Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeikäni on 65 v 6 kk

Vierailija
21.05.2022 |

Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Joo, ota huomioon, että nuo superkertymät on poistettu nuoremmilta.

Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.

Vierailija
42/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 vuotias ja olen ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien ja oma eläkeikäni on kanssa 65 vuotta 7 kk, vielä olisi jäljellä yli 10 vuotta, töitä tehty sitten melkein 50 vuotta putkeen, olen nyt jo ihan puhki.

Olen 63v ja tavoite-eläkeikäni on 65v 5 kk eli et sinä paljoa pitempään joudu töissä olemaan kuin sinua 9 vuotta vanhemmat.

Harva nuori muistaa, että meille ei eläkettä keryy opinnoista, ennen 23v ikää tehdystä työstä eikä perhevapaiden aikana. Eläke-edut on siis huomattavasti parantuneet niille, jotka ovat alle 40v ja malttavat olla töissä 70v ikään asti.

Älä viitsi. Vanhoille sukupolville oli sijoitus, joka tuotti enemmän kuin mitä siihen sijoitettiin. Meikätyttö sijoittaa eläkejärjestelmään euron, ja saa palkinnoksi 80 senttiä. Saisin varmaan 50 senttiä, jos ehtoja ei olisi paranneltu rutkasti.

Eläkejärjestelmä on läpimätä, ihmiset lopettivat lisääntymisen 60-70-luvuilla ja meitä nuoria on liian vähän elättämään 2-4 vanhusta per nuppi. Kun eläkkeet maksetaan nyt työssä olevien eläkemaksuista, ei mistään taikarunsaudensarvesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Senkin voi ottaa huomioon että nykyään eläkkeen kertyminen alkaa 17-vuotiaana kun näillä nykyistä superkertymää saavilla se on alkanut vasta 23 vuoden iässä.

Arvaapa, kumpi kerryttää eläkettä enemmän: pikkupalkkaisen/harjoittelijan silpputyö parikymppisenä vai superkertymät uran loppuaikoina. I dare you.

Vierailija
44/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 67 vuotta mutta irtisanon itseni sinä päivänä kun täytän 65. Luovutan paikkani nuorelle joka tarvitsee vakituisen työn elämänsä rakentamiseen. Minä sitten elelen säästöillä ja mahdollisella ansiosidonnaisella muutaman vuoden ennen eläkettä. Ei kiinnostaisi tehdä töitä yhtään pidempään kuin nykyiset eläkeläiset (isäni lähti eläkeputkeen kun oli 58 v ja äiti eläköityi tasan 63-vuotiaana). Eläkejärjestelmä on todella epäreilu nuoremmille sukupolville.

Ansiosidonnainen poistuu tai tulee jokin muutaman kuukauden ansiosidonnainen. Ainakin jos porvarihallitus saa päättää.

Vierailija
45/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Kun superkertymät poistettiin, ne poistettiin kaikilta, myös meiltä kuusikymppisiltä.

Tuo alimman ja tavoite-eläkeiän systeemi koskee samoin kaikkia, niin meitä kuin nuorempiakin.

Superkarttumaa nykysysteemi ei läheskään vastaa, mutta nostaa kyllä hitusen verran lopullista eläkettä, jos sen ylimääräisen vuoden töissä jatkaa.

Vierailija
46/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ehtii vielä muuttumaan moneen kertaan.

Vierailija
47/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Arvaapa, kumpi kerryttää eläkettä enemmän: pikkupalkkaisen/harjoittelijan silpputyö parikymppisenä vai superkertymät uran loppuaikoina. I dare you.

Ennen eläke laskettiin neljän viimeisen vuoden keskiarvopalkan mukaan, kun kokemus ja ikälisät oli korkeimmillaan ja moni haali ylitöitä sinne. Ei haitannut vaikka oli ollut paimenena nuorukaisena kunhan pääsi hyviin hommiin eläkeikään mennessä.

Vierailija
48/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 vuotias ja olen ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien ja oma eläkeikäni on kanssa 65 vuotta 7 kk, vielä olisi jäljellä yli 10 vuotta, töitä tehty sitten melkein 50 vuotta putkeen, olen nyt jo ihan puhki.

Olen 63v ja tavoite-eläkeikäni on 65v 5 kk eli et sinä paljoa pitempään joudu töissä olemaan kuin sinua 9 vuotta vanhemmat.

Harva nuori muistaa, että meille ei eläkettä keryy opinnoista, ennen 23v ikää tehdystä työstä eikä perhevapaiden aikana. Eläke-edut on siis huomattavasti parantuneet niille, jotka ovat alle 40v ja malttavat olla töissä 70v ikään asti.

Älä viitsi. Vanhoille sukupolville oli sijoitus, joka tuotti enemmän kuin mitä siihen sijoitettiin. Meikätyttö sijoittaa eläkejärjestelmään euron, ja saa palkinnoksi 80 senttiä. Saisin varmaan 50 senttiä, jos ehtoja ei olisi paranneltu rutkasti.

Eläkejärjestelmä on läpimätä, ihmiset lopettivat lisääntymisen 60-70-luvuilla ja meitä nuoria on liian vähän elättämään 2-4 vanhusta per nuppi. Kun eläkkeet maksetaan nyt työssä olevien eläkemaksuista, ei mistään taikarunsaudensarvesta.

Siis mitä yrität sanoa: "Vanhoille oli sijoitus, joka tuotti enemmän kuin mitä siihen sijoitettiin."?

Fakta on, että me nyt eläkeiän kynnyksellä olevat kerrytimme eläkettä vasta täytettyämme 23 vuotta, sitä ennenkin eläkemaksuja maksettiin, mutta me emme niistä hyödy. Nyt perhevapaalla olevat tai opiskelevat kerryttävät ko. aikana eläkettä, me emme niin tehneet. Eläkejärjestelmä on kieltämättä läpimätä, koska se tehtiin aikana, jolloin naiset eivät olleet vuosikymmeniä töissä ja miehen eläke muuttui leskeneläkkeeksi, tavallaan siis yhden eläkemaksuilla oli eläkkeellä kaksi. Se ei riitä nykynaisille, he haluavat oman eläkkeensä ja se on kallista.

Vierailija
49/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina on maksettu samana vuonna loppuun, kun jään eläkkeelle. Siinä pieni pakollien motivaatio jatkaa työelämässä sinne n 67 vuotiaaksi. 

Ainakin toistaiseksi vielä pää pelaa ja fyysistä kremppaa ei ole. Saatan jopa pärjätä työelämässä eläkeikään asti. 

Vierailija
50/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää ei taatusti lasketa eli muutos tarkoittaa eläkeiän nostoa vielä enemmän.

Vierailija
51/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 75 vuotta ja voi vielä nousta.

Käytännössä siis en pääse eläkkeelle koskaan.

Tältä kantilta se eläkeikä on laitettu ennenkin, toivottu että ihmiset kuolevat piakkoin sen jälkeen/tai ennen sitä. Eräs luennoitsija kertoi tämän.

Vierailija
52/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Ei nämä halua uskoa, että meillä ei ole enää superkertymiä ja leskeneläkekin on määräaikainen.

Nauttikaa nyt meidänkin edestä, mummat ja paapat. Hyvinvointivaltion aika on ohi ja meille jäi vain rippeet.

Vierailija
53/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, superkarttuma poistettiin jo 2017. Tilalle tuli lykkäyskorotus.

Vierailija
54/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Juu kasvaa, muttei se raihnaisuus mihinkään vähene.Vanhuksia hoidetaan palveluasumisissa sänkyyn vuosikausia ja lääketiede kehittynyt niin elinikää noussut.Työssäkäyvät raataa itsensä näännyksiin.

Vierailija
55/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Ennen eläke laskettiin neljän viimeisen vuoden keskiarvopalkan mukaan, kun kokemus ja ikälisät oli korkeimmillaan ja moni haali ylitöitä sinne. Ei haitannut vaikka oli ollut paimenena nuorukaisena kunhan pääsi hyviin hommiin eläkeikään mennessä.

Ja se ennenhän ihmeesti ilahduttaa nyt 60-65 v ikäisiä, niinkö haluat sanoa? Tuosta eläkeuudistuksesta on jo yli 15 vuotta eli viimeisetkin työuran loppupuolen mukaista eläkettä saavat ovat yli 75v.

Vierailija
56/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: olen sitä 1960-luvulla syntyneiden joukkoa, jolla ei lasketa markkaakaan eläkkeeseen alle 23 vuotiaana tehdyistä töistä. Ne nyt olikin opiskelujen aikaisia hanttihommia, jotka menivät elämiseen mutta silti.

Vierailija
57/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset kaakattavat ansainneensa 30 vuoden loman eivätkä tajua, että jonkun selkänahasta sekin on revittävä.

Vierailija
58/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eläkeikäni oli 64v 8kk, vanhemmillani oli 60v. Keskimääräinen elinikä on noussut ja eläkeikä nousee sen mukaan.

Vierailija
59/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää ei taatusti lasketa eli muutos tarkoittaa eläkeiän nostoa vielä enemmän.

Koska ihmiset kapinoivat, jossain Ranskassa pistettiin ranttaliksi jo aikaa sitten tälläisestä eikä sitä sitten nostettu.

Vierailija
60/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän jäljellä 😊

Ja se ennenhän ihmeesti ilahduttaa nyt 60-65 v ikäisiä, niinkö haluat sanoa? Tuosta eläkeuudistuksesta on jo yli 15 vuotta eli viimeisetkin työuran loppupuolen mukaista eläkettä saavat ovat yli 75v.

En halua sanoa, älä laita sanoja suuhuni. Siitä hyötyivöt tosiaankin nyt jo vanhuksina olevat mutta vielä 1950-luvulla syntyneillä oli paljon ammatillisia eläkeikiä, esim.58 v tai 60 v jolloin pääsivät eläkkeelle. Nyt tuo on mahdotonta.