Vegaani - Mitä syöt arkisin?
Vegaanius kiinnostaisi. Tuntuu vain hankalalta päästä alkuun, kun jo aamiaisen perinteinen jugurtti - kinkku-juusto-voileipä - kahvia maidolla pitäisi laittaa kokonaan vaihtoon.
Voisiko joku ihan tavallinen vegaani kertoa, millainen päivän ruokalista on noin suurin piirtein? Mitä esim. syöt tänään?
Olisin kiinnostunut kuulemaan myös terveydellisistä ja hyvinvointiin liittyvistä muutoksista, joita huomasit siirryttyäsi vegaaniksi?
Kommentit (77)
Esim näin:
Aamu: Oatly kaakaojuomaa, Yosa tai muu kaurajogurtti, leipää hummuksella.
Päivä: Soijarouhelasagnea ja salaattia.
Iltapäivä: Smoothie hedelmistä ja kookosjogurtista, leipää kasviksilla.
Ilta: Currytofukastiketta ja riisiä ja salaattia.
Iltapalaksi vielä mahdollisesti joku hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tarjolla niin paljon vegaanivaihtoehtoja jo ihan lähikaupan hyllyllä, että vaihdat vaan ne tietyt tuotteet vegaanivaihtoehtoon.
Kahviin kauramaitoa, aamupalalle kaurajugurttia, leivälle jotain vegaanista maustelevitettä ja kasviksia. Jauhelihan voi vaihtaa soijarouheeseen tai mifuun. Makkarasta se vegaaniversio. Kasvissosekeitot on hyviä ja nopeita lämpimiä ruokia...
En ole itse kokonaan vegaani, vaan syön vegaaniruokaa ns. aina kun mahdollista eli varmaan 90 prosenttisesti.
Mifu ei ole vegaanista, se on tehty maidosta.
Olen ollut vegaani kohta kymmenisen vuotta. Itse olen sellainen ihminen, joka tykkää kaikenlaisista korvikkeista, ihan vaan maun ja suuntuntuman vuoksi. Kun on syömättä lihaa ja maitoa pitkään, on omituista miten makunystyrät muuttuvat, ainakin siis omani prosessoivat esim. erinäiset vegaanileikkeleet 'lihana' nykyään. Mitä muistan lukeneeni muista vegaaniketjuista, nämä ovat makuasioita, eikä omat mieltymykseni välttämättä sovi sinulle, mutta tässä vaihtoehtoja.
aamiainen:
- juurikin se 'perinteinen voileipä', kasvisjuusto, kasvisleikkele, ehkä salaatinlehti, suolakurkku yms päälle. juustoista suosin itse violifea ja leikkeleistä bon soyaa. viherpippurimaku muistuttaa mielestäni vähän jotain gotlerin tyylistä.
- paistettua silken tofua 'munakokkeli'-tyyliin. tofua/papuja/soijaproteiinia kokatessa kannattaa lisätä normaalia enemmän suolaa, näin vinkkinä.
- jotain soija- tai kaurajugurttia. planti, alpro, oatly taitavat olla yleisimmät. alpron go on - proteiinirahkat on kivoja välipaloja, oma suosikki on mango.
- joku kasvimaito ja muro. baristamaidot tuppaa olemaan täyteläisempiä ja helpompia sekoittaa kahviin tai muroihin. käytän itse pirkan baristakauramaitoa.
päivällinen / illallinen:
- vegaaninen pasta. mielikuvitusta voi käyttää. kastikkeen saa linsseistä tai sienistäkin jos soijarouhe tai palat ei nappaa, tai niihin tylsistyy.
- oikeesti. pasta. uunipasta. lasagne.
- tai riisi, vaikka curryn kanssa.
- tai joku muu pata tai keitto. vegaaniruoka on aika pitkälti mausteista kiinni. tein kerran vahingossa ihan nakkikastikkeen makuista soosia. purjoperunakeitto on monen inhokki, mutta itse tykkään.
- kotitekoinen pitsa
- tortillat tai tacot
- toki syön myös välillä kaupan eineksiä yms pikaruokaa, koska kukapa ei.
iltapala
- itse syön yleensä jotain aamupalan tyylistä tai päivällisen tähteitä
Itse hyppäsin suoraan lihansyönnistä vegaaniuteen, ja tuntuihan se aluksi hyvin hämmentävältä syynätä tuotteiden ainesosia läpi ja miettiä mitä syödä milloinkin. Helpotti, kun tajusin että vegaaniruoka on monelta osin todellakin tavallista ruokaa vähän eri twistillä, ja etenkin nykyään kaupoissa on paljon vegaanisia vaihtoehtoja. Eikä tarvitse kitua herkuitta.
Joka kerta kun minulta on verikokeet sun muut terveydelliset testit otettu, kaikki veriarvot, rauta, kolesteroli sun muut ovat täysin normaaleja, ja minulla on yleisesti parempi olo jos verrataan siihen kun söin vielä lihaa. Aloitin vegaaniuden ensiksi eettisistä syistä mutta olen vegaani nykyään pääasiassa terveydellisistä syistä. Ei välttämättä toimi kaikille, mutta toimii minulle. Enkä ole mikään sporttinen hoikka keijukainen joka juoksee 5 km päivässä, vaan tavallinen arjen tallaaja joka liikkuu lähinnä töihin ja kauppaan. (Ei millään pahalla, sali-ihmiset.)
Miten voisi syödä vegaanista lähiruokaa? Suomalaiset tuotteet? Kaurapohjaiset tuotteet mietityttävät, koska syön jo kaurapuuroa ja käytän leivonnassa kauraa, niin miksi maksaa kauramaidosta ja -yogurtista? Tuovatko ne ravitsemuksellista lisäarvoa? Epäilen.
Ja jos taas Suomesta ei löydy tarpeeksi monipuolista ravintoa muuten vegaanille, niin ilmastosyistä voisin syödä esim järvikalaa ja riistaa.
suomalainen
Tämän päivän syömiseni:
Aamiaiseksi leipää ja munakoisolevitettä.
Lounas paistettua savutofua ja kesäkurpitsaa.
Välipalaksi japanilaisia makeisia.
Päivälliseksi grillattua parsakaalia ja kaksi portobelloa.
Ruuat vaihtelee paljon päivästä ja vuodenajasta riippuen, välillä syön aamiaiseksi marjasmoothieta ja välillä kaurapuuroa. Syksyllä tulee käytettyä paljon kotimaisia kauden vihanneksi, esim kaalia, lanttua ja punajuurta kuluu silloin paljon.
Pyrin suosimaan kotimaista, enkä käytä vegejuustoja, -jugurtteja tai pitkälle prosessoituja korvikkeita juurikaan. Vierasvarana tai leivontaan lähinnä, kauramaitoa kahviin ja smoothieen.Tänään spagettia ja porkkana-sipuli-soijarouhe-yrttikastiketta, leipää, marjoja, kiisseliä, kaurapuuroa. Huomenna sama. Ylihuomenna nokkoshöystöä, sienikastiketta ja perunoita, smoothie banaanista ja marjoista.
Teen mahdollisimman yksinkertaista moneksi päiväksi kerrallaan. Porkkana, lanttu, kaali, banaani ja marjat korvaavat kalliit ulkomaiset vihannekset. Perunaa ja ohraa riisin sijasta. Tomaattimurskaa ja säilykepapuja ja kikherneitä kuluu.
Aika tavallinen päivä:
Aamu: Pari leipäviipaletta hummuksella, päälle salaatinlehti, paprikaa, sipulia, persiljaa, teetä
Lounas: Ruokaisa salaatti jossa proteiinina papuja tai joskus kasvissosekeitto ja leipää, hedelmä jälkkäriksi
Välipala: Hedelmä ja vähän pähkinöitä
Päivällinen: Lämmin ruoka esim. paistettua marinoitua tofua, tomaattiriisiä, kypsiä sesongin vihannneksia (eilen parsaa), hedelmä
(Ei iltapalaa eikä muita välipaloja, vain mustaa kahvia)
"Olisin kiinnostunut kuulemaan myös terveydellisistä ja hyvinvointiin liittyvistä muutoksista, joita huomasit siirryttyäsi vegaaniksi?"
Mä siirryin ensin lakto-ovovegeksi, ja siiinä tuli paljon muuutoksia. Unentarve väheni 2 h:lla per yö, iho parani, hoikistuin, superenerginen olo. Vegaanius huononsi oloa alkuun pahasti, iho kuivui ja hiukset alkoi lähteä. Olen saanut sittemmin ravitsemuspuutteita korjailtua niin että iho ja hiukset on ok, mutta se lakto-ovoilun energinen olo ei ole palannut, olenkin ajatelltu kokeilla paluuta vanhaan, ehkä mun kehollle vaan täysi vegaanius on liikaa.
Aamupala: Puuroa ja marjoja. Kahvi kauramaidolla. Muita vaihtoehtoka: leipää kurkulla, tomaatilla ja salaatilla tai soijajogurttia ja marjoja tai granolaa/mysliä.
Lounas: kasvissosekeitto purkista. Lisään usein tofua, jota saa nykyään valmiina suikaleina, joukkoon. Muita vaihtoehtoja: eiliset tähteet. Salaatti. Leipiä. Valmisruoka.
Päivällinen: perusruokaa. Riisi, wok ja tofu tai soija. Peruna ja kastike, jossa liha korvattu soijalla, linsseillä, Kik herneillä tms. Pasta tomaattikastikkeella, jossa taas lihan tilalla joku muu proteiini.
Soijarouhe, soijasuikaleet, kikherneet, pavut, linssit ja tofu ovat yleensä minun proteiinin lähteet.
Itse syön aamupalaksi juurikin sen leivän, jossa on päällä joko vegejuustoa tai hummusta ja kasviksia. Kahvi kauramaidolla. Kasvipohjaisia jogurtteja syödään myös vaihtelevasti. Joskus kaurapuuroa.
Aika paljon teen vaan niitä vanhoja tuttuja ruokia vegaanisena, tänään esim. tofukiusaus (savutofusta + tilliä) ja huomenna olis kaalilaatikon vuoro. Perunaa käytetään aika paljon eli muusia tehdään tai sitten keitetyt perunat+ kastike. Mutta on tullut myös paljon uusia ruokia ja ruoka-aineita, kun miettii uusia proteiinin lähteitä: linssit, pavut, kvinoa jne. Kvinoasta saa esim. kivoja salaatteja aikaiseksi ja linsseistä pihvejä/pyöryköitä ja keittoa myös.
Helpointa on siis lähteä liikkeelle yksinkertaisesti siitä, että muuntaa niitä tuttuja ruokia ja ruoka-aineita vegaaniseksi. Muutos kannattaa joka tapauksessa tehdä pikkuhiljaa, mihinpä sitä kiire olisi :)
Vierailija kirjoitti:
"Olisin kiinnostunut kuulemaan myös terveydellisistä ja hyvinvointiin liittyvistä muutoksista, joita huomasit siirryttyäsi vegaaniksi?"
Mä siirryin ensin lakto-ovovegeksi, ja siiinä tuli paljon muuutoksia. Unentarve väheni 2 h:lla per yö, iho parani, hoikistuin, superenerginen olo. Vegaanius huononsi oloa alkuun pahasti, iho kuivui ja hiukset alkoi lähteä. Olen saanut sittemmin ravitsemuspuutteita korjailtua niin että iho ja hiukset on ok, mutta se lakto-ovoilun energinen olo ei ole palannut, olenkin ajatelltu kokeilla paluuta vanhaan, ehkä mun kehollle vaan täysi vegaanius on liikaa.
Vegaanius ei ole mitenkään yksinkertainen tapa koostaa ravitsemusta eli jos sulla on ravitsemuspuutteita tullut sen myötä, niin et ole syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Ja kun tulee puutostiloja, niin tietenkin olo on huono.
Eli vaikka usein väitetään, että vegaaninen ruokavalio ois jotenkin simppeli ja siihen pystyy kuka tahansa, niin se ei pidä paikkaansa. Vaatii oikeasti aikaa ja mielenkiintoa suunnitella ruokavalio niin, että se on tarpeeksi monipuolinen ja että ruoasta saa kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet (pl. B12 - vitamiini).
en käytä juurikaan vegaanituotteen nimellä myytäviä paitsi kahvimaito (kaura). muuten esim. leipä, päälle vaikka maustekurkkua ja tomaattia, jos haluun margista niin sinistä keijua (vegaaninen), ihan tavallisia puuroja, pottua, riisiä, makaroonia, lihan sijasta soijarouhetta, muuten ihan tavisruoat. tietenki kasvikset ja hedelmät. ainii, puuroon joskus rusinoita (oma perversio)
Soija on miehillä hormonihäiritsijä? Voiko elää vegaanina ilman soijaa? Soija ei kasva Suomessa.
Mitä papuja kasvaa Suomessa? Kasvaako mitkään linssit Suomessa? Voisin juuri ja juuri ostaa ulkomaisia linssejä, mutta en mitään soijarouheita. Härkäpapu on pahanmakuista ja vatsani ei sitä oikein kestä.
Vierailija kirjoitti:
Soija on miehillä hormonihäiritsijä? Voiko elää vegaanina ilman soijaa? Soija ei kasva Suomessa.
onhan noita nyhtökauroja ja muita ollu mainoksissaki vaikka kuin??
Liki kaikki kasvikset ovat geenmuuneltuja. Te ette enään pysty jäljittämään vehnän alkuperåå.
Mitä vältätte tai käytätte vähemmän raskasmetallikertymien ja viljelyssä käytettyjen myrkkyjen vuoksi?
Sinä kenelle kotimaisuus on tärkein kriteeri: googleta fennovegaani.
Minä olen vegaani siksi kun en halua aiheuttaa kärsimystä eläimille. Terveellisyys ja ekologisuus ovat toissijaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei ole mitenkään yksinkertainen tapa koostaa ravitsemusta eli jos sulla on ravitsemuspuutteita tullut sen myötä, niin et ole syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Ja kun tulee puutostiloja, niin tietenkin olo on huono.
Eli vaikka usein väitetään, että vegaaninen ruokavalio ois jotenkin simppeli ja siihen pystyy kuka tahansa, niin se ei pidä paikkaansa. Vaatii oikeasti aikaa ja mielenkiintoa suunnitella ruokavalio niin, että se on tarpeeksi monipuolinen ja että ruoasta saa kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet (pl. B12 - vitamiini).
Joo. Noiden ongelmien takia otin käynnin ihan yksityiselle ravitsemusterapeutille joka neuvoi mitä syön liian vähän (proteiini oli ihan olematonta samoin hyviä rasvoja oli liian vähän) ja monivitamiinivalmiste tuli myös mukaan ja rautavalmiste. Mutta mun maha ei ole jotenkin koskaan täysin sopeutunt palkokasvien isompaan syöntiin joten on aina vähän löysällä, epäilen että voi olla etteii sen takia kaikki kunnolla imeydy vaikka söisinkin tarpeeksi kaikkea.
Nykyään on tarjolla niin paljon vegaanivaihtoehtoja jo ihan lähikaupan hyllyllä, että vaihdat vaan ne tietyt tuotteet vegaanivaihtoehtoon.
Kahviin kauramaitoa, aamupalalle kaurajugurttia, leivälle jotain vegaanista maustelevitettä ja kasviksia. Jauhelihan voi vaihtaa soijarouheeseen tai mifuun. Makkarasta se vegaaniversio. Kasvissosekeitot on hyviä ja nopeita lämpimiä ruokia...
En ole itse kokonaan vegaani, vaan syön vegaaniruokaa ns. aina kun mahdollista eli varmaan 90 prosenttisesti.