Onko kellään vuoden ikäeroa lapsilla?
Meillä kolmas poika on vasta 4,5kk ja menkat oli viimeksi elokuun lopulla. Imetän osittain. Pelon sekaisin tuntein tässä olen, kun ajatteln, että jos olen jälleen raskaana ja vauvalaskurin mukaan lapsille tulisi hät hätää vuosi ikäeroa!!!
Kommentit (6)
Meidän esikoiselle ja tulevalle muksulle tulee ikäeroa 1v 1kk... :)
Kyllä se varmaan aluksi on raskasta, varsinkin kun on kaksi vaippaikäistä jne... Luulisin ensimmäiset muutamat kuukaudet menevän sumun keskellä. No toivottavasti niistä on sitten myöhemmin seuraa toisilleen.
Lapset ovat kuin paita ja peppu, vaikka ovatkin eri sukupuolta. Vauva-aika meni tosi hyvin, ja nyt leikki-ikäisinä ovat tosiaan kuin kaksoset. Ja jos toinen on jossain vähänkin aikaa, on toinen ihan orpona. Meillä ei ole kuin positiivisia kokemuksia näin lyhyestä ikäerosta. Tietysti kotona on vallinut kaaos nämä viime vuodet, kun 2 kerkeää niin paljon enemmän kuin yksi mutta pieni murhe on noiden kahden ison ilon rinnalla =)
Hinpu, kolmas vatsassa :)
Meillä neljä lasta, ja lyhyin ikäero on kahden ekan välillä, 1v2kk. Hienosti meni alkuunkin, ottaen huomioon että kakkonen oli koliikkivauva. Vanhin nyt reilu 5v ja viides syntyy tammikuussa.
Siskollani on viisi lasta, kolmannen ja neljännen ikäero 1v1vko. Heilläkin meni hienosti. Heillä pisin ikäero lasten välillä on muistaakseni 1v4kk. Tottakai arki joskus väsyttää ja uuvuttaa, mutta ei se pienten lasten kanssa eläminen mahdotonta ole :) Ja onhan se totta, että se " vauva-arki" on raskasta. Kun alku menee kuin sumussa taiteillen, itse hormonihuuruissa ja vauva rytmiä etsien... Mutta en kyllä keksi silleen mitään huonoa asiaa lasten lyhyestä ikäerosta. Todella ihana nyt muutaman vuoden kokemuksella sanoa, että lapsista on toisistaan tosi paljon seuraa. Ja varsinkin kun ovat suunnilleen samanikäisiä.
Ja minusta tuntuu, siis OMAN kokemuksen perusteella, että jos perheessä on jo useampia lapsia, niin ei se seuraavakaan sitä perhettä " kaada" . Ja voisin jopa sanoa, että ne seuraavat ja seuraavat menee siinä sivussa jo :)
On tää perheenäidin elo hauskaa ja ihanaa! :)
Tsemppiä!!
Nasu
Kahden ensimmäisen tyttöni ikäero on vuosi ja 16 pv. Ensimmäinen vuosi kahden vaippaikäisen kanssa oli ajoittain rankkaa, mutta helpotti nopeasti.
Kun olivat 3 ja 2 vuotta, ei enää edes muistanut sitä miten väsynyt välillä olin. Ja nykyään siskot ovat toisilleen todella tärkeät, näin jälkeenpäin ajatellen aivan loistava ikäero. Nyt ovat 8 ja 7.
Ja tosi hyvin on mennyt, meillä arki lähti hyvin sujumaan heti kättelyssä ,vaikka poika ei kävellyt vielä tytön syntyessä ja tyttö oli sit koliikkivauva.Nykyään ovat todella tärkeät toisilleen. Ja jos vain olisi ollut mahdollista niin olisin toivonut kolmannenkin lyhyellä ikäerolla mut valitettavasti kaksi km takana.
Meidän esikoinen on vasta 2,3kk. ja nyt odotan toista lasta... (vahinko raskaus kylläkin) Lapsille ikäeroa tulee olemaan yli 9kk. Raskasta varmaan tulee olemaan, raskauden aikana ja sillon ku toinen lapsi syntyy, esikoinen alkaa jo varmaan silloin kävellä ja meno voi olla kova ja samal pitäis syöttää ja hoitaa tätä tulossa olevaa...