Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheemme telttailu ei miellyttänyt mökkiläisiä vaikka laki on puolellamme

Vierailija
26.05.2022 |

Laitoimme teltan erään järven rannalle kunnan maalle. Siinä vieressä on yksityisessä omistuksessa olevia mökkejä. Meillä ei ole mökkiin varaa, mutta meillä on jokamiehenoikeus telttailla. Tämä ärsyttää mökkiläisiä. Emme saisi näkyä tai kuulua. Mutta eivät he mitään meille voi: meillä on lakiin perustuva oikeus telttailla ja riemuta kesästä. Nuotion äärellä laulamme myöhään yöhön kuitenkin häiritsemättä.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos olet yksityisellä maalla ja näet talon tai majan, tai minkä tahansa paikan, jota voi pitää vaikka jonkun kotina tai mökkinä tai vaikka pihana, niin olet liian lähellä eikä siellä jokamiehen oikeudet ole voimassa.

Ei koske autiotaloja. Kotirauhaa ei voi rikkoa, jos kyseessä ei ole kenenkään käytössä oleva asumus.

"Jos talo on asumaton, se ei ole kenenkään koti ja siten siltä puuttuu kotirauhansuoja. Jos rakennukset ovat esimerkiksi varastoina tai tuotantolaitoksina, voivat nämä kuitenkin olla julkisrauhan suojaamia. Rakentamattomalla tontilla ei ole kotirauhansuojaa."

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamieh…

Ihan muistutuksena: nuo vastaukset on antanut yksittäinen ympäristöministeriön virkamies, niillä ei siis ole takanaan varsinaisia lakipykäliä, ne ovat mielipiteitä. Vaikka meidän mummo asuu talvet kylillä ja kesät mökissään, niin se mökki nauttii ympäri vuoden kotirauhan suomaa suojaa, sinne pihaan ei ole sopivaa/laillista mennä edes maaliskuussa vedoten siihen, että ei tämä ole kenenkään koti.

Ihan samalla tavalla kuin navetta voi olla 300 m päässä päärakennuksesta ja silti sinne navettaan ei jokamiehellä ole mitään asiaa, vaikka kukaan ei siellä asu.

EIkä ulkopuolinen voi noin vain tietää onko talo asumaton vai ei. Ihmiset asuvat joskus sellaisissa mörskissä ettei itse voisi tajuta. Asumattomaksi voisi talon ajatella, jos on ikkunat rikki, ovi auki ja siellä sisällä asuu joku näätäperhe tai hiiripopulaatio vilistää nurkissa eikä mistään muualtakaan voi päätellä, että siellä joku olisi käynyt. Esim. ei mitään jälkiä pihalla jne. Parempi vain pysyä kaukana kaikista rakennuksista ja olettaa niiden olevan asumattomia. Kyllä suomesta löytyy oleskelupaikkoja metsästä pilvin pimein ja jopa järvien rannoilta. Minä asun kaupungin lähiössä ja lähin metsä alkaa noin 500 metrin päästä. Siellä on PALJON lampia ja järviä, lähteitä, kallioita, kallionkoloja - kyllä löytyisi leirintäpaikkoja. Maisematkin on kauniita.  MEtsässä on myös pyöräilyreittejä, jota käytetään kuulemma ahkerasti, mutta kun reittejä on paljon, niin harvemmin siellä sitten ketään edes näkee.

Tuliko sinulle tuossa ajatusvirhe tai typo? Tarkoitit varmaan, että kannattaa olettaa kaikkia rakennuksia asutuiksi ei asumattomiksi.

Vierailija
102/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos olet yksityisellä maalla ja näet talon tai majan, tai minkä tahansa paikan, jota voi pitää vaikka jonkun kotina tai mökkinä tai vaikka pihana, niin olet liian lähellä eikä siellä jokamiehen oikeudet ole voimassa.

Ei koske autiotaloja. Kotirauhaa ei voi rikkoa, jos kyseessä ei ole kenenkään käytössä oleva asumus.

"Jos talo on asumaton, se ei ole kenenkään koti ja siten siltä puuttuu kotirauhansuoja. Jos rakennukset ovat esimerkiksi varastoina tai tuotantolaitoksina, voivat nämä kuitenkin olla julkisrauhan suojaamia. Rakentamattomalla tontilla ei ole kotirauhansuojaa."

Ihan muistutuksena: nuo vastaukset on antanut yksittäinen ympäristöministeriön virkamies, niillä ei siis ole takanaan varsinaisia lakipykäliä, ne ovat mielipiteitä. Vaikka meidän mummo asuu talvet kylillä ja kesät mökissään, niin se mökki nauttii ympäri vuoden kotirauhan suomaa suojaa, sinne pihaan ei ole sopivaa/laillista mennä edes maaliskuussa vedoten siihen, että ei tämä ole kenenkään koti.

Ihan samalla tavalla kuin navetta voi olla 300 m päässä päärakennuksesta ja silti sinne navettaan ei jokamiehellä ole mitään asiaa, vaikka kukaan ei siellä asu.

Ei tarvitse tahallaan heittäytyä yksinkertaiseksi. Pihapiirissä pätee kotirauhan suoja.

"Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset."

Ja jälleen kerran olemme tasolla "yleinen ohje" - siis minkä viranomaisen antama ja millä perusteella? Tai mikä on kodin välitön ympäristö - sinulle se on 8 metriä naapurin rajaan, minulla koko tämä tontti eli 300 m suuntaansa kuistilta katsottuna.

Lisäksi kannattaa muistaa, että navetta ei ole piharakennus!

Mutta yksinkertaiseksi heittäytymällä pystyn varsin hyvin kyseenalaistamaan ns. ohjeet, joita ei oikeastaan koskaan ole minnekään kirjattu ja jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin muiden omaisuuden vapaaseen käyttöön. Jos nyt tehtäisiin jokamieslaki, niin iso osa Suomea olisi välittömästi ko. oikeuksien ulkopuolella.

Aika harvoin navetta on täysin erillään muista rakennuksista, ja jos on niin alkaa olla sen kokoluokan laitos, että menee jo tuohon tuotantolaitos-kategoriaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInulle on sanottu, että saunarannassamme saa leiriytyä, koska sauna ei ole lämpiämässä eli mökki on siten autio. Meni jonkun aikaa selittäessä, että sähkö on keksitty, se ei savuta.

Tuo on aika yleinen virheellinen meriselitys. Oikeasti tietenkään sinne teidän saunarantaan ei ole kenelläkään ulkopuolisella mitään asiaa koskaan. Mökki ei olisi autio vaikka te ette edes olisi paikalla.

Vierailija
104/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirauha suojaa myös telttaa, eli senkään pihapiiriin ei sovi tunkeutua:

https://www.suomenlatu.fi/vaikuta/jokamiehenoikeudet-2/kotirauha.html

Vierailija
105/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehenoikeus edellyttää, että olette tarpeeksi kaukana yksityisten maalta!

Leiriytyminen on sallittua siellä missä liikkuminenkin on sallittua. Leiriytyä saa siis julkiselle ja yksityiselle maa-alueelle, missä oleskelu ei aiheuta vähäistä suurempaa haittaa varsinaiselle maankäytölle eikä alueella ole voimassa erityisiä oleskelukieltoja.

Näin. Ap kirjoittaa KUNNAN maille. Ei se ole kenenkään piha.

Pari vuotta sitten joku ulkomaalainen pariskunta tuli kysymään meiltä että missä voisi leiriytyä sen järven rannalla jossa mökkimme sijaitsee. Sanoimme ettemme tiedä, mutta että uimaranta on ainakin tuolla päin, muutaman km päässä. Sanoimme sitten ett äjos ette löydä paikkaa niin olette tervetulleita leiriytymään meidän tontille. Muutaman tunnin päästä tulivat ja sanoivat ettei ollut löytynyt oikein paikkaa, kuin joko aivan hirveää pirunpeltopöpelikköä, tai sitten muita mökkejä. 

Vietimmepä mukavan viikonlopun heidän kanssaan ja pääsivät myös suomalaiseen saunaan, sekä tietenkin laiturilta järveen uimaan :) Iltaisin grillailtiin ja juteltiin mukavia, siinä myös englannin kieli sai harjoitusta :)

Vierailija
106/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tahallaan heittäytyä yksinkertaiseksi. Pihapiirissä pätee kotirauhan suoja.

"Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset."

Ja jälleen kerran olemme tasolla "yleinen ohje" - siis minkä viranomaisen antama ja millä perusteella? Tai mikä on kodin välitön ympäristö - sinulle se on 8 metriä naapurin rajaan, minulla koko tämä tontti eli 300 m suuntaansa kuistilta katsottuna.

Lisäksi kannattaa muistaa, että navetta ei ole piharakennus!

Mutta yksinkertaiseksi heittäytymällä pystyn varsin hyvin kyseenalaistamaan ns. ohjeet, joita ei oikeastaan koskaan ole minnekään kirjattu ja jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin muiden omaisuuden vapaaseen käyttöön. Jos nyt tehtäisiin jokamieslaki, niin iso osa Suomea olisi välittömästi ko. oikeuksien ulkopuolella.

Aika harvoin navetta on täysin erillään muista rakennuksista, ja jos on niin alkaa olla sen kokoluokan laitos, että menee jo tuohon tuotantolaitos-kategoriaan.

No miten sen nyt ottaa. Tästä on talosta 60 m aittaan, siitä vähän yli 30 m vanhaan varastorakennukseen (noin 25 m pitkä), sen jälkeen 200 m, että on uuden varastohallin nurkalla, sitten yli tien, siinä parit aitaukset ja 60 m navetalle eli navetta ei ole minusta lähelläkään taloa, mutta on toki alle 200 m päässä muista rakennuksista. Kotirauhan piiri ulottuu siis lähes 500 m etäisyydelle itse päärakennuksesta.

Vierailija
107/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä näitä telttailijoita ilmestyy mökkitontin rantaan. Kyseessä niemenkärki, ei suoraa näköyhteyttä mökille. Olen ottanut tavaksi käydä yöllä ko niemessä ulkoiluttamassa koiria ja uittamassa. Kun siinä hetken louskuttavat joutilasta, on päitä ilmestynyt teltoista ja suuta pieksevät. Olemme liian lähellä heidän leiriään. No minä olen omalla tontilla, saan tehdä mitä huvittaa. Aika nopeasti poistuvat kun jään rantaan nauttimaan kesäyöstä ja koirat louskuttaa teltalla leukojaan.

Vierailija
108/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lupa nuotioon? ja tietenkaan mokkialueella ei saa aiheuttaa yleista hairiota. jos laki ob teidan puolellanne, niin asia selva

Vierailija
109/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa maalitauluja tontin rajoille ja harjoitella ammuntaa, jos taulun lähistölle sijoittuu roskawäkeä telttailemaan.

Vierailija
110/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä näitä telttailijoita ilmestyy mökkitontin rantaan. Kyseessä niemenkärki, ei suoraa näköyhteyttä mökille. Olen ottanut tavaksi käydä yöllä ko niemessä ulkoiluttamassa koiria ja uittamassa. Kun siinä hetken louskuttavat joutilasta, on päitä ilmestynyt teltoista ja suuta pieksevät. Olemme liian lähellä heidän leiriään. No minä olen omalla tontilla, saan tehdä mitä huvittaa. Aika nopeasti poistuvat kun jään rantaan nauttimaan kesäyöstä ja koirat louskuttaa teltalla leukojaan.

Rikot telttailijoiden kotirauhaa..

Vierailija
111/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehenoikeus loppuu, kun ollaan 50 metrin päässä piha-alueesta. Ei majoituta, kerätä marjoja tai kuljeta niin läheltä pihapiiriä

Laissa ei ole määritelty mitään tuollaista matkaa.

Koko jokamiehenoikeutta ei ole määritelty laissa, se on enemmänkin tapa tai perinne. Siksi maanomistajalla on melko vahva oikeus häätää pois mailtaan vedoten vaikka metsästysrikkomukseen (koira mukana) tai teräaseen luvattomaan hallussapitoon maillaan (jollain on matkassa mukana puukko).

Keskeltä metsää on ihan turha tulla häätämään ketään pois. Soittaisin poliisit.

Soita ihmeessä. Jos olet keskellä metsää nuotiota polttelemassa ilman lupaa, niin sakothan siitä sinulle rapsahtaa ja maanomistajalle maksat korvauksia hiilinielun tuhoamisesta.

Mistä tuon nuotion nyt repäisit? Jos olen metsässä poimimassa marjoja tai kävelemässä ja joku tulee siihen uhkailemaan, niin todellakin soitan poliisit.

Saat odotella 3-5 tuntia kaikessa rauhassa, minä olen siinä ajassa jo käynyt sulkemassa metsätien puomin.

Ja meinaat, että puomin nähtyään poliisit toteavat vaan, että "harmin paikka, kun ei nyt päästä" ja kääntyvät takaisin?

Saa ne sinne puomin taakse vartomaankin jäädä jos siltä tuntuu.

Poliisit tulevat tarvittaessa voimakeinoin puomista läpi. Uuden lukon hankkiminen jää tässä tapauksessa sinun tappioksesi. Mutta ihan rauhassa saat olla hankala.

Miksi ne sen puomin läpi lähtisi tunkeutumaan, jos soitto tulee jostain keskeltä metsää ja ainoana ongelmana on se, että "toi sanos, ett mää en saa olla tääl".

Ei sitä puomia hajotettais paitsi äärimmäisessä hätätilassa. Jos häiritsevä käyttäytyminen tai luvaton tunkeutuminen toisen alueelle niin se ei ole hätätila.

Onko se puomi autoliikennettä estämässä? Marjastus ja sienestys toisen on jokamiehen pikeus, mutta se oikeus ei tietenkään tarkoita pihalla marjastamista.

Ihan pakko: ulkoilureitti risteää metsäisellä alueella ravihevosten harjoitusradan kanssa. Satuin kuulemaan kun yksi fillariharrastaja kertoi tyttöystävälleen että sen harjoitusradan laitaan kieltokyltti oli laiton, fillaristin mielestä jokamiehen oikeudet antaisivat oikeuden kulkea sillä ratapohjalla.

No, poika ei tiennyt, että maanomistajan johonkin erityiskäyttöön ottamilla alueilla jm-oikeudet eivät päde. Ihan samoin kuin et saa mennä kasvussa olevaa viljaa pellolle tallomaan, et voi sinne harjoitusradallekaan mennä. Erityisessä käytössä oleva alue.

Vierailija
112/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirauha suojaa myös telttaa, eli senkään pihapiiriin ei sovi tunkeutua:

https://www.suomenlatu.fi/vaikuta/jokamiehenoikeudet-2/kotirauha.html

Väärin tulkittu. Teltan pihapiiriin saa kyllä mennä, mutta esimerkiksi teltassa asuvia ihmisiä ei saa kuvata ilman lupaa tai heidän kamojaan varastaa. Mutta mitään juridista oikeutta yhdelläkään telttaporukalla ei ole siihen pysyväisluontoiseen telttapaikkaan maastossa tai paikan muokkaukseen leiriytymällä. Telttailu pitää tehdä aiheuttamatta paikalle haittaa ja se telttailu on aina luonnossa tilapäistä. Toki maanomistajan luvalla saa tietysti pysyvänkin leirin perustaa, mutta ilman lupaa ei saa.  Esimerkiksi leirintäalueet ovat näitä maanomistajan luvalla leiriytymispaikkoja.

Vierailija
113/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne rikkoo mun kotirauhaa. Vaikka näköyhteyttä ei ole, matkaa alle 50 metriä saunalta. Siinähän soittaa vaikka poliisit.

Vierailija
114/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä riko. Omalla tontilla saa pitää koiria vapaana ihan miten paljon itse haluaa ja milloin vain. Ei teltalla ole väittämääsi kotirauhaa.

Vierailija
115/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne rikkoo mun kotirauhaa. Vaikka näköyhteyttä ei ole, matkaa alle 50 metriä saunalta. Siinähän soittaa vaikka poliisit.

Ei metrimäärillä ole mitään merkitystä. Jos mökki ei ole näköetäisyydellä, niin telttailijat eivät ole pihapiirissä.

Vierailija
116/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin luvaton telttailija on tuossa tapauksessa se kotirauhan rikkoja. Sinulla on lupa kieltää pihallasi telttailu ja käskeä telttailijoita häipymään. Jos eivät lähde, voit soittaa paikalle poliisit tai tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
117/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei metrimäärillä ole mitään merkitystä. Jos mökki ei ole näköetäisyydellä, niin telttailijat eivät ole pihapiirissä.

Että mielestäsi voivat noin vaan vallata osan tontistani käyttöönsä ja minulla ei sinne oikeutta ole mennä. Pidä toi ja toivo ettet koskaan yritä vallata minun tonttia.

Vierailija
118/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihapiiriksi lasketaan kyllä muutakin kuin paikka mistä oikea talo tai mökki suoraan näkyy. Ihan se saunamökin olemassaolo tekee siitä jo pihapiiriin kuuluvan alueen.

Vierailija
119/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin luvaton telttailija on tuossa tapauksessa se kotirauhan rikkoja. Sinulla on lupa kieltää pihallasi telttailu ja käskeä telttailijoita häipymään. Jos eivät lähde, voit soittaa paikalle poliisit tai tehdä rikosilmoituksen.

No nytkö se on sitten jo piha?

Vierailija
120/176 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihapiiriksi lasketaan kyllä muutakin kuin paikka mistä oikea talo tai mökki suoraan näkyy. Ihan se saunamökin olemassaolo tekee siitä jo pihapiiriin kuuluvan alueen.

Missä kohtaa on mainittu saunamökki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä