Eläkeikäni on 65 v 6 kk
Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliniän ennuste myös kasvaa.
Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?
Ei ole kasvanut eliniän ennuste pariin vuoteen. Jos eläkkeelle lähtee vaikka 60 v. niin aika harva ehtii olla 50 vuotta eläkkeellä ennen hiippakunnan vaihtoa.
Kysyinkin kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä?
Niin kauan kuin luoja suo. Eläkkeelle menen 55v. Siinähän haettavat 4 paikkaa kuussa. Pidän huolen etten minnekkään kelpaa ja suojaahan se ikäkin. Tuskin työnhausta ongelmaa vapaa-aikaan tulee. Eli vuosi vielä ja sitten - jippii! Näin tee siksi koska poistivat eläkeputken! Osaan se minäkin laatia omat lakini! Muuten olisin ollut töissä siihen asti. Nyt teen vain nyk. Sopimukseni loppuun ja saan korkean anssarin heh heh!
Kiitä kokoomusta ja keskustaa tästä. He rummuttivat että elinikä nousee joten eläkeikää on nostettava. Se nousikin heti reilusti 5v. Ruotsissa se on 64v. Elinikä ei ole noussut rummutuksesta huolimatta. Toki eroja on jopa 10v eri alueilla. Joten haulla näet kuka elää pitempään. Kyse on politiikasta ja ketä äänestää.
suomi valtio varasta tiltä raha
Miksi tasa-arvon vuoksi miesten eläkeikä ei ole alhaisempi kuin naisten eläkeikä? Miehet elävät keskimäärin noin 7 vuotta vähemmän kuin naiset joten eikö olisi reilua että miehet pääsevät 7 vuotta aikaisemmin eläkkeelle kuin naiset?
meillä elä pitkää ja raha riittä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliniän ennuste myös kasvaa.
Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?
Yhtä kauan kuin nämä nykyiset eläkeläiset, joiden eläkkeitä maksan. Sellaiset 35 vuotta.
Ei ole millään tavalla kestävää, että yhteiskunta elättää ihmisiä 35v. Että yhteiskunnan pitäisi vain antaa sinulle 35v rahaa, kun sinusta ei ole enää mitään hyötyä.
Siksi eläkemaksuja ei pitäisi periä, jokainen sijoittaisi itse rahojaan ja siten päättäisi, mikä on eläke. Jos ei tee noin, myytäisiin sille, joka halvimmalla suostuu elättämään.
Nimenomaan. Mutta eihän se vasemmistolle käy, kun aina on joku joka ei kuitenkaan osaa säästää ja sen takia kaikkien täytyy olla osana heitä tukevaa järjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kuitenkin olemassa työuraeläke, joka armahtaa rankimmissa töissä olleet 63 vuoden iässä.
Ei armahda. On erittäin tiukat kriteerit tuolle, mm.40 vuoden työura ja fyysisesti erittäin raskas työ.
18-v aloittanut työt. Nyt 46. Tässähän on jo kohta 30v painettu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 67 vuotta mutta irtisanon itseni sinä päivänä kun täytän 65. Luovutan paikkani nuorelle joka tarvitsee vakituisen työn elämänsä rakentamiseen. Minä sitten elelen säästöillä ja mahdollisella ansiosidonnaisella muutaman vuoden ennen eläkettä. Ei kiinnostaisi tehdä töitä yhtään pidempään kuin nykyiset eläkeläiset (isäni lähti eläkeputkeen kun oli 58 v ja äiti eläköityi tasan 63-vuotiaana). Eläkejärjestelmä on todella epäreilu nuoremmille sukupolville.
Miksi se on epäreilu? Nuoret sukupolvet opiskelevat pitkään, jotkut aloittavat työt vasta kolmikymppisinä. Eivät ehdi ikinä tehdä 40 vuoden työrupeamaa kuten monien vanhemmat ja varsinkin isovanhemmat, jotka aloittivat jo usein 15 vuotiaana duunariuransa. En sano, että heidän pitää tehdä 40 v. työtä jos muuten osaavat eläköitymisensä aiemmin järjestää. Mutta miksi ihmeessä eläkejärjestelmä olisi epäreilu heille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tasa-arvon vuoksi miesten eläkeikä ei ole alhaisempi kuin naisten eläkeikä? Miehet elävät keskimäärin noin 7 vuotta vähemmän kuin naiset joten eikö olisi reilua että miehet pääsevät 7 vuotta aikaisemmin eläkkeelle kuin naiset?
7 vuotta menee helposti muutaman lapsen synnyttämisessä ja pikkulapsiaikana.
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta menee helposti muutaman lapsen synnyttämisessä ja pikkulapsiaikana.
Ja miten tuo liittyy tähän?
Lapsien tekeminen on vapaaehtoista ja kyllähän ne lapset vaikuttavat myös miehen elämään.
Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti. Välttelen itse tilanteita, joissa joutuisin kertomaan olevani työtön. Sitä alkaa itsekin kyseenalaistaa itseään ja syitä miksi tässä on. Vaikka toki kun järjellä miettii niin töitä ei vain ole kaikille ja jos itse on tehnyt sen minkä voi niin loppu ei ole enää omissa käsissä. Uudelleen kouluttautumista ja tutkinnon laajentamista työllistävämpään suuntaan aion viejä yrittää. Minulla olisi yli 30 vuotta viejä työikää jäljellä, joten vielä en tosiaan aio luovuttaa vaikka olen tajunnut miten raadollista tämä työnhaku sirkus on. Ro tätä tajua ennen kuin itse kokee tämän
Donetski tarjota eläke