Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeikäni on 65 v 6 kk

Vierailija
21.05.2022 |

Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin erilaisia. Itse opiskelen juuri toista yliopistotutkintoa, ikää kohta 50v. Eläkeikä tais olla vähän vajaa 67v.

Vierailija
82/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Just osallistuin viikolla Kevan eläkewebinaariin ja siellä tuotiin moneen kertaan esille, että vaikka eliniän ennuste kasvaa, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että ihmisen on hyvä olla töissä pidempään. Siis hyvä kummankaan kannalta, työntekijän ja työnantajan.

Omassa työssäni olen nähnyt niin monta kertaa, kuinka joku 68-vuotiaaksi töissä sinnittelevä on parin viimeisimmän vuoden ajan oikeasti vain taakka työyhteisölle. Työteho ja uuden oppimiskyky alkaa olla jo melko olematon ja työaika menee pikkujuttujen parissa nysväämiseen. Samaan aikaan muu porukka hoitaa tuon vanhuksen duunit, koska korvausrekrytointia ei saa tehdä ennen kuin eläkeläisen lähtö on ajankohtainen.

Ihmiset elävät kyllä koko ajan vanhemmiksi, se on totta, mutta suurin osa ei siltikään terveydeltään työkuntoinen paljoa nykyistä pidempään. Tämä on fakta, joka jostain kumman syystä unohtuu, kun puhutaan työurien pidentämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin erilaisia. Itse opiskelen juuri toista yliopistotutkintoa, ikää kohta 50v. Eläkeikä tais olla vähän vajaa 67v.

Onko huvikseen opiskelua vai meinaatko saada sillä töitä?

Vierailija
84/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se eläke mikään autuus ole, ellei osaa elää eikä ymmärrä elämää.

Vierailija
85/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se eläke mikään autuus ole, ellei osaa elää eikä ymmärrä elämää.

Liian monelle eläkettä ei suoda vaikka työkyky olisi mennyt jo mutta pitää roikkua löysässä hirsissä Kelan ja työkkäreiden limbossa. Eläke on kuin saavuttamaton Eldorado nykyään.

Vierailija
86/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kuitenkin olemassa työuraeläke, joka armahtaa rankimmissa töissä olleet 63 vuoden iässä.

Tämä ei ole automaattinen eläke,pitää olla hurjasti vaivoja yms

Vierailija
87/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on nyt 85 ja pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana. Teki viimeiset vuodet paljon yötöitä ja eläke onkin ihan mukava moneen työssäkäyvään verrattuna. Siis 25 vuotta ollut eläkkeellä pöiväkodin lastenhoitajan työstä. Appi oli 58 v kun jäi täydelle eläkkeelle vaikka se oli 1990-luvulla varhennettu ja vuosi muistaakseni 1995. Ehti olla eläkkeellä 87 vuotiaaksi asti ennen kuin kuoli.

Oi tuo ihana aika 30 vuotta sitten, kun kaikki päiväkodit oli öisinkin auki ja hoitajilla paljon yötöitä.

Vierailija
88/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sovitaan nyt niin että te virkeät, terveet ja älykkäät asiantuntijat teette vähän pidemmän työuran koska töissä on niin kivaa ja kannattavaa. Ja me väsyneet, sairaat ja dementoituneet voidaan jäädä ajoissa pois.

Vierailija
89/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Joo, ota huomioon, että nuo superkertymät on poistettu nuoremmilta.

Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.

Kukaan ei saa enää superkarttumaa, ne poistettiin 2017-eläkeuudistuksessa.

Vierailija
90/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa ovat kymmenettuhannet 58-60 vuotiaina eläkkeelle tai eläkeputkeen ja sen jälkeen täydelle työeläkkeelle jääneet. Meillä nuoremmilla ne on poistettu!

Niinpä. Äitini jäi eläkeputkeen 58-vuotiaana ja on ehtinyt makaamaan eläkkeellä jo 25 vuotta. Ja näitä on paljon!

Vierailija
91/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika lökö oltavat.

Jäin eläkkeelle 63v.

Eläkkeeni on 1900 netto.

Ei valittamista.

Vierailija
92/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä ollut tiedossa jo kauan, että väestö ikääntyy. Koska eläkejärjestelmä on mikä on, työssä olevat saavat raataa todella pitkään. Kukaan ei ole tehnyt korjausliikettä ajoissa.

Mutta ymmärrän harmituksenne.

Jotkut ihmiset voivat elää 100v ja yli. 65v eläkeikä ei ole todella korkea, päinvastoin se voitaisiin nostaa vaikka 70v. 65v ei pitäisi olla vielä mikään raihnainen vanhus. Jos nyt oikeasti on täysin kyvytön, niin sitten voidaan päästää työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
93/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan olla työelämässä mukana. Se pitää mielen virkeänä. Kesätöissä aloin käymään 14 vuotiaana ja nyt ikää 58.

Vierailija
94/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä ollut tiedossa jo kauan, että väestö ikääntyy. Koska eläkejärjestelmä on mikä on, työssä olevat saavat raataa todella pitkään. Kukaan ei ole tehnyt korjausliikettä ajoissa.

Mutta ymmärrän harmituksenne.

-70-luvulta on tiedetty, että syntyneiden määrä vähenee. Samalla on tiedetty että tämä pyramidijärjestelmä eläkkeille ei tule toimimaan jatkossa.

Ja mitä on tehty? Edelleen samat ongelmat, koska päättäjät on aina niitä, jotka joutuisivat maksamaan enemmän / saisivat vähemmän jos tilanne haluttaisiin oikeasti korjata.

Vierailija
95/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Yhtä kauan kuin nämä nykyiset eläkeläiset, joiden eläkkeitä maksan. Sellaiset 35 vuotta.

Ei ole millään tavalla kestävää, että yhteiskunta elättää ihmisiä 35v. Että yhteiskunnan pitäisi vain antaa sinulle 35v rahaa, kun sinusta ei ole enää mitään hyötyä.

Vierailija
96/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 vuotias ja olen ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien ja oma eläkeikäni on kanssa 65 vuotta 7 kk, vielä olisi jäljellä yli 10 vuotta, töitä tehty sitten melkein 50 vuotta putkeen, olen nyt jo ihan puhki.

Olen 63v ja tavoite-eläkeikäni on 65v 5 kk eli et sinä paljoa pitempään joudu töissä olemaan kuin sinua 9 vuotta vanhemmat.

Harva nuori muistaa, että meille ei eläkettä keryy opinnoista, ennen 23v ikää tehdystä työstä eikä perhevapaiden aikana. Eläke-edut on siis huomattavasti parantuneet niille, jotka ovat alle 40v ja malttavat olla töissä 70v ikään asti.

Ja harva eläkkeelle kohta jäävä tai jo eläkkeellä oleva muistaa, että nuo samat säännöt pätevät myös nykyisille kolmekymppisille. Hieman väärin meni sinullakin tuo ikäskaala.

Vierailija
97/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 vuotias ja olen ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien ja oma eläkeikäni on kanssa 65 vuotta 7 kk, vielä olisi jäljellä yli 10 vuotta, töitä tehty sitten melkein 50 vuotta putkeen, olen nyt jo ihan puhki.

Olen 63v ja tavoite-eläkeikäni on 65v 5 kk eli et sinä paljoa pitempään joudu töissä olemaan kuin sinua 9 vuotta vanhemmat.

Harva nuori muistaa, että meille ei eläkettä keryy opinnoista, ennen 23v ikää tehdystä työstä eikä perhevapaiden aikana. Eläke-edut on siis huomattavasti parantuneet niille, jotka ovat alle 40v ja malttavat olla töissä 70v ikään asti.

Älä viitsi. Vanhoille sukupolville oli sijoitus, joka tuotti enemmän kuin mitä siihen sijoitettiin. Meikätyttö sijoittaa eläkejärjestelmään euron, ja saa palkinnoksi 80 senttiä. Saisin varmaan 50 senttiä, jos ehtoja ei olisi paranneltu rutkasti.

Eläkejärjestelmä on läpimätä, ihmiset lopettivat lisääntymisen 60-70-luvuilla ja meitä nuoria on liian vähän elättämään 2-4 vanhusta per nuppi. Kun eläkkeet maksetaan nyt työssä olevien eläkemaksuista, ei mistään taikarunsaudensarvesta.

Siis mitä yrität sanoa: "Vanhoille oli sijoitus, joka tuotti enemmän kuin mitä siihen sijoitettiin."?

Fakta on, että me nyt eläkeiän kynnyksellä olevat kerrytimme eläkettä vasta täytettyämme 23 vuotta, sitä ennenkin eläkemaksuja maksettiin, mutta me emme niistä hyödy. Nyt perhevapaalla olevat tai opiskelevat kerryttävät ko. aikana eläkettä, me emme niin tehneet. Eläkejärjestelmä on kieltämättä läpimätä, koska se tehtiin aikana, jolloin naiset eivät olleet vuosikymmeniä töissä ja miehen eläke muuttui leskeneläkkeeksi, tavallaan siis yhden eläkemaksuilla oli eläkkeellä kaksi. Se ei riitä nykynaisille, he haluavat oman eläkkeensä ja se on kallista.

Ai tääkin on naisten vika, selvähän se.

Tuo edellinen yritti aika selkeästikin sanoa, että - oletettavasti sinun - ikäluokkasi on saanut enemmän eläkettä, kuin he ovat työuransa aikana maksaneet eläkemaksuja. Sisältäen myös ne maksut, joista ette hyötyneet. Nykyiset nuoret taas maksavat huomattavasti enemmän kuin mitä tulevat sitten aikoinaan saamaan.

Vierailija
98/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 68v6kk. Ja olen aloittanut työelämässä 24-vuotiaaana. Tulee työuralle mittaa jos loppuun asti teen. Tuskin teen, FIRE-suunnitelmat on hyvällä mallilla. 

Mitä sun FIRE-suunnitelmat sisältää? Mulla ei sellaista ole, mutta kieltämättä kiinnostaa.

Vierailija
99/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa ovat kymmenettuhannet 58-60 vuotiaina eläkkeelle tai eläkeputkeen ja sen jälkeen täydelle työeläkkeelle jääneet. Meillä nuoremmilla ne on poistettu!

Ei ne kyllä täydelle eläkkeelle päässeet vaan sille eläkkeelle, mitä oli siihen asti tienattu.

Sainpotkut 60 v ja eläkettä sain sen verran kuin siihen asti olisin ansainnut. Normaali eläkeikäni oli 65 v ja viiden vuoden kertymä jäi saamatta.

Taas on bessewisseri vauhdissa.

Miksi kirjoitatte sontaa?

Vierailija
100/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan olla työelämässä mukana. Se pitää mielen virkeänä. Kesätöissä aloin käymään 14 vuotiaana ja nyt ikää 58.

Minä aloin käydä kesätöissä 12 v, koska en olisi muuten voinut mennä oppikouluun, piti koulurahaa hankkia.

Eläkkeelle pääsin 65 v, ihan hirveen paljon aikaisemmin kuin ap.🤣