Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju.
Sanon kuitenkin, että oli allergisia tai ei, niin kannattaa sekoittaa ainekset kunnolla ja pilkkoa vaikka lohi niin pieneksi, että sitä ei voi ottaa erikseen.
Mutta mites ne kala-allergiset sitten? Eivät voi tuota syödä.
Feta myös allergisoi. Jos on maitoallergia. Ja fetasta pitää moni mutta noin 20prosenttia ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pussukoitten ja nimikorttien ehdottaja, niin sori nyt vaan mutta kyllä aika tylästä olisi vaikkakin vaan vaikka 15-20 hengen työpaikalla tuo pussittaminen esim täytekakun tai juustokakun tms kanssa. Ja aina jos veisi konvehtirasian tms. niin pitäisi jakaa 20 eri pussukkaan ja nimikortit. Herranjestas ei nyt sentään olla päiväkoti-ikäisten kanssa töissä olla, vaikka välillä silti tuntuukin. Pakko vain myöntää että ahneus on joillain se vallitsevin luonteenpiirre. Etenkin nykymaailmassa.
Tosta voi saada myös huumoria. Seuraa paljonko rohnureetta ja ahmija aatu ottaa seuraavana. Tee siitä salainen ohjelmanumero.
Keksit pullat ja karkit on halpaa, tästä ilmainen hupivinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Näitä juttuja kun olen lukenut niin olen myös käsittänyt sen, että jos antaa lahjaksi rahaa vaikka 100€ niin saa syödä mahansa täyteen. Sen sijaan 20 eurolla saa vaan ehkä leipäpalan.
Saatan olla väärässäkin, mutta onko oikeasti tuo raha ns. sisäänpääsymaksu nykyään? Ja kuka sen tarkistaa?
On paljon keskusteluja täällä(kin), että esim. hääpari on pettynyt, kun rahaa ei olekaan tullut niin paljon, että se olisi kattanut kaikki kulut.
Mites sille tädille kävi, joka osti lahjaksi kattilan?
Tämä nyt meni ohi aika paljon aiheesta.
Meillä yo-juhliin meni 800 euroa - teimme itse kaiken ja kaikkea oli reilusti - lahjoja tuli n.4000 euroa käteistä + astioita, koruja jne. Minua hävetti, mutta en vieläkään tiedä miksi. Tarjolla oli kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa, fetaa
Tähän muuten kaipaan näkemyksiä! Jos 83v appiukko lahjoittaa kaksion Eirasta ja Erjatäti 44v sen vitosen tuikun niin kyllä sen nyt täytyy näkyä edes siinä että appi saa syödä lihaa ja lohta ja kakkua niin paljon kuin napa vetää. Etenkin kun appi joutuu istumaan lattialla sivussa kun pikku väki vei pöytäpaikat.
Tämäkin olisi jotenkin huomioitavaa!
Mielipidettä?
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilupöytään voi laittaa lapun: Älä rohmua, että muillekin jää.
Itse, kuten moni muukaan, ei niin välitä makeasta kahvisärpimestä. Olen sitten ottanut kahvin kanssa vain 1 palan esim kinkkupiirakkaa. Ja jättänyt makeat väliin. Miksi makeaa on niin paljon, kun suurin osa aikuisista tykkää enemmän suolaisesta? Makeaa jää aina isot määrät ja suolainen hupenee hiljalleen loppuun.
Niin onko etikettmoka jos otan 2-3 palaa kinkkupiirakkaa koska en tule kuin vihaiseksi tuosta yhdestä palasta?
Olen nainen, 166 cm, normaali paino. Ikä 43.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilupöytään voi laittaa lapun: Älä rohmua, että muillekin jää.
Itse, kuten moni muukaan, ei niin välitä makeasta kahvisärpimestä. Olen sitten ottanut kahvin kanssa vain 1 palan esim kinkkupiirakkaa. Ja jättänyt makeat väliin. Miksi makeaa on niin paljon, kun suurin osa aikuisista tykkää enemmän suolaisesta? Makeaa jää aina isot määrät ja suolainen hupenee hiljalleen loppuun.
Niin onko etikettmoka jos otan 2-3 palaa kinkkupiirakkaa koska en tule kuin vihaiseksi tuosta yhdestä palasta?
Olen nainen, 166 cm, normaali paino. Ikä 43.
On se etikettimoka. Sitähän sä kysyit. On etikettimoka rohmuta mitä tahansa yhtä lajia. Kun kerran tiedät, että makeaa on tarjolla enemmän, niin syö sitä suolaista kotona tarpeeksi, niin ei tarvitse juhlissa rohmuta.
Eikö vieraat kutsuta juhliin ??? Turha valittaa Kutsumistaan "vieraista" EI meidän tuttavapiirissä käy Häiriköitä jotka eivät Osaa käyttäytyä Vaan Perussivistyksen Omaavia Ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pussukoitten ja nimikorttien ehdottaja, niin sori nyt vaan mutta kyllä aika tylästä olisi vaikkakin vaan vaikka 15-20 hengen työpaikalla tuo pussittaminen esim täytekakun tai juustokakun tms kanssa. Ja aina jos veisi konvehtirasian tms. niin pitäisi jakaa 20 eri pussukkaan ja nimikortit. Herranjestas ei nyt sentään olla päiväkoti-ikäisten kanssa töissä olla, vaikka välillä silti tuntuukin. Pakko vain myöntää että ahneus on joillain se vallitsevin luonteenpiirre. Etenkin nykymaailmassa.
Tosta voi saada myös huumoria. Seuraa paljonko rohnureetta ja ahmija aatu ottaa seuraavana. Tee siitä salainen ohjelmanumero.
jep, se käy ihan ohjelmanumerosta kun näillä rohmuilla on työpaikan kahvitilaisuuksissa( eläkejuhlat tms) kunnon kakkuvuori lautasella ja sen kimppuun käydään täydellä raivolla. Ja se kyllä yleensä näkyy myös ulkomuodossa..ja annas olla jos on useampaa kakkua niin se sotku on todella hauskan näköistä siellä lautasella. Eikä meilläkään mitoiteta kakkuja supertarkkaan eli santsivaraa kyllä jää ja ihan ok on hakea vielä toinen pala jos tuntuu että maistuu, mutta rohmut on oma luokkaansa jo ekalla kierroksella :)
Et anna vieraiden itse ottaa ruokia, vaan tarjoilet valmiit annokset. Kukaan ei pääse silloin rohmuamaan.
Pitää jättää porvarit, varsinkin persut ja läskit taksikuskit kutsumatta.
Tekee selväksi heti samantien, että kaikille pitää riittää. Kepakosta sormille niitä, jotka yrittää rohmuta. Ihan turha varata ylimäärästä. Mä kyllä kehtaan sanoa, jos nään tollasta käytöstä. Yksissä synttärijuhlissa lihava poika leikkas kakunpalan ja meinas jättää sen kakkuvadille ja ottaa sen loppuosan kakusta.
Olin joskus vieraana häissä, joissa vieraat kävi korkkaamassa hääkakun.
Ruokaa kannattaa laskea aina reilusti isommalle porukalle kuin vieraiden määrälle. Aina joku santsaa ja niin kuuluukin. Toisaalta toiset ovat pieniruokaisia, mikä tasoittaa hieman tilannetta. Kuulostaa kuitenkin siltä, että lasket tarjottavien määrän turhan tiukasti, jos juhlissa täytyy jännittää, loppuuko kesken.
Jos haluaa jotenkin ohjata vieraita ruokamäärissä, voi esim.
- leikata kakun valmiiksi tai tarjota kakun sijaan kuppikakkuja. Harva kehtaa ottaa kahta palaa.
- vaihtaa lautaset pienempiin
- laittaa ruokaa tarjolle pienemmissä astioissa ja täydentää astioita juhlien aikana. Mitä vähemmän on tarjolla, sitä vähemmän kehdataan ottaa
- Tarjota ruokaa tai kakkukahvit vain tiettynä aikana (vrt. tarjoittavaa on koko päivän / illan esillä).
- Tarjota runsaasti halvempia tuotteita, kuten leipää, perunaa, pastaa jne, jotka täyttää mahan.
- Tarjota kakkukahvin heti ruoan jälkeen, kun ihmisillä on jo maha täynnä.
- tarjota alkoholit ruoan kanssa (vrt avoin baari koko illan).
Itsellä ei ole kokemusta kuin alkoholin rohmuajista juhlissa. Harva viitsii kuitenkaan juhlissa ruokaa ihan ähkyksi asti syödä. Mutta esim. yksissä häissä todistin jopa tilannetta, jossa vieras haki pois lähtiessään juomakaapista muutaman lonkeron kotimatkalle mukaan. Yksi tuttava kertoi myös synttäreidensä jälkeen, että juomapöydästä oli hävinnyt pari kokonaista viinapulloa illan aikana. Kyseessä siis omatoimibaari, jossa erilaisia väkeviä ja lantrinkeja ja näistä sai tehdä itse omat drinkit. Juhlien jälkeen pari väkevää pulloa oli puuttunut kokonaan (siis ei löytynyt tyhjänä mistään). Eli joku oli ottanut koko pullon tai pullon lopun mukaansa lähtiessä. Ja toki pikkulapset saattavat innostua hamstraamaan karkkia jne, jos vanhempi ei tilannetta valvo.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kamalaa. Olin kaasona ystäväni häissä ja olin viimeisten joukossa ruokailujonossa. Siellä piti olla broilerinfilettä, astia oli tyhjä. Cateringin ihminen toi mikrossa lämmitettyjä kasvispihvejä tarjolle. Katkarapusalaatista oli viety kaikki katkaravut. Katsoin jonossa, miten jotkut miehet otti jättiannoksia, oikein pinosivat ruokaa päällekkäin korkeaksi keoksi. Mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä? Ohjeistamalla varmaan, mutta ei niillä catering-yrityksillä ole ihmisiä seisomaan pöydän vieressä ja katsomaan, kuka yrittää ottaa liikaa.
Mää olin häissä jossa catering toimi tarjoilijana. Laittoi yhden lihapullan mun lautaselle ja kysyi että haluatko vielä toisen (pieniä lihapullia). Meinasi pokka pettää mut sanoin nätisti että juu, kiitos, mieluusti otan vielä toisen.;) Noissa häissä ei sitten rohmuttu ja grillin kautta kotiin.;)
Työpaikan palavereissa näiden rohmujen toimintaa saa jatkuvasti todistaa. Eli pullaa tms vedetään kaksin käsin ja pahimmat ottaa vielä palaverin jälkeen jäljellä jäävän pullan mukaan omaan huoneeseensa. Joku täällä kirjoitti aiemmin, että kyseiset tyypit tunnistaa jo ulkomuodosta, mutta oman kokemukseni perusteella ei välttämättä. On toki se tyyppi, joka ei pysty itseään syömisen suhteen hillitsemään ja ahtaa suuhunsa kaiken, mitä käsiinsa saa (ja tämä näkyy myös ulkomuodossa). Mutta sitten on myös se tyyppi, joka on olevinaan niin fitnes ja, jolla on lounaalla eväänä rahkaa ja riisikakkuja. Mutta annas olla, kun on pullaa tms tarjolla, niin vie nälkä voiton ja makeaa vedetään kahden edestä. Ja sitten edellisessä työpaikassa oli yksi mies, joka sanoi, ettei kotona vaimo anna syödä mitään herkkuja, niin sitten se veti töissä vaimolta salaa palaveripullaa kuin viimeistä päivää.
paremmat ruoat viimeksi ja pienet lautaset
Karjalanpaistia ja niin että sitä on myös santsata, kuka ei sitä syö niin kasviskeittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kääretortut kaupan
Vierailija kirjoitti:
Pitää jättää porvarit, varsinkin persut ja läskit taksikuskit kutsumatta.
Nyt erehdyit. Vassarithan niitä vapaamatkustajia ovat.
Lasten syömistä saisi vanhemmat juhlissa paremmin valvoa. Varsinkin pienet lapset villiintyy juhlissa välillä kakkupöydässä. Eli kerätään lautaselle karmea läjä kakkuja, keksejä, mitä ei sitten jaksetakaan syödä. Lisäksi olen nähnyt lapsen juhlissa lähmivän täytekakkua käsin, koskettavan keksilautasella kymmentä keksiä, minkä jälkeen ottaa yhden sekä jemmaavan keksejä reppuun. Ja vanhemmat eivät puutu mitenkään. Tämän takia omiin juhliini ovat vain aikuiset tervetulleita. Ja aikuisistakin vain ne, joiden tiedän osaavan käyttäytyä.
Myönnän, että alkuun luin tätä ketjua huvittuneena. Olen kasvanut perheessä, jossa on fyysistä työtä tekeviä, urheilullisia miehiä, jotka syövät paljon. Jotenkin oletin, että tässä ketjussa ei vaan olla totuttu paljon syöviin (ja kuluttaviin) miehiin ja automaattisesti pidetään heitä rohmuina. Olin väärässä. Totuus oli, että minä en ollut vielä koskaan tavannut rohmuaa! Viime juhlissa tapasin. Oman perheen miehet ottavat annokset lautasmallin mulnaan: perunaa, salaattia, lihaa, leipää... Rohmu täytti lautasen PELKÄSTÄÄN lapsille tarkoitetuilla lihapullilla, lohella ja perunasalaatilla. Ei siis salaattia, ei perunaa, ei ruisleipää. Ja sitä ruokaa oli lautasella vuori.
Olin järkyttynyt.