Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysiluokkalaisen kevätjuhlavaatteet?

Vierailija
22.05.2022 |

Miten juhlavasti pitäisi pukeutua kevätjuhlaan, kun peruskoulu nyt päättyy? Poika käyttää aina verkkareita ja hupparia, eikä viime vuosina ole ollut juhlia.

Kommentit (690)

Vierailija
541/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa alipukeutua, tai pitää pukeutua halvalla, niin esim. puhdas valkoinen t-paita (ei edes maksa paljon) tai paitapusero ja puhtaat ehjät farkut.

Puvun voi myös lainata esim. sukulaiselta. Ei tarvitse omistaa.

Ei tarvitse omistaa, mutta eiköhän tämä ole juuri sitä aikaa, jolloin pojalle ostetaan ensimmäinen kokopuku. Kyllä poika sitä tarvitsee jatkossa useissa tilaisuuksissa, juhlissa ja muissa.

Noiden kasvavien nuorten kanssa on kyllä melkeinpä niin, että sama puku ei sovi kuin pahimmillaan yksissä juhlissa. Itse voisin ostaa ysin päättäjäisiin puvun, jos tietäisi että lähiaikoina on myös muita juhlia missä pukua tarvitsee, mutta muuten kovin mielelläni en.

Tämä. Olisi tuhlausta ostaa puku yhtä juhlaa varten. Ysiluokkalaiset usein kasvaa vielä ja puku jää pieneksi. Pelkästään yksin kevätjuhlaan en viitsisi ostaa pukua.

pojalla frakki kaikkine tykötarpeineen vanhaintanssit, vuokrattu kenkiä myöten, yo juhlissa puku, valanvannomisessa puku, vuokrattu. Ysillä tummat farkut ja T-paita uusi. 

Vierailija
542/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvun voi myös vuokrata. Näin tein itse, kun valmistuin korkeakoulusta, eikä oma puku ollut sopiva.

Kuka vuokraa puvun koulun kevätjuhlaa varten?

Esim, sellainen, jolla ei ole varaa ostaa pukua, mutta joka kuitenkin haluaa mennä tilaisuuteen puku päällä?

ei aina oo sitä ettei oo varaa vaan ei halua pukua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä nolaa kuin tulevaisuuden itsensä, kun katsoo nostalgiafiiliksissä valmistujaiskuvia.

t. hupparifarkuissa valmistujaisiin mennyt :D

hgissä ainakin kaikilla oli tumma puku koska sitä edellytettiin 

Joo niin vissiin. Ei koulu voi mitään edellytyksiä ja pukukoodeja sanella.

loääkärinvala, pitää olla tumma puku

naisilla myös, mekkoja näytti olevan viimevuonna Hgin Yliopiston juhlasalissa.

Vierailija
544/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pukeutumiskasvatuskin on osa kasvatustyötä. Aina näkee niitä noloja tapauksia, jotka luulee, että farkut on juhla-asu tai tulevat juurikin lähes jossain verkkareissa juhliin. Puhun siis aikuisista miehistä. Kertoo siitä, että kotona unohtui tämä kasvatuksen osa-alue.

Maaseudulla noita näkee.

Vierailija
545/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä nolaa kuin tulevaisuuden itsensä, kun katsoo nostalgiafiiliksissä valmistujaiskuvia.

Miten yliopisto liittyy ysiluokkiin? Ei mitenkään.

Vierailija
546/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär aikoo laittaa puvun ja hiukset sitten jotenkin tyttömäisemmin. Ei ole mekkoihmisiä ja on kateellinen pojille taskuista.

Itse ajattelin raahautua farkuissa ja työkelpoisessa paidassa takariviin. En ymmärrä miksi nuo juhlat pitää järjestää aamulla kukonlaulun aikaan.

Meillä pojille sopi edellisvuonna hankittu rippipuku, joten uusia vaatteita ei tarvinnut hankkia.

Ysiluokkalaisten kevätjuhla on kahdeksalta siksi, kun yo-lakitus alkaa klo 10. Minä menin nuoremman pojan mukaan koululle, sieltä siirryttiin suoraan vanhemman lapsen lakitukseen. Muuten ysiluokkalaisen tilaisuus olisi jäänyt välistä. Moni muukin näkyi tehneen samoin.

Vierailija
547/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lähes koko 9 luokalla kansallispuvut ja niillä muutamalla jotka eivät sellaista laittaneet oli joko siisti kesämekko tai farkut ja kauluspaita. Niin ja tämä oli 2021.

Vierailija
548/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pukeutumiskasvatuskin on osa kasvatustyötä. Aina näkee niitä noloja tapauksia, jotka luulee, että farkut on juhla-asu tai tulevat juurikin lähes jossain verkkareissa juhliin. Puhun siis aikuisista miehistä. Kertoo siitä, että kotona unohtui tämä kasvatuksen osa-alue.

Maaseudulla noita näkee.

aokanaan pojan ysillä oli 3 puvutonta, mun poika mukaan lukien, Hgissä , painotettu luokka mm fysiikka

Vierailija
549/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lähes koko 9 luokalla kansallispuvut ja niillä muutamalla jotka eivät sellaista laittaneet oli joko siisti kesämekko tai farkut ja kauluspaita. Niin ja tämä oli 2021.

mistä kansallispuvut? Mummo teki kankaan ja äiti ompeli ja siihen kuulu tykkimyssy, ai jaa mutta se on rouville ja panta tytöille, neideille.

Vierailija
550/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippipuku on vielä tuoreehko ostos ja sopii päälle.

Kauluspaita ja siistit housut ja kengät.

Tytölle kaunis kesämekko, ei paljasteleva.

Juhlapukeutumisopetuksen paikka nyt!

Hyvä jos mahtuu. Meillä on viimekesän rippilapsi kasvanut vuodessa pituutta niin että ei mahdu ne vaatteet enää. Eikä mun sairaspäivärahalla ostella tai vuokrata pukua. Eikä isänsäkään kun se joutuu tällähetkellä vastaamaan niin paljon meidän elämisestä ennenkuin pääsen takaisin töihin. Ei teini kuitenkaan rönttävaatteissa juhlaan mene.

Vierailija
551/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yliopisto liittyy ysiluokkiin? Ei mitenkään.

tarkoitin sitä että ysillä ei pukua mutta muut tilaisuudet pukupäällä. Joku puhuu kasvatuksesta että ilm huono sellainen kun lapsella Varkut ja T-paita. 

Vierailija
552/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlaverkkarit, huppari ja uudet kengät

Vierailija
553/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkät valehtelijat käyttää pukuja :D

Vierailija
554/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla siisti istuva puku, juhlakengät, kauluspaita. 

Tytöllä siisti jakku, siistit housut, juhlavat hillityt korut.

Meillä ainakin ne korkkiruuvikiharat ja varsinkin kimallemekot jäivät ala-asteelle, ei saisi sellaisia päälle enää.

Tärkeintä, että on siistit vaatteet, joissa itse tuntee olonsa hyväksi. Toki on kasvatustilanne myös, ettei mennä miten vain.

Vierailija
555/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla, eroaa arjesta myös pukeutumisen osalta. Myös lapsilla ja nuorilla. Tapakasvatuksen paikka jälleen.

Vierailija
556/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippipuku on vielä tuoreehko ostos ja sopii päälle.

Kauluspaita ja siistit housut ja kengät.

Tytölle kaunis kesämekko, ei paljasteleva.

Juhlapukeutumisopetuksen paikka nyt!

Hyvä jos mahtuu. Meillä on viimekesän rippilapsi kasvanut vuodessa pituutta niin että ei mahdu ne vaatteet enää. Eikä mun sairaspäivärahalla ostella tai vuokrata pukua. Eikä isänsäkään kun se joutuu tällähetkellä vastaamaan niin paljon meidän elämisestä ennenkuin pääsen takaisin töihin. Ei teini kuitenkaan rönttävaatteissa juhlaan mene.

No niinpä, tuossa iässä monet pojat kasvavat aika lailla. Ostin pojalleni valkoisen paidan kaksi vuotta sitten hautajaisiin, oli silloin juuri täyttänyt 14 v. Käytiin ihan miestenvaateliikkeessä ja myyjä arveli, että paita menee vielä seuraavana kesänä rippijuhlissa, kun oli tarkoituksella pikkuisen väljä ja niin menikin. Mutta nyt on kyllä jo aika tiukka, vaikka poika kasvoi pituuskasvunsa melko varhain. Rippijuhliin vuosi sitten ostettiin siis puku ja ne tummat housut ovat myös vähän tiukat, mutta eivät kai liian. (Niissä hautajaisissa oli muuten siistit housut, ei puku.) Onneksi hautajaisiin tuli ostettua isoveljelle myös valkoinen paita ja lainaa nyt sitä. Mustat juhlakengät ovat onneksi hyvät. Puvun takkia ja solmiota ei halua. Ei ihan optimaalinen vaatetus, kun on vähän tiukat housut, mutta en voi koko ajan ostaa uutta ja uutta. Sinulle (jota lainaan) sanoisin, että turha murehtia sitä vaatetusta, kun on elämässä muitakin huolia. Ennemmin nautitte vaan yhdestä uudesta saavutetusta etapista elämässä :)

Pukeutuminen on muuttunut jännästi kyllä. Nuoruudessani 80-l. lopussa ei todellakaan pukeuduttu juhlavasti, kun päästiin ysiltä. Isompi poikani pukeutui myös arkisesti, kun en edes tajunnut, että maailma oli muuttunut niin paljon ja itse inhoaa juhlavaatteita. Nyt kun nuorempi sanoi, että puku tms. olisi hyvä, olin ihan silmät selälläni. Mutta ihan kiva ehkä näin, että juhlissa pukeudutaan juhlavasti.

Vierailija
557/690 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani saa pukeutua vaikka hihattomaan verkkopaitaan ja sandaaleihin. En haluaisikaan hänestä mitään mukatärkeää pönöttäjää salkku kourassa.

Vierailija
558/690 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan siisteissä farkuissa, pukukengissä ja kauluspaidassa. 

Vierailija
559/690 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär aikoo laittaa puvun ja hiukset sitten jotenkin tyttömäisemmin. Ei ole mekkoihmisiä ja on kateellinen pojille taskuista.

Itse ajattelin raahautua farkuissa ja työkelpoisessa paidassa takariviin. En ymmärrä miksi nuo juhlat pitää järjestää aamulla kukonlaulun aikaan.

ylioppilaat juhlii myös

Vierailija
560/690 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poikani saa pukeutua vaikka hihattomaan verkkopaitaan ja sandaaleihin. En haluaisikaan hänestä mitään mukatärkeää pönöttäjää salkku kourassa.

verkkopaita nyt ei ole ok missään muualla kun rannalla ja kotioloissa, ellei halua pukua niin farkut käyt hyvin ja siisti paita, urheilukengät näyttää olevan kello viiden juontajillakin osalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi