Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeikäni on 65 v 6 kk

Vierailija
21.05.2022 |

Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun eläkeikäni oli 64v 8kk, vanhemmillani oli 60v. Keskimääräinen elinikä on noussut ja eläkeikä nousee sen mukaan.

Ei eläkeikä ole noussut oikeasti eläkeiän nostoa vastaavasti. Eläkeikää nostetaan, kun halutaan säästää eläkevaroja ettei työnantajilta ja työntekijöiltä tarvitsisi periä järkyttävän suuria eläkemaksuja palkasta.

Vierailija
62/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se kornia, kun samassa suvussa voi olla hengissä 2 sukupolvea vanhuseläkeläisiä. Siihen vielä joku sairaseläkeläinen ja viivästynyt perheellistyminen varmistaa, että työikäisistä tai viimeistään nuorista on huutava pula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Juu kasvaa, muttei se raihnaisuus mihinkään vähene.Vanhuksia hoidetaan palveluasumisissa sänkyyn vuosikausia ja lääketiede kehittynyt niin elinikää noussut.Työssäkäyvät raataa itsensä näännyksiin.

Eipä sekään kummoista elämää ole, jos sitä elämäksi voi kutsua. Hoitolaitokset käärivät rahat taskuun ja vanhukset viruu eritteissään.

Vierailija
64/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Joo, ota huomioon, että nuo superkertymät on poistettu nuoremmilta.

Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.

senkin voi ottaa huomioon, että työelämässä on paljon viidenkympin molemmin puolin olevia henkilöitä, joille eläke alkoi kertymään vasta 23 vuoden iässä, mutta ei myöskään ole eikä ole tulossa mitään superkertymiä.

Vierailija
65/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa jäin eläkkeelle ja nyt toukokuussa tuli 55v mittariin. Ihan OK fiilis.

Vierailija
66/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen ajalta kertyy eläkettä ansiosidonnaisen perusteena olevista ansioista 75% eli hyvin voi hypätä töistä pois etuajassa ja loikata ansiosidonnaisen kautta eläkkeelle. Tai jos työnantajalle sopii, niin voi keventää työntekoa ja nostaa osittaista eläkettä. 

Tuo on vähän outoa, että eläkkeelle siirrytään niin jyrkästi. Ensin painetaan sata lasissa ja sitten tulee äkkipysäys tyhjän päälle. Onhan se iso muutos ihmisen elämässä ja sitä joutaisi pehmentää. Ties vaikka 50% työajalla siellä töissä viihtyisi pidempäänkin.

Vierailija
67/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Juu kasvaa, muttei se raihnaisuus mihinkään vähene.Vanhuksia hoidetaan palveluasumisissa sänkyyn vuosikausia ja lääketiede kehittynyt niin elinikää noussut.Työssäkäyvät raataa itsensä näännyksiin.

Tilastot väittävät, että yli 90 % vanhuksista pärjää kotona ilman apua (tai itse ostamansa avun turvin) lukuunottamatta elämän viimeistä noin kahta kuukautta. Sen sijaan työikäisiä alkaa olla eläkkeellä enemmän kuin koskaan ennen.

Vierailija
68/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alin 66v 5kk, tavoite 68v ja jos kohtuullisen eläkkeen haluaa, 70v. Korkea eläkeikä sopii hyvin huonosti yhteen nykytyöelämän vaativuuden kanssa. Työelämä on hektistä, epävarmaa ja stressaavaa. Jos se ei kuluta fyysisesti niin sitten henkisesti. Ymmärrän sinänsä tarpeen eläkejärjestelmän remontille, olihan se pitkään tiedossa, mutta olisi se vähän kohtuullisempi voinut olla. Omalla kohdalla onni on se, että suuriin ikäluokkiin kuuluneet vanhempani ovat kerryttäneet ison omaisuuden, joka minulle aikanaan periytyy - toivottavasti toki vielä saavat pitkään nauttia hyvistä eläkkeistään hyväkuntoisina.

Vierailija
69/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän outo käsitys, ettei 65-vuotias olisi enää kykenevä tekemään töitä.

Toki on niitä, jotka eivät sairauden tai muun syyn takia pysty, mutta ei me tämän päivän normikuusikymppiset kyllä vanhuksia vielä olla.

Itse täytän seuraavaksi 67 ja olen edelleen täysillä työelämässä. Enkä ole mikään kehäraakki, päinvastoin työnantaja on pyytänyt, että jatkaisin vielä pari vuotta ainakin. 

Näin minullakin, työnantaja ehdotti, että kun 68-vuotiaana jään eläkkeelle, niin voisin jatkaa tuntisopimuksella suunnittelutyötä. Lupasi maksaa 65euroa tunnilta plus työnantajakulut.

Eläkeläinenhän on työnantajalle halpaa työvoimaa, kun ei tarvitse maksaa niitä eläkemaksuja! 

Vierailija
70/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.

Arvaapa, kumpi kerryttää eläkettä enemmän: pikkupalkkaisen/harjoittelijan silpputyö parikymppisenä vai superkertymät uran loppuaikoina. I dare you.

Ennen eläke laskettiin neljän viimeisen vuoden keskiarvopalkan mukaan, kun kokemus ja ikälisät oli korkeimmillaan ja moni haali ylitöitä sinne. Ei haitannut vaikka oli ollut paimenena nuorukaisena kunhan pääsi hyviin hommiin eläkeikään mennessä.

Ja se ennenhän ihmeesti ilahduttaa nyt 60-65 v ikäisiä, niinkö haluat sanoa? Tuosta eläkeuudistuksesta on jo yli 15 vuotta eli viimeisetkin työuran loppupuolen mukaista eläkettä saavat ovat yli 75v.

En halua sanoa, älä laita sanoja suuhuni. Siitä hyötyivöt tosiaankin nyt jo vanhuksina olevat mutta vielä 1950-luvulla syntyneillä oli paljon ammatillisia eläkeikiä, esim.58 v tai 60 v jolloin pääsivät eläkkeelle. Nyt tuo on mahdotonta.

Se ammatillinen eläkeikä tarkoitti myös pienempää eläkettä eli jos ei ollut katkeamatonta 35 vuoden työuraa, niin 60v iässä eläkkeelle jäävä sai pienemmän eläkkeen kuin se, joka malttoi olla töissä 3 vuotta pitempään. Eli naisilla tuo on aika lailla mahdotonta, jos heillä oli lapsia.

Vierailija
71/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sietämätön yhtälö sen kanssa, että samaan aikaa työpaikoilla tehdään entistä enemmän työtä entistä pienemmällä porukalla. Nyt vielä joku kiskaisi esiin tuon ettei olla ansaittu sunnuntaipalkkoja. Ei enää kauheesti heikennyksiä kyllä jaksais. Että tätäkö se elämä on kunnes kuolema korjaa. Työskentelen siis fyysisellä matalapalkka-alalla. Ja jos nyt joku tulee sanomaan että fiksut hakeutuu kevyempiin ja paremmin palkattuihin töihin niin ei kaikki voi niitä tehdä. Me matalapalkkaiset ollaan niitä jotka pahimpaan korona-aikaan oltiin niitä "tärkeitä työntekijöitä".

Vierailija
72/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on nyt 85 ja pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana. Teki viimeiset vuodet paljon yötöitä ja eläke onkin ihan mukava moneen työssäkäyvään verrattuna. Siis 25 vuotta ollut eläkkeellä pöiväkodin lastenhoitajan työstä. Appi oli 58 v kun jäi täydelle eläkkeelle vaikka se oli 1990-luvulla varhennettu ja vuosi muistaakseni 1995. Ehti olla eläkkeellä 87 vuotiaaksi asti ennen kuin kuoli.

Vierailija
73/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen ajalta kertyy eläkettä ansiosidonnaisen perusteena olevista ansioista 75% eli hyvin voi hypätä töistä pois etuajassa ja loikata ansiosidonnaisen kautta eläkkeelle. Tai jos työnantajalle sopii, niin voi keventää työntekoa ja nostaa osittaista eläkettä. 

Tuo on vähän outoa, että eläkkeelle siirrytään niin jyrkästi. Ensin painetaan sata lasissa ja sitten tulee äkkipysäys tyhjän päälle. Onhan se iso muutos ihmisen elämässä ja sitä joutaisi pehmentää. Ties vaikka 50% työajalla siellä töissä viihtyisi pidempäänkin.

Kuinka monella on varaa kolmen kuukauden karenssiin, jos irtisanoutuu? Lisäksi nykyään täytyy tehdäkin jotain sen ansiosidonnaisen eteen, kuten hakea töitä yms. Käyn mieluummin töissä ja vähän downshiftaan loppukuukaudet.

74/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt vakityössä asiantuntijana 34 vuotta vuodesta 1988 (- 2x vuorotteluvapaa), alin eläkeikä 1.7.2023 ja tavoite 1.9.2024. Olen täysissä ruumiin ja sielun voimissa ja jaksan tehdä tärkeää työtäni. Miksi ihmeessä mulle pitäsii maksaa eläkettä aiemmin? Toki väsyn nopeammin kuin ennen, mutta oma tehtäväni on huolehtia siitä, että jaksan. Nyt jo hirvittää, miten omat lapseni <40v. selvityvät meidän eläkekuormasta. Ikäisteni ikäluokan vanhemmat saa huikeita eläkkeitä, jos ny sitten hengissä ovat.

Vierailija
75/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä pakko elää 80 vuotiaaksi? Elä nyt.

Vierailija
76/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Arvaapa, kumpi kerryttää eläkettä enemmän: pikkupalkkaisen/harjoittelijan silpputyö parikymppisenä vai superkertymät uran loppuaikoina. I dare you.

Ennen eläke laskettiin neljän viimeisen vuoden keskiarvopalkan mukaan, kun kokemus ja ikälisät oli korkeimmillaan ja moni haali ylitöitä sinne. Ei haitannut vaikka oli ollut paimenena nuorukaisena kunhan pääsi hyviin hommiin eläkeikään mennessä.

Ja se ennenhän ihmeesti ilahduttaa nyt 60-65 v ikäisiä, niinkö haluat sanoa? Tuosta eläkeuudistuksesta on jo yli 15 vuotta eli viimeisetkin työuran loppupuolen mukaista eläkettä saavat ovat yli 75v.

En halua sanoa, älä laita sanoja suuhuni. Siitä hyötyivöt tosiaankin nyt jo vanhuksina olevat mutta vielä 1950-luvulla syntyneillä oli paljon ammatillisia eläkeikiä, esim.58 v tai 60 v jolloin pääsivät eläkkeelle. Nyt tuo on mahdotonta.

Se ammatillinen eläkeikä tarkoitti myös pienempää eläkettä eli jos ei ollut katkeamatonta 35 vuoden työuraa, niin 60v iässä eläkkeelle jäävä sai pienemmän eläkkeen kuin se, joka malttoi olla töissä 3 vuotta pitempään. Eli naisilla tuo on aika lailla mahdotonta, jos heillä oli lapsia.

Totta kai eläke on aina ollut isompi niillä, jolla on ollut isompi palkka. Mutta suhteessa nykytyössäkäyviin on selvää, että he ovat saaneet suhteessa paljon paremman eläkkeen verrattuna nykypolviin. Eläkemaksut oli paljon pienempiä vuosikymmenien ajan heillä kuin nyt. Nykyiset työssäkäyväthän maksavat eläkkeellä olevien eläkkeet eli kyse on kiertopalkinnosta.

Vierailija
77/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

senkin voi ottaa huomioon, että työelämässä on paljon viidenkympin molemmin puolin olevia henkilöitä, joille eläke alkoi kertymään vasta 23 vuoden iässä, mutta ei myöskään ole eikä ole tulossa mitään superkertymiä.

Juuri näin, me olemme tämän eläkehimmelin pahimpia hävijöitä.

Vierailija
78/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Työurat olikin faktuaalisesti pidempiä ennen vanhaan. Ei työpaikoista ollut valtava kilpailu kuten nyt eikä vaadittu viittä tutkintoa ja erikoispasseja!

Vierailija
79/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sauli Niinistö täyttää kesällä 74. Sanoisin, että aika hyvin se vetää.

Totta, mutta siitä huolimatta on lähes varmaa että Sauli saa eläkettä.

Niinistö ei ole nostanut kansanedusttjan- ja ministeriuransa oikeuttamaa 7000€/kk eläkettään johon olisi ollut oikeutettu vuodesta 2011 asti, EU-eläkettään on nostanut joka on 3000 €/kk nettona. Puoliksi oikein.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201711242200557834

Vierailija
80/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Totta kai eläke on aina ollut isompi niillä, jolla on ollut isompi palkka. Mutta suhteessa nykytyössäkäyviin on selvää, että he ovat saaneet suhteessa paljon paremman eläkkeen verrattuna nykypolviin. Eläkemaksut oli paljon pienempiä vuosikymmenien ajan heillä kuin nyt. Nykyiset työssäkäyväthän maksavat eläkkeellä olevien eläkkeet eli kyse on kiertopalkinnosta.

Oli aika pysäyttävää tajuta, että 3000 euron kuukausituloja saanut äitini saa suurin piirtein saman eläkkeen kuin minä, jonka ansaitsen 4300 kuussa...