Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mystistä, että joku haluaa kaukaiseen pöpelikköön hyttysten nakerrettavaksi.
Hyttyskarkotteet on keksitty. Niitä voi kevyesti suhauttaa vaatteen päälle. Ja lapsille tarkoitettujakin on tietääkseni. Niitä pikkasen iholle, kaulaan jne. Syvimmissä metsissä missä ei ilma kierrä on asia erikseen, mutta kun rannan raivaa, pärjää hyvin.
Ja veneellä huristaessa ei hyttysiä näy. Tuuli tuivertaa ja vesi kimmeltää. Sateella on kiva sytyttää tuli takkaan ja fiilistellä, kun odottelee saunan lämpiämistä. Mökillä voi pelailla korttia ja lautapelejä, pitää tikkakisat, lukea, uida ja rentoutua. Olet kuin uusi ihminen kotiin palatessa.
Mökin ei tarvitse olla mikään työmaa, mukavuudet on keksitty, kompostoiva veski jne.
Usein on marjamaita lähellä, sieltä metsän makua puuroon tai piirakkaan. Kalaa saat verkoilla tai katiskasta, ja tuoretta, ei muoviin pakattua viikon matkalla kiertänyttä.
Miksi ihmiset sitten niin kovin lähtevät noihin hiljaisuuden retriitteihin jonnekin korpeen tai vaikka pieneen luukkuun, tyyliin Jutan Kururesorttiin?
Niihin retriitteihin mennään, koska niissä on tasokkaat puitteet ja täysylläpito. Toisin kuin askeettisella hyttysmökillä. 😂
Et tiedä elämästä mitään, sääliksi käy. Ihminen on vuosimiljoonien aikana sopeutunut elämään luonnossa itse tehden. Suuri osa nykyajan mielenterveysongelmista on seurausta siitä, ettei tätä lajityypillistä käyttäytymistä toteuteta.
Ihminen on vuosimiljoonien aikana kehittänyt itselleen paljon paremmat puitteet kuin jonkun hyttysiä kuhisevan pöpelikköhökkelin. Luonnossa toki pystyy ja kannattaa liikkua, ihan ilman askeettista lauta- tai kelohökkeliä. Lapin erämaita suosittelen erityisesti.
Tsekkaapa Etuoveen ja tutustu luksusmökkeihin. On mahtavat hiekkarannat, komea vene laiturissa, on rantasaunaa ja vierasmajaa. Itse "hökkeli" about 200 neliöinen täysin varusteltu useamman makkarin upeus kaikilla mukavuuksilla jne. Äveriäimmillä jopa tenniskentät ja uima-altaat.
Miten täällä voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Onhan esim. lapin upeat kelohonkamökitkin suuressa suosiossa, ja ihan varmasti on kavereita ja tuttuja "tulossa laskettelemaan juuri samaan aikaan ihan vain sattumalta", kun itse omistaja mökilleen menee.
Ja mä en tajua tätä hyttysongelmaa. Me asutaan rivarissa suurkaupungin keskustasta parin kilsan päässä ja kyllä on kesäisin hyttysiä riesaksi asti. Eli varmaan myös hienojen ok-talojenkin ilmatilassa niitä löytyy.
Keskusta-asumisestakin on kokemusta, ja niin kuuluu ininää kun partsille menee.
Mä taas tajuan aivan hyvin hyttysongelman. Meidän piha oli pitkään ilman noita hirvityksiä, mutta nyt parina viime vuotena niitä on ilmaantunut pihan perälle, jossa myös on oleskelutiloja joita olisi kiva käyttää. Inisijöitä ei ole paljon, mutta sen verran että kun yhden tapeksii, niin jo syö seuraava nilkkoja. Onneksi terassille eivät tule kuin muutama harva joskus.
Mökille kun menee, niin ainoa paikka missä saa olla ilman itikoita on vene ja laituri silloin kun sinne paistaa aurinko. Terassilla n. 1h, päivässä kun aurinko paistaa, niin ei ole myöskään kuin pari.
On tikanheittopaikkaa, pihapelipaikkaa, grillikatosta jne, mutta hyttysiä ihan liikaa makuuni. Olen mieluummin kotona grillaamassa hyttysvapaalla paikalla ihanasti kevyissä kesävaatteissa, kuin helteessä mökillä kumpparit, paksut pitkät housut ja takki päällä offit naamassa.
Ei vaan voi mitään, toisia ne hyttyset häiritsevät. Itse mm valvon koko yön jos kuulen ininää. En vain pysty nukkumaan ininässä.
Mä suhautan ihan pienesti vaatteen päälle karkotesuihketta, ja pitkän aikaa saa olla ihan rauhassa. ja onhan niitä lapsillekin omia, eli ei ne kovin pahoja myrkkyjä voi olla. Olen huomannut, että reidet ja haaroväli on suojattava :D Mä oikein houkutan kaikki verenimijät kimppuuni, mies ihmettelee kun ei häntä imetä pahemmin lainkaan.
Sano, että olette sopineet keskenänne, että mökkeily aika on nyt pyhitetty kokonaan teidän omaan rauhaan.
Ilmoitan kyllä, jos on joku kesä on suunnitteilla jotkin talkoot, joihin toivomme ystäviä työntekijöiksi.
Kysele, onko heillä aikeita kokeilla oman mökin vuokraamista? Ovatko he kovin mökki ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille.
Hyvin tavallista. Möin kun en jaksanut elättää näitä loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
"Hyvä kun tuutta,kaivo pitää kaivaa "
"pa*kahuussi pitää tyhjentää"
Älkää nyt enää neuvoko tuota "hyyskä pitää tyhjentää". Liian kulunut läppä. En ikinä sanoisi tuota kenellekään. Ainoa mitä sanon mökkinaapureille, että meille ei saa tulla sinä ja sinä päivänä, koska on työ X.
Suvulla ja kavereilla on omat mökit.Kiinnostaisi myös tietää että millaisia huusseja ihmisillä oikein mökeillään on, ja minne ihmeeseen ne tyhjennetään? Meillä on ollut jo 20 vuotta kompostoiva wc, mutta toki vesivessakin löytyy.
Ot, mutta miten niin "toki" löytyy vesivessa? Puhut kuin jostain itsestäänselvyydestä. Suurimmilla osalla mökeistä ei ole eikö tule muuta kuin puusee. Ja hyvin menee. Ei tarvitse stressata jäätyvien putkienkaan kanssa.
Jokaisella saa olla mitä on mutta ihme pätemistä jonkun vesiklosetin kanssa :D
Kyllä. Meillä on ollut mökillä kymmeniä vuosia vesivessa ja pikkula, mutta jotenkin hankala turhake se vesivessa on. Epäekologista touhua, tuntuu irvokkaalta tehdä tarpeensa puhtaaseen veteen.
Niinpä purettiin muutama vuosi sitten, eikä todellakaan kaduta. Ottaisin kompostoivan käymälän kotiinkin, jos olisi kaupunkioloissa mahdollista.
Asumme omakotitalossa ja mökillä on tuo Eko-let ihan siävessana. Haluaisin sen myös kotiin, sillä siellä ei haise ikinä, jos sähköt toimii, sillä siellä on tuuletin, joka vetää pöntön kautta hajut vaikka koko talosta💩🙊😅
Hyväksyisiköhän kompostitarkastaja sisällä olevan kompostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyttyskarkotteet on keksitty. Niitä voi kevyesti suhauttaa vaatteen päälle. Ja lapsille tarkoitettujakin on tietääkseni. Niitä pikkasen iholle, kaulaan jne. Syvimmissä metsissä missä ei ilma kierrä on asia erikseen, mutta kun rannan raivaa, pärjää hyvin.
Ja veneellä huristaessa ei hyttysiä näy. Tuuli tuivertaa ja vesi kimmeltää. Sateella on kiva sytyttää tuli takkaan ja fiilistellä, kun odottelee saunan lämpiämistä. Mökillä voi pelailla korttia ja lautapelejä, pitää tikkakisat, lukea, uida ja rentoutua. Olet kuin uusi ihminen kotiin palatessa.
Mökin ei tarvitse olla mikään työmaa, mukavuudet on keksitty, kompostoiva veski jne.
Usein on marjamaita lähellä, sieltä metsän makua puuroon tai piirakkaan. Kalaa saat verkoilla tai katiskasta, ja tuoretta, ei muoviin pakattua viikon matkalla kiertänyttä.
Miksi ihmiset sitten niin kovin lähtevät noihin hiljaisuuden retriitteihin jonnekin korpeen tai vaikka pieneen luukkuun, tyyliin Jutan Kururesorttiin?
Niihin retriitteihin mennään, koska niissä on tasokkaat puitteet ja täysylläpito. Toisin kuin askeettisella hyttysmökillä. 😂
Et tiedä elämästä mitään, sääliksi käy. Ihminen on vuosimiljoonien aikana sopeutunut elämään luonnossa itse tehden. Suuri osa nykyajan mielenterveysongelmista on seurausta siitä, ettei tätä lajityypillistä käyttäytymistä toteuteta.
Asia on juuri näin. Itse tekeminen ja mielekäs touhuaminen olisi häiriökäyttäytyville lapsille täsmälääke. Terve tekeminen ja ponnistelu puuttuu ja sitä myötä se mielihyvä minkä siitä saa, kun oppii ja taitaa. Tuosta edellisestä kommentista hyvin käy ilmi, kuinka kaikelle hyvälle ja yltäkylläisyydelle on nykyihminen tottunut. Laiskuus ja välinpitämättömyys, kun vesi tulee hanasta, kone pesee pyykit, kotiovelle tilataan ruuat, kaikki on helppoa ja vaivatonta, ja kaupan hyllyltä voit ostaa jopa valmiiksi paistetun munakkaan. Vaarallista tuudittautua helppoon elämään.
Mikä siinä on vaarallista? Tiedätkö miten monta miljardia ihmistä asuu kaupunki-infran alueella? Mitä vaarallsita siinä näet, jopa niin, että kaikien pitäisi mennä metsään pesemään nyrkkipyykkiä purossa?
Joo joo, blaa blaa, on kyse siitä, että nykyään ei tarvitse tehdä mitään. Ihminen laiskistuu. Ja ihminen lihoo. Yksi esimerkki on nuo skuutit. Paksuja pulleroita löllyy menemään edestakaisin laudoilla.
Tietenkin käytetään koneita, mutta esim. hyötyliikunta on jäänyt ja elämä on helppoa. Kun kasaa yhteen kaikki elämän helpotukset, niin yhteenveto on se, että tulevaisuus näyttää yhä synkemmältä.
Tästä on ollut useita ajankohtaisohjelmia, proffat ja tutkijat haastateltu ja näkeehän tämän jo itsekin kun viitsii ympärilleen katsella. Lapsille maksetaan että vie roskapussin jne. Entäs koulut nykyään?? Huh huh.
Mieti jatkuvasti kasvavaa nuorisorikollisuutta ja entäs kun jo kymmenvuotiaat puukottelee vastaantulijoita. Jos lapsilla olisi terveellisiä ja terveitä virikkeitä, olisi tilanne aivan toinen. Mutta kun ainoa huvi on pelata ja naputtaa kännykkää, on tulokset nähtävillä.
Olet ehkä aika nuori, mutta kyllä noita rikollisia oli jo omassa lapsuudessa, aikaa paljon ennen kännyköitä. Lihavuuteenkin taitaa olla syynä enemmän nykyihmisen ruokavalio, mussutetaan karkkia ja rasvaista ruokaa. Sitä kalorimäärää ei mikään hyötyliikunta polttaisi.
Miksi opettajat, psykologit, koulukuraattorit, terveydenhoitajat, tilastot ja ajankohtaisohjelmat sekä yleensäkin uutisointi kertoo rikollisuuden kasvaneen, ja yhä nuorempana alkaa tuo häiriökäyttäytyminen. Koti on se paikka, missä kasvatuksen pitäisi alkaa, ihan pienestä saakka. Ne rajat!
Merkkivaatteet viedään päältä, uhri paiskataan maahan ja hypitään pään päällä tasajalkaa, puukotetaan jopa vanhuksia linja-autopysäkillä, huumehöyryissä tehdään väkivaltaa kotibileissä ja erikseen on vielä julma somekiusaaminen.
Ja mä olen vanha, ja kokemuksesta puhun. Olen nähnyt kehityksen vuosikymmenten varrella. Esin. sairaille vanhuksille ei ole huudeltu siihen malliin kuin nykyään. On onni jos selviää rollaattorinsa kanssa kauppareissulta ehjänä kotiin.
Juuri tuli ajankohtaisohjelma, missä oli asiantuntijoita, ja kuinka ollakaan, suunnitellaan kännyköiden käytön rajoittamista kouluissa, koska tunneilla ei ole rauhaa. Ja tämän tajuaa jo talonpoikaisjärjelläkin. Puhelin ei kuulu opetukseen, paitsi erikseen netti, kun on kyse koulutyöstä ja siihen liittyvästä.
Jos liikkuu, saa syödäkin vapaammin. Ja koska liikunta vähenee, mutta samalla ei energian saanti vastaavasti samassa mittasuhteessa, nuori ihminen lihoo. Vanhempi jo ymmärtää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on vuosimiljoonien aikana kehittänyt itselleen paljon paremmat puitteet kuin jonkun hyttysiä kuhisevan pöpelikköhökkelin. Luonnossa toki pystyy ja kannattaa liikkua, ihan ilman askeettista lauta- tai kelohökkeliä. Lapin erämaita suosittelen erityisesti.
Tsekkaapa Etuoveen ja tutustu luksusmökkeihin. On mahtavat hiekkarannat, komea vene laiturissa, on rantasaunaa ja vierasmajaa. Itse "hökkeli" about 200 neliöinen täysin varusteltu useamman makkarin upeus kaikilla mukavuuksilla jne. Äveriäimmillä jopa tenniskentät ja uima-altaat.
Miten täällä voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Onhan esim. lapin upeat kelohonkamökitkin suuressa suosiossa, ja ihan varmasti on kavereita ja tuttuja "tulossa laskettelemaan juuri samaan aikaan ihan vain sattumalta", kun itse omistaja mökilleen menee.
Ja mä en tajua tätä hyttysongelmaa. Me asutaan rivarissa suurkaupungin keskustasta parin kilsan päässä ja kyllä on kesäisin hyttysiä riesaksi asti. Eli varmaan myös hienojen ok-talojenkin ilmatilassa niitä löytyy.
Mä taas tajuan aivan hyvin hyttysongelman. Meidän piha oli pitkään ilman noita hirvityksiä, mutta nyt parina viime vuotena niitä on ilmaantunut pihan perälle, jossa myös on oleskelutiloja joita olisi kiva käyttää. Inisijöitä ei ole paljon, mutta sen verran että kun yhden tapeksii, niin jo syö seuraava nilkkoja. Onneksi terassille eivät tule kuin muutama harva joskus.
Mökille kun menee, niin ainoa paikka missä saa olla ilman itikoita on vene ja laituri silloin kun sinne paistaa aurinko. Terassilla n. 1h, päivässä kun aurinko paistaa, niin ei ole myöskään kuin pari.
On tikanheittopaikkaa, pihapelipaikkaa, grillikatosta jne, mutta hyttysiä ihan liikaa makuuni. Olen mieluummin kotona grillaamassa hyttysvapaalla paikalla ihanasti kevyissä kesävaatteissa, kuin helteessä mökillä kumpparit, paksut pitkät housut ja takki päällä offit naamassa.
Ei vaan voi mitään, toisia ne hyttyset häiritsevät. Itse mm valvon koko yön jos kuulen ininää. En vain pysty nukkumaan ininässä.
Mä suhautan ihan pienesti vaatteen päälle karkotesuihketta, ja pitkän aikaa saa olla ihan rauhassa. ja onhan niitä lapsillekin omia, eli ei ne kovin pahoja myrkkyjä voi olla. Olen huomannut, että reidet ja haaroväli on suojattava :D Mä oikein houkutan kaikki verenimijät kimppuuni, mies ihmettelee kun ei häntä imetä pahemmin lainkaan.
Suosikaa lepakoita, syövät painonsa verran hyttysiä/vrk.
Meillä mökillä asusteleejossain puuvajassa.
Kannattaa myös suosia kuivia kallioisia tontteja.
Wanha-Kettu kirjoitti:
Kun joku tahtoo tulla sinne mökille vierailulle niin lähetä vaikka s-postilla ostoslista mitä pitää tuoda jos aikoo tulla niin eiköhän vaikka noin sadan euron arvoiset ruuat juomat ym. Pistä harkitsemaan että tuleeko vai ei
Tämä tehoaa. Sanoin itse itsensä kutsuvalle sukulaiselle vihdoin ja viimein listan, mitä tuo tullessaan. Hän paukkaa paikalle silloin kun lystää ja odottaa tarjoilut talon puolesta sekä omalla ilmoituksellaan jää yöksi.
No rasittavaa tyyppiä ei sitten kuulu ei näy enää, kun se tietää, että ilmainen ylläpito on loppunut näin vuosikymmenten jälkeen kuin seinään.
Inisi jotain, että en enää pidä hänestä. Enhän minä lokeista pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli mökille pari vuotta sitten kaverini uuden poikaystävän kanssa. Heillä oli ihan älyttömästi tavaraa, ainakin 6 laukkua ja oli hyvät mökkituliaiset, joista isot kiitokset annoimme. Mutta mitään eivät tehneet, istuivat kesäkeittiössä järven rannassa ja joivat tuomiaan juomia, teimme kaiken ja palvelimme heidät. Saunassa olivat yli 2 tuntia ja kun me kävimme ekan kerran uimassa, niin kyselivät, että milloin grillataan? Seuraavana päivänä ehdotin, että nyt kaikille haravat yms. käteen ja tehdään pari tuntia töitä. Kaverin poikaystävä oli aivan ällistynyt, että ei hän tänne tullut töitä tekemään, että rentoutumaan. Katselivat taas kesäkeittiössä kun me siistimme paikkoja, haravoimme ja laitoimme puita pinoon. Kaverini ei auttanut edes tiskaamisessa. Seuraavana kesänä kyselivät milloin voisivat tulla mökkeilemään, sanoin suoraan, että tänä kesänä ei käy eikä käy varmaan ensi kesänäkään, että alamme remonttia tekemään, sen jälkeen eivät ole kyselleet. Mielellämme otamme mökkivieraita vastaan, kun osallistuvat kaikkeen toimintaan ja auttavat siinä missä isäntäparikin tekee hommia. Saunan lämmitys, vesien kanto ja puiden vienti on mukavaa hommaa, eikä tunnu työltä lainkaan, joten sellaiset vieraat jotka tämän ymmärtävät ovat tervetulleita.
Ihan samaa mieltä olen itsekin ettei lomailijat tee muuta kuin ottaa aurinkoa rannalla ja huuhtelee koska sauna-on valmis. Sanoin kerran että on ollut jo kaksikymmentä vuotta, mutta puita pitää kantaa vedet pitää laittaa jos haluaa saunomaan ei se itsestään lämpiää eikä ruoka kanneta lautasille valmiiksi. Yksi juhannus nuoret tuli juhannusta viettämään meidän kanssa, niin kauniisti pyysin voisiko joku kattaa pöydän kun syödään ulkona ja sinne pitää tykötarpeet viedä, niin yksi nuorista sanoi napakasti että syömään tänne on tultu eikä töihin. Silloin loppui tämän mummon passaaminen ja sain pahan maineen eivätkä ole käyneet kuin pika visiitillä ettei tarvitse lämmittää saunaa tai auttaa muutoin. Nämä ovat lapsen lapsia ja harmittaa että tämmöisten takia välit ovat viileät kun vanhukset eivät paapo heitä. No perintöjä saavat odottaa tyhjää taskuja eivät mitään. Onko muilla vastaavia kokemuksia? lasten ja lasten lapsien käytöksistä?
Meidän suvussa naispuoliset lapsenlapset osallistuvat töihin joko oma-aloitteisesti tai pyytämällä. Sen sijaan miespuoliset makaavat sängyssä kännyköiden kanssa, eikä äitinsä tietenkään komenna töihin. Hiukan koomista tässä on se, että kaikki suvun vanhemmat naiset ovat kovia feministejä (olevinaan) mutta niinpä vaan teinipojilta ei odoteta mitään mutta teinitytöt kyllä laitetaan hommiin. Mutta sama on kesätöiden kanssa, tytöt ovat kesätöissä ja pojat lepäävät kouluvuoden jälkeen. Teinit ovat eri perheistä tosin eli kotona on tietysti annettu erilainen työnteon malli noin ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosikaa lepakoita, syövät painonsa verran hyttysiä/vrk.
Meillä mökillä asusteleejossain puuvajassa.
Kannattaa myös suosia kuivia kallioisia tontteja.
Tähän vinkkinä nimittäin pesivä pääskypari pitää pistiäiset pois kimpusta. Pankaa lauta räystään alle, johon voi tehdä pesän. Me säästyttiin pistoilta viime kesänä ja nyt ne on tulleet se pääskypari takaisin. Ne huolehtii tämän hyttysten eliminoimisen.
Miksei niille vieraille voi puhua suoraan ettei käy? Tai että osallistuvat töihin ja tuovat ruuat ja juomat myös isäntäväelle tai eivät tule ollenkaan?
Turkkilaista öjypainia alasti pihalla niin kutsumattomat kääntyy samantien takas kotiin.
Ihanaa, mökkikeskustelu taas menossa. Lupaan lukea joka kommentin ja peukuttaa. Parasta huvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökille tullessa kyseessä parinvaihtojuhlat, kaikki saavat vierasta
Siksi tuovat niitä alkoholituliaisia, että saavat isännän sammumaan. Sitten toinen pitää kiinni kun toinen nytkyttää päällä. Näin on käynyt usein.
Ai sullako käynyt usein noin?
Ainahan tuttujen kesämökeillä saa piipahtaa, keksi- ja kahvipaketit ja saunapyyhkeet mukaan!
Kaverit kyseli mökin sijaintia sanoin suoraan että loma on perheen laatuaikaa te ette tule sinne kaljotteleen.toki toisivat omat ruuat ja juomat,mutta pieni tauko kavereista tekee hyvää,puhelimen sammutan avaan kerran päivässä tarkistan viestit.ymmärsivät kyllä ja kavereita ollaan vieläkin
Mitäs kavereita ne on jos ei voi suoraan sanoa että nyt ei käy vierailu. Kyllä kavereille pitää pystyä suoraan sanomaan. Eikö avoimuus ole ystävyyden kulmakiviä?
Lemmikkien kanssa mökkeilemään ilmestyvät vieraat on vähän rasittavia. Ymmärrän, että koira on perheenjäsen, mutta säännöt ei ole kyläpaikassa välttämättä samat kuin kotona. Meillä mökillä on vain pieni pesukone, mihin ei mahdu sohvan irtopäälliset sun muut isommat tekstiilit. Kun kaverin labbis ensin ui järvessä ja sitten tulee hiekkarannan kautta sisään ja hyppää sohvalle tai nukkuu sängyssä, meinaa vähän ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli mökille pari vuotta sitten kaverini uuden poikaystävän kanssa. Heillä oli ihan älyttömästi tavaraa, ainakin 6 laukkua ja oli hyvät mökkituliaiset, joista isot kiitokset annoimme. Mutta mitään eivät tehneet, istuivat kesäkeittiössä järven rannassa ja joivat tuomiaan juomia, teimme kaiken ja palvelimme heidät. Saunassa olivat yli 2 tuntia ja kun me kävimme ekan kerran uimassa, niin kyselivät, että milloin grillataan? Seuraavana päivänä ehdotin, että nyt kaikille haravat yms. käteen ja tehdään pari tuntia töitä. Kaverin poikaystävä oli aivan ällistynyt, että ei hän tänne tullut töitä tekemään, että rentoutumaan. Katselivat taas kesäkeittiössä kun me siistimme paikkoja, haravoimme ja laitoimme puita pinoon. Kaverini ei auttanut edes tiskaamisessa. Seuraavana kesänä kyselivät milloin voisivat tulla mökkeilemään, sanoin suoraan, että tänä kesänä ei käy eikä käy varmaan ensi kesänäkään, että alamme remonttia tekemään, sen jälkeen eivät ole kyselleet. Mielellämme otamme mökkivieraita vastaan, kun osallistuvat kaikkeen toimintaan ja auttavat siinä missä isäntäparikin tekee hommia. Saunan lämmitys, vesien kanto ja puiden vienti on mukavaa hommaa, eikä tunnu työltä lainkaan, joten sellaiset vieraat jotka tämän ymmärtävät ovat tervetulleita.
Vaikea ymmärtää kuinka joillekin tavallinen mökkipuuhailu on työtä. Ymmärrän että huussin tyhjennykset ja vastaavat nihkeyttää vieraita jotka eivät ole moiseen varatuneet, mutta vähän surettaa jos saunan lämmitys ja puiden kantaminen on työtä mitä pitää vältellä. Sehän on osa mökkielämystä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille.
En minäkään. Enkä ymmärrä tuollaista aapeen rutinaa.
Ihme sälli.
Ketju, ei lanka.