Eläkeikäni on 65 v 6 kk
Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.
Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.
Aika vähän jäljellä 😊Joo, ota huomioon, että nuo superkertymät on poistettu nuoremmilta.
Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.
70-luvun puolivälissä syntyneet ei saa kumpaakaan! Eivätkä tutkinnoista mitään lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaa ovat kymmenettuhannet 58-60 vuotiaina eläkkeelle tai eläkeputkeen ja sen jälkeen täydelle työeläkkeelle jääneet. Meillä nuoremmilla ne on poistettu!
Niinpä. Äitini jäi eläkeputkeen 58-vuotiaana ja on ehtinyt makaamaan eläkkeellä jo 25 vuotta. Ja näitä on paljon!
Onko hän sairas, kun vaan makaa.
Olen yli 70 v ja viime vuoteen asti tehnyt keikkatöitä, kun paskahommat ei ole nuorille kelvannut.
Ei vaan viitsi maata tyhjän panttina, jos voimia on.
Vierailija kirjoitti:
Eliniän ennuste myös kasvaa.
Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?
Vaikka elinikä nousee, kunto ei silti pysy koko ajan suhteessa samoissa, vaan väistämättä ikääntyminen vaikuttaa kroppaan ja jaksamiseen. Onko järkeä pakottaa koko ajan vanhenevat töihin, kun roikkuvat sairauslomilla?
Tämä on jo itsessään niin psyykkisesti kuormittavaa, ettei se työnorja saa ikinä terveenä nauttia siitä ansaitusta eläkkeestään, mikä kai olisi tarkoitus, kun antaa ensin koko elämänsä oman panoksensa tälle yhteiskunnalle?
Mä olen pian 63v ja ollut työkyvytön useine vaivoineni jo monta vuotta. Eläkeikä 64v ja 2kk, kun korotettiin. Nyt kierrän lekurilta toiselle ja haen työkyvyttömyyseläkettä non stoppina. Labraan, vastaanotolle, Kelaan, fyssarille, fysiatrille, labraan, vastaanotolle, Kelaan, apteekkiin, labraan, erikoislekurille, kuntoutukseen, Kelaan ja soittelut työkkäriin tämän kaiken päälle. Onneksi olen saatanan sitkeä, jaksan taistella. Mutta entäs ne muut, jotka eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaa ovat kymmenettuhannet 58-60 vuotiaina eläkkeelle tai eläkeputkeen ja sen jälkeen täydelle työeläkkeelle jääneet. Meillä nuoremmilla ne on poistettu!
Ei ne kyllä täydelle eläkkeelle päässeet vaan sille eläkkeelle, mitä oli siihen asti tienattu.
Sainpotkut 60 v ja eläkettä sain sen verran kuin siihen asti olisin ansainnut. Normaali eläkeikäni oli 65 v ja viiden vuoden kertymä jäi saamatta.
Taas on bessewisseri vauhdissa.
Miksi kirjoitatte sontaa?
Mikset päässyt anssille ja eläkeputkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Äitini jäi eläkeputkeen 58-vuotiaana ja on ehtinyt makaamaan eläkkeellä jo 25 vuotta. Ja näitä on paljon!
Onko hän sairas, kun vaan makaa.
Olen yli 70 v ja viime vuoteen asti tehnyt keikkatöitä, kun paskahommat ei ole nuorille kelvannut.
Ei vaan viitsi maata tyhjän panttina, jos voimia on.
Tahdotko kirkkaimman kruunun? Eläkkeellä minäkin aion työskennellä, siitä on silloin sentään hyötyä. Kaikki on pelkästään plussaa perustulon eli eläkkeen päälle. Kyllä, suurin osa eläkeläisistä on tällä hetkellä märkiä sukupolvia ja makaa päivät pitkät vttuilemassa lapsilleen, kuinka ovat eläkkeensä ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haluan olla työelämässä mukana. Se pitää mielen virkeänä. Kesätöissä aloin käymään 14 vuotiaana ja nyt ikää 58.
Minä aloin käydä kesätöissä 12 v, koska en olisi muuten voinut mennä oppikouluun, piti koulurahaa hankkia.
Eläkkeelle pääsin 65 v, ihan hirveen paljon aikaisemmin kuin ap.🤣
Entä sitten? Minäkin aloitin kesätyöt 12-vuotiaana, tein töitä kesät ja muut loma-ajat opiskelun ohella. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Silti eläkeikä on 69 vuotta.
Minäkin aloitin työt 14 vuotiaana ja lopetin 58 v. siirtyessäni täysin palvelleena erityisikätyöeläkkeelle, Nyt olen nauttinut eläkkeestäni parikymmentä vuotta, talvet kaupungissa ja kesät maaseuturesidenssissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä täydelle eläkkeelle päässeet vaan sille eläkkeelle, mitä oli siihen asti tienattu.
Sainpotkut 60 v ja eläkettä sain sen verran kuin siihen asti olisin ansainnut. Normaali eläkeikäni oli 65 v ja viiden vuoden kertymä jäi saamatta.
Taas on bessewisseri vauhdissa.
Miksi kirjoitatte sontaa?Mikset päässyt anssille ja eläkeputkeen?
Koska puhuu baskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliniän ennuste myös kasvaa.
Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?
Yhtä kauan kuin nämä nykyiset eläkeläiset, joiden eläkkeitä maksan. Sellaiset 35 vuotta.
Ei ole millään tavalla kestävää, että yhteiskunta elättää ihmisiä 35v. Että yhteiskunnan pitäisi vain antaa sinulle 35v rahaa, kun sinusta ei ole enää mitään hyötyä.
Siksi eläkemaksuja ei pitäisi periä, jokainen sijoittaisi itse rahojaan ja siten päättäisi, mikä on eläke. Jos ei tee noin, myytäisiin sille, joka halvimmalla suostuu elättämään.
Onnea aloittajalle! Olen 46 v ja laskurin mukaan eläkeikäni on pari kuukautta vajaa 69 vuotta. Ja eiköhän se vielä ehditä hilaamaan seiskalla alkavaksi.
da, veli venäläinen pitää teistä hyvän huolen
Vierailija kirjoitti:
da, veli venäläinen pitää teistä hyvän huolen
kjyllä kjyllä
liittyy vaan meidän maa
ei tarvita eläke
teillä valtio varstaa teidän raha
teitä huijaa valtio ei mitään anna ottaa pois
Eläkeputki tarkoitti 90-luvulla tosiaan sitä, että eläke laskettiin sen hetkisen kertymän mukaan, vaikka eläkkeen maksu alkoi eläkeiässä ja siihen saakka joutui olemaan normaalilla työttömyyskorvauksella.
Tästä oli kuitenkin se etu, että normaalisti eläke olisi laskettu neljän eläkettä edeltävän vuoden ansioiden perusteella, siis työttömyyskorvauksista.