Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita joita laihtuneet ei kertoneet

Entinen pullamössö
22.05.2022 |

Olen laihtunut 20kg ja nyt normaalipainon häämöttäessä olen huomannut paljon muitakin muutoksia kuin kehollisen.

*Makuaisti on tarkempi. Nautin enemmän tavallisesta ruuasta, kun saan siitä enemmän irti. Raa'at kasvikset ja hedelmät maistuu runsaanmalta.

*Sokeri aiheuttaa huonovointisuuden. Jos erehdyn vaikka juhlissa syömään silleen kuten söin lihavana, niin mahaani alkaa koskea ja saan ripulin. Syön siis kyllä edelleen herkkuja, mutta pieniä määriä kerrallaan.

*Asiat mitkä ennen oli herkkua on nyt pettymyksiä. Tämä liittyy varmaan makuaistin muutokseen. Ennen tykkäsin hesen juustohampurilaisesta, mutta nyt se sämpylä maistuu pullalta ja pihvi suolaiselta rasvamöykyltä.

*Sitten on ne perusjutut jotka kaikki varmaa on kuullut tai tietää, että uni on parempaa, on energisempi jne.

Silloin kun omasin huonot elintavat ja olin ylipainoinen, niin luulin laihtuneiden ihmisten olevan ylimielisiä, kun he kertoivat etteivät voi syödä vaikka sipsiä. Ei se näköjään ollutkaan. Olisi pitänyt ottaa oma pää pois perseestä, että se ei ollut loukkaus minua kohtaan vaan puhuivat totta.

Muita asioita joita olette huomanneet?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tutkittu juttu, oliko peräti Suomessa havaittu lihavuustutkimuksessa, että lihavat ihmiset ei maista ruokaa niin kuin hoikat ja siksi syövät enemmän saadakseen saman kokemuksen. Ylipaino muuttaa aivojen tapaa saada nautintoa ruuasta. 

Vierailija
42/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, miten mahdoit ennen syödä juhlissa eli olitko sinä se rohmu, joka söi puolikkaan kakkua, koska se on niin hyvää? Ja me muut tiesimme, että juhlissakaan ei ole tarkoitus ylensyödä.

Oli sitten mikä tahansa painoon liittyvä keskustelu, joku laiha ottaa asiakseen vittuilla. Miksi lihavia yleensä on, siksi että ne on joskus syönyt enemmän ja tiedostavat tämän kyllä itsekin.

Minä tulkitsen asian niin, että lihavia pilkkaavilla hoikilla ei oikein ole mitään muuta millä päteä. Ja ikävä kyllä osa laihduttaneista kuuluu samaan ryhmään.

Tunnekin sellaisia ihmisiä, joiden keskeinen asia sekä itsessä että muissa on paino, ei pahassa mielessä välttämättä, vaan he aidosti kuvittelevat, että hoikkuus on asia, joka on kaikille muillekin esimerkiksi keskeistä viehättävyydessä. Omassa ulkonäössään he tarkkailevat lähinnä painoaan. Minä näen tuon ylipainon ja huonon itsearvostuksen oireena, fakta se ei ole. Kauneusnormit kun eivät sisällä pelkästään painoa, valitettavasti, ja senhän täällä usein hoikat ja omasta mielestään rumat tuovat esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmalla pääsee, kun ottaa itseään niskasta kiinni heti kun muutama kilo tulee. Iso urakka pudottaa kymmeniä kiloja ja usein on vartalokin pilalla prosessin jälkeen.

Mikä kaikki muu aiheuttaa tätä vartalon pilaantumista? Itse istun pyörätuolissa, onko vartaloni tästä syystä pilalla? 

Vierailija
44/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös vatsa jää roikkumaan, sorry mutta näin se vaan on. Noin 30kg laihdutus noin 50sänä.

Siitäkin huolimatta että kävin salilla 3-4 kert. viikossa.

Urheilu ei vaikuta mitenkään ihon elastisuuteen. Leikkaukseen vain niin kuin me muutkin roikkovatsasta kärsineet ollaan tehty.

Vierailija
45/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan kaikki edelliset löysästä ihosta ikävän kohtelun loppumiseen. Ylipaino todellakin määrittää ihmistä myös muiden silmissä valtavasti.

Suurin oivallus liittyy kuitenkin siihen, että pysyvä laihtuminen ei kaikissa tapauksissa ole enää mahdollista.

Olen ollut jo lapsena lihava (yli 100kg) ja laihduttanut kolmesti normipainoon, jostain syystä tasakymppien kohdilla, eli n. 20, 30 ja 40 vuotiaana. Aina pudotettavaa on ollut 25-35kg, aina kilot ovat hiipineet takaisin sen kymmenen vuoden aikana.

Tällä viimeisimmällä kerralla pudotetuista 25:stä kilosta 10kg on tullut takaisin jo vuodessa! Näin siitäkin huolimatta, että olen yrittänyt kaikin keinoin löytää tasapainon tämän viimeisen vuoden ajan. Arkisin pätkäpaastoan 20/4 rytmillä, en syö herkkuja jne., mutta silti paino nousee, jos syön viikonloppuisin yhtään rennommin. Lomaviikko saattaa nostaa painoa 5-8kg, jotka pitää sitten laihduttaa ihan tosissaan pois. Aineenvaihdunta on todellakin keski-ikäisenä erilainen.

Lisäksi kaikenlainen pikkukremppa vaikeuttaa liikunnan avulla painonpudotuksen ylläpitämistä. Painon merkittävä lasku ei korjannut esim. nivelvaivoja kokonaan, vaikka helpottikin niitä vähän.

Näköjään tässä iässä laihduttua pitäisi sitoutua laihdutusruokavalioon loppuiäksi, mutta siihen en ole valmis. Pyrkimys onkin nyt mahdollisimman terveeseen ja toimintakykyiseen kroppaan, ei mahdollisimman hoikkaan.

Rasvasolut laajenevat lihoessa, vaikka laihdut se jää "muistiin" soluihin. Ja sen vuoksi kilot tulee helposti takaisin, ei tuosta pääse enää eroon kuin itsekurilla eli pitämällä paino kontrollissa.

Vierailija
46/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina hoikka ja voi miten surullisilta nämä kommentit kuulostavat. Paino ilmeisesti todella määrittelee ihmistä?

Kyllä se sen verran määrittää, että nykyään saa hyvää palvelua, miehet availee ovia, tuntemattomatkin tervehtii kohteliaasti ja kaikki on ystävällisiä. Kun olin lihava niin ihan aikuiset ihmiset tuli kadulla, bussissa jne sanomaan miten ruma olen ja vastenmielisen näköinen. Nuorison pilkka ja huutelu sen päälle. 

Vierailija
47/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon nyt 10kg laihtunutja jotenkin odotin noita positiivisia vaikutuksia..no tässä on minun negatiivinen lista. Tuntuu, että elämästä on mennyt kaikki ilo kun ei voi syödä ns.vapaasti. Olo ei ole yhtään energisempi kuin ennen, välillä on kova nälkäkin kun vatsa on tottunut jättiannoksiin. Sokerin vähentäminen on saanut verenpaineet tosi alas ja minua huimaa paljon(on ollut aina matalat paineet, mutta jatkuva syöminen on ne pitänyt suht ok)

Vartalo on löllö eli tarttisin nyt tähän päälle motivaation ruveta kiinteyttämään itteeni, vaikka laihtuu kroppa ei sillä pelkästään tule hyvännäköiseksi.

Väsyttää ihan pipona.

Ja ennen kun joku epäilee, että ruokavalio on pielessä niin ei ole, tehty ammattilaisen avulla/itse olen alalla missä teen erillaisia ruokavalioita eli se on kunnossa.

Aion pudottaa vielä toisen 10kg tässä pikku hiljaa ja ehkä tuo energinen olo vielä tulee😅😅

Vierailija
48/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni juttu, mutta bikinirajan sheivaaminen on huomattavasti helpompaa kun maha ei ole tiellä :D

Vierailija
49/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, miten mahdoit ennen syödä juhlissa eli olitko sinä se rohmu, joka söi puolikkaan kakkua, koska se on niin hyvää? Ja me muut tiesimme, että juhlissakaan ei ole tarkoitus ylensyödä.

Oli sitten mikä tahansa painoon liittyvä keskustelu, joku laiha ottaa asiakseen vittuilla. Miksi lihavia yleensä on, siksi että ne on joskus syönyt enemmän ja tiedostavat tämän kyllä itsekin.

Lihavia on myös siksi, että evoluutio on suosinut rasvaa herkemmin varastoivia ihmisiä. Eli osittain lihominen perustuu geeneihin, ihmisten normaalipainot ovat erilaisia, kunkin yksilön mukaisia. Toisilla on siis isompi ruokahalu yksinkertaisesti, mikä perustuu geeneihin. 

Sulta meni kommentin pointti ohi kokonaan.

Vierailija
50/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina hoikka ja voi miten surullisilta nämä kommentit kuulostavat. Paino ilmeisesti todella määrittelee ihmistä?

Kyllä se sen verran määrittää, että nykyään saa hyvää palvelua, miehet availee ovia, tuntemattomatkin tervehtii kohteliaasti ja kaikki on ystävällisiä. Kun olin lihava niin ihan aikuiset ihmiset tuli kadulla, bussissa jne sanomaan miten ruma olen ja vastenmielisen näköinen. Nuorison pilkka ja huutelu sen päälle. 

Oi meinasin unohtaa! Tämä on uusi ilmiö. Ihmiset pyytää minulta anteeksi täysin normaaleja asioita ja vaivan tuottamista minulle!  Viimeisin oli bussikuski. Hän pyysi anteeksi, että bussi joutuu menemään pitempää reittiä tietyön takia. Olin ainoa asiakas koko autossa jolta pyydettiin anteeksi jostain käsittämättömästä syystä 5 minuutin viivytystä. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun minulta pyydetään anteeksi että joudun olemaan mukana tavalliselle kuolevaiselle suunnatussa toiminnassa.

Vierailija
51/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen voi tulla kalliiksi. Esim. alusvaatevarasto piti uusia. Rintaliivit maksaa paljon, varsinkin kun hankin kaikki palvelevasta merkkiliikkeestä.

Mutta niitä positiivisia asioita on onneksi rutkasti enemmän.

Vierailija
52/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on myös siksi, että evoluutio on suosinut rasvaa herkemmin varastoivia ihmisiä. Eli osittain lihominen perustuu geeneihin, ihmisten normaalipainot ovat erilaisia, kunkin yksilön mukaisia. Toisilla on siis isompi ruokahalu yksinkertaisesti, mikä perustuu geeneihin. 

Sulta meni kommentin pointti ohi kokonaan.

Ei mennyt, lisäsin siihen vain faktan.

Vierailija
53/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 kg kadonnut. Loppujen lopuksi olo ei ole juuri erilainen. Vaatteiden osto helpompaa. Leuan alka on ryppyinen heltta ja käsivarsissa siivet. En niitä kadotettuja kiloja kaipaa takaisin, mutta ei tämä mikään matka onneen ole ollut.

Vierailija
54/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon nyt 10kg laihtunutja jotenkin odotin noita positiivisia vaikutuksia..no tässä on minun negatiivinen lista. Tuntuu, että elämästä on mennyt kaikki ilo kun ei voi syödä ns.vapaasti. Olo ei ole yhtään energisempi kuin ennen, välillä on kova nälkäkin kun vatsa on tottunut jättiannoksiin. Sokerin vähentäminen on saanut verenpaineet tosi alas ja minua huimaa paljon(on ollut aina matalat paineet, mutta jatkuva syöminen on ne pitänyt suht ok)

Vartalo on löllö eli tarttisin nyt tähän päälle motivaation ruveta kiinteyttämään itteeni, vaikka laihtuu kroppa ei sillä pelkästään tule hyvännäköiseksi.

Väsyttää ihan pipona.

Ja ennen kun joku epäilee, että ruokavalio on pielessä niin ei ole, tehty ammattilaisen avulla/itse olen alalla missä teen erillaisia ruokavalioita eli se on kunnossa.

Aion pudottaa vielä toisen 10kg tässä pikku hiljaa ja ehkä tuo energinen olo vielä tulee😅😅

Liikunta lisää endorfiinejä kehossa, pienikin liikunta auttaa kohottamaan mielialaa. Ei sinne punkan pohjalle kannata jäädä odottamaan ihmettä, keho tarvitsee myös liikuntaa voidakseen hyvin.

Vierailija
55/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyttää ihan pipona.

Oletko käynyt sokerirasituskokeessa. Itselläni on sellainen poikkeavuus, että verensokeri laskee paljon nopeammin kuin muilla erityisesti nopeista hiilareista ja sokereista, jolloin alkaa heikottaa. Pidän aina pähkinöitä mukana sen takia enkä syö sokeria käytännössä lainkaan. Luultavasti kehoni tietää tuon ominaisuuteni enkä sen vuoksi ole koskaan lapsenakaan pitänyt sokeriherkuista. 

Tuo ominaisuus ei ole mitenkään haitallinen eikä liity diabetekseen.

Vierailija
56/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tutkittu juttu, oliko peräti Suomessa havaittu lihavuustutkimuksessa, että lihavat ihmiset ei maista ruokaa niin kuin hoikat ja siksi syövät enemmän saadakseen saman kokemuksen. Ylipaino muuttaa aivojen tapaa saada nautintoa ruuasta. 

Kait ne maistaa, kun herkut maistuu, mutta kylläisyydentunne häviää, kun on "saavuttanut" tietyn painon. Sen jälkeen voi syödäkin vaikka kuinka paljon ja sittenkin olet nälkäinen.

Vierailija
57/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 140 kg eikä kukaan ole ikinä tullut sanomaan, että olen vastenmielisen näköinen. Bussissa jne ei ole tullut kukaan viereen ellei ole ollut viimeinen paikka. Varmaan siksi, kun vein aika paljon tilaa.

Vierailija
58/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan kaikki edelliset löysästä ihosta ikävän kohtelun loppumiseen. Ylipaino todellakin määrittää ihmistä myös muiden silmissä valtavasti.

Suurin oivallus liittyy kuitenkin siihen, että pysyvä laihtuminen ei kaikissa tapauksissa ole enää mahdollista.

Olen ollut jo lapsena lihava (yli 100kg) ja laihduttanut kolmesti normipainoon, jostain syystä tasakymppien kohdilla, eli n. 20, 30 ja 40 vuotiaana. Aina pudotettavaa on ollut 25-35kg, aina kilot ovat hiipineet takaisin sen kymmenen vuoden aikana.

Tällä viimeisimmällä kerralla pudotetuista 25:stä kilosta 10kg on tullut takaisin jo vuodessa! Näin siitäkin huolimatta, että olen yrittänyt kaikin keinoin löytää tasapainon tämän viimeisen vuoden ajan. Arkisin pätkäpaastoan 20/4 rytmillä, en syö herkkuja jne., mutta silti paino nousee, jos syön viikonloppuisin yhtään rennommin. Lomaviikko saattaa nostaa painoa 5-8kg, jotka pitää sitten laihduttaa ihan tosissaan pois. Aineenvaihdunta on todellakin keski-ikäisenä erilainen.

Lisäksi kaikenlainen pikkukremppa vaikeuttaa liikunnan avulla painonpudotuksen ylläpitämistä. Painon merkittävä lasku ei korjannut esim. nivelvaivoja kokonaan, vaikka helpottikin niitä vähän.

Näköjään tässä iässä laihduttua pitäisi sitoutua laihdutusruokavalioon loppuiäksi, mutta siihen en ole valmis. Pyrkimys onkin nyt mahdollisimman terveeseen ja toimintakykyiseen kroppaan, ei mahdollisimman hoikkaan.

Rasvasolut laajenevat lihoessa, vaikka laihdut se jää "muistiin" soluihin. Ja sen vuoksi kilot tulee helposti takaisin, ei tuosta pääse enää eroon kuin itsekurilla eli pitämällä paino kontrollissa.

Kyllä, tämä on tiedetty jo kauan ja nyt viime vuosina on löydetty lisääkin tekijöitä, mitkä vaikuttavat siihen, ettei laihdutustulos pysy herkästi. Siis aivan kehon fysiologiaan ja aineenvaihduntaan liittyviä asioita. On tutkittu mm. suurin pudottaja -ohjelmassa esiintyneitä ja havaittu, että heidän kalorien kulutuksensa poikkeaa hoikista ja normaalipainoisista.

On löydetty myös geenimuunnos, mikä saa ihmisen tuntemaan itsensä koko ajan nälkäiseksi, minkä vuoksi he lihovat valtaviin mittoihin. Kun he saavat lääkityksen tuohon, laihtuvat helposti normaalipainoon. Tosin tuo sairaus on harvinainen, mutta mielestäni kannattaisi tutkia hyvin lihavilta ihmisiltä. Koska tarvitaan vain yksi pilleri päivässä, että ongelma poistuu.

Vierailija
59/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kehtaa laittaa pyykit ulos kuivumaan, kun koko ei ole XXXL.

Vierailija
60/83 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihduttaa nopeasti, liian suurilla kalorivajeilla ja pitkään, saattaa lähteä hiukset. Itse tiputin 20 kg 6 kk aikana ja elimistöllä ei riittänyt hiuksille asti enää ravintoaineita, kun söin niin niukasti ja tyhmästi. Hiuksista lähti n puolet, ja eivät ole siitä palautuneet... Ikävää, näim naisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi