Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että alkuun luin tätä ketjua huvittuneena. Olen kasvanut perheessä, jossa on fyysistä työtä tekeviä, urheilullisia miehiä, jotka syövät paljon. Jotenkin oletin, että tässä ketjussa ei vaan olla totuttu paljon syöviin (ja kuluttaviin) miehiin ja automaattisesti pidetään heitä rohmuina. Olin väärässä. Totuus oli, että minä en ollut vielä koskaan tavannut rohmuaa! Viime juhlissa tapasin. Oman perheen miehet ottavat annokset lautasmallin mulnaan: perunaa, salaattia, lihaa, leipää... Rohmu täytti lautasen PELKÄSTÄÄN lapsille tarkoitetuilla lihapullilla, lohella ja perunasalaatilla. Ei siis salaattia, ei perunaa, ei ruisleipää. Ja sitä ruokaa oli lautasella vuori.
Olin järkyttynyt.
Olen ihmetellyt että miksi lapsille laitetaan eri ruoka, nakkeja ja lihapullia, ym. Kasvikset ja salaatit loistavat poissaolollaan. Kyllä he voisivat syödä samaa, eikä niitä epäterveellisiä nakkeja
Vierailija kirjoitti:
Lasten syömistä saisi vanhemmat juhlissa paremmin valvoa. Varsinkin pienet lapset villiintyy juhlissa välillä kakkupöydässä. Eli kerätään lautaselle karmea läjä kakkuja, keksejä, mitä ei sitten jaksetakaan syödä. Lisäksi olen nähnyt lapsen juhlissa lähmivän täytekakkua käsin, koskettavan keksilautasella kymmentä keksiä, minkä jälkeen ottaa yhden sekä jemmaavan keksejä reppuun. Ja vanhemmat eivät puutu mitenkään. Tämän takia omiin juhliini ovat vain aikuiset tervetulleita. Ja aikuisistakin vain ne, joiden tiedän osaavan käyttäytyä.
Joku vapaakasvatus-mamma kerkesi sinua jo alapeukuttamaan :( Mikä on kun ei oteta yhtään vastuuta niistä omista lapsista jotka on ollut ihan pakko hankkia?
Olin kerran yhdessä juhlassa, jossa yhden perheen lapset rohmusivat pöydästä etenkin herkkuja. 10-vuotiaalla tytöllä oli lautasellaan kaikki tarjolle asetetut dominokeksit. Pojat olivat rohmunneet puolet kakusta jo ennenkuin kaikki olivat päässeet ottamaan ruokaa.
Kysyin heiltä, että pitäisikö jättää muillekin, niin he vain nauroivat. Ilmeisesti jotkut eivät opeta alkeellisiakaan käytöstapoja lapsilleen. Samat lapset valittivat miten joku ruoka oli yök pahaa ja tosiaan kyse oli 9-14-vuotiaista lapsista, joilla luulisi jo jonkunlaiset alkeelliset käytöstavat jo löytyvän ettei tarvitse yökkimisliikkeitä matkia juhlatarjoilun edessä.
Tämä pisti erityisesti silmään, koska olen omille lapsilleni jo pienestä asti opettanut jonottamista, kiittämistä, muiden huomioimista jne. Ehkä 5-8v saattaa vielä opetella, mutta sitä vanhemmat osaa kyllä toimia niin päivällisellä kuin buffetissa sikailematta. Tai ilmeisesti joissain perheissä näitä käytöstapoja ja normaalia etikettiä ei viitsitä opettaa. En ihmettele yhtään, jos tuollaiset rynnii ensimmäisinä ruokajonoon kolkaten huonojalkaiset vanhukset tieltään ja kilpa-asenteella kauhoo lohet, pihvit ja fetat lautaselleen niin, että ehtivät saada itselleen eniten viis veisaten riittääkö jonon häntäpäässä kellekään mitään. Minusta tähän auttaisi ihan normaali kasvatus, että lapset (ja myöhemmin aikuiset) tiedostaisivat, kuinka eri tilaisuuksissa on kohteliasta toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että alkuun luin tätä ketjua huvittuneena. Olen kasvanut perheessä, jossa on fyysistä työtä tekeviä, urheilullisia miehiä, jotka syövät paljon. Jotenkin oletin, että tässä ketjussa ei vaan olla totuttu paljon syöviin (ja kuluttaviin) miehiin ja automaattisesti pidetään heitä rohmuina. Olin väärässä. Totuus oli, että minä en ollut vielä koskaan tavannut rohmuaa! Viime juhlissa tapasin. Oman perheen miehet ottavat annokset lautasmallin mulnaan: perunaa, salaattia, lihaa, leipää... Rohmu täytti lautasen PELKÄSTÄÄN lapsille tarkoitetuilla lihapullilla, lohella ja perunasalaatilla. Ei siis salaattia, ei perunaa, ei ruisleipää. Ja sitä ruokaa oli lautasella vuori.
Olin järkyttynyt.
Olen ihmetellyt että miksi lapsille laitetaan eri ruoka, nakkeja ja lihapullia, ym. Kasvikset ja salaatit loistavat poissaolollaan.
Olen samaa mieltä. Lasten pöydässä voisi olla enemmän terveellisiä ruokia. Mutta lasten pöydän ymmärrän, jos lapsivieraita on paljon. Sieltä voisi olla turvallista hakea vähän maustettuja lapsille tuttuja ruokia muoviastioihin ja se sopisi myös erityisruokavalioisille
esim.
-Hedelmäpilttiä
-kurkkupaloja
-Kirsikkatomaattia
-vesimelonia
-mandariinia
-viinirypäleitä
-banaania
-popcornia/maissinaksuja
-näkkileipää, riisikakkuja
-Suolatonta riisiä tai perunaa
-vähämausteisempia lihoja lasten makuun
-raejuustoa
-joku höyrytetty herne-maissi-porkkana.
Pienet lapset usein tykkää, kun ruuasta näkee mitä se sisältää ja se on heille tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt.
Olen ihmetellyt että miksi lapsille laitetaan eri ruoka, nakkeja ja lihapullia, ym. Kasvikset ja salaatit loistavat poissaolollaan.
Kuulemma lapset ei syö?
Mä olin lasteni kanssa laivalla. Olivat ehkä 5 ja 6. Kokosivat buffetissa lautaselleen lohta ja katkarapuja. Joku mamma saman ikäisten lasten kanssa tuli valistamaan, että tuolla olisi lasten pöytä. Kiitos vaan, tiedän. Mutta, mun lapset syö mieluummin kalaa kuin nakkeja.
Eiköhän lapset syö sitä, mitä kotona on opetettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten syömistä saisi vanhemmat juhlissa paremmin valvoa. Varsinkin pienet lapset villiintyy juhlissa välillä kakkupöydässä. Eli kerätään lautaselle karmea läjä kakkuja, keksejä, mitä ei sitten jaksetakaan syödä. Lisäksi olen nähnyt lapsen juhlissa lähmivän täytekakkua käsin, koskettavan keksilautasella kymmentä keksiä, minkä jälkeen ottaa yhden sekä jemmaavan keksejä reppuun. Ja vanhemmat eivät puutu mitenkään. Tämän takia omiin juhliini ovat vain aikuiset tervetulleita. Ja aikuisistakin vain ne, joiden tiedän osaavan käyttäytyä.
Joku vapaakasvatus-mamma kerkesi sinua jo alapeukuttamaan :( Mikä on kun ei oteta yhtään vastuuta niistä omista lapsista jotka on ollut ihan pakko hankkia?
Läheskään kaikki lapset eivät käyttäydy noin. Suurinta osaa yritetään opettaa käytöstavoille. Toki sikailijalapsia on, heistä kasvaa sikailija-aikuisia. Mutta, kyllä nuo hamsterit ha muuten vaan tökerösti käyttäytyvät kiinnittävät huomion. Mutta heidän perusteellaan ei tule tehdä koko ikäluokasta johtopäätöksiä.
lautastarjoilu pakko. olen nähnyt kun yksi vastaava antaa seisovasta ikäänkuin tehty -tiski- .kysyy mitä haluat ja antaa sitten järkevästi. kun loppupuolella juhlat, kehotetaan, menkää syökää loput. tää ei oo juhlavaa. tätä lähinnä latenkutsuilla kun sitä täytekakkua pikkuisille, niin osuu lautaseen.
on noi tyhmiä. juhliin ei mennä näliintyneinä. vaan maistelemaan. ei kotimättöjä.
yks kundi, voi ei... otti kuule ihan irtotuolin ja veti sen seisovan pöydän eteen, siitä mätti ja hämmensi kahvetta lusikalla vauhdilla,että kahvit roiskui liinalle. tyjensi pöydän. eikä taukki tajunnut,että miksi nää muut ei tuu ja tee näin. luuliko että hän oivalsi ,eikä tajunnut seisovanpöydän ideaa. muutakin samanlaista teki kylässä. ja noi jotka menee kylässä toisten jääkaapille etsimään lisää tai ns sopivampaa ruokaa. närpitään leikkeleitä, avataan limut.
ymmärrän niin sua. ehkä tuo lappu mitä varattu per henkilö. se on vihoviimeinen,,,onko pakko, fiksujen kanssa ei tarviis,silti saa kivasti kaikkea hyvää maistella. mitä sä tykkäisit siitä mun ideasta,että yksi ns tarjoilija ojentaa pöydän takaa valikoimasta järkevästi koottuja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
niin tuli mieleen onko kovin pihi,siksi kaikki tuntuu rohmulle. ,mutta onhan noita mitä ap kuvaili. mutta voisi tehdä ruokaa josta ei voi nyppiä lohet pois. ei niin seleästi erottuvia paloja. kaalilaatikkoa. täytekakku on hyvää,sen pitäää olla iso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt.
samaamieltä myös ravintoloissa ne typerät lasyen annokset. lapselle tekee hyvää syödä ihan niitä vaikka seisovan pöydän ruokia. nakit jos laatunakkeja on kivoja- joskus- vaikka kotona muuten vaan tai nakisoppa. siksikö niistä tullut lastenruokaa kun eivät saa arkena kotona, eli harvinaisuus ja se tekee jotenkin juhlaruokaa, samoin kuin limmpari lapsille on heidän juhlajuomaa. tuokin on yksi näkökulma. mutta kyllä lapset tykkää ihan noista juhlapöydän ruuista tai seisovanpöydän valikoimista.
ruoat kootaan valmiiksi lautasille. Vieras valitsee ruokalajinsa ilmoittautumisensa yhteydessä tyyliin: kala-ateria, liha-ateria, kasvisateria ja samalla pyydetään ilmoittamaan ruokarajoitteet
joko pitopalvelu tarjoilee ruoat lauatsille ja kantaa pöytiin ta sitten joku juhlaväen läheisistä hoitaa annostelut.
usassa olen käynyt monissa juhlissa ja lähes kaikissa on ollut tuollainen tarjoilusysteemi. poislukien sitten jotkut pihajuhlat, jossa on ollut seisova pöytä ja ruoka lähinnä perusgrilliruokaa
on harmi ettei ihmiset enää opeta lapsillee ruokailuetikettiä. Että jos vaikka on lohisalaatti ja itse annostellaan, niin se ei silti erkitse sitä, että kaivetaan ne kaikki lohenpalat omalle lautaselle, vaan sitä, että sitä salaattia otetaan vaikka se yksi kauhallinen lauatselle ja sitten siirrytään eteenpäin linjastolla. Yleensä kun ne kauhat ja muut ottimetkin on mitoitettu sen mukaan, että miten paljon kyseistä ruokaa voi ottaa/annos. sitten jos tekee vieä mieli lohisaalaattia, niin kärsivällisesti odotetaan, että kaikki ovat annoksensa hakeneet ja sitte tiedostellaa kohteliaasti juhlien järjestäjiltä tai pitopalvelulta, että saisiko ottaa santsiannoksen. Ja se santsiannos on sitten aina hiukan pienempi kuin se 1. otettu annos, koska muutkin voi haluta santsata. Aina pitää miettiä niin, että jos itse hakee, niin kaikille muillekin pitää jäädä otettavaksi yhtä paljon.
Serkun perhe ovat kaikki juuri noita rohmuajia. Lapsetkin kasvatettu ylipainoisiksi vauvasta lähtien. Kiilaavat etunenässä tarjoiluiden perään ja rohmuavat kaikki parhaat herkut, leivonnaiset ja voileipäkakut. Muut joutuvat ottamaan hiiren annoksia että sitten muillekin riittää. Oikeen yllyttävät toisiaan ottamaan lisää ja reilusti kun on niin hyviä herkkuja tarjolla. kerran tein kolme voileipäkakkua ja laitoin vain yhden pöytään. Rohmuajat kerkesi viedä 3/4 siitä ensimmäisestä ja aloin törkeästikin ja korostetustikin moralisoimaan kovaan ääneen miten eivät yhtään ajattele muita kun syövät kaiken minkä käsiin saa. Nolostelivat ja hämmästelivät pöydässä tätä mun moraalisaarnaa. Sanoin lopuksi, että santsata ei teidän tarvitse ja toin muille voileipäkakut ja paremmat leivonnaiset pöytään jaettavaksi. Lähtivät heti syötyään eikä minun järjestämiini juhliin ole enää osallistunut, vaikka kutsun antanutkin. Hyvä niin
jestas... deittailin kerran mieslapsen kanssa ja juhlissa aina tämä käyttäytyi kuin oltaisiin oltu ruotsinlaivan buffetissa, jossa ruoka ei koskaan lopu kesken: hirveä kasa ruokaa lautaselle ja aina niitä kalliimpia aineksia. Kun sitten joku (yleensä minä) sanoi, että ei ole kohteliasta ahmia kaikkea, niin vastaus oli tyyliin "tarvitsen 3000 kcal päivässä". Ei auttanut selittäminen, että ei ole tarkoitus, että syöt ne 3000 kaloria yhdestä kattauksesta, kun juhlien tarkoitus hänestä kuulemma nimenomaan on syöminen ja aina hän on näin tehnyt ja kaikki tietää, että näin tehdään, kun kerrankin on tarjolla kalliimpia kalanpaloja ja juustoja ym. Totesin itsekseni, että ahneuden täytyy olla luonteenpiirre.
Miksi ylipäätään pöydässä on erikseen lohikeittoa ja lohta?
Jos on kovin rajallisesti tarjottavaa, niin sitten pöytiin tarjoilu. Olisi jokseenkin nöyryyttävää käydä hakemassa pieni nokare lohta tai läpikuultava siivu paistia.
Mä en ole noin törkeästi käyttäytyviin ihmisiin törmännyt, hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt.
Miksi ihmeessä lihapullat, lohi ja perunasalaatti oli tarkoitettu ainoastaan lapsille???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt.
Olen ihmetellyt että miksi lapsille laitetaan eri ruoka, nakkeja ja lihapullia,
Ravintolan näkökulmasta eineslihapullat, nugetit, nakit ja ranskikset ovat paljon halvempaa hankkia kuin lohi tai kunnon liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
50 hengen juhlat joissa 10 äijää syö kuin hevonen painottaen kalliimpiin ruokiin. Pitäisi ostaa aivan järjettömät määrät esim. täytekakkuja kun jotkut vetää näitä nälkäänsä.
Tuo laputussysteemi, mitä joku ehdotti. Mietihän vielä kerran, ei oikein sovi juhlapöytään. Edes laitoskeittiöllä kouluissa ei lue että ota vain 100 g lohta, saati sitten juhlissa.
Kyllä lukee, että 3 kpl/nenä kalapuikoissa. Kun otat useamman, soitetaan poliisit. Lihapullia oliko 4 vai 5. Näin Helsingissä.
Itse olen pakkolaihduttajaäidin tytär ja voin vain kuvitella mitenkä pieneksi olisin noilla annoksilla jäänyt, kun söin koulussa kymmeniä lihapullia ja kalapuikkoja, kun äidistä ruoalla riitti se 3 ja puoli (tai puolitoista, niin sai kahden päivän ruoat samasta paketista) kerran päivässä ja yksi pieni peruna.
Kannattaisi antaa lapsille ruokaa, se on satsaus tulevaisuuteen.
Yksinkertaisin ja helpoin keino on tuoda tarjolle vähän kerralla. Jos on tiedossa rohmuajia, tuodaan lohet ja dominot pöytään vasta sitten, kun rohmut ovat hakeneet annoksen.
Toinen keino varsinkin lasten kohdalla on se, että joku aikuinen jakaa lapsille niin kakun kuin keksit. Hyvinkäyttäytyväkin saattaa rohmuta liikaa siksi, että kakku ei olekaan niin hyvää kuin hän luuli.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yhdessä juhlassa, jossa yhden perheen lapset rohmusivat pöydästä etenkin herkkuja. 10-vuotiaalla tytöllä oli lautasellaan kaikki tarjolle asetetut dominokeksit. Pojat olivat rohmunneet puolet kakusta jo ennenkuin kaikki olivat päässeet ottamaan ruokaa.
Minulle tuli tästä mieleen parikin tuntemaani perhettä, joiden lapset ovat nyt jo teinejä. Näissä perheissä etenkin äidillä oli suorastaan pakkomielle ruoan terveellisyydestä. Lasten suolan, rasvan ja sokerin käyttöä kytättiin tarkkaan. He eivät saaneet syödä tiettyjä hedelmiä lukuun ottamatta mitään makeaa muulloin kuin kutsuilla tai juhlissa. Jälkkäriä ei ollut ikinä, ja jos perheessä kävi joskus kahvilla, lapsia kiellettiin ottamasta aikuisille katettuja keksejä.
Tämä johti siihen, että kun lapset saivat makeaa, mässäily meni aivan överiksi. He käyttäytyivät kuin kyseessä olisi heidän viimeinen tilaisuutensa ikinä syödä herkkuja. Esimerkiksi vanhempieni luona järjestetyillä kahvikutsuilla he lappasivat lautasensa täyteen pullia, pikkuleipiä ja kakkuja, vaikka eivät edes pitäisi kaikesta. He saattoivat ottaa kolmannen pullan, ja haukata siitä vain yhden palan, tai ottaa viisi pikkuleipää, ja jättää kaksi syömättä. Pöydällä olleen, suklaamakeisia sisältävän kulhon he tyhjensivät, ja kysyivät sen jälkeen, olisiko jossain lisää suklaata. Kaiken tämän ohessa alkoi riehuminen sokeriövereissä.
Tätä katsoessa mietti, että olisiko sittenkin parempi, jos lapsi saisi joskus vaikka syödä sen vanukkaan lounaan jälkeen, tai ottaa aikuisten kahvipöydästä keksin. En ole mikään kasvatusasiantuntija, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi, että se saattaisi olla parempi lähestymistapa, jos haluaa lapselle ongelmattoman ruokasuhteen.
Kuka viitsii rohmuta jotain fetaa, hyh ! Lohikin on arkipäiväistä ruokaa, enpä viitsisi rohmuta
Jätä lohi laittamatta ja muuta sen tilalle, vaikka seitisoppaa. Lohikiusauskin voisi olla vaihtoehto, tuskin kukaan sitä jaksaa rohmuta