Tulisitko toimeen 1000e/kk?
Minä saan vain tuon verran kuukaudessa, välillä on allekin. Tulot siis osa-aikatyön palkka + työmarkkinatuki. Tämä riittää tällä elämäntyylillä ihan hyvin. Tässäkin kuussa ylimääräisiä menoja oli 400e eläinlääkärikulut ja silti jää rahaa säästöönkin kuukausittain, riippuu ihan kuukaudesta mutta säästöön saan 100-400e/kk. Säästöjä on tilillä useampi kymppitonni mutta niitä ei ole tarkoitettu aejen menoihin.
Kommentit (94)
Olen joutunut tulemaan. Yksi lapsi kotona, toisesta menee elareina yksinhuoltajakorotuksen verran.
En. Menee asumiseen jo 1100. Meitä toki on 1 aikuinen 3 lasta (7v, 10 v ja 17v) . Sit varmaan pärjäisin jos olis perinnöksi saatu asunto semmosella sijainnilla, ettei tarvi autoa. Ja lapsilla olisi omat rahat.
300 € tarvitsen kuukausittain rahaa. Kaikki yli tuon summan jää säästöön.Tonnin tuloista sijoitan 700 €. kryptoihin. Tuilla elelen, joten joka kuu jää rahaa yli. Viisi kertaa vuodessa etelän loma kelan rahoilla ja kryptojen myyntituloilla.
Vierailija kirjoitti:
t: työmarkkinatuen varassa
Miksi et hae jotain osa-aikatyötä? Itse olen henk. koht. avustajana ja niitä hommia on aina.
Ap
Jep! Täälläkin Saksassa on paljon n.k. 450 euron töitä siivoojasta kirjanpitoon, torimyyjästä ravintola-apulaiseksi, bensisapulaisesta hotelliapulaiseksi. Tekijöitä liian vähän, aina!
Olen selvinnyt nyt 10 vuotta 500 e kk
Saan tukia kuukaudessa noin 900 €. Siitä menee vuokraan 550 € ja muihin pakollisiin kuluihin noin 150 €. Ruokaan ja muihin juokseviin kuluihin jää siis noin 200 €. Viimeiset 10 vuotta olen tällä pärjännyt ihan ok, mutta nyt viime aikoina on alkanut tehdä tiukkaa, kun vuokra, sähkö, ruoka ja kaikki ovat kymmeniä prosentteja kalliimpia kuin vaikka vuosi sitten. Välillä olen pari kolme päivää viikosta syömättä, jotta saan rahat riittämään.
Jos ei tarvitse itse maksaa vuokraa tuosta niin tuolla elää herroiksi.
Olen elänyt lähes koko aikuisikäni alle 1000 eurolla kuussa. Puolisoni tulot ovat olleet yhtä pienet. Asumis- tai toimeentulotukea emme ole koskaan hakeneet. Olemme molemmat osatyökykyisiä. Olen aina ihmetellyt sitä, miten toiset valittavat rahan vähyydestä. Meillä on ollut varaa hyvään elämään jopa maksaessamme vuokraa 1000 euroa kuussa.
Vuosi sitten saimme perinnöksi omakotitalon ja muutimme pikkukaupunkiin. Asumiskulut ja ruoka vievät yhä suurimman osan tuloista. Autoja on nyt kaksi. Elintaso on noussut isommassa kaupungissa asumiseen verrattuna, vaikka rahaa ei jää säästöön vieläkään.
Pärjäämisen salaisuutena pidän sitä, että minua ei ole koskaan kiinnostanut kuluttaminen, matkustaminen, uusi teknologia tms. Ostan lähes kaiken käytettynä tai teen itse, syön kasvisruokaa ja viljelen mahdollisimman paljon. Korjaamme autot itse, tuttavapiirissä autamme toisiamme ilmaiseksi ja kierrätämme. Talkoisiin osallistumalla saa kaikenlaista satokasviksista polttopuihin. Velaksi en osta mitään.
No saan jotain n. 900€ tukia ja hyvin pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä91 kirjoitti:
Olisin todella iloinen tonnista per kuukausi. Minun tulot ovat 550/kk ja voin kertoa että on kituuttamista. Jos joku lottomiljonääri seuraa keskustelua, ota yhteyttä ja lahjoita minulle rahaa tonni, että saan ruokaa ja vaatetta.
Miksi et mene osa-aikatyöhön? Itse teen osa-aikatyötä 30-40h/kk 11,50e tuntipalkalla. Ihan kivasti kertyy pikkuisen extrarahaa. Teen henk.koht.avustajan töitä ja niitä on aina tarjolla.
ap
Onko minusta henkohtav työhön?
En tulisi toimeen. Asuminen 750e/kk ja lisäksi sähkö,vakuutukset,netti, bussilippu ja ruoka. Tietysti vielä jos tarvitsee lääkkeitä tai hammaslääkäriä tai vastaavaa. Asun yksin. 1000e/kk asumiskulujen jälkeen tulisin paremmin kuin hyvin toimeen ja säästöä jäisi.