Kun töihin meno on tappiollista -Minulle jäisi tarjotun työn palkasta sen verran, että saisin 30e perustoimeentulotukea
Nettopalkkani olisi siis 1350e, ja nykyisellään "nettoan" tuista 1380e.
Ongelma vain on se, että Kela ei katso työmatkakuluja menoiksi...Eikä mitään muitakaan työhön liittyviä kustannuksia.
Joten todellisuudessa jäisin tappiolle jos menisin töihin.
Onko muilla ollu samaa tilannetta?
Kommentit (84)
Kaikki tuetko loppuisi? Myös asumistuki? En ihan usko yhtälöön.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin tappiollista olisi. Tappiollista se olisi vain jos joutuisit maksamaan jotain, nyt selkeästi saat kuitenkin rahaa.
Tiedätkö miten perustoimeentulotuki toimii?
Minulle jäisi vähintään työmatkakulujen verran vähemmän rahaa käteen kuin nyt...Ja se olisi luultavasti noin 100e-150e luokkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin tappiollista olisi. Tappiollista se olisi vain jos joutuisit maksamaan jotain, nyt selkeästi saat kuitenkin rahaa.
Minulle jäisi vähintään työmatkakulujen verran vähemmän rahaa käteen kuin nyt...Ja se olisi luultavasti noin 100e-150e luokkaa.
ap
Entä sitten. silti se ei ole TAPPIOTA. lähtökohtaisesti ihmisen pitääkin elättää itsensä. tuet ovat toissijaisia ja TUKEE kun ihminen ei itse pysty itseään elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Entä sitten. silti se ei ole TAPPIOTA. lähtökohtaisesti ihmisen pitääkin elättää itsensä. tuet ovat toissijaisia ja TUKEE kun ihminen ei itse pysty itseään elättämään.
Onhan se ihan selkeästi tappiota nykyiseen tilanteeseen verrattuna.
Kyllä osaan laskea noin helpon toimituksen
Jos joku saa saman summan tekemättä mitään ja minulla olisi mahdollisuus samaan, en silloin ala elättämään ketään huonon palkan voimin.
Miten saa noin paljon tukia?
Mä saan vain 670e vaikka on 2 lasta.
Menisin mielelläni töihin jos palkka olisi 1350e.
Hei trollit, ota ensin selvää ennen kuin valehtelet.
"Työmatkakustannukset vähennetään niiden aiheutumiskuukautena maksettavasta ansiotulosta. Jos työmatkakustannusten aiheutumiskuukautena ei ole laskelmalla huomioitavia ansiotuloja, ei työmatkamenoja voida vähentää."
"Oman auton käytöstä aiheutuvat työmatkakustannukset huomioidaan tosiasiallisten polttoainekustannusten mukaisesti, kuitenkin enintään 0,20 e/km. Hakijan tulee toimittaa luotettava selvitys oman auton käytöstä. Tällaisena selvityksenä voidaan pitää esimerkiksi työvuorolistoja sekä kuitteja polttoaineostoista. Kohtuulliset tosiasialliset työmatkakustannukset voidaan vähentää enintään siihen ansiotulon nettomäärään asti, josta on ensin tehty ansiotulovähennys. Hakijaa ohjataan selvittämään työmatkakulujen vähentäminen verotuksessa oikean ennakonpidätyksen määrän selvittämiseksi"
Unohtui lähde edellisestä
https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
t. nro 9
Joku kokoomusnuori yrittää taas saada näyttämään tuet liian isoilta.
Kerropa bruttopalkka ko. työstä, työmatkan pituus ja asuinkuntasi kunnallisveroprosentti, niin lasken illalla, jos tämä keskustelu vielä on, Nyt en ehdi, pitää lähteä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
se että onko se VÄHEMMÄN kuin nykytilanteessa ei ole TAPPION määritelmä.
ilmankos olet ttt-asiakas kun et edes perusasioita ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
se että onko se VÄHEMMÄN kuin nykytilanteessa ei ole TAPPION määritelmä.
ilmankos olet ttt-asiakas kun et edes perusasioita ymmärrä.
Ei ap ole ttt-asiakas, muuten hän tietäisi että matkakulut hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
1600e tuloilla saisin vielä n. 100e asumistukea. Asumistuen raja tais olla 2000e kun kysyin kelasta
Kuitenkin jotta saa euroaan tukia pitää olla työtön työnhakija ja näin ollen työkkäri saattaa otttaa yhteyttä että pitää hakea sellaista kokoaikatyötä ettei tukia tarvi.
Toki jos saa tukia vaan vaikka 50e niin työkkäri ottaa yhteyttä todella todella harvoin kuten jos on yleensäkkin kokoaikatyö ja kokoaikatyöksi lasketaan jos tunnit on 75% normi työajasta.
Vieläkö joku viitsii käydä Suomessa töissä?!
Vierailija kirjoitti:
"Työmatkakustannukset vähennetään niiden aiheutumiskuukautena maksettavasta ansiotulosta. Jos työmatkakustannusten aiheutumiskuukautena ei ole laskelmalla huomioitavia ansiotuloja, ei työmatkamenoja voida vähentää."
"Oman auton käytöstä aiheutuvat työmatkakustannukset huomioidaan tosiasiallisten polttoainekustannusten mukaisesti, kuitenkin enintään 0,20 e/km. Hakijan tulee toimittaa luotettava selvitys oman auton käytöstä. Tällaisena selvityksenä voidaan pitää esimerkiksi työvuorolistoja sekä kuitteja polttoaineostoista. Kohtuulliset tosiasialliset työmatkakustannukset voidaan vähentää enintään siihen ansiotulon nettomäärään asti, josta on ensin tehty ansiotulovähennys. Hakijaa ohjataan selvittämään työmatkakulujen vähentäminen verotuksessa oikean ennakonpidätyksen määrän selvittämiseksi"
Kela haluaa bensakuitit, voi elämä 🙈
Miettikääpä paljonko tällainen byrokratia itsessään maksaa? Jonka ainoa tarkoitus on kontrolli ja sen varmistaminen, ettei kukaan vaan saa euroakaan liikaa? Miettikääpä jos Verohallinto ryhtyisi vaatimaan jokaiselta bensakuitit ja palkattaisiin 1000 uutta virkailijaa laskemaan ne kuitit?
En voi käsittää tätä ajatusmallia, että mikään kustannus ei ole liikaa, jos on kyse köyhän euron vahtimisesta.
Ja työssäkäyvä köyhän tässä tapauksessa. Sehän se kannustaa työntekoon.
Osa-aikatyössä voit saada lisäksi myös soviteltua päivärahaa. Oletko huomioinut tämän?
AP luonnollisesti odottaa, että työttömänä hänelle tarjotaan hyväpalkkaista työtä, josta jää käteen paljon enemmän kuin tuista. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, että työllisenä on uuden ja parempi palkkaisen työpaikan löytäminen paljon helpompaa kuin työttömänä. Työnantaja kun tuumaa - vaikkei ääneen sitä sano - että jokuhan tämänkin on ollut halukas palkkaamaan, niin ei välttämättä ole aivan turhake.
Ovathan ne toimitusjohtajatkin saaneet paikkansa suoraan huipulta, eikä kukaan heistäkään ole varmasti tehnyt uransa alkuvaiheessa huonopalkkaista duunia ja miettinyt että vuoden päästä olen paremmassa jobissa. Ei suinkaan.
Suosittelen, että jää nyt ihmeessä odottelemaan sitä työtä, josta maksetaan ainakin tuplat käteen, mitä tuista. Vähempi on kusetusta.
Systeemi on mätä. Arviointia siitä kannattaako mennä töihin ei pitäisi koskaan joutua tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600e tuloilla saisin vielä n. 100e asumistukea. Asumistuen raja tais olla 2000e kun kysyin kelasta
Kuitenkin jotta saa euroaan tukia pitää olla työtön työnhakija ja näin ollen työkkäri saattaa otttaa yhteyttä että pitää hakea sellaista kokoaikatyötä ettei tukia tarvi.
Toki jos saa tukia vaan vaikka 50e niin työkkäri ottaa yhteyttä todella todella harvoin kuten jos on yleensäkkin kokoaikatyö ja kokoaikatyöksi lasketaan jos tunnit on 75% normi työajasta.
Puhut paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela haluaa bensakuitit, voi elämä 🙈
Miettikääpä paljonko tällainen byrokratia itsessään maksaa? Jonka ainoa tarkoitus on kontrolli ja sen varmistaminen, ettei kukaan vaan saa euroakaan liikaa? Miettikääpä jos Verohallinto ryhtyisi vaatimaan jokaiselta bensakuitit ja palkattaisiin 1000 uutta virkailijaa laskemaan ne kuitit?
En voi käsittää tätä ajatusmallia, että mikään kustannus ei ole liikaa, jos on kyse köyhän euron vahtimisesta.
Ja työssäkäyvä köyhän tässä tapauksessa. Sehän se kannustaa työntekoon.
Ihan tiedoksesi, kun minä työssäkäyvä haluan verotukseeni vähennyksiä, haluaa verottaja niistä aika usein kuitit. Työmatkasta saa laskennallisen korvauksen, mutta yritäpä väittää, että hankit ammattikirjallisuutta 500 eurolla, kyllä ne kuitit haluavat. Yrityksen osalta kaikki bensakuitit tarvitaan ja verottaja tarvittaessa ne myös tarkastaa.
Toimeentulotuen tulisi aina olla harkinnanvaraista eikä sitä saisi maksaa automaattisesti kuten nyt.
Kannattaa ottaa myös huomioon, että kun on töissä on myös helpompi edetä työpaikalla (saada myös lisää palkkaa) tai vaihtaa työpaikkaa. Jos taas kyse on osa-aikatyöstä, pian voi olla mahdollisuus saada enemmän tunteja tai jopa kokoaikaisen tunnit.
Onko tuo myös ns. lopullinen palkka, vai esim. harjoitteluajan/koeajan palkka? Riippuen TESistä ja työnantajasta, joskus ekoilta kuukausilta voidaan maksaa pienempää palkaa.
Työmatkakuluja jne. voi vähentää myös verotuksessa.