Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
No nyt on korona aika tavallaan helpottunut ja eikös jo ensimmäiset ns..kesävieraat ala soittelemaan että oltaisiin tulossa teille kun heille käy nyt tulla jo heti ensi viikolla vaikka. Voi rakkaat ystävät sukulaiset te kaupunkilaiset tuleeko teille yhtään mieleen: 1 maalla tehdään toukotöitä, istuksia, tilalla piha siivous ( risuja, puutöitä ym)2. Kaikki talven jäljiltä olevat tilat ( aitat ym) pitää siivota pestä jne 3. Pittääpi jonkun täyttää pakastinta, leipoa käydä kahden viikon välein kaupassa ei joka kulmassa ole kauppoja. 4. Eläimet pitää hoitaa ei niitä jätetä yhtään yksin pitää ruokkia, siivota paikat ym 5. Halkopinot pitää pilkkoa talveksi varastoon etteivät kastu sateella ja pinot on isoja. 6. Ja paljon muuta tekemistä koko ajan sitä maalla löytyy ei ole vapaa-ajan ongelmia ei ole pekkaspäiviä ei lomia. 7. Lomalaiset tulevat " lomailemaan" eivät auta hommissa odottavat valmista, mutta älkee nyt uskoko että me tällä kertaa passaamme ei meillekään kukaan tee polttopuita, ei lämmitä saunaa, tee ruokia valmiiksi ( käy kaupassa), ei neuloa villasukkia jne lista on pitkä. Meille saa tulla jos autatte ettekä luule että teitä passataan me olemme jo iäkkäitä ja olisi ihana joskus jos joku laittaisi ruoan valmiiksi, lämmittäisi saunan, siivoaisi mukana paikkoja ja ottaisi muutenkin osaa talon töihin. Mutta niinkuin sanotaan ei tämä ole työleiri tämä on meidän elämää ja yhdessä voidaan olla pitää hauskaa jos mekin pystymme huilaamaan siinä sivussa joten silloin olette tervetulleita. Silloin uskoisin että meillekin jää hyvä mieli ja toivotamme terveuloa vuon. Hyvää kesää pakastin on tyhjä ja pialla rengillä on työpaikka taattu vaikka koko kesäksi 😂🌞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mökkiä, mutta asutaan lähellä lentoasemaa, niin voin samaistua.
Ei mikään vaiva majoittaa, ruokkia ja viedä ja hakea lentokentälle milloin mitkäkin sukulaiset. Säilytellä heidän talvivaatteet loman ajan ja pitää autoa taloyhtiön vieraspaikalla (vie paikan kaikkien muiden vierailta ym.) Ja tietysti lennoille vienti ja haku aina joskus aamuyöstä ja saa kytätä ovatko lennot myöhässä.
Lakanat ja pyykit pestävänä monta koneellista ja kaikki jätetään levälleen eikä edes kiitetä ja joku 1 € tuliainen tuodaan.
Onhan heitä niin mukava nähdä!
Äkkiä onneksi oppi keksimään esteitä ja suoraan kieltäytymään ja kaikki vieraspatjatkin on hävitetty.
Tietääkö matkailijat, että lentokentällä on parkkipaikka, jossa auto voi olla sen matkan ajan? Siksikö ne tuo taloyhtiön vieras paikalle, että säästää muutaman kympin? Ja toinen asia on se, että taksia voi käyttää kivuttomammin, kuin kerjätä kuljetukset kentälle ja sieltä pois sukulaisilla/tuttavilla. On Suomessa vaan köyhää kansaa. Muutenkin jonkinlainen korvaus vaivasta pitää maksaa ja yösijasta. Maksaahan koiran hoitopaikkakin ihan rahaa.
Kun se kuppanen eurokin on kotiin päin, jos sen hyväksikäyttämällä saa. Ja pienistä puroista syntyy vuolas virta. Yöpyminen hotellissa ja taksi versus löhöilyt muiden kämpässä aamiaisineen ja kyydityksineen on jo aika reilu säästö.
Ei sen tarvinnut meilläkään olla kuin kaksi suloista karvaturria, jotka olin fiksuiksi kouluttanut, syöttänyt ja hoitanut, niin jopas naapuruston äidit pyysivät koiriamme kaikenlaiseen lasten toimintaan mukaan. Synttäritkin niin kiva viettää pihalla, kun lapsilla naapurin ihanat koirat kavereina. "Kun koirathan tykkää ja niiden tulee olla lasten kanssa ja sosiaalistua ja lapset tarvitsevat eläinystäviä" ;D
Kun tyrmäsin ajatuksen täysin, tuli meille käymään eläinsuojeluvalvoja, jolle oli kerrottu, että koirilla on huonot olot.
Ihan yksi lysti mistä on kyse ja mitä milloinkin kupataan, periaate on sama; maksa sinä, minä käytän. (mm. auton parkkipaikkojen suhteen yleinen: "Kun mehän voidaan käyttää tuota teidän toista paikkaa, kun teillä on vain yksi auto")....
On jotenkin käsittämätöntä, että nuo palvelusten pyytäjät ei maksa mitään palveluksista. Esimerkiksi juuri tuo lentokentältä haku/vienti asia. Ei tule sitten mieleenkään, että siinä menee aikaa ja polttoaineisiin rahaa. Ja ne kulut pitää jonkun maksaa. Miksi se aina on se hyväntahtoinen hyväksikäytettävä ihminen, joka joutuu maksamaan toisten kulkemisista? Tällainen toiminta on ollut ihan sääntö, että minun kukkarosta polttoainekulut menee, kun joku on ollut kyyditettävänä milloin minnekin.
Tyyli jatkui useamman vuosikymmenen. Vihdoin muutama vuosi sitten vihelsin hyväksikäytön poikki. Sitähän porukka taivastelemaan, että mikäs minulle nyt tuli.
Puolisoni joutui vielä jokin aika sitten hyväksikäytetyksi. Hän haki ja vei matkailijat meille omalla autolla. Kilometrejä tuli 200. Ei tietenkään mitään korvausta. Tuli meille kalliiksi tarjota kahvit sille porukalle. Ja minä en kutsunut heitä meille kahville.
Tätähän se on. Jos lopetat kohtaamasi hyväksikäytön, olet paha ja huono ihminen.
En minäkään ruinatuista kyydeistä ole pyytänyt kuin "jokusen kolikon", eli ei senttiäkään ole ollut tarkoitus "tienata". Ja eka kerran olen yleensä ilmaiseksi kuskannut (en kuitenkaan kuin lyhyempää matkaa). Jos kerran ilmaiseksi myönnyt, on se hyväksikäyttäjälle jo "saavutettu etu", josta ei luovuta.
Kun sitten jatkossa kysyt maksun perään, on vastaus nyreä "Voidaan me pyytää jotakuta toistakin, jos se on rahasta kiinni" eli oikein jo eräällä lailla uhittelevaa suhtautumista. Juu, ihan vapaasti voitte mennä, vaikka taksilla...minäkin olen jo laittanut pisteen mokomalle ryöstelylle.
Olin kerran kirppiksellä myymässä kamojani. Ehjiä, puhtaita ja ihan nykyaikaa olevia. Hinta about alun perin jostain satasen uudenveroisesta takista 3-5 euroa, mutta siitäkin olisi pitänyt tingata, varmaan kai eurolla antaa, eiku siis ilmaiseksi.
Katselin äsken facen "roskalavaa" ja siellähän jo joku suorastaan vaati imuria, mattoja ja kaikenlaista ihan tuosta noin vain, kun oli kotia perustamassa. Onko niistäkään tarkoitus mitään maksaa (vaikka edes se kuuluisa kaffepaketti), ei kai.
Eli tämä sama linja on vallalla yleisesti, kaikki irti mistä vaan voi repiä.
Roskalava-ryhmässä on nimenomaan tarkoitus antaa ja saada ilmaiseksi. Kaffepaketit ja muut järjestelyt ovat myyntiryhmille.
Jos joku tarvitsee kodin perustamiseen tavaraa, niin hän kysyy sitä, ja joku tarjoaa tai sitten ei. Tarjoajat tietävät, että rahaa ei tule. Toki pitäisi sitten järjestää itse kyyti, jos jotain isompaa tavaraa haluaa.
Kuten ketjusta huomaa, on kyse hyväksikäytöstä ja asenteesta. Tiedän toki miten roskalava toimii ja sen ideologian.
On aivan eri asia kysyä oisko jollain vaikka isoa kattilaa, kuin kertoa että tarvitsen imurin, muutaman maton, astiaston, sohvan jne. itse en ainakaan kehtaisi kerjätä noin.
Ketjussa on kyse röyhkeydestä, eli kun mennään lokkina paikalle jonkun mökille lomailemaan, syömään ja juomaan. Tällaista on nykyään, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi muiden kustantamana. Aika paha, kun koko kodin sisustuskin jo.
Menee ohi aiheen, mutta laskeppa huviksesi mitä maksaa ostaa koko asunnon irtaimisto imureista kattoihin ja sohviin kun muuttaa omilleen asumaan ensimmäistä kertaa ja mieti miten tämä kustannetaan muutaman satasen opintotuesta. Useimmille meistä kyllä sen maksaa joku muu, yleensä omat vanhemmat. Vaan kaikille ei tule asiat kuin Manulle illallinen, on paljon nuoria jotka lähtevät omilleen mukanaan reppu täynnä vaatteita ja ehkä sänky jos tuuri käy. Silloin joutuu pyytämään apua muilta, diakoniatyöstä tai vaikka Facebookin ryhmistä.
Lisäksi maailma hukkuu tavaraan, itse olen vain tyytyväinen jos joku antaa vanhalle imurilleni tai verhoilleni uuden elämän ja samalla pääsen auttamaan ihmistä joka ei ole saanut elämään samanlaisia lähtökohtia kuin itse.
Ja autocorrect korjasi matot katoksi. Kohta on roskalavalla lahjoittavana puhelinkin :D
Vierailija kirjoitti:
Sitten oma lukunsa ovat nämä jotka saavat tuotua vain omat alkoholijuomat, jättävät suurieleisesti tyhjät hylsyt vaivanpalkaksi koska onhan ne rahaa. Siinä sitten raahaat markettiin kassikaupalla tyhjiä tölkkejä ja ladot niitä koneeseen vaivanpalkkaa vitosen verran...
Tämä on muuten vähän hankala asia. Toiset kitisevät sniiduilusta jos vieraat vie tyhjät tölkitkin mukanaan ja toiset ärsyyntyvät kun jätetään roskaa ja vaivaa mökille. Kumpi on oikea tapa?
Itse olen yleensä jättänyt, mutta ehkä pitää alkaa kysymään miten isäntäväki haluaa toimia?
Sano että et ole lintu ja että et tykkää lokeista.
Mökille tullessa kyseessä parinvaihtojuhlat, kaikki saavat vierasta
Meille tuli mökille pari vuotta sitten kaverini uuden poikaystävän kanssa. Heillä oli ihan älyttömästi tavaraa, ainakin 6 laukkua ja oli hyvät mökkituliaiset, joista isot kiitokset annoimme. Mutta mitään eivät tehneet, istuivat kesäkeittiössä järven rannassa ja joivat tuomiaan juomia, teimme kaiken ja palvelimme heidät. Saunassa olivat yli 2 tuntia ja kun me kävimme ekan kerran uimassa, niin kyselivät, että milloin grillataan? Seuraavana päivänä ehdotin, että nyt kaikille haravat yms. käteen ja tehdään pari tuntia töitä. Kaverin poikaystävä oli aivan ällistynyt, että ei hän tänne tullut töitä tekemään, että rentoutumaan. Katselivat taas kesäkeittiössä kun me siistimme paikkoja, haravoimme ja laitoimme puita pinoon. Kaverini ei auttanut edes tiskaamisessa. Seuraavana kesänä kyselivät milloin voisivat tulla mökkeilemään, sanoin suoraan, että tänä kesänä ei käy eikä käy varmaan ensi kesänäkään, että alamme remonttia tekemään, sen jälkeen eivät ole kyselleet. Mielellämme otamme mökkivieraita vastaan, kun osallistuvat kaikkeen toimintaan ja auttavat siinä missä isäntäparikin tekee hommia. Saunan lämmitys, vesien kanto ja puiden vienti on mukavaa hommaa, eikä tunnu työltä lainkaan, joten sellaiset vieraat jotka tämän ymmärtävät ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli mökille pari vuotta sitten kaverini uuden poikaystävän kanssa. Heillä oli ihan älyttömästi tavaraa, ainakin 6 laukkua ja oli hyvät mökkituliaiset, joista isot kiitokset annoimme. Mutta mitään eivät tehneet, istuivat kesäkeittiössä järven rannassa ja joivat tuomiaan juomia, teimme kaiken ja palvelimme heidät. Saunassa olivat yli 2 tuntia ja kun me kävimme ekan kerran uimassa, niin kyselivät, että milloin grillataan? Seuraavana päivänä ehdotin, että nyt kaikille haravat yms. käteen ja tehdään pari tuntia töitä. Kaverin poikaystävä oli aivan ällistynyt, että ei hän tänne tullut töitä tekemään, että rentoutumaan. Katselivat taas kesäkeittiössä kun me siistimme paikkoja, haravoimme ja laitoimme puita pinoon. Kaverini ei auttanut edes tiskaamisessa. Seuraavana kesänä kyselivät milloin voisivat tulla mökkeilemään, sanoin suoraan, että tänä kesänä ei käy eikä käy varmaan ensi kesänäkään, että alamme remonttia tekemään, sen jälkeen eivät ole kyselleet. Mielellämme otamme mökkivieraita vastaan, kun osallistuvat kaikkeen toimintaan ja auttavat siinä missä isäntäparikin tekee hommia. Saunan lämmitys, vesien kanto ja puiden vienti on mukavaa hommaa, eikä tunnu työltä lainkaan, joten sellaiset vieraat jotka tämän ymmärtävät ovat tervetulleita.
Ihan samaa mieltä olen itsekin ettei lomailijat tee muuta kuin ottaa aurinkoa rannalla ja huuhtelee koska sauna-on valmis. Sanoin kerran että on ollut jo kaksikymmentä vuotta, mutta puita pitää kantaa vedet pitää laittaa jos haluaa saunomaan ei se itsestään lämpiää eikä ruoka kanneta lautasille valmiiksi. Yksi juhannus nuoret tuli juhannusta viettämään meidän kanssa, niin kauniisti pyysin voisiko joku kattaa pöydän kun syödään ulkona ja sinne pitää tykötarpeet viedä, niin yksi nuorista sanoi napakasti että syömään tänne on tultu eikä töihin. Silloin loppui tämän mummon passaaminen ja sain pahan maineen eivätkä ole käyneet kuin pika visiitillä ettei tarvitse lämmittää saunaa tai auttaa muutoin. Nämä ovat lapsen lapsia ja harmittaa että tämmöisten takia välit ovat viileät kun vanhukset eivät paapo heitä. No perintöjä saavat odottaa tyhjää taskuja eivät mitään. Onko muilla vastaavia kokemuksia? lasten ja lasten lapsien käytöksistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mystistä, että joku haluaa kaukaiseen pöpelikköön hyttysten nakerrettavaksi.
Hyttyskarkotteet on keksitty. Niitä voi kevyesti suhauttaa vaatteen päälle. Ja lapsille tarkoitettujakin on tietääkseni. Niitä pikkasen iholle, kaulaan jne. Syvimmissä metsissä missä ei ilma kierrä on asia erikseen, mutta kun rannan raivaa, pärjää hyvin.
Ja veneellä huristaessa ei hyttysiä näy. Tuuli tuivertaa ja vesi kimmeltää. Sateella on kiva sytyttää tuli takkaan ja fiilistellä, kun odottelee saunan lämpiämistä. Mökillä voi pelailla korttia ja lautapelejä, pitää tikkakisat, lukea, uida ja rentoutua. Olet kuin uusi ihminen kotiin palatessa.
Mökin ei tarvitse olla mikään työmaa, mukavuudet on keksitty, kompostoiva veski jne.
Usein on marjamaita lähellä, sieltä metsän makua puuroon tai piirakkaan. Kalaa saat verkoilla tai katiskasta, ja tuoretta, ei muoviin pakattua viikon matkalla kiertänyttä.
Miksi ihmiset sitten niin kovin lähtevät noihin hiljaisuuden retriitteihin jonnekin korpeen tai vaikka pieneen luukkuun, tyyliin Jutan Kururesorttiin?
Niihin retriitteihin mennään, koska niissä on tasokkaat puitteet ja täysylläpito. Toisin kuin askeettisella hyttysmökillä. 😂
Et tiedä elämästä mitään, sääliksi käy. Ihminen on vuosimiljoonien aikana sopeutunut elämään luonnossa itse tehden. Suuri osa nykyajan mielenterveysongelmista on seurausta siitä, ettei tätä lajityypillistä käyttäytymistä toteuteta.
Ihminen on vuosimiljoonien aikana kehittänyt itselleen paljon paremmat puitteet kuin jonkun hyttysiä kuhisevan pöpelikköhökkelin. Luonnossa toki pystyy ja kannattaa liikkua, ihan ilman askeettista lauta- tai kelohökkeliä. Lapin erämaita suosittelen erityisesti.
Tsekkaapa Etuoveen ja tutustu luksusmökkeihin. On mahtavat hiekkarannat, komea vene laiturissa, on rantasaunaa ja vierasmajaa. Itse "hökkeli" about 200 neliöinen täysin varusteltu useamman makkarin upeus kaikilla mukavuuksilla jne. Äveriäimmillä jopa tenniskentät ja uima-altaat.
Miten täällä voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Onhan esim. lapin upeat kelohonkamökitkin suuressa suosiossa, ja ihan varmasti on kavereita ja tuttuja "tulossa laskettelemaan juuri samaan aikaan ihan vain sattumalta", kun itse omistaja mökilleen menee.
Ja mä en tajua tätä hyttysongelmaa. Me asutaan rivarissa suurkaupungin keskustasta parin kilsan päässä ja kyllä on kesäisin hyttysiä riesaksi asti. Eli varmaan myös hienojen ok-talojenkin ilmatilassa niitä löytyy.
Keskusta-asumisestakin on kokemusta, ja niin kuuluu ininää kun partsille menee.
No onpa kummallista. Täällä Stadin keskustassa kun menen terassille (ullakkoasunto), niin yhtään ininää ei kuulu. Hyttysiäkään ei näy.
Minua jaksaa ihmetyttää, kuka tai ketkä tunkevat toisten mökeille? Minua ei mökille saa kuin kilon palasina. Omaa mökkiä ei ole eikä tule. Hyi kamala.
Eikö ihmiset ole jo oppineet vierailukäytännöt? Eli tullaan vain kutsuttuina.
Ei aplla mitään ystäviä ole eikä mökkiäkään.
Mun kummitädin toinen kummityttö asuu kaukana meistä ja aina on laitettu viestejä poikkea, jos ootte täällä päin.
Yhtenä juhannuksena mies joutui töihin, kiireellinen korjaus ja jäätiin paikkakunnalle yöksi.
Laitoin viestiä ootteko missä päin. Su lähdetään kotia kohti, voitais poiketa.
Sovittiin alustasti aikataulu, sanoin mitään ei tarvi tehdä, koska tullaan hotellin aamiaiselta. Sanoin poiketaan kaupassa, tuodaan jäätelöä ja kenties mansikoita.
Mentiin ja emäntä keitti kahvia. Syötiin jäätelöä ja julteltiin.
Yhtäkkiä isäntä tuli ja alkoi kyselemään ketäs te ootte ja millä asialla. Vaimo selitti mähän kerroin ketkä tulee ja ohikulkumatkalla. Mies alkoi sitten kaivamaan remppavaatteita, saadaan osallistua puusavottaan jne.
Kerroin me asutaan 400 km päässä, eli me tästä lähdetään, kun ollaan syöty. Ei käy päinsä, pitää syöminen maksaa.
Mun mies ei hirveesti juttele. Antoi isännälle 20 e ja sanoi kiitos kahvista.
Lähdettiin sitten kotiin.
Joo, me ei ängetä
en mää vaan :D kyllä ihmistä itketää ku muut tykkää mökkeillä. tää lanka ei oo teitä varten teille on jossain oma mihin voitte laskee mökkipatoutumat. Ja ei semmosia ystäviä ole jotka änkee paikalle ne on jotain muuta
Meillä on kakkosasunnolla sekä puucee että vesivessa (umpisäiliöllä).
Itse nautin kesäisin puuceessä käynnistä. Olen jopa laittanut puihin linnunpönttöjä siten, että voin tarkkailla pesiviä lintuja.
Vieraille sanon aina, että tulee käyttää puuceetä, koska suuren loka-auton tekemät tyhjennykset maksavat maltaita.
Eihän ne tyhjennykset niin paljoa maksa (noin puolet talviaurauksista), mutta tällä tempulla eivät liiaksi kotoudu.
Vierailija kirjoitti:
No onpa kummallista. Täällä Stadin keskustassa kun menen terassille (ullakkoasunto), niin yhtään ininää ei kuulu. Hyttysiäkään ei näy.
Ullakkoasunnot on stadissa usein hemmetinmoisia pätseja. Pelti kuumentaa asuntoja yli tarpeen.
Hyttyset viihtyvät varjoisammassa, jossa on viileämpää (esim. kuusikot).
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki saaressa, ihanaa. Sinne ei kukaan tule ja puhelin aina ilman ääntä.
Minulla on ollut myös saarimökki. Ei todellakaan yllätysvieraita! Kutsuimme silloin tällöin parhaita kavereita mökille. Venekuljetuksista lähtien kaikki asiat sovittiin etukäteen. Homma pelasi hienosti!
Mä en kutsu mökille enää juuri ketään. Introverttinä tuo monta päivää putkeen kestävä sosiaalisuus on mulle yksinkertaisesti liikaa.
Kaupungissa kutsun kyllä vieraita ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki saaressa, ihanaa. Sinne ei kukaan tule ja puhelin aina ilman ääntä.
Minulla on ollut myös saarimökki. Ei todellakaan yllätysvieraita! Kutsuimme silloin tällöin parhaita kavereita mökille. Venekuljetuksista lähtien kaikki asiat sovittiin etukäteen. Homma pelasi hienosti!
Aikoinaan tuli kyllä tuttuja omilla veneillään ex tempore. Ei enää nykyään onneksi.
Olet ehkä aika nuori, mutta kyllä noita rikollisia oli jo omassa lapsuudessa, aikaa paljon ennen kännyköitä. Lihavuuteenkin taitaa olla syynä enemmän nykyihmisen ruokavalio, mussutetaan karkkia ja rasvaista ruokaa. Sitä kalorimäärää ei mikään hyötyliikunta polttaisi.