Vauva-arki: Miten saada mies ymmärtämään?
Mulla itselläni alkaa keinot loppua. En olisi uskonut, että fiksuna ja huolehtivana isänä pitämäni mies on näin kyvytön lapsen hoitamisen suhteen.
Ongelma 1: Rutiinit/päivärytmi.
Mies ei ymmärrä, miksi yöpuku pitää vaihtaa, ts. valmistella vauva nukkumiseen. Hän laittaisi 6kk vauvan päiväpuvussa vaipan vaihdon jälkeen vaan nukkumaan. Eli laskee hoitopöydältä vaan petiin.
Kun vauva sitten sätkii ja potkii levottomana valoisassa huoneessa (ei ymmärrä että nyt nukutaan), mies tunkee tuttia suuhun ja tuskastelee, kun ei nuku. Mies toimii näin, jos en huolehdi iltarutiineja. Myös kauppareissut iltaseiskalta vauvan kanssa ja vieraiden vastaanottaminen ilta-aikaan on miehelle ok, koska lapsen pitää tottua normielämään.
Hoidan pääosin aamut, joskus vknloppuna haluaisin nukkua.
Kun niin teen, niin
aamulla mies ei sitten vaihda sitä yöpukua pois, vaan tuo vauvan olkkariin leikkimään, eikä anna aamupalaa, vaan tarjoaa maitoa (vauva syönyt 4kk iästä asti soseita/nyt puuroa aamulla ja illalla).
Nukuttaa vauvan väkisin eri huoneessa olevaan sänkyyn tunnin hereillä olon jälkeen, väittää, ettei ole nälkä vauvalla, vaikka vauva herää pian itkemään. Ei ymmärrä, että vieras huone/nälkä herättää, sekä se, että ulkoilu jää pois.
Mies pilkkoo rakentamani rytmin näinä hoitovuoroinaan, eli me tehdään aina samoin: Herätys, aamuhöpöttelyt, vaipanvaihto, päiväasu, leikkihetki ja aamupuuro. Seurustelua ja vaunulenkille.
Tätä toistetaan, oli se aamuherätys sitten milloin vaan, yleensä 5.30. Vauva on onnellinen ja helppo tapaus, KUN pitää kiinni tästä!
Mies ei kuulemma jaksa aamusta lenkille, eikä jaksa noudattaa rutiineja. Ei se vauva kuole jos joskus, hän väittää.
Riitelemme asiasta aina, kun vauva nukkuu. Miehen mielestä valitan turhasta ja olen kiittämätön, kun mä annan sun nukkua sä vaan haukut.
Mies raivostuu ja uhriutuu, eikä kuuntele.
Tämä johtaa siihen, että mä en nuku tarpeeksi ja hoidan aamut yksin, muuten lapsen rutiini kärsii.
2. Hoitaminen. Sen harvan pakotetun kerran , kun pukee yöpuvun, pukee paksun haalarin ja peittelee täkillä. Vauva heräilee. Suuttuu, kun vaihdan kevyempään asuun.
Päivisin taas pukee liian vähän, palellutti vauvan vatsan huhtikuussa, kun lenkkeili vauvan kanssa ja tuli itse hikiseksi, RIISUI MYÖS VAUVAN HAALARIN, ja tuli pihaan poika kylmettyneenä. Kuulemma hiestä märkä oli vauva, no ei ollut, oli puklannut maidot päälleen.Märässä sisäasussa vaunuili kuomu auki, vauvan vatsa oli jääkylmä.
Syöttäminen. Katsoo itse telkkaria tai keskittyy muuhun, lapsi ei syö, joten ei sillä oo nälkä. Tarjoilee jäähtynyttä ruokaa tunnin mittaan sen sijaan, että aloittaa tai lopettaa systemaattisesti ruokailun.
Nämä kaikki siis tapahtuvat, jos en valita ja mäkätä. Mikään ei auta, ei puhuminen eikä neuvolan tai nettilinkkien lähetys, että voisi itse lukea vauvanhoitamisesta ja rutiinien tärkeydestä.
Rakastan vauvan kanssa oloa ja olenkin miettinyt, olisinko onnellisempi vauvan kanssa kaksin?
Mies voisi elää rajattomasti joka toinen vknloppu sitten myöhemmin, lapsi ei kärsisi, kun rutiinit olisivat sitten äidin luona?
Voitte vittuillakin vastaajat, mutta kestän sen, tää äitiys on parasta maailmassa, ainoa stressaava tekijä elämässäni on mies.
Lasta en kadu ikinä, vaikka mies osoittautuikin mieslapseksi.
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene neuvolaan kertomaan että et pärjää lapsen kanssa.
Mene sinä kertaamaan äidinkieli tai lukihäiriötesteihin. Muutenkin olisi hyvä vilkaista mitä typerä pikku pääsi sisältää. Ureaa?
Mitäs muuta kielivirheitä sinä löysit tosta lauseesta, kun yhden puuttuvan pilkun?
Jo on vaikean kuuloista taas. Meidän pikkuinen on pian 11kk ja näin isän näkökulmasta ihanaa on aika ollut. Ei pingoteta liikaa rutiineilla, joitain rutiineita toki on, mutta ei niistä näin vaikeita ole saatu :)
- Iltavaipan vaihto, jos ei vaatteet ole likaisia niin voi nukkua samassa bodyssä, verhot kiinni, vähän sängyssä paapomista ja iltamaitoa, pikkuinen nukahtaa kyllä viereen lähes itsestään.
- Aamupala syödään yhdessä, lapsi syö siinä samalla, kumpikin syöttää.
Ei se vauva oikeasti rekisteröi mitään "yövaatteita", riittää että verhot kiinni että pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla non ihan relevantteja huolia liittyen esim. vauva kylmettämiseen lenkillä ja ruoan antamatta jättöön. Nämä miehesi täytyy jotenkin saada ymmärtämään. Mitä rutiineihin tulee, voiko näissä kuitenkin hieman joustaa? Esim. Meillä riittää että vaihdetaan päivävaatteet, tehdään pienet pesut ja saa aamupalan. Nämäkään ei aina mene täysin samassa järjestyksessä. Päiväunet nukutaan aina suunnilleen samoihin aikoihin, samoin ruokailut. Illalla iltapala, pesut, yökkärit ja sänkyyn.
Jos miehesi ei halua lähteä vaunulenkille/nukuttaa lasta ulkona, anna nukuttaa missä haluaa? Jos pukee paksun yökkärin, jätä peitto pois? Ymmärrän että turhauttaa, jos mikään viesti ei mene perille, mutta pääasia kuitenkin olisi, että vauva voi hyvin. Meillä auttoi, että kirjoitin suuntaviivaa antavat ohjeistukset ruokailuista ja päikkäreiltä miehelle, kun hoiti vauvaa. Nyt mies osaa myös ihan yhtä hyvin. Tsemppiä!
Niin siis vielä neljännen kerran: vauva nukkuu vain ulkona vaunuissa riittävän pitkät unet. Tämä juontanee juurensa alkukuukausien vatsakipuihin, jolloin rauhoittui vain vaunujen hytkeeseen.
Trust me, olen yrittänyt nukuttaa sisälle, mutta ne lyhyet sisäunet kannattaa ajoittaa vasta iltapäivään, koska vauva nukkuu sisällä päikkejä enimmillään 45min.
Kun aamun ekat unet pari tuntia heräämisestä pakotetaan nukkumaan sisällä, vauva nukahtaa huonommin ja herää nopeasti, jolloin on sitten väsynyt herättyään, koska havahtuu ensimmäiseen unisykliin.
Mitä useampi huono unisykli hänelle päivän mittaan tulee, sitä kiukkuisempana mennään kohti iltaa.
Lisäksi nukutusprosessi sisällä kestää puolikin tuntia, ulkona hänet täytyy parhaimmillaan vain laskea vaunuihin (meillä on hytkyttävät vaunut).Sitä suuremmalla syyllä vit*tti, kun mies oli väkisin nukuttanut vauvaa yli puoli tuntia sänkyyn ja sotki koko päivän rytmin.
Siihen aikaan, kun kylläinen vauva normaalisti jo aamutouhujen jälkeen nukkuisi tyytyväisenä ulkona, oli vauva vielä yöpuvussa, syöttämättä ja peiton alla vierashuoneessa nukutettavana kitisemässä.Olisihan se ihanaa, jos vauvani olisi sitä laatua, että hänet voi laskea söpösti pinnasänkyyn ja vilkutella heipat, ja nukahtaisi. Tai ihan sama se olisi, missä mies vauvan nukuttaa, kunhan se nukkuisi.
Ap
Eikö nää olis just niitä asioita, jotka miehen tulisi itse oppia kantapään kautta, jos kerran ei halua vauvaa ulkona nukuttaa. Näistä asioista vauva ei mee rikki tai kärsi. Voi myös olla, että muutaman sinnikkään toiston jälkeen alkaa sisällä nukkuminen onnistua. Kesällä voi joka tapauksessa olla viileämpää sisällä. Ihan hyvä alkaa oppia näitä pieniä rutiinin rikkomisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän että jonkinlaiset rutiinit on pidettävä pienen lapsen kanssa, mutta herranjestas voisit vähän relata! Jo mullekin tuli paha mieli tekstistäsi, kun kaikki on väärin. Entä sitten miehellesi? Esim tuo liian paksu yöpuku... no miksi teillä on sellaisia? Pitäkää kaapissa vain käyttökelpoisia vaatteita. Lähde sieltä mäkättämästä ja anna miehen tutustua lapseensa. Lapsi varmasti selviää hengissä vaikka muutaman tunnin hoidetaan eri tavalla kuin sinä olet päättänyt. Mun mies ainakin sai vauvan nukkumaan eri tavalla kuin minä ja olin siitä vain iloinen!
Ai miksi kaapissa on huhtikuussa fleecehaalareita? 😄
Nämähän eivät siis ole minun kehittämiäni rutiineita, vaan tärkeä osa lapsen kehityspsykologiaa. Googletapa rutiinit lapsiperheessä, ehkä sinäkin opit jotain!💁🏻
Vauvanhoitohan on todella helppoa, kun se tulee ihan käyttöohjeitten kanssa, joita sovelletaan persoonan mukaan.
Eivät rutiinit ole mielipideasioita, ja aika vanhan liiton ummehtunut käsitys on, että ei se siihen kuole, no ei kuole, mutta jos rima vanhemmuuden suhteen on niin matalalla, niin ei se mitenkään lapsen edunmukaista ole.
Ja jos luit tekstin, niin mies ei nimenomaan saa vauvaa nukkumaan (syyt luettelinkin).
👼🏻
Ap
Luota vaistoosi ja unohda se kehityspsykologian soveltaminen. Lapsi on toinenihminen, ei mikään projekti. Miehesi sen ymmärtää. Sinä et. Ota vähän oppia miehesi suhtautumisesta. Vauvanviihdytin nukkua vaikka pelkässä vaivassa, kun koti on lämmin ja kerran viltti talosta löytyy.
Tässä taitaa olla kyseessä temperamentiltaan haastavasti hoidettava vauva. Ja ap on ollut vauvan kanssa paljon, mies vähän. Ja siksi ap on huomannut mitkä asiat toimii ja mitkä vain ei kertakaikkiaan onnistu. Ja mies on myös temperamentiltaan haastava eli ei suostu uskomaan, mitä vaimonsa kertoo tietävänsä vauvasta, vaan haluaa väkisin tehdä itse samat virheet kuin vaimonsa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa olla kyseessä temperamentiltaan haastavasti hoidettava vauva. Ja ap on ollut vauvan kanssa paljon, mies vähän. Ja siksi ap on huomannut mitkä asiat toimii ja mitkä vain ei kertakaikkiaan onnistu. Ja mies on myös temperamentiltaan haastava eli ei suostu uskomaan, mitä vaimonsa kertoo tietävänsä vauvasta, vaan haluaa väkisin tehdä itse samat virheet kuin vaimonsa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ei se mies näytä oppivan omistakaan virheistään, vaan suhtautuu jopa uhmakkaasti niihin. Miehellä on OIKEUS hoitaa vauvaa niin kuin itse tahtoo! Vauvasta ja vauvan tarpeista viis! Vastuullisen vanhemman velvollisuuksista viis! Ja kun vauva ei voi hyvin, ja äiti näyttää miten toimimalla vauva voisi hyvin, mies uhriutuu, eikä kuuntele. Kun kerta mies kerran toisensa jälkeen jättää antamatta aamupuuron ja jopa lounaan. Mies ei näytä erottavan, että vauvalla on eri tarpeet, eri aikoihin, kuin miehellä itsellään. Vaikuttaa, että mies haluaisi, että vauva toimisi kuten mies kulloinkin haluaa vauvan toimivan. Mies käyttäytyy kuin uhmaikäinen, eikä kuin vastuullinen isä. Miehellä iso ego/narsismia/...? Miten lie isää itseään hoidettu vauvana ja taaperona, kun on noin ymmärtämätön pienen tarpeille?
Ap, toimit oikein kun hoidat vauvan hyvin, etkä katso läpi sormien isän hoitamattomuutta. Nyt täytyy katsoa silmiin tosiasioita. Mies ei halua hoitaa vauvaa niin että vauva voisi hyvin. Mies ei näytä oppivan omista kokemuksistaan, ei sinun sanomisista, ei neuvolantädin sanomisista. Olisiko sinun mahdollista saada jostakin muualta hoitoapua että saat välillä levätä? Viettäkää mahdollisuuksien mukaan aikaa yhdessä perheenä, mutta niin että sinä huolehdit vauvan perushoidosta. Olisiko mahdollista harkita uudelleen hoitovapaan järjestelyjä, jos miehen käytös ei muutu? Jos mies on tosi törkeä vielä taaperovuoden jälkeenkin, erokin on vaihtoehto, mutta älä eroa ennen kuin perheen nuorin on vähintään muutaman vuoden (jos tulee vielä lisää lapsia), että lapset ehtisivät vähän kasvaa. Ja kyllä, suositan ap:tä tekemään toisen lapsen jos ap vain jaksaa yksin hoitaa molemmat. Jos tuo miehen käytös ei muutu, niin erohan siitä tulee. Ja eron tultua lapsilla on isän luona turvaa ja seuraa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tässä on enemmän kyse vanhempien välisistä kommunikointivaikeuksista. Yritä kertoa miehellesi rauhallisesti, että tämä on sinulle tärkeää ja perustele. Valitse tarkkaan hetki, koska otat asian puheeksi, jotta mies ei koe olevansa hyökkäyksen tai kritiikin kohde. Luultavasti miehesi ei ymmärrä sitä, miten ja miksi asia on sinulle tärkeää. Useimmiten miehille riittää kun kertoo "tämä olisi minulle tosi tärkeää, koska..."
Hyvä idea, mutta naiset eivät kykene perustelemaan mitään ikinä.
Esimerkissäsi se menisi näin:
N: Tämä on minulle tärkeää
<tauko>
M: niin, miksi?
N: KOSKA
M: jaha
Keskustelun avaajahan perusteli jo osittain tekstissään miksi vauva herää jne. Valitettavan usein naiset eivät ymmärrä että miehet ovat täysin eri lajinsa kuin naiset ja heille pitää puhua eri tavalla. Tyypillisesti nainen aloittaa sanattomalla viestinnällä, mikä vaihtuu sitten huomautteluun tms. kun mies ei sitä tajua. Nainen pitää miestä lapsena / tyhmänä / välinpitämättömänä ja mies pitää naistaan oikuttelevana / epäjohdonmukaisena, jonka ajatuksia ja mielialoja on mahdoton lukea. Mies on yrittänyt parhaansa ja palkinnoksi siitä saa vain sättimistä ja arvostelua, jolloin mies voi katsoa viisaammaksi perääntyä, koska tekee naisen mielestä kuitenkin kaiken väärin. Tästä nainen sitten päättelee miehen olevan vastuunpakoilija ja haukkuu hänet sitten vauvapalstalla pataluhaksi, johon muut naiset heittävät lisää vettä myllyyn ja kehoittavat heittämään tuollaisen mieslapsen pihalle. Kuitenkin kyse on pelkästä kommunikointiongelmasta, jossa kumpikaan ei kykene ymmärtämään toisensa näkökulmaa.
Nainen voisi esittää asian esimerkiksi näin: "Hei Kulta, minulle olisi tosi tärkeää että vauva laitettaisiin joka ilta samaan aikaan nukkumaan. Ymmärrän että ei se mene rikki, vaikka aikataulu heittäisikin silloin tällöin, mutta olen huomannut säännölisen unirytmin vähentävän yöllisiä heräämisiä. Voisitko joustaa tässä asiassa minun vuokseni?"
Edelleenkään ap ei ymmärrä, että se isoin ongelma on puolisoiden välinen suhde. Kaikki muu kyllä järjestyisi, kun sen saisi kuntoon. Ja tässä on kyse nimenomaan LAPSEN edusta. Mutta ei, tärkeintä on olla oikeassa!
Kaikki te, joiden miehillä on vaikeuksia ennakoida esim ruoka-aikoja tai ymmärtää lapsen tarpeita ja vastata niihin, oletteko pohtineet, voisiko miehillänne olla asperger piirteitä tai jopa oireyhtymä?
Oma mieheni on AS, ja hänelle ennakointi ja lasten rutiinit on hyvin vaikeita. Meillä kuitenkin on selvitty, koska mieheni ymmärtää mistä ongelmansa johtuvat ja on valmis käyttämään apuvälineitä, kuten toimintakaavioita ja hälytyksiä. Hän on ollut hyvä isä nyt jo aikuisille lapsilleen, edelleen heidän suhteensa on hyvä ja läheinen.
Nämä keskustelut on ihan hirveitä. Jos äiti kylmettäisi vauvan, nukuttaisi kuumassa ja jättäisi ruoan antamatta, hän olisi huono äiti. Isä on vaan tosi rento ja menee selkeästi vaan fiilikse mukaan.
Annetaan ohjeeksi opastaa miestä lempeästi ja luoda hyvä ilmapiiri koriin. Miksi se ei ole miehen tehtävä myös luoda sitä ilmapiiriä ja ottaa edes välttävästi selvää miten vauvaa hoidetaan. Pääasia että osallistuu! Miehelle riittää että se lapsi pysyy elossa hänen vahtivuorollaan, naiselle asetetut vaatimukset on kovemmat, pitää osata hienovaraisesti huomioida myös se mies.
Tunnistan aloituksesta useammankin miehen. Eivät jotenkin millään opi katsomaan omaa napaa pidemmälle ja suunnittelemaan esim ruokailuja kunnolla. Jos ei itsellä ole nälkä, ei laiteta ruokaa. Lapset syö mitä kaapista löytää. Miehille tämä on ok, naisista tehdään lasu.
Tsemppiä ap! Suutu kunnolla sille miehellesi kun ei vähemmästä älyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ei se mies näytä oppivan omistakaan virheistään, vaan suhtautuu jopa uhmakkaasti niihin. Miehellä on OIKEUS hoitaa vauvaa niin kuin itse tahtoo! Vauvasta ja vauvan tarpeista viis! Vastuullisen vanhemman velvollisuuksista viis! Ja kun vauva ei voi hyvin, ja äiti näyttää miten toimimalla vauva voisi hyvin, mies uhriutuu, eikä kuuntele. Kun kerta mies kerran toisensa jälkeen jättää antamatta aamupuuron ja jopa lounaan. Mies ei näytä erottavan, että vauvalla on eri tarpeet, eri aikoihin, kuin miehellä itsellään. Vaikuttaa, että mies haluaisi, että vauva toimisi kuten mies kulloinkin haluaa vauvan toimivan. Mies käyttäytyy kuin uhmaikäinen, eikä kuin vastuullinen isä. Miehellä iso ego/narsismia/...? Miten lie isää itseään hoidettu vauvana ja taaperona, kun on noin ymmärtämätön pienen tarpeille?
Ap, toimit oikein kun hoidat vauvan hyvin, etkä katso läpi sormien isän hoitamattomuutta. Nyt täytyy katsoa silmiin tosiasioita. Mies ei halua hoitaa vauvaa niin että vauva voisi hyvin. Mies ei näytä oppivan omista kokemuksistaan, ei sinun sanomisista, ei neuvolantädin sanomisista. Olisiko sinun mahdollista saada jostakin muualta hoitoapua että saat välillä levätä? Viettäkää mahdollisuuksien mukaan aikaa yhdessä perheenä, mutta niin että sinä huolehdit vauvan perushoidosta. Olisiko mahdollista harkita uudelleen hoitovapaan järjestelyjä, jos miehen käytös ei muutu? Jos mies on tosi törkeä vielä taaperovuoden jälkeenkin, erokin on vaihtoehto, mutta älä eroa ennen kuin perheen nuorin on vähintään muutaman vuoden (jos tulee vielä lisää lapsia), että lapset ehtisivät vähän kasvaa. Ja kyllä, suositan ap:tä tekemään toisen lapsen jos ap vain jaksaa yksin hoitaa molemmat. Jos tuo miehen käytös ei muutu, niin erohan siitä tulee. Ja eron tultua lapsilla on isän luona turvaa ja seuraa toisistaan.
Mun neuvo on täysin päinvastainen, älä tee heti toista perään. Nyt tilanteen hyvä puoli on se että lapsia on vain yksi. Jos niitä olisi kaksi, Ap uupuisi hyvin nopeasti. Monen perheen pikkulapsiajan kriisissä ratkaisu olisi ollut suurempi ikäero, niin että uuden vauvan saapuessa isompi pärjäisi jo paremmin itsekseen, osaisi itse ottaa välipalaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Mun neuvo on täysin päinvastainen, älä tee heti toista perään. Nyt tilanteen hyvä puoli on se että lapsia on vain yksi. Jos niitä olisi kaksi, Ap uupuisi hyvin nopeasti. Monen perheen pikkulapsiajan kriisissä ratkaisu olisi ollut suurempi ikäero, niin että uuden vauvan saapuessa isompi pärjäisi jo paremmin itsekseen, osaisi itse ottaa välipalaa jne.
Kyllä, tämä olennaista, en kirjoittanut auki aiempaan viestiini, vain että toinen lapsi jos ap jaksaa yksin hoitaa molemmat. Kolmen-neljän vuoden ikäero vähintään. Niin että vanhempi lapsi jo jonkun verran omatoiminen, vaunulenkillä potkuttelee itse potkupyörällä, juurikin osaa itse ottaa välipalaa kaapista jne. Ja tarvittaessa, isomman voi viedä päikkyyn parina päivänä viikossa. /viestin 393 kirjoittaja
Minä ja mieheni emme juuri koskaan vaihtaneet vauvoillemme yöpukua, ei heillä juuri edes ollut sellaisia, kaikki vaatteet oli mukavia. Eli jos mies on vähän hölmö, niin valitse taistelusi, asiat jotka täytyy saada hoidettua. Ts. aamupala. Puuro on pyhä ja se täytyy lapsen saada.
Aamuhöpöttelyt aikataulussa... No joo. Nauti vauvasta 😊
Tunnistan omat fiilikseni tuosta tekstistä. Miehesi kuitenkin osallistuu aika hienosti vauvan hoitoon, joten pitää vähän itsekin osata relata eikä kannata kaikesta valittaa. Löytäisittekö jotain kompromisseja? Auttaisiko jos miehesi hoitaisi pari-kolme päivää vauvaa pääsääntöisesti itse, niin tajuaisi itse rutiinien hyödyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko joku ystävä tms jonka kanssa voisitte yhdessä selvittää nämä rutiinien yms tärkeydet miehelle rauhallisesti kahvipöydässä?
Meillä minun siskoni ei suostunut tajuamaan näitä ja lopulta tilanne yltyi siihen että häntä ei voinut pöästää meille enää ollenkaan
Onko miehelläsi auktoriteettien kanssa ongelmia muuten? Siskollani on. Hänelle ei saa kukaan mennä sanomaan.
Keskusteltiin tästä neuvolassa, mies otti asian itse puheeksi siellä valittamalla, että minä valitan kaikesta. Kertoi esimerkkejä, joihin toin esille juurikin nää rytmiin/rutiineihin/pukemiseen liittyvät haasteet.
Mies tivasi terkkarilta, että miksi täytyy muka tehdä kaikki asiat aina samoin. Mä selitin, että nyt alussa tarvitsee että myöhemmin voi rikkoa rutiineja, kun turvallinen rytmi on rakennettu.
Terkkari nyökytteli ja yritti opastaa miestä tosi lempeesti.
Triggeröityi siitäkin ja intti terkkarille vastaan.
Hän katsoi muhun hämillään ja totesi sitten, että rutiinit tuo turvaa.
Terkka soitti mulle sitten jälkikäteen ja ehdotti perheterapiaa ja miehelle tukea vanhemmuuteen, ei kuulemma uskaltanut miehen aikana ehdottaa, kun mies oli niin tuohtunut. Mies ei siis näe, että hän toimii yhtään väärin.
Ap
Terapiaan ihan ehdottomasti. Paljon on kasvettavaa. Yksipuolisen kertomuksen perusteella vaikea sanoa, kummalla teistä enemmän, mutta yhdessä ja pariskuntana molemmilla. Ja todennäköisesti teillä molemmilla myös henkilökohtaisesti. Kertomasi perusteella miehelläsi enemmän, mutta ei voi yksipuolisen kertomuksen perusteella varmaksi väittää. Sen ainakin kuitenkin huomaa, että vihaisia olette ja molemmat. Jos ei sopua synny, erillään on parempi kuin yhdessä. Älkää pitkittäkö avunpiiriin hakeutumista. Sillä ainakin nopeasti selviää teidäb kehittymispotentiaali ja yhteisvanhemmuuden ja parisuhteen kehittymispotentiaali.
Ihan samankuuloista teillä, mitä meillä oli esikoisen kanssa! Luulen, että itseasiassa aika tyypillinen tilanne eri asteisena monessa perheessä esikoisen kanssa. Ongelmatilanteeseen hieman ehkä riskialtis neuvo, mutta meillä auttoi toinen lapsi! Ja suoraan sanottuna tilanteessa, jossa aloimme hankkia toista lasta, ajattelin että tulevaisuudessa eroamme. Ajattelin, että lapsilla on sitten sisarus ja oma lapsilukuni on tässä. Aloitan lopulta yh:na ja mies viikonloppuisänä. Ajattelin, että näin paras kaikkien kannalta ja olin jo luonut ajatukset tulevaisuudesta. No kuinkas kävikään, kun toinen syntyi: Meillä ei ollut enää aikaa marmattaa toisillimme eikä seurata, miten toinen tekee. Kummallakin oli kädet täynnä. Mies kulki enemmän esikoisen kanssa ja minä hoidin vauvaa ja yhtäkkiä oltiin molemmat tyytyväisiä. En tajua, miten siinä näin kävi. Nyt lapset jo kouluikäisiä ja nauretaan esikoisen ajan törttöilyille ja yhteenotoille. Ollaan molemmat kieltämättä aika kovapäisiä eikä haluta missään jäädä kakkosrooliin vaan olla aina niitä jotka suunnittelee ja sumplii asiat. Kun kummallakin oli yhtäkkiä kädet täynnä töitä ja se oma juttunsa eikä aikaa puuttua toisen tekemisiin, homma alkoi sujua. Varoituksena täytyy kuitenkin sanoa, että näin ei toki käy kaikille: Ystäväpiirissä perheitä, joissa tilanne pahentunut toisen myötä. Toivon, että asiat ratkeaa teillä tavalla tai toisella. Hyvään elämään on monta tietä, toivon että löydätte omanne.
Jännä miten osa naisista muuttaa AP:n kaltaisiksi hirviöiksi heti lapsen saatuaan
En mäkään osais naisena hoitaa vauvaa. Joten??
Mistähän rahoista sinä mahdat puhua?