Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen omasta mökistä ja illoista ystävien ja sukulaisten kanssa grillauksen, saunan ja uimisen merkeissä. Voi kun haaveeni tänä kesänä toteutuisi! Hyvä seura, rentoutuminen yhdessä ja Suomen kesä, onko parempaa??
Ainakin omat tuttavani ovat vieraanvaraisia, ruokakulut ja työt jaetaan.
Outoja kokemuksia ja ajatuksia ihmisillä täällä.
Sä puhutkin toivotuista ystävä vieraista. Täällä puhutaan eitoivotuista tunkeajista. Vissi ero. Tulet huomaamaan. Palaapa 5 vuoden päästä kertomaan kokemuksia. Toki toivon ettei ikäviä kokemuksia tulisi mutta tilastot puhuu toista.
Toivotut, KUTSUTUT vieraat on täysin eri juttu kun nämä tunkeejat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen omasta mökistä ja illoista ystävien ja sukulaisten kanssa grillauksen, saunan ja uimisen merkeissä. Voi kun haaveeni tänä kesänä toteutuisi! Hyvä seura, rentoutuminen yhdessä ja Suomen kesä, onko parempaa??
Sä puhutkin toivotuista ystävä vieraista. Täällä puhutaan eitoivotuista tunkeajista. Vissi ero. Tulet huomaamaan. Palaapa 5 vuoden päästä kertomaan kokemuksia. Toki toivon ettei ikäviä kokemuksia tulisi mutta tilastot puhuu toista.
Toivotut, KUTSUTUT vieraat on täysin eri juttu kun nämä tunkeejat.
Nimenomaan. Ei ole vielä edellisellä oikein kokemuksia asiasta.
Mulla ei ole mökkiä, mutta eipä tarvinnut kuin kutsua muutama työkaveri erään teeman tiimoilta meille (näitä tuote-esittelyitä yms. mitä nyt kaikkea on...) ja hämmästyä ovella kun "kai mun kaverit Siru ja Nannakin saa tulla"? Joku oli ottanut jopa poikansakin mukaan ja tämä söi kuin sika puolet tarjottavista.
Lukitsin väliovet muualle asuntoon huomaamatta, ja olimme vain olohuoneen ja keittiön tiloissa. Veskistä piilotin tuoksut ja dödöt yms.
Joten ymmärrän minäkin nuo mökkilokki-ongelmat ihan täysin. Lapsuudessa oli tosin mökki ja kyllähän siellä vaan porukkaa lampsi mennen ja tullen. Tuskin mistään maksoivat. Jospa vanhempani eivät saaneet sanottua ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kiinnostavaa, että minkälaisia ihmisiä nämä kesämökille ujuttautujat ovat. Voitteko kertoa että millaisia he ovat ihmisinä?
Itse saan joka kesä monta surkuttelevaa kutsua mökkeilemään "että sinäkin välillä pääsisit pois sieltä kaupungin hälinästä nauttimaan Suomen kesästä". En mene koskaan. Minä olen kaupunkilainen henkeen ja vereen ja sontahuussit hyttysparvessa eivät ole minun juttuni.
Omat ujuttautujat:
1. Lapsiperhe jonka äiti haluaa aina "nähdä kunnolla". Koskaan ei oikein sovi lyhyt kahvittelu tai tapaaminen kaupungissakaan. Rakastaa selvästi yökyläilyä ystäväpiiristämme eniten. Kukaan muu ei oikein nauti muiden nurkkiin yöksi jäämisestä. Loukkaantuu kun kaikki ehdottavat vain päivävisiittejä, niin kaupungissa kuin mökillä. Muutenkin tosi intensiivinen tyyppi.
2. Fomo-henkilöt. (3kpl) Hinkuvat kesäksi niin paljon tekemistä kun vain kalenterissa on päiviä ja sitten somettavat paikanpäällä niin paljon että ovat tylsää seuraa muille ja tulee lavastettu olo kaikista kuvista. #tytötmökillä
3. Anoppi. Pitäähän kerran kesässä nyt nähdä mökillä koska perinteet!! (Minun mökki, ei kumppanini. Minun perinteet.)
4. Kumppanin pikkuveli aina vaihtuvan uuden tyttöystävän kanssa.
1 ja 2 ovat ihan huipputyyppejä ihmisinä jos tämän ujuttautumisen unohtaa. Eli heille kyllä löytyykin välillä aikaa mökillä.
3 ja 4 hankalia vielä sen takia että syynäävät tarkkaan sääennusteita ja sitten peruvat samana päivänä jos ei olekaan aurinkoista! Meni maku heidän kanssaan eikä kyllä päästetä mökille enää helpolla :D Omasta mielestä jo ihan seuraavan tason possuilua että vain aurinkoiset päivät kelpaa. Niitä kun on vieläkin vähemmän kuin vapaita kesäviikonloppuja.
Mä oon ihan mielissäni jos mökkivieraat peruu jos onkin sateista. Ei ole tullut mieleenkään että se olisi possuilua! Miksi mä haluaisin että ahtauduttaisiin kaikki sisälle sateensuojaan pieneen mökkiin? Mieluummin vietän siellä sisällä päivän oman perheen kanssa ja vieraat on tervetulleita sitten kun on aurinkoista ja enemmän tilaa levittäytyä pihalle ja rantaan. Onhan se nyt kaikille kivempi vierailu niin.
Mutta niin meitä on moneen junaan, ja kaikesta voi loukkaantua. Ja sitä loukkaantumista sitten asiaankuuluvasti haudotaan ja kostetaan eikä vahingossakaan kerrota toisille että nyt on loukkaannuttu ja vaatimus on tulla mökille vaikka sitten räntäsateessa, sama se vaikka se ei olisi yhtään kivaa, mutta saahan tästä hyvän syyn loukkaantua jos joku ei haluakaan niin tehdä! :D
Joo ymmärrän ettei mökillä ole välttämättä kivaa sateella, mutta on se vähän harmi kun on varautunut ruokien ja kaiken muun kanssa isompaan porukkaan ja sitten kyseiset ihmiset yrittää vielä sopia uutta aikaa ja loukkaantuvat kun ei onnistu :D
Ts mun mielestä on ikävää että perutaan samana päivänä kun pitäisi tulla jos se on jo sovittu kauan sitten ja oletetaan että voidaan vaan tulla joku muu aurinkoinen vkl.
On sentään peruneet. Mulle on käynyt yhden kaverin kanssa, että hän tuli paikalle, harmitteli sadetta, syötiin jotain hyvää ja juteltiin. Sitten kaveri sanoi, että kun on niin kurja ilma ja huomenna on luvattu aurinkoista, niin hän lähtee nyt kotiin ja tulee sitten huomenna uudestaan.
Loukkaantui, kun ilmoitettiin että meille on tulossa huomenna toiset vieraat.
Että kyllä meitä on moneksi. Olisi mieluummin peruuttanut ja sopinut etukäteen toisen päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mökkiä, mutta asutaan lähellä lentoasemaa, niin voin samaistua.
Ei mikään vaiva majoittaa, ruokkia ja viedä ja hakea lentokentälle milloin mitkäkin sukulaiset. Säilytellä heidän talvivaatteet loman ajan ja pitää autoa taloyhtiön vieraspaikalla (vie paikan kaikkien muiden vierailta ym.) Ja tietysti lennoille vienti ja haku aina joskus aamuyöstä ja saa kytätä ovatko lennot myöhässä.
Lakanat ja pyykit pestävänä monta koneellista ja kaikki jätetään levälleen eikä edes kiitetä ja joku 1 € tuliainen tuodaan.
Onhan heitä niin mukava nähdä!
Äkkiä onneksi oppi keksimään esteitä ja suoraan kieltäytymään ja kaikki vieraspatjatkin on hävitetty.
Tietääkö matkailijat, että lentokentällä on parkkipaikka, jossa auto voi olla sen matkan ajan? Siksikö ne tuo taloyhtiön vieras paikalle, että säästää muutaman kympin? Ja toinen asia on se, että taksia voi käyttää kivuttomammin, kuin kerjätä kuljetukset kentälle ja sieltä pois sukulaisilla/tuttavilla. On Suomessa vaan köyhää kansaa. Muutenkin jonkinlainen korvaus vaivasta pitää maksaa ja yösijasta. Maksaahan koiran hoitopaikkakin ihan rahaa.
Kun se kuppanen eurokin on kotiin päin, jos sen hyväksikäyttämällä saa. Ja pienistä puroista syntyy vuolas virta. Yöpyminen hotellissa ja taksi versus löhöilyt muiden kämpässä aamiaisineen ja kyydityksineen on jo aika reilu säästö.
Ei sen tarvinnut meilläkään olla kuin kaksi suloista karvaturria, jotka olin fiksuiksi kouluttanut, syöttänyt ja hoitanut, niin jopas naapuruston äidit pyysivät koiriamme kaikenlaiseen lasten toimintaan mukaan. Synttäritkin niin kiva viettää pihalla, kun lapsilla naapurin ihanat koirat kavereina. "Kun koirathan tykkää ja niiden tulee olla lasten kanssa ja sosiaalistua ja lapset tarvitsevat eläinystäviä" ;D
Kun tyrmäsin ajatuksen täysin, tuli meille käymään eläinsuojeluvalvoja, jolle oli kerrottu, että koirilla on huonot olot.
Ihan yksi lysti mistä on kyse ja mitä milloinkin kupataan, periaate on sama; maksa sinä, minä käytän. (mm. auton parkkipaikkojen suhteen yleinen: "Kun mehän voidaan käyttää tuota teidän toista paikkaa, kun teillä on vain yksi auto")....
Vaikuttaa nyt kyllä ihan oudolta, tuo koirajuttu. Jotenkin en nyt usko.
Kukaan toisten koiria halua pihalleen kuseskelemaan.
Ja mulla ollut koiria lapsesta asti, ikinä ei ole kukaan lainaan pyytänyt.
Vaikka kuinka ihania ovat.
Korkeintaan on kutsunut sinut synttäreille ja sanonut, että saa koiratkin tulla.Että niin kuin valehtelijaksi syyttelet? Ihan totta on juttu. Kun muutin tuohon silloiseen asuntoon, kuulin selvin sanoin, kun naapuri sanoi lapsilleen pihalla, että nyt taloon muutti kivat koirat ja me saadaan leikkikaverit. Koirat on tyyliin karvaturrisöpöyden ruumiillistumat, eli ei mitään pelottavia rotikoita. Samainen rouva tuli vielä lastensa kanssa meidän takapihalle haahuilemaan. Koiria kai etsi.
Se siinä vaan, että uros ei voi sietää lapsia. Ja annapas kun kerron miksi. Sitä on kuules lapsoset kiusanneet. Kerrankin tuli yksi kepakon kanssa päin ja koira ärähti. Lapsen äiti alkoi minua haukkumaan keskellä tietä ja kirkasta päivää.
Lisäksi näitä on heitelty sepelillä kun pihallamme makoilivat kaikessa rauhassa. Näin sitä olisi muiden lasten ehdoilla elettävä, tässä nykymaailmassa. Ikävää, että luulette niiden pikkupilttienne olevan kuin herranenkelit. Kannattais tutustua omiin mukuloihin, ja mitä ne tekevät kun silmä välttää.
Eläinsuojeluvalvoja tuohtui ja sanoi, että jos sinua ja sun koiria vielä häiritään, niin soita. Yksi rouva tuli muuten koiraa hakemaan eräänä sunnuntaiaamuna kävelylle. Minusta tämä on hävytöntä touhua.
Jokainen voi hankkia koiran ja kustantaa lapsilleen mehukestien vetonaulan ihan itse. Eläin ei ole lelu. Se on perheenjäsen. Ja se ikuinen "saako sitä silittää"? Kun sanot, että koira ei tykkää, niin kuorossa "Ai se on aggressiivinen". Huokaus.
Kyllä mun koiraa saa silittää. Se tykkää kaikista ihmisistä, lapsista erityisesti.
Sille ei ole kukaan ihminen koskaan ollut paha, siksi sillä on luottamus ihmisiä kohtaan.
Ja se on nätti. Asutaan ala-asteen vieressä ja usein ollaan lenkillä kun koululaiset tulee koulusta. Kaikki saa silittää.
Edellisen koiran kanssa ihan sama juttu.
Mutta ei kukaan ole multa koiraa lainaan pyytänyt. Kuulostaa kummalliselta.Mun koiraa ei edes pyydetty lainaan, se vain omittiin kun se kerran karkasi. Muutaman päivän etsintöjen jälkeen löytyi kun pikkutyttö lenkitti sitä. Oli mennyt heidän pihaansa ja tytön äiti oli luvannut että hän saa pitää sen. Niin että kyllä vain kaikenlaista ihmistä löytyy.
Eräs vanha sukulaisnainen löysi hylätyn lastepyörän ja toi sen siskonsa pojalle.
"Sinne se oli mökkitien varteen heitetty, ihan hyvä pyörä..."
Järjenjuoksua tai -juoksemattomuutta on tosiaan moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mystistä, että joku haluaa kaukaiseen pöpelikköön hyttysten nakerrettavaksi.
Hyttyskarkotteet on keksitty. Niitä voi kevyesti suhauttaa vaatteen päälle. Ja lapsille tarkoitettujakin on tietääkseni. Niitä pikkasen iholle, kaulaan jne. Syvimmissä metsissä missä ei ilma kierrä on asia erikseen, mutta kun rannan raivaa, pärjää hyvin.
Ja veneellä huristaessa ei hyttysiä näy. Tuuli tuivertaa ja vesi kimmeltää. Sateella on kiva sytyttää tuli takkaan ja fiilistellä, kun odottelee saunan lämpiämistä. Mökillä voi pelailla korttia ja lautapelejä, pitää tikkakisat, lukea, uida ja rentoutua. Olet kuin uusi ihminen kotiin palatessa.
Mökin ei tarvitse olla mikään työmaa, mukavuudet on keksitty, kompostoiva veski jne.
Usein on marjamaita lähellä, sieltä metsän makua puuroon tai piirakkaan. Kalaa saat verkoilla tai katiskasta, ja tuoretta, ei muoviin pakattua viikon matkalla kiertänyttä.
Miksi ihmiset sitten niin kovin lähtevät noihin hiljaisuuden retriitteihin jonnekin korpeen tai vaikka pieneen luukkuun, tyyliin Jutan Kururesorttiin?
Niihin retriitteihin mennään, koska niissä on tasokkaat puitteet ja täysylläpito. Toisin kuin askeettisella hyttysmökillä. 😂
Et tiedä elämästä mitään, sääliksi käy. Ihminen on vuosimiljoonien aikana sopeutunut elämään luonnossa itse tehden. Suuri osa nykyajan mielenterveysongelmista on seurausta siitä, ettei tätä lajityypillistä käyttäytymistä toteuteta.
Hölmö väite. Linkitä tutkimuksiin joissa tuo on todettu.
Vierailija kirjoitti:
Turha täällä itkeä, että joku käyttää hyväkseen. Omat rajat kuntoon ja hyväksi käyttäjille voi sanoa suoraan, että nyt tämä homma ei käy. Vika on itsessä.
Kun olisikin noin yksinkertaista. Mitä jos se lokki on oma veli tai sisko, ja kun kerran kiellät heiltä mökille pääsyn, äiti soittaa ja haukkuu kun et omia sisaruksiasi viitsi nähdä. Samalla suhde sisaruksiin ja heidän lapsiinsa vaikeutuu, etkä näe kummipoikaasi pitkään aikaan.
Eri asia, jos kyseessä olisi joku etäisempi tuttava, johon voisi pistää välit poikki tarvittaessa, jos loukkaantuu. Perheenjäsenten kanssa on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain perinnöksi kesähuvilan. Annoin sen sukulaiselleni ilmaiseksi, toki hän itse lahjaveron hoitaa. Onhan ns. mökkeily aika junttitouhua.
ei tainnut olla kummoinen mökki. Mökki jossa voi käydä talvellakin, takka ja sähkö, vedet tulee ja menee, rantasauna ja tietysti järvi tai meri näkymin. Tonttiakin on että voi kasvattaa kasviksia jne. eikä pieru kuulu naapuriin.
Erotat ystävät ja he ovat heitä jotka eivät tunge väkisin kylään. Kappas täältä oppii aina uutta.👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään vaiva majoittaa, ruokkia ja viedä ja hakea lentokentälle milloin mitkäkin sukulaiset. Säilytellä heidän talvivaatteet loman ajan ja pitää autoa taloyhtiön vieraspaikalla (vie paikan kaikkien muiden vierailta ym.) Ja tietysti lennoille vienti ja haku aina joskus aamuyöstä ja saa kytätä ovatko lennot myöhässä.
Lakanat ja pyykit pestävänä monta koneellista ja kaikki jätetään levälleen eikä edes kiitetä ja joku 1 € tuliainen tuodaan.
Äkkiä onneksi oppi keksimään esteitä ja suoraan kieltäytymään ja kaikki vieraspatjatkin on hävitetty.
Tietääkö matkailijat, että lentokentällä on parkkipaikka, jossa auto voi olla sen matkan ajan? Siksikö ne tuo taloyhtiön vieras paikalle, että säästää muutaman kympin? Ja toinen asia on se, että taksia voi käyttää kivuttomammin, kuin kerjätä kuljetukset kentälle ja sieltä pois sukulaisilla/tuttavilla. On Suomessa vaan köyhää kansaa. Muutenkin jonkinlainen korvaus vaivasta pitää maksaa ja yösijasta. Maksaahan koiran hoitopaikkakin ihan rahaa.
Kun se kuppanen eurokin on kotiin päin, jos sen hyväksikäyttämällä saa. Ja pienistä puroista syntyy vuolas virta. Yöpyminen hotellissa ja taksi versus löhöilyt muiden kämpässä aamiaisineen ja kyydityksineen on jo aika reilu säästö.
Ei sen tarvinnut meilläkään olla kuin kaksi suloista karvaturria, jotka olin fiksuiksi kouluttanut, syöttänyt ja hoitanut, niin jopas naapuruston äidit pyysivät koiriamme kaikenlaiseen lasten toimintaan mukaan. Synttäritkin niin kiva viettää pihalla, kun lapsilla naapurin ihanat koirat kavereina. "Kun koirathan tykkää ja niiden tulee olla lasten kanssa ja sosiaalistua ja lapset tarvitsevat eläinystäviä" ;D
Kun tyrmäsin ajatuksen täysin, tuli meille käymään eläinsuojeluvalvoja, jolle oli kerrottu, että koirilla on huonot olot.
Ihan yksi lysti mistä on kyse ja mitä milloinkin kupataan, periaate on sama; maksa sinä, minä käytän. (mm. auton parkkipaikkojen suhteen yleinen: "Kun mehän voidaan käyttää tuota teidän toista paikkaa, kun teillä on vain yksi auto")....
On jotenkin käsittämätöntä, että nuo palvelusten pyytäjät ei maksa mitään palveluksista. Esimerkiksi juuri tuo lentokentältä haku/vienti asia. Ei tule sitten mieleenkään, että siinä menee aikaa ja polttoaineisiin rahaa. Ja ne kulut pitää jonkun maksaa. Miksi se aina on se hyväntahtoinen hyväksikäytettävä ihminen, joka joutuu maksamaan toisten kulkemisista? Tällainen toiminta on ollut ihan sääntö, että minun kukkarosta polttoainekulut menee, kun joku on ollut kyyditettävänä milloin minnekin.
Tyyli jatkui useamman vuosikymmenen. Vihdoin muutama vuosi sitten vihelsin hyväksikäytön poikki. Sitähän porukka taivastelemaan, että mikäs minulle nyt tuli.
Puolisoni joutui vielä jokin aika sitten hyväksikäytetyksi. Hän haki ja vei matkailijat meille omalla autolla. Kilometrejä tuli 200. Ei tietenkään mitään korvausta. Tuli meille kalliiksi tarjota kahvit sille porukalle. Ja minä en kutsunut heitä meille kahville.
Tätähän se on. Jos lopetat kohtaamasi hyväksikäytön, olet paha ja huono ihminen.
En minäkään ruinatuista kyydeistä ole pyytänyt kuin "jokusen kolikon", eli ei senttiäkään ole ollut tarkoitus "tienata". Ja eka kerran olen yleensä ilmaiseksi kuskannut (en kuitenkaan kuin lyhyempää matkaa). Jos kerran ilmaiseksi myönnyt, on se hyväksikäyttäjälle jo "saavutettu etu", josta ei luovuta.
Kun sitten jatkossa kysyt maksun perään, on vastaus nyreä "Voidaan me pyytää jotakuta toistakin, jos se on rahasta kiinni" eli oikein jo eräällä lailla uhittelevaa suhtautumista. Juu, ihan vapaasti voitte mennä, vaikka taksilla...minäkin olen jo laittanut pisteen mokomalle ryöstelylle.
Olin kerran kirppiksellä myymässä kamojani. Ehjiä, puhtaita ja ihan nykyaikaa olevia. Hinta about alun perin jostain satasen uudenveroisesta takista 3-5 euroa, mutta siitäkin olisi pitänyt tingata, varmaan kai eurolla antaa, eiku siis ilmaiseksi.
Katselin äsken facen "roskalavaa" ja siellähän jo joku suorastaan vaati imuria, mattoja ja kaikenlaista ihan tuosta noin vain, kun oli kotia perustamassa. Onko niistäkään tarkoitus mitään maksaa (vaikka edes se kuuluisa kaffepaketti), ei kai.
Eli tämä sama linja on vallalla yleisesti, kaikki irti mistä vaan voi repiä.
Roskalava-ryhmässä on nimenomaan tarkoitus antaa ja saada ilmaiseksi. Kaffepaketit ja muut järjestelyt ovat myyntiryhmille.
Jos joku tarvitsee kodin perustamiseen tavaraa, niin hän kysyy sitä, ja joku tarjoaa tai sitten ei. Tarjoajat tietävät, että rahaa ei tule. Toki pitäisi sitten järjestää itse kyyti, jos jotain isompaa tavaraa haluaa.
Silloin kun saa kutsun mökille niin kysyy mitä haluat että tuodaan. Tietenkin omat liinavaatteet tyynyä myöten vaikkei mainittaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin käsittämätöntä, että nuo palvelusten pyytäjät ei maksa mitään palveluksista. Esimerkiksi juuri tuo lentokentältä haku/vienti asia. Ei tule sitten mieleenkään, että siinä menee aikaa ja polttoaineisiin rahaa. Ja ne kulut pitää jonkun maksaa. Miksi se aina on se hyväntahtoinen hyväksikäytettävä ihminen, joka joutuu maksamaan toisten kulkemisista? Tällainen toiminta on ollut ihan sääntö, että minun kukkarosta polttoainekulut menee, kun joku on ollut kyyditettävänä milloin minnekin.
Tyyli jatkui useamman vuosikymmenen. Vihdoin muutama vuosi sitten vihelsin hyväksikäytön poikki. Sitähän porukka taivastelemaan, että mikäs minulle nyt tuli.
Puolisoni joutui vielä jokin aika sitten hyväksikäytetyksi. Hän haki ja vei matkailijat meille omalla autolla. Kilometrejä tuli 200. Ei tietenkään mitään korvausta. Tuli meille kalliiksi tarjota kahvit sille porukalle. Ja minä en kutsunut heitä meille kahville.
Tätähän se on. Jos lopetat kohtaamasi hyväksikäytön, olet paha ja huono ihminen.
En minäkään ruinatuista kyydeistä ole pyytänyt kuin "jokusen kolikon", eli ei senttiäkään ole ollut tarkoitus "tienata". Ja eka kerran olen yleensä ilmaiseksi kuskannut (en kuitenkaan kuin lyhyempää matkaa). Jos kerran ilmaiseksi myönnyt, on se hyväksikäyttäjälle jo "saavutettu etu", josta ei luovuta.
Kun sitten jatkossa kysyt maksun perään, on vastaus nyreä "Voidaan me pyytää jotakuta toistakin, jos se on rahasta kiinni" eli oikein jo eräällä lailla uhittelevaa suhtautumista. Juu, ihan vapaasti voitte mennä, vaikka taksilla...minäkin olen jo laittanut pisteen mokomalle ryöstelylle.
Olin kerran kirppiksellä myymässä kamojani. Ehjiä, puhtaita ja ihan nykyaikaa olevia. Hinta about alun perin jostain satasen uudenveroisesta takista 3-5 euroa, mutta siitäkin olisi pitänyt tingata, varmaan kai eurolla antaa, eiku siis ilmaiseksi.
Katselin äsken facen "roskalavaa" ja siellähän jo joku suorastaan vaati imuria, mattoja ja kaikenlaista ihan tuosta noin vain, kun oli kotia perustamassa. Onko niistäkään tarkoitus mitään maksaa (vaikka edes se kuuluisa kaffepaketti), ei kai.
Roskalava-ryhmässä on nimenomaan tarkoitus antaa ja saada ilmaiseksi. Kaffepaketit ja muut järjestelyt ovat myyntiryhmille.
Jos joku tarvitsee kodin perustamiseen tavaraa, niin hän kysyy sitä, ja joku tarjoaa tai sitten ei. Tarjoajat tietävät, että rahaa ei tule. Toki pitäisi sitten järjestää itse kyyti, jos jotain isompaa tavaraa haluaa.
Kuten ketjusta huomaa, on kyse hyväksikäytöstä ja asenteesta. Tiedän toki miten roskalava toimii ja sen ideologian.
On aivan eri asia kysyä oisko jollain vaikka isoa kattilaa, kuin kertoa että tarvitsen imurin, muutaman maton, astiaston, sohvan jne. itse en ainakaan kehtaisi kerjätä noin.
Ketjussa on kyse röyhkeydestä, eli kun mennään lokkina paikalle jonkun mökille lomailemaan, syömään ja juomaan. Tällaista on nykyään, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi muiden kustantamana. Aika paha, kun koko kodin sisustuskin jo.
Vierailija kirjoitti:
Ap. kuvittelee vaan omassa nupissaan, että kaikki hänen tuntemansa tutut ja kaverit sekä sukulaiset olisivat mukamas innolla tulossa heidän pikkurähjäiseen 60-luvulle sisustukseltaankin jämähtäneelle mökilleen ulkohuussissakin asioimaan p...kavuoren päälle. Saunassa ei suihkua ja niin ahdas, että kun mittailet saunan kiukaan lämminvesirasiasta tulikuumaa vettä vatiin ja kylmää vettä saavista sekaan pyllistelet kiukaan peltiin saaden mojovan palovamman persauksiisi. Pestessäkin tulee niin hiki, että kun peseytymisen jälkeen astut saunan löylyhuoneesta pukuhuoneen puolelle on vartalo hikisempi kuin sinne mennessään. Mökkisaunan rantavesi niin matalaa kilometrin verran, että uimaan mennessään saunan löylystä uimaan mennessään alkaa jo puolivälissä viluttamaan ennen kuin on niin syvää, että voisi uidakkin, että pitää kääntyä takaisin saunaan lämmittelemään.
Hienon tarinan osasit rakentaa mökistä, josta et tiedä mitään. Teitä kristallipalloon katsojia onkin täällä palstalla paljon, tiedetään kaikki kommentoijan elämästä, luonteesta ja ulkonäöstä parin tekstirivin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ketjusta huomaa, on kyse hyväksikäytöstä ja asenteesta. Tiedän toki miten roskalava toimii ja sen ideologian.
On aivan eri asia kysyä oisko jollain vaikka isoa kattilaa, kuin kertoa että tarvitsen imurin, muutaman maton, astiaston, sohvan jne. itse en ainakaan kehtaisi kerjätä noin.
Ketjussa on kyse röyhkeydestä, eli kun mennään lokkina paikalle jonkun mökille lomailemaan, syömään ja juomaan. Tällaista on nykyään, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi muiden kustantamana. Aika paha, kun koko kodin sisustuskin jo.
En näe mitään ongelmaa siinä. Jos sanoo joka tarjoajalle, että juu tuo ei kelpaa, haluan parempaa laatua, niin sitten voi puhua jo röyhkeydestä. Mutta roskalava-ryhmissä on oikeasti tarkoitus pyytää sitä mitä tarvitsee, ja joku hyväsydäminen sitten antaa tavaroita, tai vaan joku jolla on sitä tavaraa nurkat täynnä. Helpompi on antaa se vanha imuri ilmaiseksi noutajalle, kuin roudata se itse jonnekin ongelmajätteen keräyspaikalle. Samoin säästää luontoa ja vähentää turhan krääsän ostamista, kun tavarat menevät kiertoon.
Ja tällä nyt ei ole varsinaisen aiheen kanssa yhtään mitään tekemistä.
Sano, että on havaittu iso joukko punkkeja tontilla. Muistakaa ottaa punkkipinsettejä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten oma lukunsa ovat nämä jotka saavat tuotua vain omat alkoholijuomat, jättävät suurieleisesti tyhjät hylsyt vaivanpalkaksi koska onhan ne rahaa. Siinä sitten raahaat markettiin kassikaupalla tyhjiä tölkkejä ja ladot niitä koneeseen vaivanpalkkaa vitosen verran...
kerrot että nyt siivotaan ja jokainen ottaa omat vroskat ja pullot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään ongelmaa siinä. Jos sanoo joka tarjoajalle, että juu tuo ei kelpaa, haluan parempaa laatua, niin sitten voi puhua jo röyhkeydestä. Mutta roskalava-ryhmissä on oikeasti tarkoitus pyytää sitä mitä tarvitsee, ja joku hyväsydäminen sitten antaa tavaroita, tai vaan joku jolla on sitä tavaraa nurkat täynnä. Helpompi on antaa se vanha imuri ilmaiseksi noutajalle, kuin roudata se itse jonnekin ongelmajätteen keräyspaikalle. Samoin säästää luontoa ja vähentää turhan krääsän ostamista, kun tavarat menevät kiertoon.
Ja tällä nyt ei ole varsinaisen aiheen kanssa yhtään mitään tekemistä.
Sori, mulla ei kai ole noin röyhkeä luonne. Harrastan kierrättämistä ja lajittelen, sekä lahjoitankin itselleni tarpeettomia pois, että myös erittäin halvalla myyn, kun en nyt mitään usean sadan kamoja ilmaiseksikaan anna. Jokainen saa pyytää mitä haluaa, en ole estellyt, kritisoin vain, samoin kuin mökkilokkeilua.
Tällä palstalla mennään asian viereen, sivuille, alle ja päälle niin usein, että ihan turha alkaa muita määräilemään mitä saa kirjoittaa. Itse sinä mun viestistä tuon roskalavan nappasit aiheeksi, jos muistat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa nyt kyllä ihan oudolta, tuo koirajuttu. Jotenkin en nyt usko.
Kukaan toisten koiria halua pihalleen kuseskelemaan.
Ja mulla ollut koiria lapsesta asti, ikinä ei ole kukaan lainaan pyytänyt.
Vaikka kuinka ihania ovat.
Korkeintaan on kutsunut sinut synttäreille ja sanonut, että saa koiratkin tulla.Että niin kuin valehtelijaksi syyttelet? Ihan totta on juttu. Kun muutin tuohon silloiseen asuntoon, kuulin selvin sanoin, kun naapuri sanoi lapsilleen pihalla, että nyt taloon muutti kivat koirat ja me saadaan leikkikaverit. Koirat on tyyliin karvaturrisöpöyden ruumiillistumat, eli ei mitään pelottavia rotikoita. Samainen rouva tuli vielä lastensa kanssa meidän takapihalle haahuilemaan. Koiria kai etsi.
Se siinä vaan, että uros ei voi sietää lapsia. Ja annapas kun kerron miksi. Sitä on kuules lapsoset kiusanneet. Kerrankin tuli yksi kepakon kanssa päin ja koira ärähti. Lapsen äiti alkoi minua haukkumaan keskellä tietä ja kirkasta päivää.
Lisäksi näitä on heitelty sepelillä kun pihallamme makoilivat kaikessa rauhassa. Näin sitä olisi muiden lasten ehdoilla elettävä, tässä nykymaailmassa. Ikävää, että luulette niiden pikkupilttienne olevan kuin herranenkelit. Kannattais tutustua omiin mukuloihin, ja mitä ne tekevät kun silmä välttää.
Eläinsuojeluvalvoja tuohtui ja sanoi, että jos sinua ja sun koiria vielä häiritään, niin soita. Yksi rouva tuli muuten koiraa hakemaan eräänä sunnuntaiaamuna kävelylle. Minusta tämä on hävytöntä touhua.
Jokainen voi hankkia koiran ja kustantaa lapsilleen mehukestien vetonaulan ihan itse. Eläin ei ole lelu. Se on perheenjäsen. Ja se ikuinen "saako sitä silittää"? Kun sanot, että koira ei tykkää, niin kuorossa "Ai se on aggressiivinen". Huokaus.
Kyllä mun koiraa saa silittää. Se tykkää kaikista ihmisistä, lapsista erityisesti.
Sille ei ole kukaan ihminen koskaan ollut paha, siksi sillä on luottamus ihmisiä kohtaan.
Ja se on nätti. Asutaan ala-asteen vieressä ja usein ollaan lenkillä kun koululaiset tulee koulusta. Kaikki saa silittää.
Edellisen koiran kanssa ihan sama juttu.
Mutta ei kukaan ole multa koiraa lainaan pyytänyt. Kuulostaa kummalliselta.Sitähän tässä juuri olen ihmetellyt, kun kuulostaa niin kummalliselta. Ei minusta todellakaan mikään normaalikäytäntö. On edesvastuutonta edes pyytää, kun ei tunne koiraa laisinkaan.
Mielelläni tekisin lenkin koirani kanssa rivakasti niin, ettei tarvitsisi pysähdellä ja kenellekään selitellä miksi ei saa silittää jne. Olen varma, että esim. rotikoiden omistajat saavat mennä ja tulla ilman kenenkään tutustumisyrityksiä ja kyselyitä. Miksi me muut emme saa, joilla on söpö ja kiltiltä vaikuttava koira? Miksi minun täytyisi antaa aikaani tuntemattomalle ja jaaritella mun koirasta?
Ja kun joskus se pieni ja söötti voi olla todella paha ja arvaamaton purija.
No eivät ne saa. Minulla on pitti ja jatkuvasti on kakaroita ja aikuisia roikkumassa sen kaulassa. Jopa ilman lupaa.
Olen antanut olla kun koirakin noista kohtaamisista tuntuu nauttivan, mutta joskus olen miettinyt miten ihmiset päästävät ihan pikkuisetkin vieraiden koirien luokse.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että on havaittu iso joukko punkkeja tontilla. Muistakaa ottaa punkkipinsettejä mukaan.
Tää on hyvä. Lisäksi kärmettä, etanaa, oikein isoa ja niljakasta etanaa, hyttysiä, sääskiä, paarmoja, kiukkuisia ampiaisia, muurahaispesää ym tontti kuhisee. Järvessä sinilevää ja järvisyyhy.
Susia ja karhuja nähty.
Naapurin pellolta tuulee pas... kanhajua aika ajoin joka estää ulkona syönnin.
Ihan käsittämätön ongelma. Ihmiset ovat muka väkisin tunkemassa toisten kuppaisille mökeille jonnekin pöpelikköön. 😂 En usko.