Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
"Hyvä kun tuutta,kaivo pitää kaivaa "
"pa*kahuussi pitää tyhjentää"
Älkää nyt enää neuvoko tuota "hyyskä pitää tyhjentää". Liian kulunut läppä. En ikinä sanoisi tuota kenellekään. Ainoa mitä sanon mökkinaapureille, että meille ei saa tulla sinä ja sinä päivänä, koska on työ X.
Suvulla ja kavereilla on omat mökit.Kiinnostaisi myös tietää että millaisia huusseja ihmisillä oikein mökeillään on, ja minne ihmeeseen ne tyhjennetään? Meillä on ollut jo 20 vuotta kompostoiva wc, mutta toki vesivessakin löytyy.
Ihmettelen myös. Meilläkin on kompostoiva malli, jonka ainoa toimenpide on vetää täysi astia ulos, kansi päälle ja uusi astia sisään. Vanha astia sisältää multaa siinä vuoden päästä.
Meidän 1. mökki Kanta-Hämeessä on syrjässä ja sinne ei yllätysvieraita tule. Mahdollisiin puhelinsoittoihin " tultas käymään" vastataan no voi voi, kun ollaan juuri Pohjanmaalla." Alkuvuosina erehdyin pari kertaa tuttavaperhettä kutsumaan, ja oli semmosta menoa, että ei ikinä enää. Meille saa tulla siskoni, pojan perhe ja tyttären perhe, mutta esim. mun mutsi alkaa käyttäytyä kuin omistaisi mökin- ei olla enää kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
Älkää nyt enää neuvoko tuota "hyyskä pitää tyhjentää". Liian kulunut läppä. En ikinä sanoisi tuota kenellekään. Ainoa mitä sanon mökkinaapureille, että meille ei saa tulla sinä ja sinä päivänä, koska on työ X.
Suvulla ja kavereilla on omat mökit.Kiinnostaisi myös tietää että millaisia huusseja ihmisillä oikein mökeillään on, ja minne ihmeeseen ne tyhjennetään? Meillä on ollut jo 20 vuotta kompostoiva wc, mutta toki vesivessakin löytyy.
Ot, mutta miten niin "toki" löytyy vesivessa? Puhut kuin jostain itsestäänselvyydestä. Suurimmilla osalla mökeistä ei ole eikö tule muuta kuin puusee. Ja hyvin menee. Ei tarvitse stressata jäätyvien putkienkaan kanssa.
Jokaisella saa olla mitä on mutta ihme pätemistä jonkun vesiklosetin kanssa :D
Totta töriset. Vaikka meillä on mukavuuksin varustettu mökki, niin luontoihmisinä emme halunneet vesivessaa, koska inhottava ajatus se paskasäiliö ja sen tyhjennys meillä saaressa olisi hirveä operaatio.
Sisällä on Eko-let kuivakäymälä, jossa 4 säiliötä. Ihan kompostina myös käytetään.
Kun säiliö täyttyy, käännetään toinen tilalle.
Mullaksi jäte muuttuu enenkuin yhtäkään säiliötä tarvii tyhjentää.
Tontti on niin suuri, että löytyy vielä jatkokompostointipaikkaa, jos sattuu tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vanhemmilta peritty mökki, jossa on kaikki nykyajan mukavuudet ja runsaasti nukkumistilaa. Vanhempieni eläessä vieraita kävi paljon ja se oli mukavaa. Joskus vieraat osallistuivat pieniin projekteihin esim. auttamalla polttopuiden pinoamisessa tai keväällä pihan siistimisessä, mutta useimmiten teimme työt omalla porukalla ja vieraiden tullessa keskityttiin yhdessäoloon. Kun vanhempani alkoivat väsyä kestitsemiseen, se jäi minun hommakseni, mutta vieraat olivat silti odotettuja ja en kokenut kärsiväni tilanteesta. Mutta nyt, kun mökki on yksin minulla, kukaan ei käy kyläilemässä eikä varsinkaan kysy, tarvitsisinko apua vaikka laiturin nostoon tai puutarhakalusteiden siirtelyyn. En haluaisi mökkiorjia, mutta joskus muutama ylimääräinen käsipari auttaisi paljon ja suurimman osan ajasta saisi nauttia samasta palvelusta kuin aiemminkin.
Ujuttautujille siis tiedoksi, että jossain teitä voidaan odottaa, jos haluatte käyttää tunnin tai pari auttamiseen.Eikö tämän asian voisi hoitaa ihan suoraan ehdottamalla jollekin ystävälle, että tarvitsisit apua laiturin nostoon tms? Ei tämä anonyymi huhuilu vauvapalstalla taida asiaa ratkaista.
Ehkä tässä pointti oli se, että ujuttautuminen ei aina ole vain huono juttu? Tai niin itse tulkitsin.
Ymmäsin pointin, mutta yleensä nämä ujuttautujat ja reippaat talkoolaiset ovat kaksi täysin eri ihmistyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta miten niin "toki" löytyy vesivessa? Puhut kuin jostain itsestäänselvyydestä. Suurimmilla osalla mökeistä ei ole eikö tule muuta kuin puusee. Ja hyvin menee. Ei tarvitse stressata jäätyvien putkienkaan kanssa.
Jokaisella saa olla mitä on mutta ihme pätemistä jonkun vesiklosetin kanssa :D
Kyllä. Meillä on ollut mökillä kymmeniä vuosia vesivessa ja pikkula, mutta jotenkin hankala turhake se vesivessa on. Epäekologista touhua, tuntuu irvokkaalta tehdä tarpeensa puhtaaseen veteen.
Niinpä purettiin muutama vuosi sitten, eikä todellakaan kaduta. Ottaisin kompostoivan käymälän kotiinkin, jos olisi kaupunkioloissa mahdollista.
Ihmeellinen juttu. Iltalehtien kuvastosta suoraan: kauhujen sukumökki. Jostain syystä meille ei tuppauduta eikä itsekään olla tunkemassa toisten mökeille. Ollaan ehkä niin ikäviä tai sitten perinteinen mökki ulkovessoineen ei kiinnosta.
Muutamat tervetulleet sukulaiset ja kaverit käy erikseen kutsuttuina ja samoin meitä kutsutaan muutamaan paikkaan.
Olen saanut hiukan ylimääräistä rahaa ja menossa kohta eläkkeelle. Puhuin eräälle sukulaiselle viime vuoden puolella mökin ostosta. Nyt on tullut jo kyselyjä. Ekana että "mitä!" mutta nyt ihan pokalla valittelen remontin kestoa yms. Ei ne tajuu ettei mökkiä ole vielä edes hankittu.
Kun joku tahtoo tulla sinne mökille vierailulle niin lähetä vaikka s-postilla ostoslista mitä pitää tuoda jos aikoo tulla niin eiköhän vaikka noin sadan euron arvoiset ruuat juomat ym. Pistä harkitsemaan että tuleeko vai ei
Vierailija kirjoitti:
En mene mökkivierailuille. Omakin kokemus on että paikkoja esitellään ja kierretään kaikki paikat ja piha. Sitten pitäisi kehua ja ihastella. Ei kiito, ei kiinnosta heidän remontit. Usein mökkivierailuille on pitkä matka ja tuliaisia pitää viedä. Lisäksi voi olla että heillä on tapana yhteissaunoa nakuna. Olen sinkku ja niinkin on käynyt että äijä alkaa flirttailee ja muija siitä kiukuttelee. Hyppään mieluummin lentokoneeseen ja lennän Mallorcalle.
Kaverini esittelee aina tiluksiaan ihan kotonaan kun sinne menen :D Aina pitää pyöriä pihassa vartti ja hän kertoilee mitä lajia herukkaa on istutettu, ja montako päärynää (1) viime vuonna tuli satoa. Sitten sama sisällä, paitsi että hakee vaatteitaan ja esittelee niitä. Olen huvikseni yrittänyt samaa kun hän on käynyt meillä, mutta ei kuulkaa onnistu :D Vaihtaa puheenaihetta välittömästi ja kääntyy kannoillaan ja menee sisälle. Ei suostu edes vilkaisemaan vanhaa idyllistä pihasaunaamme, vaikka omaa uutta saunakopperoa esittelee hänellä käydessäni joka kerta.
En ymmärrä tuollaista esitelmöintiä omista ostoksistaan. En käy juurikaan enää heillä.
Sanot että torakoita häädätte, koko vapaat siinä menee. Ehkä vinkki menee perille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mystistä, että joku haluaa kaukaiseen pöpelikköön hyttysten nakerrettavaksi.
Hyttyskarkotteet on keksitty. Niitä voi kevyesti suhauttaa vaatteen päälle. Ja lapsille tarkoitettujakin on tietääkseni. Niitä pikkasen iholle, kaulaan jne. Syvimmissä metsissä missä ei ilma kierrä on asia erikseen, mutta kun rannan raivaa, pärjää hyvin.
Ja veneellä huristaessa ei hyttysiä näy. Tuuli tuivertaa ja vesi kimmeltää. Sateella on kiva sytyttää tuli takkaan ja fiilistellä, kun odottelee saunan lämpiämistä. Mökillä voi pelailla korttia ja lautapelejä, pitää tikkakisat, lukea, uida ja rentoutua. Olet kuin uusi ihminen kotiin palatessa.
Mökin ei tarvitse olla mikään työmaa, mukavuudet on keksitty, kompostoiva veski jne.
Usein on marjamaita lähellä, sieltä metsän makua puuroon tai piirakkaan. Kalaa saat verkoilla tai katiskasta, ja tuoretta, ei muoviin pakattua viikon matkalla kiertänyttä.
Miksi ihmiset sitten niin kovin lähtevät noihin hiljaisuuden retriitteihin jonnekin korpeen tai vaikka pieneen luukkuun, tyyliin Jutan Kururesorttiin?
Niihin retriitteihin mennään, koska niissä on tasokkaat puitteet ja täysylläpito. Toisin kuin askeettisella hyttysmökillä. 😂
Et tiedä elämästä mitään, sääliksi käy. Ihminen on vuosimiljoonien aikana sopeutunut elämään luonnossa itse tehden. Suuri osa nykyajan mielenterveysongelmista on seurausta siitä, ettei tätä lajityypillistä käyttäytymistä toteuteta.
Ihminen on vuosimiljoonien aikana kehittänyt itselleen paljon paremmat puitteet kuin jonkun hyttysiä kuhisevan pöpelikköhökkelin. Luonnossa toki pystyy ja kannattaa liikkua, ihan ilman askeettista lauta- tai kelohökkeliä. Lapin erämaita suosittelen erityisesti.
Tsekkaapa Etuoveen ja tutustu luksusmökkeihin. On mahtavat hiekkarannat, komea vene laiturissa, on rantasaunaa ja vierasmajaa. Itse "hökkeli" about 200 neliöinen täysin varusteltu useamman makkarin upeus kaikilla mukavuuksilla jne. Äveriäimmillä jopa tenniskentät ja uima-altaat.
Miten täällä voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Onhan esim. lapin upeat kelohonkamökitkin suuressa suosiossa, ja ihan varmasti on kavereita ja tuttuja "tulossa laskettelemaan juuri samaan aikaan ihan vain sattumalta", kun itse omistaja mökilleen menee.
Ja mä en tajua tätä hyttysongelmaa. Me asutaan rivarissa suurkaupungin keskustasta parin kilsan päässä ja kyllä on kesäisin hyttysiä riesaksi asti. Eli varmaan myös hienojen ok-talojenkin ilmatilassa niitä löytyy.
Keskusta-asumisestakin on kokemusta, ja niin kuuluu ininää kun partsille menee.
Mä taas tajuan aivan hyvin hyttysongelman. Meidän piha oli pitkään ilman noita hirvityksiä, mutta nyt parina viime vuotena niitä on ilmaantunut pihan perälle, jossa myös on oleskelutiloja joita olisi kiva käyttää. Inisijöitä ei ole paljon, mutta sen verran että kun yhden tapeksii, niin jo syö seuraava nilkkoja. Onneksi terassille eivät tule kuin muutama harva joskus.
Mökille kun menee, niin ainoa paikka missä saa olla ilman itikoita on vene ja laituri silloin kun sinne paistaa aurinko. Terassilla n. 1h, päivässä kun aurinko paistaa, niin ei ole myöskään kuin pari.
On tikanheittopaikkaa, pihapelipaikkaa, grillikatosta jne, mutta hyttysiä ihan liikaa makuuni. Olen mieluummin kotona grillaamassa hyttysvapaalla paikalla ihanasti kevyissä kesävaatteissa, kuin helteessä mökillä kumpparit, paksut pitkät housut ja takki päällä offit naamassa.
Ei vaan voi mitään, toisia ne hyttyset häiritsevät. Itse mm valvon koko yön jos kuulen ininää. En vain pysty nukkumaan ininässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perinteinen ulkohuussi. Ennen se tyhjennettiin kuoppaan, joka peitettiin maalla. Nykyisin kompostoriin yhdessä keittiöstä tulevan biojätteen kanssa.
Onko muuta kysyttävää?
On lisäkysymys kyllä. Miksi siirtelet paskaa paikasta toiseen etkä hommaa kompostoivaa käymälää? Tykkäätkö siirrellä sontaa?
Minulla on kaveri, joka vuosia sitten pyysi minua ja vaimoani tulemaan juhannukseksi mökilleen. Sanoin, että voidaan tulla sillä ehdolla, että käydään yhdessä kaupassa ja Alkossa ja minä maksan puolet ostoksista. Kyllä vähän ihmettelin kaupassa, miksi juuri sillä kertaa piti ostaa niin valtavat määrät ruokaa ja säilykkeitä sekä pakasteita, grillilihoista puhumattakaan. Limsoja haalittiin kuusi isoa pulloa, vaikka sanoin, ettei juoda niitä. Myös isot shampoopullon, suihkusaippuan ja hiustenhoitoainepullon kaveri otti kärryyn. Vessa- ja talouspapereita ostettiin isot säkit, lisäksi huussin kuiviketta pari säkkiä. Alkossa ostettiin kuusi pulloa viiniä ja kaksi 24:n purkin olutkeissiä. Rahaa näihin kaikkiin ostoksiin paloi 452,20 euroa, josta minä annoin kaverille ensin 225 euroa mutta hän odotti käsipitkällä, joten annoin vielä loput 1,10 euroakin.
Juhannus oli ihan hauska muuten mutta ihmettelin kun juhannusaattona ja juhannuspäivänä laitettiin ruokaa ja syötiin vain yhden kerran. Lauantai-iltana lähdimmekin jo kotiin kun tuntui, että kaverin mielestä juhannus oli jo ohi. Punaviiniä jäi kolme pulloa ja melkein puolet oluista. Pyysin saada mukaani muutaman oluttölkin ja sainkin kaksi. Kaveri oli reilu ja pyysi ottamaan mukaan myös yhden aloitetun viinipullon.
Kutsu kävi myös seuraavana juhannuksena mutta en viitsinyt taas rahoittaa kaverin koko kesää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla merenrantahuvila.Ei mikä homemökki.Svenskatalande ympäristösä.Helan gåååååååååår,sumfvarallalei,sumfvarallallaaaaa!Ottaa snapsia!
Näistä mökeistä ja kakkosasunnoista tulee aina mieleen, miksi kaikki, kenellä on varaa, hankkii aina kaikkea niin paljon kuin on mahdollista, eli tuhlaa ja saastuttaa mahdollisimman paljon?
Eikö tähän kulutuksen kasvattamiseen tulisi keksiä jokin ratkaisu, jolla kulutusta saadaan laskettua, sehän on ainoa keino pelastaa maailma tulevilta sukupolvilta?
Miksi pitää yleensäkään mennä mökille jos mökki ei ole oma?
Jos ei ole varaa sellaista hankkia, niin vuokraa mökin tai pysyy kotonaan.
Tunnemme tasan yhden pariskunnan jonka tohdimme päästää lapsineen(!) mökillemme jopa silloin kun emme itse ole siellä, ja he todellakin ovat ne ainoat joiden jäljiltä voi olla varma että kaikki tavarat ovat kunnossa ja tallessa. Ja tämähän ei mene muille jakeluun, vaan saamme kuunnella valitusta miksi emme anna kenenkään muiden viettää lomaa mökillämme jos itse olemme muualla. Mökki on minun ja miehen ostama, ei mikään perintöpaikka.
Esimerkkejä: Siskoni (34v.) tuli viimeksi ilmoittamatta kaverinsa kanssa mukanaan vain viinaa. Söivät meidän ruokamme, jättivät pyyhe- ja lakanapyykin ja lähtivät aamulla mitään puhumatta ja syykin selvisi: majan seinän oli heitetty kasa viinilaseja, oluttuoppeja ja yksi maljakko. Toisella kertaa kaivoi marjapensaan ylös juurineen kun se oli "väärässä paikassa" ja tappoi koko pensaan. Onnistui myös kerran rikkomaan ikkunan. Mitään ei korvattu.
Äitini, virkeä eläkeläinen, tykkää sisustamisesta. Sekoittaa kaikki kaapit muka järjestämällä ne. Hävitti verhoni, vaatteita ja liinan joista ei tykännyt ja laittoi verhojeni tilalle paskanruskeat 70-luvun hirvitykset, jotka olivat rikki reunoista. Retroa! Rikkoi lasisen pöydänkannen ja "korjasi" sen kovalevyn palaselle ja jesarilla teippaamalla. Uusi lasi maksoi 400€ eikä äitini korvannut mitään, koska kyllähän se teipattu mökillä kelpaa. Vastasin lähettämällä videon jossa iloisesti paloivat ne edellä mainitut verhot. Viime kesänä vei mökiltä kysymättä kirpparille tavaroitani myyntiin kun ajatteli etten niitä kaipaa. Siinä meni muutaman sadan euron edestä keräilemiäni figuriineja. Hän ei ymmärrä miksi olen niin vihainen ja otin häneltä mökin avaimen pois...
Osa kavereista, he tulevat kyllä syömään, saunomaan ja uimaan ja saattavat tuoda jopa makkara- tai kahvipaketin mukanaan, mutta odottavat useamman päivän hotellitasoista täysihoitoa eikä mitään voi siivota eikä edes saunapuita kantaa, kun he ovat lomalla. Makaavat terassilla ja meille ilmoitetaan että nyt pitäisi saada ruokaa/kahvia/viinaa jne. ja sitten suututaan kun ilmoitan että ruokaa tulee sitten kun keittiöön ilmestyy apukäsiä. Näitä ei yleensä ole kutsuttu pitkälle vierailulle, vaan tulevat "vilkaisemaan" tai kahville ja sitten saattavat keksiä että täällähän voi yöpyä, löytäähän teiltä ruokaa? Jos nämä ilmoittavat tulostaan niin tulijoiden määrä yleenä lisääntyy vähintään 1-3 hengellä ilmoitetusta.
Veljeni ei onneksi viihdy mökillä ja löytyy myös fiksuja kavereita joiden kanssa sovitaan tapaamisesta ja voidaan viettää mökillä aikaa mukavasti, kaikki osallistuvat ruokakuluihin osaltaan ja he auttavat esim. saunan ja tiskien kanssa ja he jopa kysyvät tarviiko tuoda vielä jotain mukanaan.
Sorry romaani, mökkikausi ei ole edes alkanut ja hermo on jo venymässä kun jo kolme kaveria kärkkyy mökkireissua, siskoni ihmettelee miksi en häntä sinne halua ja äitini leikkii marttyyria kun ilmoitin että hän ehkä pääsee käymään mökillä kun hankkii takaisin varastamansa figuriinit. Ilmoitan kohta kaikille että mökki on myyty.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää yleensäkään mennä mökille jos mökki ei ole oma?
Jos ei ole varaa sellaista hankkia, niin vuokraa mökin tai pysyy kotonaan.
Vuokramökki maksaa
Eikö kesähuvila ole vähän kuin pakopaikka arjesta, jonne ei vieraita kaivata. Talvella ehtii pimeinä iltoina vieraita passata kotona. Kesälomakausi on lyhyt kuten kesäkin. Itse en koskaan mene toisten mökeille vaikka kohteliaasti kutsutaan.
Siinähän säästää ison sentin, kun lähtee etelästä kohti pohjoista ja kartoittaa ennen lähtöä kaikkien sukulaisten ja tuttavien asuinpaikat ja huvilat. Varasuunnitelma on toki paikallaan, joskus saattaa käydä niin ettei ovea avata, ei sitten millään vaikka ojentaisi kahvipaketin.
Pistät vaan suoraan, että onpa hyvä, kun tuutte, koska täällä onkin ihan urakalla tekemistä.
Sitten kunnon lista tehtävistä asioista.
Ei salettina tule.
Jos on jo tullut, lähtee hyvin äkkiä.
Ja jos ei lähde, saat rankasti asioita teetettyä.
Kannattaa kuitenkin etukäteiskyräillä jo ajoissa, että harmi, kun menee taas koko kesä remontoidessa.
Sillon ei tarvi lennossa keksiä, vaan ne väistää koko idean jo etukäteen.