Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysiluokkalaisen kevätjuhlavaatteet?

Vierailija
22.05.2022 |

Miten juhlavasti pitäisi pukeutua kevätjuhlaan, kun peruskoulu nyt päättyy? Poika käyttää aina verkkareita ja hupparia, eikä viime vuosina ole ollut juhlia.

Kommentit (690)

Vierailija
501/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään juhlavaatteita. Farkut tai verkkarit on hyvä. Ja lenkkitossut ja vaikka vielä pipo päähän. Kaikki käy. Ei mitään väliä. Rento ja mukava pitää olla. Ei mitään pönötystä enää 2000-luvulla.

Enää 2000-luvulla? Itse olen päättänyt 9.lk vuonna 1981 eikä pukua ollut päällä yhdelläkään pojalla. Eikä mitään superjuhlamekkoja tytöillä. Normaalit siistimmät "pyhävaatteet". Peruskoulun lopettamista ei muutenkaan pidetty mitenkään erityisenä saavutuksena tai juhlana, kyllä nämä ysien tanssit ja ysien päivät ym.ovat tulleet myöhemmin!

Vierailija
502/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puvun voi myös vuokrata. Näin tein itse, kun valmistuin korkeakoulusta, eikä oma puku ollut sopiva.

Kuka vuokraa puvun koulun kevätjuhlaa varten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit ehjät farkut ja paita (ei huppari!) Puhtaat jalkineet. Siis jos ei halua laittautua pukuun tai juhlamekkoon.

Vierailija
504/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150 ysiluokkalaista kukitettu. Suurimmalla osalla pojista puku, muutamilla farkut ja kauluspaita ja yksi hupparityyppi.

Itse olen sitä mieltä, että juhlapukeutuminen on osa kasvatusta ja kulttuuriamme. Hienoa katsoa poikiakin siisteinä ja komeina puvuissaan, kun kolme vuotta on menty collareissa.

Poika päätti itse miten pukeutuu ysin kevätjuhlissa, tummat farkut ja t-paita ja pokkasi stipendin. Myöhemmin on ollut puku.

Vierailija
505/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää pukupakko on kyllä outo asia. Ainahan sitä on siististi pukeuduttu koulun päättäjäisiin, mutta kun omien poikien kuudennen luokan kevätjuhlassa lähes kaikilla pojilla oli puku, niin se oli kyllä jo liioittelua. Meidän pojilla ei ollut pukuja, eikä ollut ysinkään päättäjäisissä. Eivät edes halunneet. Ekat puvut ostettiin vasta lakkiaisiin, ja niille on ollut paljon käyttöä, kun tän ikäiset ei enää kasva pituutta, ja nyt puvun käyttö on heidänkin mielestään hienoa.

Vierailija
506/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä, miksi koko asiasta pitää täällä vääntää. Tällaista keskustelua käydään vain Suomessa. Esim. Isossa-Britanniassa ja Ranskassa tai Italiassa katsottaisiin todella kummastuneesti sitä, joka tulee juhliin verkkareissa, farkuissa tai t-paidassa. Kyllä juhlaan kuuluu pukeutua, sillä se on osa etikettiä ja pukeutumalla juhlavasti osoittaa kunnioitusta tilaisuutta ja muita paikallaolijoita kohtaan. Koulun juhlaan pojalle sopivat vaatteet ovat joko puku tai siisti kauluspaita ja suorat housut sekä puhtaat nahkakengät - ei lenkkarit eikä ainakaan jalkapallokengät kuten joku ehdotti. Tytöt useimmiten haluavat itse laittaa ylle jotain parempaa, mutta vanhempien tehtävä on katsoa, ettei kouluun mennä napatopissa eikä liian lyhyessä paljettimekossa eikä sellaisissa korkokengissä, joilla ei osata kävellä. Pukeutuminen ja tyylitaju eivät ole rahasta kiinni: kirpputoreilta tekee loistavia juhlavaatelöytöjä, kun viitsii etsiä.

Vierailija
507/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh nuorten tyttöjen juhlamekkoja! Niin lyhyttä ja paljastavaa. Yhdellä oli iltapuku :)

Tämä on trendi, johon vanhempien pitäisi tiukasti puuttua. Erityisesti peruskoulunsa päättävillä ja rippilapsillakin näkyy juuri ja juuri pepun peittäviä, olkaimettomia mekkoja, joita sitten kiskotaan koko juhlan ajan ylös ja alas, kun pelätään strategisten paikkojen paljastuvan. Koko komeuteen lisätään vielä blingbling-korkokengät, joilla lompsitaan polvet koukussa jalat harallaan kaatumisen pelossa. Kasvoja koristavat räikeä meikki ja tekoripset. Tyttöparat eivät ymmärrä näyttävänsä maksullisilta naisilta, joten heille pitää tämä tosiasia ääneen sanoa. Tilannetaju on aika monelta kateissa nykyään - ja ilmeisesti kotiväeltäkin, kun lapsi päästetään tuonnäköisenä ihmisten ilmoille.

T. Opettaja

Vierailija
508/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä nolaa kuin tulevaisuuden itsensä, kun katsoo nostalgiafiiliksissä valmistujaiskuvia.

t. hupparifarkuissa valmistujaisiin mennyt :D

hgissä ainakin kaikilla oli tumma puku koska sitä edellytettiin 

Joo niin vissiin. Ei koulu voi mitään edellytyksiä ja pukukoodeja sanella.

Kyllä koulu voi kasvattaa pukeutumis- ja etikettiasioissakin, jos kerran kotona ei asiaa ymmärretä. Itse asiassa tapakasvatus voisi olla yksi oppiaineista, jonka yhteydessä voitaisiin opettaa muitakin arjen taitoja kuten rahankäyttöä. Peruskoulussa oli vielä 1980-luvulla kansalaistaitoa, ja sen voisi elvyttää takaisin opetussuunnitelmaan.

Vierailija
509/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään juhlavaatteita. Farkut tai verkkarit on hyvä. Ja lenkkitossut ja vaikka vielä pipo päähän. Kaikki käy. Ei mitään väliä. Rento ja mukava pitää olla. Ei mitään pönötystä enää 2000-luvulla.

Enää 2000-luvulla? Itse olen päättänyt 9.lk vuonna 1981 eikä pukua ollut päällä yhdelläkään pojalla. Eikä mitään superjuhlamekkoja tytöillä. Normaalit siistimmät "pyhävaatteet". Peruskoulun lopettamista ei muutenkaan pidetty mitenkään erityisenä saavutuksena tai juhlana, kyllä nämä ysien tanssit ja ysien päivät ym.ovat tulleet myöhemmin!

Ehkä tämäkin on vain yksi ilmenemismuoto siitä, että kaikki pitää saada mahdollisimman nopeasti. Vanhojen tansseista tuli prinsessapäivä, kun ei haluttu odottaa aikuisiän juhlia (ja nähtiin, kuinka ihanaa kimallusta prom on), ja sitten nuoremmille iski kateus ja kiire, ja haluttiin sama prinsessapäivä jo yläasteelle. Itse kun pääsin peruskoulusta n. 20 vuotta sitten, niin ei meilläkään ollut mitään ysien tansseja yms. Päättäjäisissä (tarkistin valokuvasta) oman luokan pojilla ei yhdelläkään ollut pukua, jollain oli pikkutakki, muuten jotain mustia housuja ja kauluspaitoja. Tytöillä erilaisia hameita, aika monella nilkkapituinen, ja joku pusero tai toppi yläosana. Kyllä se tosiaan on vasta myöhemmin tullut ilmiö, että koulun kevätjuhlaan pukeudutaan kuin johonkni gaalaan. Ketjussa kuulutetaan paljon asianmukaisen pukeutumisen opettelemista, siihen kuuluu myös tilannepukeutuminen.

Vierailija
510/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla luokallani oli pojilla yhtä lukuunottamatta kaikilla puvut ja sillä yhdelläkin siistit housut ja kauluspaita. Tytöillä asialliset mekot kaikilla. Hyvin hoidettu tällä kertaa!

Vierailija
511/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä, miksi koko asiasta pitää täällä vääntää. Tällaista keskustelua käydään vain Suomessa. Esim. Isossa-Britanniassa ja Ranskassa tai Italiassa katsottaisiin todella kummastuneesti sitä, joka tulee juhliin verkkareissa, farkuissa tai t-paidassa. Kyllä juhlaan kuuluu pukeutua, sillä se on osa etikettiä ja pukeutumalla juhlavasti osoittaa kunnioitusta tilaisuutta ja muita paikallaolijoita kohtaan. Koulun juhlaan pojalle sopivat vaatteet ovat joko puku tai siisti kauluspaita ja suorat housut sekä puhtaat nahkakengät - ei lenkkarit eikä ainakaan jalkapallokengät kuten joku ehdotti. Tytöt useimmiten haluavat itse laittaa ylle jotain parempaa, mutta vanhempien tehtävä on katsoa, ettei kouluun mennä napatopissa eikä liian lyhyessä paljettimekossa eikä sellaisissa korkokengissä, joilla ei osata kävellä. Pukeutuminen ja tyylitaju eivät ole rahasta kiinni: kirpputoreilta tekee loistavia juhlavaatelöytöjä, kun viitsii etsiä.

Pitäisikö Suomeen saada koulupuvut, kun muissakin maissa on?

Vierailija
512/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh nuorten tyttöjen juhlamekkoja! Niin lyhyttä ja paljastavaa. Yhdellä oli iltapuku :)

Tämä on trendi, johon vanhempien pitäisi tiukasti puuttua. Erityisesti peruskoulunsa päättävillä ja rippilapsillakin näkyy juuri ja juuri pepun peittäviä, olkaimettomia mekkoja, joita sitten kiskotaan koko juhlan ajan ylös ja alas, kun pelätään strategisten paikkojen paljastuvan. Koko komeuteen lisätään vielä blingbling-korkokengät, joilla lompsitaan polvet koukussa jalat harallaan kaatumisen pelossa. Kasvoja koristavat räikeä meikki ja tekoripset. Tyttöparat eivät ymmärrä näyttävänsä maksullisilta naisilta, joten heille pitää tämä tosiasia ääneen sanoa. Tilannetaju on aika monelta kateissa nykyään - ja ilmeisesti kotiväeltäkin, kun lapsi päästetään tuonnäköisenä ihmisten ilmoille.

T. Opettaja

Olin viime vuonna sovittamassa mekkoa liikkeessä, jossa tytöt etsivät rippijuhlamekkoa. Olin ihan järkyttynyt, kun he valitsivat olkaimettomat blingbling-mekot, värinä jokin karkkipastelli. Min mielestä rippijuhlassa idea ei ole mahdollisimman paljon ihoa näkyvillä.

Vierailija
513/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämäkin on vain yksi ilmenemismuoto siitä, että kaikki pitää saada mahdollisimman nopeasti. Vanhojen tansseista tuli prinsessapäivä, kun ei haluttu odottaa aikuisiän juhlia (ja nähtiin, kuinka ihanaa kimallusta prom on), ja sitten nuoremmille iski kateus ja kiire, ja haluttiin sama prinsessapäivä jo yläasteelle. Itse kun pääsin peruskoulusta n. 20 vuotta sitten, niin ei meilläkään ollut mitään ysien tansseja yms. Päättäjäisissä (tarkistin valokuvasta) oman luokan pojilla ei yhdelläkään ollut pukua, jollain oli pikkutakki, muuten jotain mustia housuja ja kauluspaitoja. Tytöillä erilaisia hameita, aika monella nilkkapituinen, ja joku pusero tai toppi yläosana. Kyllä se tosiaan on vasta myöhemmin tullut ilmiö, että koulun kevätjuhlaan pukeudutaan kuin johonkni gaalaan. Ketjussa kuulutetaan paljon asianmukaisen pukeutumisen opettelemista, siihen kuuluu myös tilannepukeutuminen.

Seuraavaksi eskarin päättäville pitää saada puku päälle ja mammat raivoaa suut vaahdossa, kuinka junttia on, jos lapsille ei opeteta tilanteen mukaan pukeutumista.

Vierailija
514/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä nolaa kuin tulevaisuuden itsensä, kun katsoo nostalgiafiiliksissä valmistujaiskuvia.

Kyllä koulu voi kasvattaa pukeutumis- ja etikettiasioissakin, jos kerran kotona ei asiaa ymmärretä. Itse asiassa tapakasvatus voisi olla yksi oppiaineista, jonka yhteydessä voitaisiin opettaa muitakin arjen taitoja kuten rahankäyttöä. Peruskoulussa oli vielä 1980-luvulla kansalaistaitoa, ja sen voisi elvyttää takaisin opetussuunnitelmaan.

80-luku takaisin, silloin kevätjuhlaan riitti siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet. Ei kukaan vaatinut pukua.

Vierailija
515/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Pitäisi opettaa sekä koululaisille että vanhemmille, että ylipukeutuminen ei ole etiketin mukaista.

Vierailija
516/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi eskarin päättäville pitää saada puku päälle ja mammat raivoaa suut vaahdossa, kuinka junttia on, jos lapsille ei opeteta tilanteen mukaan pukeutumista.

Nautitaan nyt vielä kun puku riittää, ehkä kymmenen vuoden päästä vaaditaan frakkia ja vaahdotaan, kuinka se on aina ollut tapana...

Vierailija
517/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on junttia, jos ei pukeudu tilanteen mukaa tai sitä ei opeteta. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapset menevät tarhaan, heille pitää hankkia 'kuravaatteet'. Kun tarhassa oli joulujuhla, toivomuksena oli tonttulakki. Eskarin päätösjuhlaankin voi pukeutua sopivasti, en usko, että puku tulee pitkään aikaan olemaan sopiva asu. Ei 80-luvullakaan katsottu hyvällä kaikkia asuja, likaiset farkut ja resu villapaita on omissa muistikuvassani. Mutta tilannetajua on sekin, että vaikka itse olisi pukeutunut huppariin/pukuun, antaa nuorelle sananvaltaa omaan pukeutumiseensa, mutta siitä kuitenkin keskustellaan. Ja siinä keskustelussa taloudelliset asiatkin on hyvä käydä läpi, itse puhun ekologisuudestakin.

Vierailija
518/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Pitäisi opettaa sekä koululaisille että vanhemmille, että ylipukeutuminen ei ole etiketin mukaista.

Niin frakki ja iltapuku......

Vierailija
519/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puvun voi myös vuokrata. Näin tein itse, kun valmistuin korkeakoulusta, eikä oma puku ollut sopiva.

Ai. Mä istuin t-paidassa ja farkuissa siellä jonkun opintosihteerin edessä vai mikä nyt olikaan, jonka kanssa käytiin kaikki jutut läpi vielä ja sit se kysy, että haluatko valmistua tänään keskiviikkona 8.6.2016. Vastasin, että kyllä ja sitten tulosteli väliaikaisen todistuksen ja menin siitä sitten pyörällä Coffee houseen ja tilasin Cafe mochan, jossa luin päivän lehdet ja päivitin facebookiin, että nyt on valmistuttu. Seuraavana päivänä menin työkkäriin.

Vierailija
520/690 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri lukiolta lakkiaisjuhlista. Eräskin isä oli sonnustautunut reisitaskuhousuihin ja maastolenkkareihin. Yläosaa toimitti pari numeroa liian iso raidallinen kauluspaita, joka oli jätetty reisitaskuhousujen päälle. Myötähäpeän tunne oli suunnaton.

Älä välitä, tuolla yhdessä ketjussa nainen kertoi pukeutuvansa juhliin silkkimekkoon ja piikkareihin. Minulle piikkarit tarkoittaa juoksukenkiä. 

Tuossa kertomassasi tapauksessa t-paita olisi jo huomattava parannus.

Lenkkikenkiä näki monella lakkiaisjuhlissa. Yhtä tökeröltä näyttivät kaikissa tapauksissa. Lenkkitossujen verran arvostavat vanhemmat lastensa ylioppilastutkintoa. Ei kovin paljon siis.

Menee se Anniina Valtonenkin consseissa hienommissa gaaloissa ja menoa ole haitannut sekä on korkemmiin koulutettu kun average av-mamma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan