Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
2321/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tarpeeksi tarjottavaa.

50 hengen juhlat joissa 10 äijää syö kuin hevonen painottaen kalliimpiin ruokiin. Pitäisi ostaa aivan järjettömät määrät esim. täytekakkuja kun jotkut vetää näitä nälkäänsä.

Tuo laputussysteemi, mitä joku ehdotti. Mietihän vielä kerran, ei oikein sovi juhlapöytään. Edes laitoskeittiöllä kouluissa ei lue että ota vain 100 g lohta, saati sitten juhlissa.

Kyllä lukee, että 3 kpl/nenä kalapuikoissa. Kun otat useamman, soitetaan poliisit. Lihapullia oliko 4 vai 5. Näin Helsingissä.

Itse olen pakkolaihduttajaäidin tytär ja voin vain kuvitella mitenkä pieneksi olisin noilla annoksilla jäänyt, kun söin koulussa kymmeniä lihapullia ja kalapuikkoja, kun äidistä ruoalla riitti se 3 ja puoli (tai puolitoista, niin sai kahden päivän ru

Ihan päin persettä ketjuun kirjoitin, kun meni niin tunteisiin. Sori, en saa poiskaan. 

Juu, ei pidä rohmuta. Minusta on ihan hyvä, jos juhlapöydässä, missä annostellaan itse, on ohjeistettu, paljonko on tarkoitus ottaa. Itse saattaisin ottaa reilummin, ja sitten saisi häpeillä kun ruoka loppuu kesken.

Juhlapöydissäkin on kaikkia lappuja, että laktoositon, gluteeniton jne.

Kerran olen törmännyt mieheen, joka otti näitäkin, ilman syytä lapsiperheiden leirillä, ettei vaan jäisi mistään paitsi. Jopa allergisen vauvan puurot veteli kitusiinsa, missä oli vain yhtä ainesosaa. Lopulta keittiö laittoi erityisruokavalioruoat keittiöön vain heidän haettavaksi, joilla oli tällainen ruokavalio. Hulluutensa kullakin. 

Vierailija
2322/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoi minulle aina lapsena, että juhliin ei mennä syömään nälkäänsä. Eli ts. paikalle ei mennä kiljuvan nälkäisenä mättämään, vaan syödään kotona jotain pientä alle, kuten vaikka voileipä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnan juhlissa persumiehet ja muutama av-mammakansanedustaja sekä Arto tyhjentävät tarjoilupöytää ja persumiehet ja Petteri myös juomatarjoiluja aina tarjoilijoiden silmän välttäessä.🥮🍨🍦🥧🧁🍰🎂🍮🍬🍫🍿🍩🍪🍺🍻🥂🍷🥃🍸🍹🧉🍾

Vierailija
2324/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu tunnettuja rohmuja. Jos on pakkokutsuttava veli, setä tms lähisukulainen niin sanot asiasta nätisti ENNEN juhlia. Kakun voi leikkaa lautasille valmiiksi palasiksi.

Älä laita kaikkea tarjottavaa heti esille vaan vähitellen. Silleen olen tehnyt, jos paljon lapsia tulossa.

Vierailija
2325/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa lainattua viestiä, jossa kerrottiin äijästä, joka söi perheleirillä erikoisruokavaliot ja jopa allergisen vauvan puuron. Vois hyvin olla mun ex nyxänsä kanssa leirillä ja täysin introspektiokyvyttömänä ja ahneena vetelemässä vauvan allergiasoseita kitusiinsa. Nää on itsekkäitä kuspiä miehiä muutenkin, jotka ahmii juhlissa yms kaiken kalliin. Exälle jos sanoin niin suuttui, mutta onkin siis uuden muijan huolena nykyään. 

Vierailija
2326/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu tunnettuja rohmuja. Jos on pakkokutsuttava veli, setä tms lähisukulainen niin sanot asiasta nätisti ENNEN juhlia. Kakun voi leikkaa lautasille valmiiksi palasiksi.

Älä laita kaikkea tarjottavaa heti esille vaan vähitellen. Silleen olen tehnyt, jos paljon lapsia tulossa.

Miten tuosta sanotaan nätisti? "Hei Jyrki-setä, tässä soittelee Paukku! Sitä vaan että voisitko tällä kertaa olla ahmimatta juhlissa muidenkin edestä? Halusin ihan näin meidän kesken varmistaa että jää muillekin. Tosi kiva nähdä, lämpimästi tervetuloa"

Vierailija
2327/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina häirinnyt se esim.kahvipöydässä käydään särppimässä keksejä tms.ennen kuin

kutsuttu kahville. Olen joskus joutunut huomauttamaan  pitopalvelu työssä.

Vierailija
2328/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lappu: "Rohmuvapaa vyöhyke" tarjoilupöydälle näkyviin.

Vierailija
2329/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju koskee rohmuajia, mutta kyllä suututtaa sellaisetkin vanhemmat, jotka antavat lastensa koskea kaikkiin ruokiin, astioihin jne. Ja sitäkin on tullut nähtyä, että vanhempi ottaa keksin käteensä ja kysyy lapselta, ottaisiko hän sellaisen ja jos lapsi ei halua, niin aikuinen laittaa keksin takaisin tarjottavien joukkoon ja ottaa pullan tms. ja taas sama homma kyselyineen ja takaisinlaittamisineen jne.

Vierailija
2330/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran yhdessä juhlassa, jossa yhden perheen lapset rohmusivat pöydästä etenkin herkkuja. 10-vuotiaalla tytöllä oli lautasellaan kaikki tarjolle asetetut dominokeksit. Pojat olivat rohmunneet puolet kakusta jo ennenkuin kaikki olivat päässeet ottamaan ruokaa.

Minulle tuli tästä mieleen parikin tuntemaani perhettä, joiden lapset ovat nyt jo teinejä. Näissä perheissä etenkin äidillä oli suorastaan pakkomielle ruoan terveellisyydestä. Lasten suolan, rasvan ja sokerin käyttöä kytättiin tarkkaan. He eivät saaneet syödä tiettyjä hedelmiä lukuun ottamatta mitään makeaa muulloin kuin kutsuilla tai juhlissa. Jälkkäriä ei ollut ikinä, ja jos perheessä kävi joskus kahvilla, lapsia kiellettiin ottamasta aikuisille katettuja keksejä.

Tämä johti siihen, että kun lapset saivat makeaa, mässäily meni aivan överiksi. He käyttäytyivät kuin kyseessä

jep, samaa todistanut entisessä suvussa eräässä perheessä..lause "meidän lapset eivät syö sokeria" on yhtä kuin hell breaks loose kylässä missä onkin karkkia tarjolla :D Lähinnä lasten tulevaisuutta ja ahmimishäiriöiden sun muiden estoa ajatellen olisi opettaa lapset kohtuuteen. Ei joka päivä tietty herkkuja, mutta ei myöskään näitä maailmanlopunmättöjä 2x vuodessa.

Vierailija
2331/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin emännän tms annostelemaan pääruuat jokaiselle mutta lisukkeet voi valita itse.

Vierailija
2332/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tarpeeksi tarjottavaa.

50 hengen juhlat joissa 10 äijää syö kuin hevonen painottaen kalliimpiin ruokiin. Pitäisi ostaa aivan järjettömät määrät esim. täytekakkuja kun jotkut vetää näitä nälkäänsä.

Tuo laputussysteemi, mitä joku ehdotti. Mietihän vielä kerran, ei oikein sovi juhlapöytään. Edes laitoskeittiöllä kouluissa ei lue että ota vain 100 g lohta, saati sitten juhlissa.

Kyllä lukee, että 3 kpl/nenä kalapuikoissa. Kun otat useamman, soitetaan poliisit. Lihapullia oliko 4 vai 5. Näin Helsingissä.

Itse olen pakkolaihduttajaäidin tytär ja voin vain kuvitella mitenkä pieneksi olisin noilla annoksilla jäänyt, kun söin koulussa kymmeniä lihapullia ja kalapuikkoja, kun äidistä ruoalla riitti se 3 ja

Aika usein lounasravintoloissakin on maininta "gluteeniton keittiöstä" tai  mikä -ton se sitten onkin. Aivan samalla tavalla juhlissa, leireillä ja muualla voi erikoisannokset laittaa erikseen niin, että tarjotaan vain sitä tarvitseville.

Jos tiedossa on rohmuja, kakkupalat voi annostella valmiiksi lautasille, ainakin lapsille.

Vierailija
2333/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kerran meinasi silmät tippua päästä kun näin teinipojan leikkaavan juustokakusta siivun (ihan normaalikokoisen), mutta sen normisiivun sijasta nosti aivan valtavan kokoisen kakkupalan ja jätti sen pikkusiivun lautaselle

Vierailija
2334/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan jotenkin syrjäytynyt nykyajasta kun en ole törmännyt tämmöiseen ongelmaan missään juhlissa joihin olen osallistunut 

Vierailija
2335/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran yhdessä juhlassa, jossa yhden perheen lapset rohmusivat pöydästä etenkin herkkuja. 10-vuotiaalla tytöllä oli lautasellaan kaikki tarjolle asetetut dominokeksit. Pojat olivat rohmunneet puolet kakusta jo ennenkuin kaikki olivat päässeet ottamaan ruokaa.

Minulle tuli tästä mieleen parikin tuntemaani perhettä, joiden lapset ovat nyt jo teinejä. Näissä perheissä etenkin äidillä oli suorastaan pakkomielle ruoan terveellisyydestä. Lasten suolan, rasvan ja sokerin käyttöä kytättiin tarkkaan. He eivät saaneet syödä tiettyjä hedelmiä lukuun ottamatta mitään makeaa muulloin kuin kutsuilla tai juhlissa. Jälkkäriä ei ollut ikinä, ja jos perheessä kävi joskus kahvilla, lapsia kiellettiin ottamasta aikuisille katettuja keksejä.

Tämä johti siihen, että kun lapset saivat makeaa, mässäily meni aivan överiksi. He käyttäytyivät kuin kyseessä

Ainakin omalla kohdalla meni juuri näin. Elin lapsuuden perheessä, jossa ei saanut karkkia tai muita herkkuja kuin ihan eritystilanteissa. Sain ekaluokalla kutsun kaverin synttäreille, mihin menin kaverin kyydillä eli minua ei ollut kukaan perheestä valvomassa. Vedin niin paljon karkkia ja kakkua, että oksensin kaverini olohuoneen lattialle. Muistan vieläkin, miten luulin kuolevani, kun oli niin huono olo. Ja edelleen aikuisena on herkkujen suhteen hankala pysyä kohtuudessa. Eli voin mennä helposti jopa kuukaisia ilman herkkuja, mutta sitten kun sokka irtoaa, niin se on menoa. 

Vierailija
2336/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaton ruokahalu johtuu kuulemma kylläisyyshormonin puutteesta.

Siis lääkitys kuntoon ennen ihmisten ilmoille menoa! Liikakilotkin lähtevät.

Vierailija
2337/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitkään oikeat juhlat ole, jos ruoka loppuu kesken. Kunnon pidot olla pitää, että kaikki saa kyllikseen!

Suunnitelkaa menu sen mukaan, että on varaa tarjota tarpeeksi iso määrä. Edullisempaa tarjottavaa siis.

Juurikin näin! Karjalassa kaikki sai kylliksi syödäkseen, jossei ollu varaa kalliseen niin sitte oli halvempaa mutta yksikään vieras ei nälkäsenä lähtenyt, se oli kunnia-asia. Rohmuja ei arvosteltu, päinvastoin emäntä oli tyytyväinen kun ruoka maistui.

Vierailija
2338/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, joka kertoi koulussa syöneensä kymmeniä lihapullia tai kalapuikkoja. Sanoisin ettei ole kyllä millään lailla normaalia tai kohtuullista yhtään missään iässä mättää  tuollaisia määriä.  Venyttää mahalaukkkunsa jo nuorena ihan tajuttoman kokoiseksi, ja sitten vielä ihmetellään miksi väki lihoaa. Kai sitä ihmisillä pitäisi jotain itsehillintää sentään olla, muuten on kuin labradori joka syö sukkahousuista lähtien kaikkea mahdollista. Ja jos ei ole, kyllä pitää jollakin lailla sitten kontrolloida jos ei itse ymmärrä mitä Kohtuullinen sana tarkoittaa.

Vierailija
2339/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juhlissa yksi sukulainen tulee aina nälkäisenä juhliin ja joka kertaa sanoo, ettei ole koko päivänä syönyt, että jaksaa juhlissa tankata! Kerran sitten ihan pienimuotoisille synttärikahveille laitoin tarjolle vain täytekakun. Oli hänellä ihmettelemistä, kun ei ollutkaan mitään suolaista tarjolla.... Ei viihtynyt kylässä kuin muutaman tunnin, kun yleensä vierailu kestää monta tuntia. 

Vierailija
2340/2539 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kerran meinasi silmät tippua päästä kun näin teinipojan leikkaavan juustokakusta siivun (ihan normaalikokoisen), mutta sen normisiivun sijasta nosti aivan valtavan kokoisen kakkupalan ja jätti sen pikkusiivun lautaselle

Hei! Mutta ei ottanut kaikkea! 

Mun exän suosikkilause.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä