Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
2341/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua ja oppia ikä kaikki. Olen salaa vähän ihmetellyt, kun joillakin on tosi vähän tarjottavaa pöydässä. Nyt vasta tajusin tästä aiheesta, että he laskevat, että jokaiselle on yksi pala/siivu jokaista haluamaansa sorttia. Että juhliin ei mennä nälkäisenä vaan maistamaan tarjottavia jutustelun lomassa.

Minulla vain on nuo karjalaisjuuret, joten teen aina aivan järkyttävät määrät tarjottavaa. Ajattelen, että jokainen syö niin paljon kuin jaksaa. Esim. piirakkaa pitää olla useampi pellillinen sen sijaan, että olisi yksi sellainen pyöreä vuoka. Se toki tarkoittaa, että ruokaa jää tosi paljon. Sitä työnnetään vieraille mukaan ja viedään työpaikoille. Sen lisäksi että syödään itse viikko juhlien jälkeen. 

Ja siis minusta tuossa ensimmäisessä tavassa on järkeä ja se on ok. Joku kulttuuriero tässä nyt vain on.

Vierailija
2342/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen törmännyt mieheen, joka otti näitäkin, ilman syytä lapsiperheiden leirillä, ettei vaan jäisi mistään paitsi. Jopa allergisen vauvan puurot veteli kitusiinsa, missä oli vain yhtä ainesosaa. Lopulta keittiö laittoi erityisruokavalioruoat keittiöön vain heidän haettavaksi, joilla oli tällainen ruokavalio. Hulluutensa kullakin. 

*tirsk* sille on opetettu kotona, että kaikkea pitää maistaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tarjoa hanhenmaksapalloroita tai tryffeliä tarjottavat eivät yleensä maksa kovin paljon. Kaikki muu maksaa.

Rohmuamisen hallitsemiseen on kuitenkin ravintoloiden buffeteissa kehitetty hyvin tehokas keino. Silloin kun joku ruokalaji on kalliimpi kuin muut se on syytä jakaa aika pieniin annospaloihin. Vaikka olisi millainen rohmu hän ei ilkeä ottaa 10 annosta, vaan ottaa 2-3 annosta ennen kuin kaikki ovat saaneet ruokaa.

Vierailija
2344/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä juhlissa yksi sukulainen tulee aina nälkäisenä juhliin ja joka kertaa sanoo, ettei ole koko päivänä syönyt, että jaksaa juhlissa tankata! Kerran sitten ihan pienimuotoisille synttärikahveille laitoin tarjolle vain täytekakun. Oli hänellä ihmettelemistä, kun ei ollutkaan mitään suolaista tarjolla.... Ei viihtynyt kylässä kuin muutaman tunnin, kun yleensä vierailu kestää monta tuntia. 

Tuollainen "nälän säästäminen" on typerää. Toki voi myös olla pihi. On syy mikä tahansa, niin hölmön hommaa.

Vierailija
2345/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tarjoa hanhenmaksapalloroita tai tryffeliä tarjottavat eivät yleensä maksa kovin paljon. Kaikki muu maksaa.

Rohmuamisen hallitsemiseen on kuitenkin ravintoloiden buffeteissa kehitetty hyvin tehokas keino. Silloin kun joku ruokalaji on kalliimpi kuin muut se on syytä jakaa aika pieniin annospaloihin. Vaikka olisi millainen rohmu hän ei ilkeä ottaa 10 annosta, vaan ottaa 2-3 annosta ennen kuin kaikki ovat saaneet ruokaa.

Jos olen buffassa, niin kyllä kehtaan. Jossain juhlissa en kehtaisi.

Vierailija
2346/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua ja oppia ikä kaikki. Olen salaa vähän ihmetellyt, kun joillakin on tosi vähän tarjottavaa pöydässä. Nyt vasta tajusin tästä aiheesta, että he laskevat, että jokaiselle on yksi pala/siivu jokaista haluamaansa sorttia. Että juhliin ei mennä nälkäisenä vaan maistamaan tarjottavia jutustelun lomassa.

Minulla vain on nuo karjalaisjuuret, joten teen aina aivan järkyttävät määrät tarjottavaa. Ajattelen, että jokainen syö niin paljon kuin jaksaa. Esim. piirakkaa pitää olla useampi pellillinen sen sijaan, että olisi yksi sellainen pyöreä vuoka. Se toki tarkoittaa, että ruokaa jää tosi paljon. Sitä työnnetään vieraille mukaan ja viedään työpaikoille. Sen lisäksi että syödään itse viikko juhlien jälkeen. 

Ja siis minusta tuossa ensimmäisessä tavassa on järkeä ja se on ok. Joku kulttuuriero tässä nyt vain on.

Mulla sama periaate. Tarjottavaa laitetaan niin paljon, että mikään ei lopu kesken! Mikään ei ole kiusallisempaa kuin se, että jokin loppuu kesken ja osa vieraista jää ilman tarjottavaa tai liian vähälle. Ihan oikeasti, niin paljon, että ylijääneitä voi antaa viimeisille vieraille mukaan kotiinsa. Mulla oli tapana myös juhlien jälkeen kyörätä loput työpaikan kahvihuoneeseen ja siellä otettiin ilolla vastaan herkut. Meillä lasten kaverisynttärit olivat menestys, kun oli laitettu tarjolle esim. jäätelöbaari jossa oli erilaisia lisukkeita ja jäätelöitä niin paljon kuin kaupoista erilaisia juttuja löytyi plus muita lasten suosikkiherkkuja eli ihan varmasti jokainen nirsokin lapsi löysi jtkn mieleistä syötävää.

Vierailija
2347/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on vähän noloa, jos joku on kyyläämässä että jokainen ottaa vain yhden kolikon kokoisen lihan palan, että kaikille riittää. Vaihtoehtona on vähentää kutsujen määrää. 

Kannattaa myös muistaa, että pitopalveluilla on yleensä aika pieni annoskoko. 

Vierailija
2348/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu tunnettuja rohmuja. Jos on pakkokutsuttava veli, setä tms lähisukulainen niin sanot asiasta nätisti ENNEN juhlia. Kakun voi leikkaa lautasille valmiiksi palasiksi.

Älä laita kaikkea tarjottavaa heti esille vaan vähitellen. Silleen olen tehnyt, jos paljon lapsia tulossa.

Miten tuosta sanotaan nätisti? "Hei Jyrki-setä, tässä soittelee Paukku! Sitä vaan että voisitko tällä kertaa olla ahmimatta juhlissa muidenkin edestä? Halusin ihan näin meidän kesken varmistaa että jää muillekin. Tosi kiva nähdä, lämpimästi tervetuloa"

"Haluan olla hyvä emäntä ja että kaikki saa maistaa kaikkea niin sopisiko, että otat vähän pienemmän annoksen kakkua kuin viimeksi. Ei ollut kiva, että se loppui kesken. Mulla ei pienituloisena ole myöskään varaa ostaa montaa kakkua niin joudun pyytämään näin etukäteen. Toivottavasti on ok sulle?"

Itelleen luontaisella tavalla, ei sitä voi toisen suuhun panna sanoja.

Vierailija
2349/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota ahmimista vaikka olisi ravintolan buffettikin. Itse en ole koskaan pystynyt syömään isoja annoksia ja siksi esim itseni kaltainen ei syö buffetista sen enempää kuin mitä muutenkaan normaali aterialla pystyisi syömään. Ja kyllä olen silti lievästi ylipainoinen vaikka esim 5 normikokoisen  lihapullan syöminen olisi ihan ylivoimaista. Ja liikun , olen melko isokokoinen nainen  mutta kyllä esim 3 lihapullaa ja 1 peruna on itselleni ihan passeli annos.  Iso lihaksikas mies vaatii enemmän mutta tuskinpa nyt kymmeniä lihapullia sentään. Ja kuten edelläkin on mainittu, ei juhlia yleensä järjestetä siksi että joku tulisi sinne pääsääntöisesti ahmimaan, paino sanalla ahmimaan.

Vierailija
2350/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytiin tarjoilu. Vieras ei itse ota ruokaa vaan hänelle tarjoillaan ruoka valmiiksi annosteltuna lautaselle. 

Vierailija
2351/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytiin tarjoilu. Vieras ei itse ota ruokaa vaan hänelle tarjoillaan ruoka valmiiksi annosteltuna lautaselle. 

Ei onnistu. Meillä ainakin muutama vakiovieras jotka eivät syö sitä ja tätä. Eli heillä jäisi iso osa annoksesta syömättä.

Vierailija
2352/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat nyrkeillyhanskat kouraan ja vedät turpaan oikein kunnolla. Eiköhön mennyt viesti perille.

Vierailija
2353/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin alkuruokapöytä, missä on jotain hyvää mättöruokaa. Ja hyviä salaatteja niitä arvostaville. Sitten vasta tarjolle parempaa  pääruokaa. Ja niiden eturuokien kanssa kotikaljaa tai olutta. Luulis että ei jaksa vetää sitten koko hirveä tarjottimelta

Vierailija
2354/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Meillä ainakin muutama vakiovieras jotka eivät syö sitä ja tätä. Eli heillä jäisi iso osa annoksesta syömättä.

No, eikö allergiat ja ruokavaliot voisi kysellä etukäteen?

Vierailija
2355/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu tunnettuja rohmuja. Jos on pakkokutsuttava veli, setä tms lähisukulainen niin sanot asiasta nätisti ENNEN juhlia. Kakun voi leikkaa lautasille valmiiksi palasiksi.

Älä laita kaikkea tarjottavaa heti esille vaan vähitellen. Silleen olen tehnyt, jos paljon lapsia tulossa.

Miten tuosta sanotaan nätisti? "Hei Jyrki-setä, tässä soittelee Paukku! Sitä vaan että voisitko tällä kertaa olla ahmimatta juhlissa muidenkin edestä? Halusin ihan näin meidän kesken varmistaa että jää muillekin. Tosi kiva nähdä, lämpimästi tervetuloa"

"Haluan olla hyvä emäntä ja että kaikki saa maistaa kaikkea niin sopisiko, että otat vähän pienemmän annoksen kakkua kuin viimeksi. Ei ollut kiva, että se loppui kesken. Mulla ei pienituloisena ole myöskään varaa ostaa montaa kakkua niin joudun pyytämään nä

Ei aikuista voi holhota noin

Vierailija
2356/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko järjestänyt juhlia? Vaivannäkö, säilytystilat... 

Vierailija
2357/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitkään oikeat juhlat ole, jos ruoka loppuu kesken. Kunnon pidot olla pitää, että kaikki saa kyllikseen!

Suunnitelkaa menu sen mukaan, että on varaa tarjota tarpeeksi iso määrä. Edullisempaa tarjottavaa siis.

Juurikin näin! Karjalassa kaikki sai kylliksi syödäkseen, jossei ollu varaa kalliseen niin sitte oli halvempaa mutta yksikään vieras ei nälkäsenä lähtenyt, se oli kunnia-asia. Rohmuja ei arvosteltu, päinvastoin emäntä oli tyytyväinen kun ruoka maistui.

Syötiinkö Karjalassa vauvojen allergiapuurot pöydästä? Onko Karjalassa emäntä tyytyväinen, jos pullaa on neljälle hengelle 10 tarjolla ja joku ottaa 5?

Vierailija
2358/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö täällä joku tunnustamaan että pystyy syömään vaikka 5 pullaa. Paitsi joku teinipoika?

Vierailija
2359/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö täällä joku tunnustamaan että pystyy syömään vaikka 5 pullaa. Paitsi joku teinipoika?

Toki pystyn, olen aikuinen pieni nainen. Testattu on omana leivontapäivänä, ei toisten kahvipöydissä. 

Miksi sinä et pystyisi?

Vierailija
2360/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 menee, sitten on maha täynnä, kolmannen kohdalla tökkisi jo pahasti. Ja olisi ns pakkopullaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi