissa oli pappi, joka otti sacherkakusta 1/4. Lisäksi otti vaimonsa mukaan ilmoittamatta. Ärsytti. Vaikea oli mitään sanoa kun oli ennestään tuntematon ihminen.
Kuulostaa ihan yhdeltä papilta, jonka tiedän. Syö ja juo mielellään aina toisten laskuun. Ja vaimonsa myös kirkollinen.
Mun siskolla on 4 poikaa, kaikki syö paljon
Mun ystävä, joka on kaupassa töissä, antoi tämän neuvon : halpaa herkkuja, joista tykkää.
Mä laitan sivupöytään limppaa, poikien suosikkeja, hedelmiä näöksi ja poikien lempparisipsejä.
Jokaisella on oma suosikki, niitä on jokaista 1 kulhollinen ja muutama muu. Kyllä. 6 kulhollista sipsejä.
Pojat, kun tulee, menevät suoraan kulhoille, istuvat sohvalla ja syövät. Sisko ei tykkää, mutta ymmärtää syyn.
Saa kopioida
Meidän suvussa kaikki on ihan hirveitä rohmuja. Se ei haittaa, koska jokainen juhlien järjestäjä tietää kertoa pitopalveluun ilmoittamansa syöjämärään kahdella. Kukin sitten valitsee sellaiset ruoat, mitä on varaa tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Kakkurohmuajat ärsyttää. Leikkaavat kakusta kahvila-annoksen kokoisen siivun, kun pitopalvelun mitoitus on viidesosa siitä.
Rohmuaminen on ajattelematonta ja huono juttu, mutta sekin on sanottava, että pitopalvelun mitoitus on liian pieni. Juhlissa kuitenkin on tarkoitus nauttia tarjottavista eikä vain saada vähän suuta makeaksi.
Tuo jonkun ehdottama kakun paloittelu valmiiksi lautasille oli hyvä idea (kunhan palaset ovat kunnollisen kokoisia; ja niitähän voi leikata eri kokoisia, koska jotkut haluavat vain pienen palan). Siinä poistuu vierailta myös jännitys, saako kakkupalan leikattua siististi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ohjeista jo kutsussa, että käykää kaikki etukäteen syömässä hyvin!
Meillä varataan juhlatarjoilussa niin paljon ylimääräistä, että tuollainen rohmuaminen ei haittaa. Eli ensin tilataan pitopalvelulta ruokaa 55 hengelle (kun odottaa, että paikalla on 50 hlö) ja sitten erikseen lohta, fetajuustoa, lihapullia jne. sen verran, että eivät varmasti lopu kesken. Kakkua varaan 50 hengelle aina 100 hengen annoksen. Jos juhlissa lähdetään siitä, että ruoka on tärkeä asia, niin sitten sitä on kaikille ja paljon.
Samoin teen minä, kuten emäntäkoulun käynyt hämäläinen mummuni opetti. Ei pidä kutsua niin montaa vierasta, että täytyy kakkupalat mitata mikrometrillä ja laskea pikkuleivät.
Juhlat on oikeasti aika tylsiä. Jos siellä ei sitten edes ole runsaasti hyvää ruokaa, miksi edes mennä paikalle? Varsinkin kun yleensä vielä odotetaan jotain lahjaa vieraalta.
Muutenkin nuo ap:n tarjoilut kuulostaa jotenkin aneemisilta. Itse ainakin olen tottunut hämäläiseen pitopöytään, missä on AINA kylmät kalat, laatikoita ja rosollia kesät talvet, lämmintä liharuokaa ja sitten jotain salaatteja ja ehkä uunijuureksia, jos tiedetään että joku ei syö laatikoita (=minä).
Kahvin kanssa täytekakku, kuivakakkua vähintään yhtä lajia ja paria lajia pikkuleipiä. Kun olin lapsi, oli aina iso pullakranssi minkä keskellä pikkuleivät oli, niitä ei näy enää. Pullaa saattaa kyllä muuten olla.
Jos on pelkät kahvikutsut, pitää olla vähintään kahta lajia valmista voileipää, toinen tummalle leivälle tehty kala-muna-leipä ja toinen joku vaaleampi, esim. paisti- tai kinkku. Pasteijoita mielellään myös. Voileipäkakut ovat kamalia, niillä vaan halutaan luistaa voileipien tekemisen vaivasta, vaikka jälkimmäiset ovat paljon parempia ja esteettisempiä. Ja sitten tavanomaiset makeat herkut.
Ihmiset saattaa oikeasti tulla juhliin matkan takaa ja olla oikeasti nälkäisiä. Vai pitäisikö käydä aina etukäteen juhlatamineissa hesellä, ettei juhlien järjestäjän lompakko vaan laihdu liikaa?
Miksi te edes järjestätte juhlia, jos ette tahdo että ne ovat vieraille hyvät?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.
Kasviksia ja kukkakaalia lohikeittoon mukaan perunan ja lohen kanssa. Antaa makua ja jatkaa annosta.
Alkupalat ensin, jossa jo saa mahaansa täytettä. Pelkkä lohikeitto on aika kevyt juhlaruoka.
Jotain muutakin täytekakun rinnalle, makean eri muotoja keksejä ym.
Jos koittaa kovin sutjakasti ja näppärästi päästä vähällä vaivalla, saa palkakseen rohmuajien toimet. Kylässä monelle maistuu ruoka, erilaista kuin kotona.
pyydät ihmisiä hakemaan ruoat pöytä kerrallaan (vetoat vaikka edelleen riehuvaan koronavirukseen) ja tietenkin olet sitten pöytäjärjestyksessä laittanut rohmuajat siihen viimeiseen pöytään, joten he pääsevät ruokatarjoilujen eteen viimeisenä.
Tai sitten kehotat allergisia ja yliherkkiä menemään ensin ottamaan ruokansa
on myös vaihtoehtona että ruoka tarjoillaan eikä kukaan saa ottaa itse.
Mummu kertoi, et syötti lapset jo kotona ennen kylään menoa!
Jos niille allergikoille oma pöytä, johon muilla ei ole asiaa. Sitten voi muille pilkkoa kaiken pieneksi salaattiin ja keittoon.
Mun exä oli tuollainen rohmu. Kyllä hävetti välillä, kun veti puoli täytekakkua jossain juhlissa. Aina en ehtinyt vahtimaan. Kotona sai juhlissa ottaa viimeisenä, että vieraillekin jäi jotain.