Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
321/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa päinvastoin, aina ilmoitetaan että ruokaa on paljon lisää jääkaapissa odottelemassa ja ei lopu, joten kaikki vaan syömään ja ottaa saa reilusti, meillä on ihan parhaat juhlat aina!

Vierailija
322/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää lapset, jotka haluaa ihan kaikkea, maistavat pienen haukun ja sitten taas äiti hakee toista sorttia. Lopulta pöydässä on rääpittynä monta lautasellista syömättömiä herkkuja

Niinpä! Inhoan ruoan tuhlausta joten kun mun vajaa kolmevuotias haluaa maistella, otan vain sen verran että saan itse syötyä loput sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla pihi savulohen tarjoilussa ,kannattaa se laittaa voileipäkakku tai lohikiusaukseen. Yleensä näitä otetaan se selkeä pala ja siinä on lohta sen verran kuin on.

Vierailija
324/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä tullut mieleen kytätä vieraiden syömisiä. Tarjoilut lasketaan sen mukaan, mitä on varaa tarjota niin paljon että riittää kaikille oman maun mukaan. Ja tietysti niitä herkkuja menee enemmän ja tylsiä lisukkeita vähemmän. Jos kaikkea varaa saman verran, niin piirakka ja kakku loppuu kesken ja salaattia perunoita ja leipää jää yli, yllätys.

Ja mitä varten juhliin pitää ylipäänsä varata "hyviä" ja "huonoja" ruokia? Minun mielestäni juhlaruuan on tarkoitus olla herkkua, eikä mitään vatsani täyttämistä jollain kaurapuurotasoisella mauttomalla mössöllä. Kotona voi jokainen syödä tonnikalaa ja nuudelia jos haluaa, ei sitä juhliin tulla syömään.

Vierailija
325/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suvussa päinvastoin, aina ilmoitetaan että ruokaa on paljon lisää jääkaapissa odottelemassa ja ei lopu, joten kaikki vaan syömään ja ottaa saa reilusti, meillä on ihan parhaat juhlat aina!

Samoin. Mistäpäin suomea sukusi on?

Vierailija
326/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Meilläkin suorastaan tyrkytetään lisää vaikka olisi jo kolmas pala kakkua syöty.

Vierailija
327/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.

100 pistettä. Juuri näin toimitaan meillä ammattilaisten puolella cateringissä.

Vierailija
328/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa toisten syödä. Pyytää vähemmän jengiä tai tekee halvemmalla setit. Eihän kukaa alaa stalkkailee mitää rohmuajia et nyt hei se tulee äkkii lohilautanen ja feta piiloo..😆

Vierailija
329/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Mistäpäin suomea sukusi on?

Olemme Hämeestä.

Itse jos teen voileipäkakkuja ja täytekakkuja esim. 20 vieraalle, niin teen yleensä 30-40 hengen annoksen. Kaikki saavat leikata reilut palat ja lisää saa ottaa. Ehkä riittää jopa seuraavaan päivään ja saa vielä itse silloinkin herkutella. Pidän myös siitä, että leipomukseni näyttävät maistuvan vieraille.

Vierailija
330/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo omassa suvussa on enenmän tuota kursailua..ei kehdata ottaa lisää😅Eikä paljon. Mutta tekisin niin, että riittää, lohtakin voi lisätä keittoon pienissä erissä, sama fetan kanssa. Toisaalta miettisin mitkä on semmoisia ruokia mitkä oikeesti riittää eikä tarvii stressata..

Vierailija
331/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri päivä pari sitten kertoi, että ovat menossa kahden lapsen kanssa lakkiaisjuhliin. Nauresjeli, että siellä sitten syödään ja nautitaan niin, että pitää paastota pari päivää.

Tällaisia ihmisiä oikeasti on. Heillä ei ole mitään käsitystä etikettiasioista, eikä esimerkiksi siitä, mitä vaikkapa nyt lakkiaisissa on sopivaa syödä ja viettää aikaa.

Vierailija
332/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tarpeeksi tarjottavaa.

50 hengen juhlat joissa 10 äijää syö kuin hevonen painottaen kalliimpiin ruokiin. Pitäisi ostaa aivan järjettömät määrät esim. täytekakkuja kun jotkut vetää näitä nälkäänsä.

Tuo laputussysteemi, mitä joku ehdotti. Mietihän vielä kerran, ei oikein sovi juhlapöytään. Edes laitoskeittiöllä kouluissa ei lue että ota vain 100 g lohta, saati sitten juhlissa.

Palkkaa lämpimän ruuan annostelija ja ohjeista hänet, niin kukaan ei sotke edes vaatteitaan.

Vierailija
333/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin aikanani moiseen sukulaismieheen. Olin lapsena jo seurannut vierestä, kun äiti, mummi ja tädit yms. tuskailivat sen ukon kanssa, että miten se saadaan syömään maltillisesti. Ruokiahan oli reilusti aina. Nyyttärityyppisiin juttuihin tuo äijän käppyrä ei koskaan osallistunut. Tulivat perheenä kuitenkin.

esim jos oli noutopöytä, niin se vei tuolin siihen viereen ja alkoi mättämään suuhunsa tavaraa. Perheessä neljä lasta, jotka olivat vaihtelevasti isänsä tavoilla ja toisaalta ei.

Aina tulivat juhliin myös tyhjin vatsoin. Edes aamupalaa eivät muksut saaneet juhlapäivinä. Vaimo ei syö juhlissa mitään, kun sillä on aina kaikkea. Lähinnä siis anoreksia, mutta siitähän ei tietenkään ääneen puhuta.

Meillä sitten oli ollut parit juhlat, niin yksinkertaisesti mulla meni kuppi nurin siinä vaiheessa, kun äijä taas alkoi kantamaan tuolia noutopöydän ääreen. Siinä vaiheessa hihkaisin, että tuolit PYSYY tällä puolella. Niillä ei varaa kukaan paikkaansa pöydän äärestä, vaan kukin ottaa omalla vuorollaan soveliaan verran syötävää, että kaikille jää. Santsikierroksella toki voi käydä, kun kaikki ovat käyneet kerran ottamassa.

Nolasin tyypin. Myöhemmin sain haukkuja lähinnä hänen vaimoltaan, ettei mies raasu kehtaa nyt käydä missään suvun juhlissa, kun ei enää nolattavaksi mene. Ehkä se on parempi, että pysyykin kotona, kun ei käytöstapoja tunne. Muut sukulaiset sanoivat olleen mun puolella, mutta enhän mä tässä tämmöistä halunnut. Meillä nyt ei vaan käyttäydy enää noin, johan se vuosikymmeniä piti omaa tapaansa hyväksyttävänä, mun ei tarvii.

Heidän lapset ovat nyt aikuisia ja yhteen lapseen on tarttunut tuo rohmuumistapa. Meillä olis yo-juhlat ihan kohta, että nähtäväksi jää millä kokoonpanolla heikäläisiä osallistuu.

Vierailija
334/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri päivä pari sitten kertoi, että ovat menossa kahden lapsen kanssa lakkiaisjuhliin. Nauresjeli, että siellä sitten syödään ja nautitaan niin, että pitää paastota pari päivää.

Tällaisia ihmisiä oikeasti on. Heillä ei ole mitään käsitystä etikettiasioista, eikä esimerkiksi siitä, mitä vaikkapa nyt lakkiaisissa on sopivaa syödä ja viettää aikaa.

Voi olla, että nämä lakkiaisvieraat tietää juhlien olevan pidot, joissa emäntä tyrkyttää syömistä ja juomista ja loukkaantuu jos ei kelpaa. Toki lakkiaiset voi järjestää niinkin, että tarjolla on lasi skumppaa ja kaksi coctailpalaa per nenä. Et voi tietää millaiset juhlat on kyseessä.

Vierailija
335/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytiin tarjoillaan valmiit annokset lautasella jokaiselle vieraalle. Jokainen saa silloin yhtä paljon.

Mä olen myös nähnyt näitä rohmuajia. Eräs 2-lapsinen perhe (lapset teinejä) tuli sukujuhliin ja heidän äiti sanoi kovaan ääneen miehelleen ja teineille: nyt syökää sitten vatsat kunnolla täyteen, tällaisia ruokia ette saa kotona.

Valitettavasti voin todeta, että tuo on Savossa ainakin varsin yleistä. Ei äitinikään sentään ääneen muiden kuullen moista sano, mutta kotona lähtiessä kyllä vielä nyt meille aikuisillekin, jos yhtä matkaa lähdetään. Kaikki siellä ahtavat samalla tavalla, mutta oman sukuni juhlissa mikään ei kyllä ole päässyt loppumaan. Tosin jos lähes sadalle on laitettu, siinä muutama kunnon rohmu peitotaan sillä, että osa syö vähemmän. Tuputtaminen on kyläpaikoissakin toivotonta, loukkaannutaan, jos ei kaikkea maisteta kahteen kertaan. Olen itse muuttanut satojen kilometrien päähän jo vuosia sitten ja olen kyllä itsekin eri tavalla vieraanvarainen kuin täkäläiset.

Vierailija
336/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.

ettehän te omistanne mitään tarjoile, vaan asiakkaan rahoilla.

Vierailija
337/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota toki viideskin pala, ei meillä lasketa.

Vierailija
338/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että nämä lakkiaisvieraat tietää juhlien olevan pidot, joissa emäntä tyrkyttää syömistä ja juomista ja loukkaantuu jos ei kelpaa. Toki lakkiaiset voi järjestää niinkin, että tarjolla on lasi skumppaa ja kaksi coctailpalaa per nenä. Et voi tietää millaiset juhlat on kyseessä.

Kun nyt satun tietämään millaiset lakkiaiset kyseessä. Ihan peruslakkiaiset, ei mitään ääripäätä, kuten tuossa kirjoittelit.

Vierailija
339/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chris kirjoitti:

Antaa toisten syödä. Pyytää vähemmän jengiä tai tekee halvemmalla setit. Eihän kukaa alaa stalkkailee mitää rohmuajia et nyt hei se tulee äkkii lohilautanen ja feta piiloo..😆

No ongelmahan ei tässä varsinaisesti ollut se että joku syö paljon, vaan se että joku ronkkii tietyt osat salaatista tai keitoista. Joka on siis oikeasti huonoa käytöstä.

Vierailija
340/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ettehän te omistanne mitään tarjoile, vaan asiakkaan rahoilla.

Asiakas yleensä ostaa tarjoilut tietylle henkilömäärälle ja sen mukaan häntä laskutetaan. Tuskin on olemassa paljon sellaisia "piikki auki" asiakkaita, joille on ok, että homma maksaa mitä tahansa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi