Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Ei mitään kallista tarjolle, niinkuin lohi. Tai sitten valmiit annokset.
Oletteko lukeneet ketjua "Oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa"? Jotkut ihmiset tarvitsevat aivan käsittämättömiä määriä ruokaa. Oli vaikeaa uskoa todeksi miten paljon ja usein osa ihmisistä syö.
Ohjeista jo kutsussa, että käykää kaikki etukäteen syömässä hyvin!
Meillä varataan juhlatarjoilussa niin paljon ylimääräistä, että tuollainen rohmuaminen ei haittaa. Eli ensin tilataan pitopalvelulta ruokaa 55 hengelle (kun odottaa, että paikalla on 50 hlö) ja sitten erikseen lohta, fetajuustoa, lihapullia jne. sen verran, että eivät varmasti lopu kesken. Kakkua varaan 50 hengelle aina 100 hengen annoksen. Jos juhlissa lähdetään siitä, että ruoka on tärkeä asia, niin sitten sitä on kaikille ja paljon.
Ei pitäisi järjestä juhlija,jos riitävästi ei ole rahaa varata tarjoiltavaa ? Siitähän se kerto sinusta. Kun lasket muiden syömisen.
onneks omas suvus ei oo rohmuja.opetettu ottaan kohtuullinen annos.julkisis puhveteis nähnyt näitä rohmumiehiä jotka ottaa esim.yks lautanen täyteen lihaa ja sit toiseen perunat ja muut.eivätkä pysty edes syömään rohmu annostansa.jotain sairasta tos ahneudessa.
Ei tähän ongelmaan varmaan mitään hyvää ratkaisua ole. Perinteisessä tarjoilumallissa on se huono puoli, että tarjottavia saattaa kulua paljon, tai että kaikki tarjottavat eivät ole yhtä suosittuja. Säännöstellympi tarjoilumalli taas ei ehkä vaikuta yhtä avokätiseltä tai luottamusta osoittavalta. Ei varmaankaan ole mitenkään mahdollista saada perinteisen mallin "hyötyjä" jälkimmäisen mallin hinnalla, koska nimenomaan ennalta määrittelemätön kulutuksen määrä kuvaa ensimmäistä mallia. On aika vaikea kuvitella, miten olisi mahdollisuus antaa ihmisten vapaasti ottaa parhaaksi katsomansa määrä, mutta kuitenkin rajoittaa sitä, minkä määrän he voivat ottaa.
Salaatit voi rakentaa siten, että ne kalliimmat aineet ovat pieninä paloina tasaisesti siellä seassa. Lohikeitossakin lohipalojen kokoa voi pienentää. Jos on erikseen otettavia tarjottavia, niin voisiko niistä kalliimmista jutuista tehdä sellaiset valmiit annoslautaset, joita olisi tarjoilija antamassa yhden jokaiselle vieraalle?
Siskollani on ihme tapa juhlissa varsinkin jälkiruoan suhteen ottaa iso annos kakkua ja keksejä, ja sitten hän ei edes jaksa syödä kaikkea! Oikein näen silmissäni sen huokauksen ja katseen, kun tiedän että hän itse tajuaa ottaneensa liikaa ja vatsa on ihan täynnä jo.
Vierailija kirjoitti:
Pöytiin tarjoillaan valmiit annokset lautasella jokaiselle vieraalle. Jokainen saa silloin yhtä paljon.
Mä olen myös nähnyt näitä rohmuajia. Eräs 2-lapsinen perhe (lapset teinejä) tuli sukujuhliin ja heidän äiti sanoi kovaan ääneen miehelleen ja teineille: nyt syökää sitten vatsat kunnolla täyteen, tällaisia ruokia ette saa kotona.
Meidän suvussa samanlainen uusperhe. Lapsia 7 kpl, joista suurin osa teinejä. Aina kun tulevat juhliin, vanhemmat käskyttävät lapsia rohmuamaan lisää ruokaa tyylillä "Nyt haette lisää ja syötte vatsat täyteen, kotona illalla ei syödä sitten enää mitään, hopi hopi hakemaan, mennään vaikka yhdessä. Nam nam kun on hyvää lohikakkua, ottakaa ihmeessä lisää!". Halvalla pääsevät syömään hyvin, kun yleensä tämä perhe vieläpä antaa lahjaksi 40 € riippumatta siitä, onko kyseessä häät, yo-juhlat tai rippijuhlat. Olen säälinyt sukuni juhlien järjestäjiä, kun pelkästään jo tuon perheen takia pitää varata iso kasa ruokaa, ellei annostele etukäteen.
Tyttäreni yo-juhlat tulevat olemaan joulukuussa. Juhlat tullaan järjestämään ravintolassa, joten ruuat ja juomat tarjoillaan valmiina annoksina pöytiin. Uskon, että tämä tulee loppujen lopuksi halvemmaksi kuin se, että tekee kaiken varmuuden vuoksi tuplana vierasmäärään nähden. Nolointa olisi, että ruoka loppuisi kesken.
Meillä miehen puolella on yksi perhe, joka tulee aina nälkäisenä. He ovat myös ensimmäisenä ottamassa, vaikka vieraana olisi 90 vuotiaitakin. Heidän mielestään asia on hauska vitsi ja he nauravat, että "me emme kursaile, vaan tulemme varmasti heti kun kutsutaan!".
Koska tyypit ovat miehen puolelta, niin mies sai luvan sanoa heille ennen tuloa tosiasiat, eli joko syövät kotona, tulevat mäkkärin kautta tai ovat viimeisenä ottamassa ja sittenkin huomioivat muut. Asia oli mennyt ainakin edellisellä kerralla jakeluun, mies saa nyt muistuttaa taas ennen. Jos suuttuvat, niin voi voi, olkoon tulematta sitten ja marmattakoon keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi järjestä juhlija,jos riitävästi ei ole rahaa varata tarjoiltavaa ? Siitähän se kerto sinusta. Kun lasket muiden syömisen.
Meillä on tapana päättää budjetti ja sitten vasta miettiä tarjottavat. Vieraita on isojen sukujen vuoksi paljon ja joukkoon mahtuu syömäreitäkin. Ja itsestänikin yksi osa juhlista on herkuttelua. Kun tarjottavat valmistetaan perhepiirissä, hinta pysyy kohtuullisena.
Meillä on aikaa sitten tullut tavaksi ottaa juhliin omat eväät eli sitä tarjollaolevaa ruokaa sen verran, että saadaan lautanen käyttöön ja sitten omista eväistä se varsinainen ateria, joka kunnolla lämmitettynä ja pakattuna säilyy hyvin juhliin asti. Lapsille lihapullia ja muusia, meille aikuisille riittää usein kylmäsäilytettävä annos eli lohta, hyvää tillikastiketta ja itsetehty ruokaisa perunasalaatti. Ei tule sellaista oloa, että kutsujat tekevät takiamme konkurssin, kun syömme liikaa jotain ruokaa.
Palkkaat jonkun kahvipöydän taakse annostelemaan.
Meidän tytön kastejuhlissa oli pappi, joka otti sacherkakusta 1/4. Lisäksi otti vaimonsa mukaan ilmoittamatta. Ärsytti. Vaikea oli mitään sanoa kun oli ennestään tuntematon ihminen.
Pelkästään oluttuopitkin pitkälti pois kun sitten viinatkin uhkaa loppua sitten kesken joidenkin tavoilla?
Kutsuisin rohmuajat eri ajalla kuin muut. Voisivat sitten keskenään ihmetellä, kuka söi muidenkin ruuat.
Mulle riittää yksi kerta mitä tahansa sikailua ja sitten loppuu kutsut. Ja jos kysyvät niin kerron syyn. Ei ole minun häpeäni.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut äijät on sellaisia itsekkäitä rohmuajia. Sen huomaa ihan töissäkin, kun on jotain hyvää tarjolla. Joku tuo synttärinameja, niin nää juntit kahmii ison kourallisen välittämättä jääkö muille.
Yksi ahne ryhmä on ylipainoiset lapset joille ei ole kotona asetettu rajoja herkuttelun suhteen.
Ap, jos mahdollista, niin jätä kutsumatta sellaiset henkilöt/perheet jotka ovat ahneita. Tai sitten porrastat kutsut niin, että nämä moukat tulevat myöhempänä ajankohtana, ja järkevät, normaalit käytöstavat hallitsevat vieraat tulevat aikaisemmassa erässä.
Joku käski varata enemmän syötäviä. No tuo konsti ei toimi ahneiden suhteen. Ja tulee juhlien järjestäjälle turhan kalliiksi.
Isot sipsikulhot romujen pöytään, eivät maksa paljon, ahmivat niitä todennäköisesti mielellään. Jää muuta enemmän sitten muille.
Ehkä oon huonotapainen, mutta jos mun suvussa olisi käyöstavattomia niin varmasti vaihtaisin vieressä ja huomauttaisin jos meinasivat rohmuta kaiken. Jos eivät itse tajua ja osaa ottaa kohtuudella, niin paapotaan sitten vieressä.
Mua ärsyttää lapset, jotka haluaa ihan kaikkea, maistavat pienen haukun ja sitten taas äiti hakee toista sorttia. Lopulta pöydässä on rääpittynä monta lautasellista syömättömiä herkkuja