Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi nyt kettu, Opintopolussa luvataan opiskelupaikkaa, mutta pisteet mitä luultavimmin laskettu väärin

Vierailija
25.05.2022 |

Olen moneen kertaan tavannut noita sääntöjä ja ohjeita ja olen siinä vankassa käsityksessä, että vanhat laudaturit lasketaan eximiaksi ja vanhasta reaalista ei saa pisteitä ollenkaan. Nyt minulle on laskettu kuitenkin Opintopolussa ihan jäätävät pisteet, joilla heidän mielestään saisin opiskelupaikan.

Tietenkin hakijapalveluun voi soittaa vain ti ja to klo 12-14 (tms) ja helatorstaina eivät ole töissä. Eikä chat ole tavattavissa perjantaina. Maanantaina olisi sitten pääsykoe, minne muutenkin arvelin olevani menossa.

Miten ne voi laskea pisteet noin pahasti pieleen? Eikö ne muka yhtään katso valmistumisvuotta? Todistus on toimitettu sinne skannattuna, mutta ei tuo nyt ihan siltä vaikuta että joku ihminen sen olisi lukenut. Voiko siellä olla joku buginen softa, joka lukee noita skannattuja todistuksia?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko kertoa kirjoittamasi aineet ja arvosanasi niin voin kertoa ovatko pisteet laskettu oikein? Olen viime vuonna itsekin ollut eräässä yliopistossa laskeskelemassa noita joten tunnen prosessin hyvin :)

Pitkä matikka, äidinkieli, pitkä saksa, ruotsi (ilmeisesti laskettu keskipitkäksi), lyhyt englanti. Kaikista L. (Reaalista fysiikka+kemia myös L, mutta sitähän ei lasketa.)

Katsoin taulukosta, että matikka, äidinkieli, saksa ja ruotsi (keskipitkäksi laskettuna) tekis sen 126,1 pistettä mitä mulle oli laskettu. 

Ap

Vierailija
22/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko ensikertalainen vai et? Jos et ole ensikertalainen, niin tilanne on täysin selvä, koska pisteesi olisivat riittäneet, vaikka vanhat laudaturit olisi laskettu eksimioiksi.

Tarkoitin: jos olet ensikertalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolkuun päätynyt kirjaus ei ole vielä päätös opiskelupaikan myöntämisestä. Mutta jos lainvoimainen hallintopäätös olisi tehty, sen muuttaminen vaatisi sitä, että yliopisto hakee purkua KHO:lta.

Vierailija
24/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on täysin selvää, että toisena kotimaisena kirjoitettu ruotsi lasketaan keskipitkäksi (paitsi silloin, jos olet kirjoittanut pitkän ruotsin).

Vierailija
25/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap aikoo ilmoittaa yliopistolle, että hänen ei kuulu saada paikkaa, jos paikka myönnetään, koska hän itse on sitä mieltä, että pisteet on laskettu väärin? Ei kannata olla tyhmä.

Vierailija
26/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nyt on kuitenkin niin, että itse olen lukenut ne pisteytysohjeet pieleen tai olettanut jotain, mitä ei olisi pitänyt olettaa. Oletin ilman muuta, että vanhasta L:stä saisi saman verran pisteitä kuin uudesta E:stä, mutta ei siellä missään ole sellaista mainintaa. Reaalikokeesta ei tule pisteitä, mutta näköjään pitkän matematiikan, äidinkielen, pitkän saksan ja lyhyen englannin L:t riittävät opiskelupaikan saamiseen.

Hassulta tämä tuntuu, mutta toisaalta noita vanhoja arvosanoja ei ole myöskään mahdollista korottaa, joten ehkä tämä on sitten jollain tavalla oikeudenmukaista?

Ihmiset aina sanovat, ettei niillä ylioppilaskirjoitusten tuloksilla ole myöhemmin elämässä mitään merkitystä. Ehkä monilla se onkin noin. Itselläni yo-kirjoitukset ovat viimeinen asia elämässäni, mikä vielä sujui, sen jälkeen on mennyt kaikki aikalailla pieleen. Näköjään niistä hyvistä tuloksista oli tässä kohtaa hyötyä, kun niillä kuitenkin opiskelupaikka lohkesi? 

Sittenhän kaikki on hyvin ja olet opintopaikkasi ansainnut.

Vierailija
27/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko kertoa kirjoittamasi aineet ja arvosanasi niin voin kertoa ovatko pisteet laskettu oikein? Olen viime vuonna itsekin ollut eräässä yliopistossa laskeskelemassa noita joten tunnen prosessin hyvin :)

Pitkä matikka, äidinkieli, pitkä saksa, ruotsi (ilmeisesti laskettu keskipitkäksi), lyhyt englanti. Kaikista L. (Reaalista fysiikka+kemia myös L, mutta sitähän ei lasketa.)

Katsoin taulukosta, että matikka, äidinkieli, saksa ja ruotsi (keskipitkäksi laskettuna) tekis sen 126,1 pistettä mitä mulle oli laskettu. 

Ap

Kyllä, aivan oikein on pisteesi laskettu :) eli onneksi olkoon opiskelupaikasta! Ei ole tarvetta mennä pääsykokeeseen. Kunhan vielä toimitat sen virallisesti oikeaksi todistetun jäljennöksen todistuksestasi on kaikki kunnossa.

Ja siis kyllä näitä tapauksia satunnaisesti on että jonkun pisteet on vaan laskettu väärin. Jos opiskelijavalinnasta on kuitenkin jo tehty virallinen päätös ei sitä noin vain hakijan haitaksi enää muuteta.

Vierailija
28/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap aikoo ilmoittaa yliopistolle, että hänen ei kuulu saada paikkaa, jos paikka myönnetään, koska hän itse on sitä mieltä, että pisteet on laskettu väärin? Ei kannata olla tyhmä.

Kyllä minä tuon alkutuskailun jälkeen sain jo riittävän luotettavasti selvitettyä itselleni, että ihan oikein ne pisteet on laskettu. Luotin liian vahvasti omaan muistikuvaani siitä, miten nuo laskentasäännöt menevät.

Varasin juuri julkiselta notaarilta ajan, että saan virallisesti oikeaksi todistetun jäljennöksen yo-todistuksestani.

Tiedän olevani säälittävä reppana. Nuoruuden opiskelukaverini ovat jo pitkään olleet professoreina ja oma lapsikin on opiskellut jo neljä vuotta. En ole edes mikään kovin taitava tietokoneen käyttäjä. Jos netti ei toimi, en osaa edes selvittää onko vika laitteessa vai nettipalvelijan päässä. Olen Commodore 64 -sukupolvea mutta en edes niitä, jotka pyörivät demoskenessä ja perustivat peliyhtiöitä. Lukioaikainen poikaystäväni oli yksi niistä, jotka perustivat Suomen ensimmäisen Internet-operaattorin.

En minä tiedä onko minusta tähän ollenkaan, mutta aion ainakin yrittää.

Ap

29/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vaikuttaa ironiselta, että pääsisit opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä, koska heidän käyttämä softa laski pisteesi päin mäntyä. Haitko paikkaa, koska laivainsinöörikoulusi ei pysynyt pinnalla, vaan teki konkurssin?

Hain paikkaa, koska yritän saada elämästäni parempaa ja merkityksellisempää. Hyvässä lykyssä pääsisin pois rasittamasta veronmaksajien kukkaroa ja osallistumaan tämän yhteiskunnan rakentamiseen ja hyvinvoinnin rahoittamiseen. Jos näyttää siltä että opinnoista ei tule mitään, voin aina luopua opiskeluoikeudestani ja palata syrjäytyneeksi työttömäksi nostelemaan työttömyyskorvauksia. Sitäkö sinä toivot?

Mistä päättelit, että toivoisin sellaista?

Vierailija
30/39 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tuon alkutuskailun jälkeen sain jo riittävän luotettavasti selvitettyä itselleni, että ihan oikein ne pisteet on laskettu. Luotin liian vahvasti omaan muistikuvaani siitä, miten nuo laskentasäännöt menevät.

Varasin juuri julkiselta notaarilta ajan, että saan virallisesti oikeaksi todistetun jäljennöksen yo-todistuksestani.

Tiedän olevani säälittävä reppana. Nuoruuden opiskelukaverini ovat jo pitkään olleet professoreina ja oma lapsikin on opiskellut jo neljä vuotta. En ole edes mikään kovin taitava tietokoneen käyttäjä. Jos netti ei toimi, en osaa edes selvittää onko vika laitteessa vai nettipalvelijan päässä. Olen Commodore 64 -sukupolvea mutta en edes niitä, jotka pyörivät demoskenessä ja perustivat peliyhtiöitä. Lukioaikainen poikaystäväni oli yksi niistä, jotka perustivat Suomen ensimmäisen Internet-operaattorin.

Ap

Tsemppiä ap! Ja hei jotkut aloittavat vasta eläkeläisenä opinnot. Rohkeasti vaan kokeilemaan :) opiskelu pitää mielen virkeänä.

Vierailija
31/39 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vaikuttaa ironiselta, että pääsisit opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä, koska heidän käyttämä softa laski pisteesi päin mäntyä. Haitko paikkaa, koska laivainsinöörikoulusi ei pysynyt pinnalla, vaan teki konkurssin?

Hain paikkaa, koska yritän saada elämästäni parempaa ja merkityksellisempää. Hyvässä lykyssä pääsisin pois rasittamasta veronmaksajien kukkaroa ja osallistumaan tämän yhteiskunnan rakentamiseen ja hyvinvoinnin rahoittamiseen. Jos näyttää siltä että opinnoista ei tule mitään, voin aina luopua opiskeluoikeudestani ja palata syrjäytyneeksi työttömäksi nostelemaan työttömyyskorvauksia. Sitäkö sinä toivot?

Sinulla tuntui olevan hyvin pilkallinen asenne. Tai sitten sosiaaliset taitosi ovat vielä huonommat kuin minulla. 

Juttelin tästä opiskelupaikan saamisesta yhden tutun kanssa, joka myös aloitti uuden alan opinnot päälle 50-vuotiaana. Hän kertoi ihan järkyttäviä esimerkkejä kiusaamisesta ja häirinnästä, joka ei ollut kohdistunut häneen itseensä, vaan kurssilla olevaan toiseen opiskelijaan. Pani kyllä vähän miettimään kun tässä yli-ikäisenä nuorison sekaan menemisessä on jännitettävää ihan riittävästi, että pitääkö tässä vielä pelätä sitäkin, että joutuu kiusatuksi. 

Vierailija
32/39 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota netistä selville, kuka on kyseisen tiedekunnan opintopäällikkö ja soita hänelle. Hakijapalvelut voi olla tukossa näin keväällä, mutta opintopäällikkö voinee selvittää asian nopeastikin.

33/39 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Sinulla tuntui olevan hyvin pilkallinen asenne. Tai sitten sosiaaliset taitosi ovat vielä huonommat kuin minulla.

Viestini oli kyllä humoristinen, mutta en näe, että se olisi pilkallinen (ivallinen).

Se, että joku pääsee opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä siksi, että hänen toimittamiaan tietoja on käsitelty väärin tai niistä on vedetty leväperäisiä johtopäätöksiä on melko selkeästi tilanneironiaa sisältävä tapaus. En kuitenkaan ottanut kantaa siihen, että olisitko pätevä ja meriiteiltäsi riittävä hakija mahdollisesta virheestä riippumatta. Ylipäätänsä virheen mahdollisuuden tuomista esille ei varmaankaan myös voida pitää töykeänä, koska virheen mahdollisuus tuodaan esille jo aloituksen otsikossa, ja on oikeastaan koko aloituksen pääteema. Kuvitellun laivainsinöörikoulun taloudellinen uppoaminen on toinen ironiaa sisältävä opiskeluteemainen tapahtuma, eikä jälleenkään syyllisyyteen tai pätevyyteesi opiskelijana oteta kantaa.

Vierailija
34/39 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain aikoinaan Suomen parhaasta ammattikorkeakoulusta opintopaikan, koska isän tuttu tarkasti minun pääsykokeen! =)

Vierailija
35/39 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikanaan epäilin, että olin saanut opiskelupaikan HY:ssä vahingossa. Soitin sinne ja asiasta kysyttyäni minulle sanottiin, että jos heillä on tapahtunut virhe pisteidenlaskussa, saan paikan silti, koska se paikka on jo minulle myönnetty eikä sitä voi ottaa pois.

(Oli ne kyllä sitten ne pisteet ihan oikein laskeneet, itse vain sekoilin ja skitsoilin)

Vierailija
36/39 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea opiskelupaikasta!

Suosittelen verkostoitumaan hyvin opiskelujen alkuvaiheessa ja jättäytymään 100%:ksi opiskelijaksi. Mä pääsin opiskelemaan vuosituhannen vaihteessa tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistoon. Mulla oli jo siinä vaiheessa DI:n paperit ja jonkin verran työkokemusta ohjelmointialalta. Silti opiskelu oli yllättävän haastavaa ja aikaa vievää ja en päässyt opiskelijaporukoihin sisään. Olin toki vanhempi ja työssäkäyvä. Tuntui, että kaikki muut saivat opiskeluun liittyvän käytännöntietonsa sisäpiiriensä kautta ja mä olin outsider. Ne opinnot jäivätkin sitten kesken. Mulle oli liian rankkaa tehdä 8 tuntia päivässä töitä ja yrittää opiskella siinä sivussa.

Vierailija
37/39 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsemppiä ap! Ja hei jotkut aloittavat vasta eläkeläisenä opinnot. Rohkeasti vaan kokeilemaan :) opiskelu pitää mielen virkeänä.

Kun olin nuorena phuksipallero Otaniemessä, siellä aloitti sähköosastolla yksi eläkkeelle jäänyt mies. En tiedä valmistuiko koskaan. Mutta on jäänyt mieleen, hienoa että edes yritti.

Oma mieheni on myös ikiteekkari, mutta hyvin porskuttanut työelämässä. Välillä olen miettinyt, että olisi kiva saada hänetkin innostumaan opinnoista. Hän on nyt vain rannikkolaivuri ja uimamaisteri 😀

Tyttärelläkin opinnot laahaavat, koska ADHD ja työelämä. Toivoisin, että meistä kolmesta edes joku valmistuisi kandiksi. Miehellä näkyy Opintopolussa 198op Otaniemestä, mutta en tiedä kuinka tarkkoja ovat siellä opintojen vanhentumisen kanssa. Risto Siilasmaa teki dippatyön ollessaan Nokian hallituksessa ja kyllä hänellä on siinä kohtaa osa opintosuorituksista ollut jo 20v vanhoja.

Ap

Vierailija
38/39 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea opiskelupaikasta!

Suosittelen verkostoitumaan hyvin opiskelujen alkuvaiheessa ja jättäytymään 100%:ksi opiskelijaksi. Mä pääsin opiskelemaan vuosituhannen vaihteessa tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistoon. Mulla oli jo siinä vaiheessa DI:n paperit ja jonkin verran työkokemusta ohjelmointialalta. Silti opiskelu oli yllättävän haastavaa ja aikaa vievää ja en päässyt opiskelijaporukoihin sisään. Olin toki vanhempi ja työssäkäyvä. Tuntui, että kaikki muut saivat opiskeluun liittyvän käytännöntietonsa sisäpiiriensä kautta ja mä olin outsider. Ne opinnot jäivätkin sitten kesken. Mulle oli liian rankkaa tehdä 8 tuntia päivässä töitä ja yrittää opiskella siinä sivussa.

Kiitos!

Ei minulla ole töitä nytkään, joten ei ole vaikea alkaa 100% opiskelijaksi. Bileporukoihin en aio lähteä mukaan, mutta olen ajatellut yrittää tutustua niihin, jotka menevät sinne opiskelemaan eivätkä niinkään viettämään railakasta opiskelijaelämää. Ja ihan silti kannustan kaikkia halukkaita viettämään sitä railakasta opiskelijaelämääkin, mutta ei se ole kaikkien juttu ja minä olen sitä nuoruudessani jo viettänyt.

Toivon tutustuvani edes joihinkin ihmisiin ihan opintojen kautta ja Gurulaa on minulle jo nuoremmat suositelleet, että sieltä voi saada apua tehtävien tekoon. Otadataa ollaan herättelemässä henkiin ja ajattelin sinnekin ujuttautua. Siellä on minulla ainakin jonkin verran 90-luvulta tuttuja IT-alan ihmisiä. Ei heistä opiskelukavereiksi ole, mutta hyvä silti lämmitellä näitäkin suhteita.

Ap

Vierailija
39/39 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli opiskeluaikana kurssikavereina mm. eläköitymässä ollut tj joka halusi saada dippainssin paperit, koska kaikilla hänen alaisillaankin oli ne. Opiskelijana oli myös 54v nainen, joka oli kasvattanut lapsensa aikuisiksi ja eronnut, ja halusi tehdä jotain ihan muuta.

Molemmat valmistuivat hyvissä ajoin ennen minua ;-D  tosin saattoi olla, että se toimari sai hyväksytettyä työkokemustaan ihan suorilla ilman erillisiä harjoitteluja .