Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeikäni on 65 v 6 kk

Vierailija
21.05.2022 |

Onhan se helvetin korkea ja tuskin jaksan töissä siihen asti. Olen 53 v. On järjetöntä nostaa koko ajan eläkeikää, niin että ihmiset kuolevat työnsä ääreen. Siihen asti olen ollut 37 vuotta työssä.

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla 75 vuotta ja voi vielä nousta.

Käytännössä siis en pääse eläkkeelle koskaan.

Miten on mahdollista?

Ei se olekaan, millään laskurilla ei tule noin korkeaa eläkeikää. Korkein on noin 69 vuotta.

Vierailija
22/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kuitenkin olemassa työuraeläke, joka armahtaa rankimmissa töissä olleet 63 vuoden iässä.

Ei armahda. On erittäin tiukat kriteerit tuolle, mm.40 vuoden työura ja fyysisesti erittäin raskas työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sama, mutta tein oikean päätökseen silloin joskus. Kieltämättä tympis..

mies54v

Vierailija
24/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista?

Ei se olekaan, millään laskurilla ei tule noin korkeaa eläkeikää. Korkein on noin 69 vuotta.

Työeläkelait on tehty ja uudistettu ja todellakin eläkeikä nousee 70 ja yli nykynuorilla.

Vierailija
25/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliniän ennuste myös kasvaa.

Kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä? Kenties 50 vuotta?

Ei ole kasvanut eliniän ennuste pariin vuoteen. Jos eläkkeelle lähtee vaikka 60 v. niin aika harva ehtii olla 50 vuotta eläkkeellä ennen hiippakunnan vaihtoa.

Kysyinkin kuinka kauan haluatte olla eläkkeellä?

Voisin olla vaikka koko ikäni ja kyllä, haluan elää pitkään. En ole kaivannut työntekoa yhtenäkään päivänä.

Vierailija
26/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän outo käsitys, ettei 65-vuotias olisi enää kykenevä tekemään töitä.

Toki on niitä, jotka eivät sairauden tai muun syyn takia pysty, mutta ei me tämän päivän normikuusikymppiset kyllä vanhuksia vielä olla.

Itse täytän seuraavaksi 67 ja olen edelleen täysillä työelämässä. Enkä ole mikään kehäraakki, päinvastoin työnantaja on pyytänyt, että jatkaisin vielä pari vuotta ainakin. 

Vierailija
27/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kauan kuin nämä nykyiset eläkeläiset, joiden eläkkeitä maksan. Sellaiset 35 vuotta.

Vierailija
28/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50- vuotias mies ja odotan lopullista eläkepäätöstä. Vielä olisi laskennallista työaikaa 15v 3kk. Toivottavasti nyt tulee lopullinen päätös ja loppuu tämä vuosia kestänyt oravanpyörä. Kyseessä työtapaturma jossa käteni vammaantui lopullisesti (dominantti).

Vierailija
29/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kuitenkin olemassa työuraeläke, joka armahtaa rankimmissa töissä olleet 63 vuoden iässä.

Ei armahda. On erittäin tiukat kriteerit tuolle, mm.40 vuoden työura ja fyysisesti erittäin raskas työ.

Yksi ensimmäisistä työuraeläkkeen saajista Suomessa oli hoitaja, jonka eläkettä tämä toki aikaisti vain muutaman kuukauden mutta kertoo kuitenkin siitä että mahdottomia sen saamiseen ei vaadita.

Vierailija
30/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 vuotias ja olen ollut työelämässä 16 vuotiaasta lähtien ja oma eläkeikäni on kanssa 65 vuotta 7 kk, vielä olisi jäljellä yli 10 vuotta, töitä tehty sitten melkein 50 vuotta putkeen, olen nyt jo ihan puhki.

Olen 63v ja tavoite-eläkeikäni on 65v 5 kk eli et sinä paljoa pitempään joudu töissä olemaan kuin sinua 9 vuotta vanhemmat.

Harva nuori muistaa, että meille ei eläkettä keryy opinnoista, ennen 23v ikää tehdystä työstä eikä perhevapaiden aikana. Eläke-edut on siis huomattavasti parantuneet niille, jotka ovat alle 40v ja malttavat olla töissä 70v ikään asti.

Vierailija
31/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauli Niinistö täyttää kesällä 74. Sanoisin, että aika hyvin se vetää.

Vierailija
32/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän outo käsitys, ettei 65-vuotias olisi enää kykenevä tekemään töitä.

Toki on niitä, jotka eivät sairauden tai muun syyn takia pysty, mutta ei me tämän päivän normikuusikymppiset kyllä vanhuksia vielä olla.

Itse täytän seuraavaksi 67 ja olen edelleen täysillä työelämässä. Enkä ole mikään kehäraakki, päinvastoin työnantaja on pyytänyt, että jatkaisin vielä pari vuotta ainakin. 

Näin minullakin, työnantaja ehdotti, että kun 68-vuotiaana jään eläkkeelle, niin voisin jatkaa tuntisopimuksella suunnittelutyötä. Lupasi maksaa 65euroa tunnilta plus työnantajakulut.

Vierailija
33/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista?

Työeläkelait on tehty ja uudistettu ja todellakin eläkeikä nousee 70 ja yli nykynuorilla.

Jos tätä menoa jatkuu niin joo, tämän päivän vastasyntyneillä ehkä. Mutta ei niitä taida paljon palstailemassa olla.

Vierailija
34/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Vierailija
35/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 68v6kk. Ja olen aloittanut työelämässä 24-vuotiaaana. Tulee työuralle mittaa jos loppuun asti teen. Tuskin teen, FIRE-suunnitelmat on hyvällä mallilla. 

Vierailija
36/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50- vuotias mies ja odotan lopullista eläkepäätöstä. Vielä olisi laskennallista työaikaa 15v 3kk. Toivottavasti nyt tulee lopullinen päätös ja loppuu tämä vuosia kestänyt oravanpyörä. Kyseessä työtapaturma jossa käteni vammaantui lopullisesti (dominantti).

Mulle tuli myönteinen työkyvyttömyyseläkepäätös käden vamman takia vain vuoden kuntoutustuen jälkeen. Olen 62-v., joten mua ei kannata enää yrittää kuntouttaa tai kouluttaa mihinkään uuteen työhön, kun eläkeikään on enää 2,5 vuotta. Näin vanhat saa helpommin tk-eläkkeen.

Vierailija
37/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sauli Niinistö täyttää kesällä 74. Sanoisin, että aika hyvin se vetää.

Totta, mutta siitä huolimatta on lähes varmaa että Sauli saa eläkettä.

Vierailija
38/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että eliniän ennuste kasvaa, ei tarkoita sitä, että pystyy elämään terveenä ja toimintakykyisenä eläkkeellä.

Vierailija
39/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeelle pääsee vaikka heti 18-vuotiaana.

Jos on kulmahousut ja nahkasaappaat jalassa.

Vierailija
40/167 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa myös huomioon, että on olemassa alin eläkeikä ja tavoite-eläkeikä. Mulla alin oli 64v ja sen olen saavuttanut. Jatkan nyt kohti tavoite-eläkeikää, joka taas on 65v 1kk. Ylimääräinen vuosi on tehty kannattavaksi.

Voin jäädä eläkkeelle 1.6.2023, mutta käytännössä jään töistä pois jo maaliskuun puolenvälin tienoilla, kun pidän lomapäivät pois.

Aika vähän jäljellä 😊

Joo, ota huomioon, että nuo superkertymät on poistettu nuoremmilta.