Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien kanssa mökkeilemään ilmestyvät vieraat on vähän rasittavia. Ymmärrän, että koira on perheenjäsen, mutta säännöt ei ole kyläpaikassa välttämättä samat kuin kotona. Meillä mökillä on vain pieni pesukone, mihin ei mahdu sohvan irtopäälliset sun muut isommat tekstiilit. Kun kaverin labbis ensin ui järvessä ja sitten tulee hiekkarannan kautta sisään ja hyppää sohvalle tai nukkuu sängyssä, meinaa vähän ärsyttää.
Miksei kuitenkaan ihan ärsytä?
Mökin omistajat. Jos nyt vasta ostaisit mökin, mitä tekisit toisin.
1. Mökki venematkan päässä saaressa. Ei kutsumattomia vieraita pihatiellä eikä laiturilla.
2. En kertoisi kenellekään, että ostin mökin ylipäätään mistään.
3 .Jos kuitenkin olen elvistellyt omistavani mökin, en kertoisi missä se on.
4. Jotain muuta, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Annat lapion ja sanot, että meillä vieraat aloittavat auttamisen pa**ahuussin tyhjentämisellä, ensin kuopan kaivua jne
Tuo on typerä vanha fraasi, ikään kuin jollakin vielä olisi kompostipöntötön paskahuusi, jota lapiolla tyhjennetään.
Jos jollain on, niin en uskoisi kenenkään tunkevan kyläänkään sellaiseen paikkaan.
Enkä muutenkaan usko, että niitä paljon on. Jos kerran 30 vuoteen tulee kutsumatta vieraita, niin sitä sitten muistellaan järkyttyneenä iltalehtien palstoilla.
Vierailija kirjoitti:
1. Mökki venematkan päässä saaressa. Ei kutsumattomia vieraita pihatiellä eikä laiturilla.
4. Jotain muuta, mitä?
Tuosta ykköskohdasta sen verran, että mikäli mökkisaari on jossain suht lähellä ja lähipiirissä on veneilijöitä/veneen omistavia henkilöitä, eivät kutsumattomat vieraat ole lainkaan mahdottomuus. 😁
Nyt on luvassa sen verran kylmä kesä, ettei tarvitse kenenkään mökille ujuttautua.
Eiks toi mökille ujuttautuminen ole joku 50-60 -luvun juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat lapion ja sanot, että meillä vieraat aloittavat auttamisen pa**ahuussin tyhjentämisellä, ensin kuopan kaivua jne
Tuo on typerä vanha fraasi, ikään kuin jollakin vielä olisi kompostipöntötön paskahuusi, jota lapiolla tyhjennetään.
Jos jollain on, niin en uskoisi kenenkään tunkevan kyläänkään sellaiseen paikkaan.
Enkä muutenkaan usko, että niitä paljon on. Jos kerran 30 vuoteen tulee kutsumatta vieraita, niin sitä sitten muistellaan järkyttyneenä iltalehtien palstoilla.
Tuollaisen huusin jos näkee, kannattaa ilmoittaa ympäristöviranomaisille. Ovat laittomia nykyään
Onhan noita vanhanaikaisia ulkohuuseja vielä olemassa.
Kukaan järkevä, täysillä käyvä ihminen ei ujuttaudu kutsumatta kenenkään mökille.
Jos haluaisin välttää vieraat sanoisin etten ole päättänyt milloin olen mökillä. Kyselijöille sanoisin aina että en tiedä, silloin ja silloin voi olla muutakin suunnitelmaa, ei ole lyöty lukkoon... Ellen sitten sanoisi suoraan että joo olemme mökillä mutta haluamme olla omalla porukalla.
En ole kertonut mökkini sijaintia kenellekään, enkä kerro vastaisuudessakaan.
Mökki on mun oma salainen piilopaikka, ollut viisi vuotta. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien kanssa mökkeilemään ilmestyvät vieraat on vähän rasittavia. Ymmärrän, että koira on perheenjäsen, mutta säännöt ei ole kyläpaikassa välttämättä samat kuin kotona. Meillä mökillä on vain pieni pesukone, mihin ei mahdu sohvan irtopäälliset sun muut isommat tekstiilit. Kun kaverin labbis ensin ui järvessä ja sitten tulee hiekkarannan kautta sisään ja hyppää sohvalle tai nukkuu sängyssä, meinaa vähän ärsyttää.
Miksei kuitenkaan ihan ärsytä?
Siksi, että se koiraparka ei oikeastaan ole syyllinen siihen, että isäntä/emäntä ei ymmärrä ettei toisten luo tulla lemmikkien kanssa kylään. Ihmisujuttautujille muistutukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
"Hyvä kun tuutta,kaivo pitää kaivaa "
"pa*kahuussi pitää tyhjentää"
Älkää nyt enää neuvoko tuota "hyyskä pitää tyhjentää". Liian kulunut läppä. En ikinä sanoisi tuota kenellekään. Ainoa mitä sanon mökkinaapureille, että meille ei saa tulla sinä ja sinä päivänä, koska on työ X.
Suvulla ja kavereilla on omat mökit.Kiinnostaisi myös tietää että millaisia huusseja ihmisillä oikein mökeillään on, ja minne ihmeeseen ne tyhjennetään? Meillä on ollut jo 20 vuotta kompostoiva wc, mutta toki vesivessakin löytyy.
Ot, mutta miten niin "toki" löytyy vesivessa? Puhut kuin jostain itsestäänselvyydestä. Suurimmilla osalla mökeistä ei ole eikö tule muuta kuin puusee. Ja hyvin menee. Ei tarvitse stressata jäätyvien putkienkaan kanssa.
Jokaisella saa olla mitä on mutta ihme pätemistä jonkun vesiklosetin kanssa :D
Kyllä. Meillä on ollut mökillä kymmeniä vuosia vesivessa ja pikkula, mutta jotenkin hankala turhake se vesivessa on. Epäekologista touhua, tuntuu irvokkaalta tehdä tarpeensa puhtaaseen veteen.
Niinpä purettiin muutama vuosi sitten, eikä todellakaan kaduta. Ottaisin kompostoivan käymälän kotiinkin, jos olisi kaupunkioloissa mahdollista.
Asumme omakotitalossa ja mökillä on tuo Eko-let ihan siävessana. Haluaisin sen myös kotiin, sillä siellä ei haise ikinä, jos sähköt toimii, sillä siellä on tuuletin, joka vetää pöntön kautta hajut vaikka koko talosta💩🙊😅
Hyväksyisiköhän kompostitarkastaja sisällä olevan kompostin.
Onhan monella pikkukomposteja kotona, esim. komposti -astiahan on jo komposti periaatteessa.
Samaten ainakin tuo Ekolett-vessa on nimenomaan tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön ja sen laittaa omakotitaloon.
Meillä on mökillä Ekolett. Sopi pieneen komeroon, ja vaikka meillä on kompostoituvia huusseja ulkotiloissa, niin on kyllä siunaus, kun ei kesänyönä tarvitse lähteä itikoiden sekaan ulos pissille.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuttujen kesämökeillä saa piipahtaa, keksi- ja kahvipaketit ja saunapyyhkeet mukaan!
Ei saa! Ei tuliaisten kanssa eikä ilman. Ajakaa ohi vaan!
Vierailija kirjoitti:
4. Jotain muuta, mitä?
Elvistelymokan voi yrittää korjata just tuolla "työleirillä" ja kertomalla kuinka alkeelliset olot mökkirähjässä on; vedenkanto, ei sähköjä, ja tosiaan ulkohuussi. Ei nuo houkuta ketään. Ja jos, niin saa toki tulla remontoimaan mukaan ja mökkisaarta siivoamaan, rantaa ruoppaamaan ja sen sellaista ikuisuuspuuhastelua. Omat ruokansa saa laittaa ulkona avotulella ja pyykinpesumahdollisuuksia ei ole. Saunaan pitää pilkkoa puut. Ja aah, loma voi alkaa.
Miten minun on niin vaikeaa uskoa, että joku/jotkut tunkisivat muka kutsumatta toisten mökille?
Ehkä nyt piipahtamaan ja ihastelemaan maisemia ja mökkiä ja puolen tunnin sisään äkkiä pois.
Niin paljon on lehdissä ja nettipalstoilla arvosteltu näitä mökille tunkeutujia vuosien ajan, että luulisi tuon menneen jo kaaliin ajat sitten.
Tulevat muka useaksi päiväksi ja tuovat suurinpiirtein yhden koskenkorva pullon itselleen ja mökin emäntä
passaa heitä pihveillä ja laatuviineillä ja mies polkee 34 kilometriä lähimpään pikkukaupunkiin ostamaan omilla rahoillaan lisäruokaa ja saunapyyhkeitä.
Sitten nämä vieraat muka eivät lähde vasta kuin lokakuun 1.päivä ja pyytävät vielä taksirahaa ja varastavat pöydällä olleen kinkun.
Itse olen kahden kesämökin omistaja ja runsaan ystävä-ja tuttavapiirin omaava.
Joku on saattanut pistäytyä ja kysynyt sopiiko nopeasti käydä uimassa (sopii) ja rupateltuaan 10 minuuttia on lähtenyt jatkamaan matkaansa.
Ja varmasti pyörtyisin hämmästyksestä, jos joku yrittäisi jäädä yöksi kutsumatta.
Siis, en usko puoliakaan näistä tarinoista.
Muakin kiinnostaa onko vielä tänä päivänä yleistä sellainen, että tullaan ilmoittamatta ihan yökylään. Meillä saattaa joskus harvoin käydä joku ilmoittamatta ihan piipahtamassa vain, mutta en voi kuvitella jonkun ilmestyvän tuosta noin vain koko viikonlopuksi pelkkä kahvipaketti kainalossaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten minun on niin vaikeaa uskoa, että joku/jotkut tunkisivat muka kutsumatta toisten mökille?
Ehkä nyt piipahtamaan ja ihastelemaan maisemia ja mökkiä ja puolen tunnin sisään äkkiä pois.
Niin paljon on lehdissä ja nettipalstoilla arvosteltu näitä mökille tunkeutujia vuosien ajan, että luulisi tuon menneen jo kaaliin ajat sitten.
Tulevat muka useaksi päiväksi ja tuovat suurinpiirtein yhden koskenkorva pullon itselleen ja mökin emäntä
passaa heitä pihveillä ja laatuviineillä ja mies polkee 34 kilometriä lähimpään pikkukaupunkiin ostamaan omilla rahoillaan lisäruokaa ja saunapyyhkeitä.
Sitten nämä vieraat muka eivät lähde vasta kuin lokakuun 1.päivä ja pyytävät vielä taksirahaa ja varastavat pöydällä olleen kinkun.
Itse olen kahden kesämökin omistaja ja runsaan ystävä-ja tuttavapiirin omaava.
Joku on saattanut pistäytyä ja kysynyt sopiiko nopeasti käydä uimassa (sopii) ja rupateltuaan 10 minuuttia on lähtenyt jatkamaan matkaansa.
Ja varmasti pyörtyisin hämmästyksestä, jos joku yrittäisi jäädä yöksi kutsumatta.
Siis, en usko puoliakaan näistä tarinoista.
No mä oon kyllä samaa mieltä. En ite oo törmännyt ujuttautujiin enkä koskaan kuullut heistä tutuilta.
miten osaa tulla ellette kerro tarkkaan jo aiemmin missä on jne, itseäni ei edes kiinnosta lähteä kenenkään mökille, mulla on itsellä oma tai ei ihan oma mutta osittain niin mansikkapaikka
Kertokaas mitä eri tapoja on ujuttautua mökille, ikkunan raosta, oven raosta, kattoikkunasta, Tuuletusaukosta, emännän perässä hiippaillen, perheen saunoessa rantasaunassa, jne?